Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppvärmningen av källare  (läst 14632 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Uppvärmningen av källare
« skrivet: 08 januari 2009, 19:03:02 »
Skulle vilja veta lite mer om följande....
KällarvÃ¥ning pÃ¥ hus byggt 1940  100m2
Väggar är gjutna med sten, väggarna har problem med igenomfuktning.Ingen ny dränering sen byggnationen
Plattan är ca 5cm gjuten platta sen sten,grus ingen isolering
Källaren har aldrig varit uppvärmd genom åren mer än spillvärme från pannan
Om man nu skulle vilja ha det varmt i källaren är ju detta i nuläget i stort sett omöjligt för en rimlig kostnad även om man har bergvärme, men om man dränerar om isolerar utsidan med isodrän samt om man isolerar insidan m.m
Vad kan detta göra i kw mässigt??
AlltsÃ¥ om man värmer idag säg 100w/m2    efter isolering   ?w/m2
NÃ¥gon som har en aning
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Uppvärmningen av källare
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2009, 19:09:01 »
Hej Luckyman.

Jag tror du kan komma ned i ca 35W/m2,( sedan kan man räkna ut detta om man har exakt info om alla parametrar, fönster, tjocklek bjälklag m.m ), och jag tror den lämpligaste tempen i källaren är att ha max 20°.

Med 100mm Isodrän utvändigt och markduk får du det bra, och vill du ha ännu mer så lägg den tunnare versionen av isodränskivan i ett andra lager med överlapp i skarvarna.
Innvändigt ska du inte isolera på väggarna, då förändrar du var i väggen daggpunkten uppnås d.v.s kan få massor av kondens/vatten på insidan.

Vill du isolera även golvet och har ca 5cm i takhöjd att avvara, så lägg platonmatta direkt på betongen ( även vid golvvinkeln med Platon´s vinkel-avslut ), flytspackla sedan 10-15mm tjockt med fiberförstärkt bruk.
Sedan kan du lägga ut 10 eller 20 mm cellplastskiva över golvet och till sist parkett & ventilerade socklar.
E.V markfukt kommer då att ventilera ut längs alla socklar, så har du bara en fungerande ventilation i källaren så kommer allt gå bra.
Du "eldar också mindre för kråkorna" , då den lilla luftficka som skapas mellan Platon & betong isolerar.

Detta kommer att få bäst resultat.

Du kan även lägga klinkers direkt på betonggolvet, men det kommer ge kalla golv & en högre elförbrukning,och värmen i källaren skapar större kapilärkraft d.v.s fukt under huset kommer att sträva uppåt & in i källaren.

Mvh jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad simpan79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Uppvärmningen av källare
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2009, 12:09:49 »
Sitter i samma sits där jag tänker isolera snart, men det jag slås över är hur olika kalkylerna för isolering är. På vissa sidor så sparar jag ca 5000 kwh per år på att isolera min källare (100 kvm, enbart betonhålsten/kanske leca+ puts) och isolera min vind som är 100 kvm från nuvarande 15 cm sågspån till 500 mm sammanlagt. Ganska mycket pengar tyckte jag.

När jag senare gjorde samma beräkning (på någon isoleringsförsäljares hemsida) så skulle jag spara 12 000 kwh? Var ligger rimligheten i isolering? Satsa på vinden först eller källaren? Någon som isolerat som kan säga vad den faktiska vinsten var. Sc:,h

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Uppvärmningen av källare
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2009, 13:15:13 »


 Satsa pÃ¥ vinden först eller källaren? NÃ¥gon som isolerat som kan säga vad den faktiska vinsten var. Sc:,h

Har inga siffror; men vinden först, det är billigare o mindre arbetskrävande och brukar betala sig snabbt. Källaren är mycket större jobb o görs helst i samband med omdränering.

Om man nu skulle vilja ha det varmt i källaren är ju detta i nuläget i stort sett omöjligt för en rimlig kostnad även om man har bergvärme,

Jag har en oisolerat källare, då förra ägaren inte tilläggsisolerade vi omdränering >:( fiR: >:D huvuddunk. Jag känner igen problemet med att man kan elda på med elementen men det är svårt att få någon komfort, även om min överdimensonerade pump går på knäna.
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Uppvärmningen av källare
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2009, 16:31:02 »
Har isolerat och dränerat grundmuren som är av hålsten,
huset är byggt 1947 ingen isolering i plattan som är 4-8 cm tjock.
För närvarande har jag två radiatorer med en uteffekt på 2,8 kwh vid dt 30 grader.
Håller ca 90 kvadrat på en temperatur på ca 18 grader.
Pumpen + acktank står i källaren samt en avfuktare som håller rh på rimlig nivå.

Avfuktaren håller "råheten" borta, att höja temperaturen ytterligare 2 grader kostar mer än det smakar
då golvet alltid är kallt.
En fläktkonvektor kan gynna klimatet med en viss cirkulation på luften.

Avfuktaren gör susen då den drar runt luften samt torkar tvätt.

Råder att dränera och isolera för att kunna använda källaren, sen får man se vad som
krävs för att hålla källaren varm.

 
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad JohanÃ…gren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Uppvärmningen av källare
« Svar #5 skrivet: 15 mars 2009, 13:36:05 »
Vill du isolera även golvet och har ca 5cm i takhöjd att avvara, så lägg platonmatta direkt på betongen ( även vid golvvinkeln med Platon´s vinkel-avslut ), flytspackla sedan 10-15mm tjockt med fiberförstärkt bruk.
Sedan kan du lägga ut 10 eller 20 mm cellplastskiva över golvet och till sist parkett & ventilerade socklar.
E.V markfukt kommer då att ventilera ut längs alla socklar, så har du bara en fungerande ventilation i källaren så kommer allt gå bra.
Du "eldar också mindre för kråkorna" , då den lilla luftficka som skapas mellan Platon & betong isolerar.

Detta kommer att få bäst resultat

Mvh jawen

Detta lät intressant (och enkelt). Hade först slagit bort tanken på att isolera golvet i källaren då jag tänkte att fukten skulle söka sig upp i väggarna i stället. Har liknande förutsättningar som luckyman; hus från -45.

Kan det vara vettigt att gjuta ett lager isolerande cellbetong direkt ovan platonmattan och sedan klinker?

/Johan
« Senast ändrad: 15 mars 2009, 14:04:29 av JohanÃ…gren »

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
SV: Uppvärmningen av källare
« Svar #6 skrivet: 16 mars 2009, 20:44:00 »
Hej

Har samma golv som ni andra, dvs 5 cm betong på sand/sten som man byggde 1942 (i gamla delen).
Har bilat / grävt ur en tredjedel av källaren och isolerat ordentligt (15 cm markskiva och 7 cm betong med golvvärme, 52m2).
Huset är suterräng och nyligen omgrävt och dränerat, isodränat på utsidan.
Nu missade byggarna det där med ventilation längs ytterväggarna.
Värmer inte upp så våldsamt (hänger med årstiderna med ca 14C som kallast. elementen orkar inte mer)

Bör jag vara rädd för markfukten?
Det var hjälpligt torrt i sanden när vi grävde ur en vår.
Upplever källaren som ganska torr.

/Peter
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad snoopy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför frÃ¥ga när man kan göra fel själv.
SV: Uppvärmningen av källare
« Svar #7 skrivet: 21 mars 2009, 12:12:23 »
Hej
Jag har dränerat (Essdrän) och satt dubbel 100mm (optidrain).
Ökade värmen 3-4 grader i källaren.
Numera bostadsklimat utan källarlukt i källaren.
Minskade drift-timmar 500-1000 jord/bergvärme.
Minskade elförbr,3000-5000 Kwh.
Borrades bergvärmen samtidigt så jämförelsen tyvärr ej helt jämförbar,hade tidigare bara markslinga.
Eksjö etagehus byggt 1968 ca 280kvm inkl garage.
Eksjö etagehus (1968) 124 + 124 + 30 Kvm
Bentone (ctc)VVP 1200 Baltic värmepump (tillverkad av Mecaterm i Arlöv)
BVA 200 varmvattenberedare
180m energibrunn + 400m markslinga = 800m
57cm vindsisolering, 20cm opti drain på källarvägg
Drifttid värmepump 78051tim på 26 år

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Uppvärmningen av källare
« Svar #8 skrivet: 10 april 2009, 01:45:26 »
Hej Johan

Med Cellbetong menar du säkert EPS, d.v.s cementbundna frigolitkulor.

Dessa isolerar inte bättre än ren frigolit, men är till en föedel om du kan lägga ut mellan 110-120 mm i tjocklek, då kappilärkraften helt upphör. ( då slipper man platonmattan ).

Har man 140mm över så gjut med EPS, flytspackla med 15mm fiberbruk och lägg parkett direkt på, då får du isolerad platta utan risk för fuktgenomträngning underifrån.

Men har man bara mindre än 100mm höjd att gå på, så lägg platon, fiberspackel på platon och sedan parkett.....men glöm inte ventilerade socklar & bra ventilation !! ( vissa mycket problematiska grunder kan behöva en tryck och en sugfläkt, som gör att den fuktiga luften trycks ut mellan platon och befintlig betongplatta, men det är relativt ovanligt. )


MvH jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Hej luckyman

Vet att du är i kyl&värmebranchen; pordrän är som en jättestor kondensationsyta motsvarande källarens stÃ¥ende väggar. En grej som jag upptäckte att man mÃ¥ste vara nogrann med  och det är blockering av regnvatten-avlopp med löv i silarna. vi fick en helt vÃ¥t vägg när vi Ã¥kte bort och löv  fick vatten att rinna genom pordränet. Rek utkasttypen av sil.

Vi dränerade om och har lagt pordrän http://www.pordran.se/?mP=about&sP=tech_spec.  Energiförbrukningen är nog lika hög men fukten gick ner trots att vÃ¥r källares betong stÃ¥r rakt pÃ¥ lera utan kapilärbrytande lager med grundvatten 80 cm under golvet, golvet borde vara rätt mättat, jag har avlägsnat täta ytskickt och mÃ¥lat med silikatfärg i arbetsytor och langt ouppvärmd klinker i snyggare rum.

Ett bevis för Pordrän fungerar är att en mkt effektiv mitsubishi avfuktare ställd på Auto i torkrummet endast går igång juli augusti och då i liten omfattning. Tvångskörning andra tider ger ingen kondens om inte tvätten är våt.

180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!