0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man skall nog inte gå förbi startfördröjningen, kompressorn mår inte bra av det.
Låter för mig som att du har en för kraftig värmepump. Vad har du för inställningar på börvärdet vid -15 grader ??
Ja, 54 grader, låter Åthelsike för högt (ursäkta språket....) Hur är det med termostaterna och flödet i elementen känn på elementen uppe och mer, de skall vara jämnvarma är de heta uppe och kalla nere så har du för dåligt flöde. Tabort /altenativt vrid upp termostaterna till max. Om du får förvarmt sänk grad antalet "börvid -15" tills du får OK tem i huset.
Du kommer säker att ha många start och stopp då din vp verkar väl till tagen även efter optimering. Sedan om hur farligt det är tvistar de lärda. Det man kan säga är att får du ner temperaturen 54 grader vid -15, så sparar du pengar (el och miljön)Vet du om ditt hus har en rörs eller två rörs system ?
Är det en-rörs, så är det bara en anslutning mot elementet, annars är det två anslutningar (två rör).//Ronnie
Citat från: erp skrivet 05 februari 2008, 17:07:21Är det en-rörs, så är det bara en anslutning mot elementet, annars är det två anslutningar (två rör).//RonnieVisst är det så men om jag förstått allt rätt så är det inte så enkelt (nej jag bråkar inte med dig, erp) de kan se ut på olika sätt(rätta mig om jag har fel) Två rör till ett element innebär inte automatiskt att du har ett två-rörssystem. ett en-rörs system är seriekopplat, dvs utgående (returen) på element 1 är ingående på element 2. Detta kan se ut på olika sätt. ett två-rörssystem finns en separat retur slinga.
Ok, jag tror inte att du söker bråk, men på mina radiatorer (en-rörs) går rören in via termostatventilen på gemensam anslutning i radiatorn. Dom enrörs jag sett, ser ut så.//Ronnie
Är det olika stora element i likvärdigt stora rum ? Är det likvärdig värme på ingående rören ? enrörs är seie kopplade dvs på slutet av slingan är vattnet kallare på ingående. jag är ingen specialist på detta, ngn kanske har bättre tips. Tror att typ av termostat kan vara avslöjande...
Min pump ligger på ett börvärde på 39-40 grader under ovan nämnda förhållanden och VPmin satt till 34, så när den gör en normal körning så går den från 34 till 39-40 grader. Vilket den gör på ett nafs o sedan stannar. Så egentligen skulle jag ju vilja att den hade lite högre börvärde än 39-40 grader, för att minska antalet starter. Om det går...? För sänker jag VPmin ännu mer så kommer varmvattnet att bli lidande...
Nä med 35-40 starter så blir de inte mer än 3 i COP oavsett kb. Dit med en volymtank om du är intresserad av att höja din COP 35-40 starter de är 1 vecka för mig
Citat från: lajo01 skrivet 06 februari 2008, 11:39:06Min pump ligger på ett börvärde på 39-40 grader under ovan nämnda förhållanden och VPmin satt till 34, så när den gör en normal körning så går den från 34 till 39-40 grader. Vilket den gör på ett nafs o sedan stannar. Så egentligen skulle jag ju vilja att den hade lite högre börvärde än 39-40 grader, för att minska antalet starter. Om det går...? För sänker jag VPmin ännu mer så kommer varmvattnet att bli lidande...I den kodade fabriksinställningen kan du ändra 'diff K stt/stp' från default 5ºC -> ex. 7ºC och testa. Det innebär att om du nu vid ett tillfälle har ett börvärde för framledning på 35 ºC, så jobbar värmepumpen normalt mellan 35 och 40ºC, och om du ändrar enl ovan så blir det mellan 35 och 42ºC.Det innebär färre starter, men oxå lite längre mellan 55ºC-körningar så i värsta fall kan varmvattnet bli lidande även då.En helt annan sak är att omsättning på radiatorvattnet kan vara hög, se om det går att minska hastigheten på cirk-pumpen (eller strypa på returledningen) för då kyler man inte ner vattnet i vp lika fort och behöver en ny vp-start. Men det är givetvis husets värmebehov som styr hur mycket som behövs
Citat från: luckyman skrivet 06 februari 2008, 18:33:46Nä med 35-40 starter så blir de inte mer än 3 i COP oavsett kb. Dit med en volymtank om du är intresserad av att höja din COP 35-40 starter de är 1 vecka för migJag förstår inte riktigt vad antalet starter har med COP att göra... Många starter o korta gångtider vid låga temperaturer borde väl ge högt COP, kompressorn är väl effektivast vid låga temperaturer? Annars kunde man ju likaväl fullkondensera jämt...?
Det finns nog hur mkt som helst skrivet om detta.
Det låter ju bra, men förstår inte varför jag är ute och byter 10- åriga Copeland scrollar på löpande band Men de som de menar kanske inte har hunnit ut än
- Om man minskar pumpens börvärde vid -15 från 54 till t ex 47 (i mitt fall) så borde väl det innebära ännu fler starter och kortare gångtider?- Om man lyckas med att justera sin värmekrests så att den effektivt avger värmen så kommer väl även det att bidra till en ökning av antalet starter om man har en överdimensionerad pump. Eller om man justerar börvärdet så att det överensstämmer, åtminstonde inte minska antalet starter?
Vid den temperaturen ska inte maskinen stoppa så ofta.Vi borde ha något handfast att utgå ifrån.Tycker du gör så här.1)Först kolla att flödet är tillräckligt över värmepumpen.Temperaturskillnaden mellan till/från värmepump måste vara mindre än den starthysteres som satts (5 grader?) för att det ska fungera bra. Givaren sitter i princip i tillflödet från VP så är den större kommer den att stå och slå till och från.2)Om det är ok så är frågan om du kör så hög radiatortemp så att det kan vara det som gör att maskinen slår ifrån (du nämner 70 grader). Temperaturen i botten på tanken. dvs till värmepump får under inga omsändighter gå över ca 48-50 grader för att det ska fungera.Om det är så kan du sänka radiatorflödetBerätta hur det går...
Citat från: Uddo skrivet 08 februari 2008, 14:51:24Vid den temperaturen ska inte maskinen stoppa så ofta.Vi borde ha något handfast att utgå ifrån.Tycker du gör så här.1)Först kolla att flödet är tillräckligt över värmepumpen.Temperaturskillnaden mellan till/från värmepump måste vara mindre än den starthysteres som satts (5 grader?) för att det ska fungera bra. Givaren sitter i princip i tillflödet från VP så är den större kommer den att stå och slå till och från.2)Om det är ok så är frågan om du kör så hög radiatortemp så att det kan vara det som gör att maskinen slår ifrån (du nämner 70 grader). Temperaturen i botten på tanken. dvs till värmepump får under inga omsändighter gå över ca 48-50 grader för att det ska fungera.Om det är så kan du sänka radiatorflödetBerätta hur det går... Du kanske är bättre på detta än jag.1. Är INTE sant om du har ett två rör system och stryper elementen för mycket kommer så kommer du att få tillbaka en retur som är mindre än 5 graders skillnad i förhållande till framledning, dvs framledning - retur < 5 grader. (då faller dessutom punkt två). Kan vara annat om du har för kraftigt dimensionerade element, men det borde inte vara så då framledningstemperaturen verkar vara rätt hög.
Är sant, menar naturligtvis värmepumpens temperaturer (i.e. tempfall över växlaren), inte radiatorkretsens.
Och om man stryper radiatorflödet så minskar inte temperaturfallet, det ökar.
CiteraOch om man stryper radiatorflödet så minskar inte temperaturfallet, det ökar. Det beror på hur hårt du stryper dina radiatorer eller...