Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem Nibe 1115-7, MÃ…NGA starter.  (läst 5574 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad niwi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Problem Nibe 1115-7, MÃ…NGA starter.
« skrivet: 27 oktober 2008, 21:52:13 »
Hej!

Jag är ny på forumet och nästan lika ny ägare av en villa med jordvärmepump. Jag har bott här i två år och i somras bytte jag alla fönster, vilket borde minska energiförbrukningen ganska mycket då de gamla nästan trillade ur bågarna.....

Mitt problem är att jag har väldigt många starter av kompressorn. Den startar ca 70 ggr per dygn vid ca 8 C ute temp.

Jag har en Nibe 1115-7 och en Nibe 200/70 tank.

Mina inställningar är:

VB-f: 49 (30)
VB-r: 47 (53)
VV start: 46 (42)
KB-f: 9 c
KB-r: 7 c (-12)
Kurva: 10
Ute temp: 8 c
VP starter: 63270
VP tid: 17813 h
TS tid. 640 h

Är där några inställningar som jag kan ändra på?

MVH, Niklas

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem Nibe 1115-7, MÃ…NGA starter.
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2008, 22:03:27 »
hmmm, jag ska nog inte yttra mig eftersom jag bara ägt en jordvärmepump i 3 veckor men försöker ändå förstå vilka värden som är bra resp dåligt.
Det sägs ju att tempdiffen på tur och retur för värmebärarsystemet ska vara 6-7 grader för att få optimal verkningsgrad, själv har jag ca 5-5.5 i skillnad och har ca 20 starter per dag. försöker dock just nu att öka skillnaden i framledningstemp.
Min framledningstemp ör dock bara 32grader och retur 27 ungefär men jag tror att du kan ställa ner hastigheten pÃ¥ cirkulationspumpen för att öka differnsen  pÃ¥ tur och retur, jag vet dock inte om detta skulle ge mindre antal starter men eftersom verkningsgraden borde öka sÃ¥ tycker jag iallafall att pumpen borde kunna gÃ¥ mindre tid.
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Problem Nibe 1115-7, MÃ…NGA starter.
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2008, 23:15:31 »
För att ställa in värdena enligt Tobbis förslag mÃ¥ste man läsa av värdena när pumpen gÃ¥tt för värme en stund; men det verkar ju  nästan som att den aldrig gör sÃ¥. :o

Vad har du för inställning på gradminuter? Det är här man enkelt kan få ner antalet starter. Ju högre värde, ju mindre starter, för högt o det kan bli tempvariationer inne o kanske knäppningar i element odyl.

Det ser lite konstigt ut att du har Vbf49 ºC när börvärdet är 30 ºC men det kan bero på att det just varit en VVkörning.


160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Problem Nibe 1115-7, MÃ…NGA starter.
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2008, 00:30:28 »
Det verkar som att antingen termostater används på radiatorerna och/eller att någon radiator kortsluter flödet.
Öppna alla strypningar (ventiler, termostater) på radiatorerna helt och justera sedan (stryp) raditorerna så det skiljer ca 7 ºC mellan tillopp och retur som nämnts tidigare när kompressorn har gått för värme ett tag.
Det är bra att använda en ir-termometer när man gör detta: http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=24&products_id=50
Termostater ska undvikas så långt det är möjligt.
Om det efter detta blir för varmt i samtliga rum så sänk värmekurvan på vp, om det blir för varmt i enstaka rum så stryp radiatorerna något i dessa rum.
Gör små ändringar i taget och vänta ganska länge mellan ändringarna eftersom det dröjer innan man märker resultat.
Lufta även manteln på varmvattenberedaren.
 
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad niwi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Problem Nibe 1115-7, MÃ…NGA starter.
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2008, 06:29:03 »
Oj!

Tack för snabba svar...

Alla värden är precis efter att kompressorn har stannat. Sänker jag hastigheten till läge två på cirk.pumpen slutar vissa element att avge värme. Sätter jag upp den på tre blir de varma igen. Alla termostater är helt öppna och returen är märkbart kallare än tilloppet. Allt är luftat efter alla konstens regler. Börjar misstänka att cirk.pumpen är kass...
Något som jag också har upptäckt är att temp sjunker ganska fort efter kompressorn kört. Om vv temp är 46° efter körning och kompressorn startar vid 42° så blir där väl många starter om temp sjunker fort. Eller? Kan en givare vara kass?

« Senast ändrad: 28 oktober 2008, 07:49:24 av niwi »

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Problem Nibe 1115-7, MÃ…NGA starter.
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2008, 12:11:38 »
Hur lång tid tar en värmekörning mot radiatorsystemet?
Hur lång tid tar en värmekörning mot vv-beredaren?
Se till att det är 7 ºC skillnad mellan tillopp (stigare) och retur på samtliga radiatorer.
Kontrollera därefter att skillnaden mellan VB-f och VB-r är ungefär 7 ºC i slutet av en värmekörning mot radiatorsystemet innan kompressorn stannar.
Du verkar ha VV-start=42 ºC, vad står VV-stop på?
Glöm inte att lufta manteln på beredaren.
Det verkar inte vara ovanligt att temp-givare strejkar.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad niwi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Problem Nibe 1115-7, MÃ…NGA starter.
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2008, 06:32:00 »
Den kör endast värmekörning mot vv-beredaren. Kompressorn kör ca 10 min och är av i ca 10 min o.s.v . Något måste vara fel, stänger jag av cirk.pumpen på värmesidan så håller sig vv-tempen uppe och kompressorn kör nästan aldrig. Startar jag pumpen och känner på röret som går i retur från elementen så är det svalt fram till en T koppling där ett rör går ner till pumpen och ett annat går till returen på acc-tanken. Efter denna koppling är rören varma som f-n. Själva pumpen är varm då den endast cirkulerar varmvatten verkar det som.
Tar pumpen värme från acc-tanken och därmed sänker temperaturen i acc-tanken vilket resulterar i många varmvatten starter?
« Senast ändrad: 29 oktober 2008, 07:23:04 av niwi »

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Problem Nibe 1115-7, MÃ…NGA starter.
« Svar #7 skrivet: 29 oktober 2008, 09:36:20 »
Ok, då låter det nästan som att växelventilen (VXV i ritningen) inte stänger stänger som den ska.
Är radiatorerna varma trots att ingen värmekörning har gjorts på länge?
Sök på växelventil på forumet för tips på åtgärder.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Problem Nibe 1115-7, MÃ…NGA starter.
« Svar #8 skrivet: 29 oktober 2008, 11:44:30 »
Ok, då låter det nästan som att växelventilen (VXV i ritningen) inte stänger stänger som den ska.
Sök på växelventil på forumet för tips på åtgärder.
+1
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad niwi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Problem Nibe 1115-7, MÃ…NGA starter.
« Svar #9 skrivet: 29 oktober 2008, 13:02:57 »
Börjar också tro på din teori. Skall undersöka vad man kan göra.

Tack

Utloggad niwi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Problem Nibe 1115-7, MÃ…NGA starter.
« Svar #10 skrivet: 29 oktober 2008, 13:47:55 »
Tackar för hjälpen Digitalrobert, du är en klippa!!!!! Växelventilen hade satt sig i halvöppet läge. Hoppas att lite 5/56 gör susen annars får jag byta ventil. Motorn fungerade som den skulle iaf...

Tack alla som har kommit med förslag. Underbart forum för en nybörjare.... Thumbsup

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!