Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm! LÃ¥g Kb-ut.  (läst 10894 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Larm! LÃ¥g Kb-ut.
« skrivet: 12 februari 2012, 19:47:25 »
Hej!

Har en Nibe 1245-10 i ett grundvattensystem med mellanliggande värmeväxlare. Denna installerades i oktober och idag så larmade den för låg temp på köldbärarsidan. Vet inte vad som är fel.

I menyn så fanns förslag på vad som kunde vara fel.

- För låg temp på inkommande grundvatten. Mätte denna temp och vattnet var 4,4 grader så det kan inte vara problemet.

- Igensatta smutsfilter. Kollade alla filter och inget var igensatt eller på något sätt smutsiga.

Köldbärarpumpen är på max. Mätte temperaturen på vattnet in och ut ur värmeväxlaren. In var 4,4 grader och ut ur värmeväxlaren var det -0,4 grader.

Ska ringa installatören i morgon men vill gärna ha lite tips ändå.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm! LÃ¥g Kb-ut.
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2012, 08:14:07 »
Hej!
I grundvattensystem så går det inte att ha minusgrader på vattnet ut.
Troligen är det detta som är ditt problem, jag antar att du redan kör grundvattenpumpen på max?
Det som jag skulle försöka med då är en kraftigare grundvattenpump.
Sen är frågan varför grundvattnet sjunkit till 4,4 ºC, det borde vara lite högre tycker jag.
För de flesta med grundvatten så är detta värde rätt konstant hela vintern i nivå med temperaturen på berggrunden.

Hur infiltreras returvattnet, och hur nära brunnen för inkommande grundvatten sker detta?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm! LÃ¥g Kb-ut.
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2012, 19:30:51 »
Hej.

I morse då jag återställde larmet så gick pumpen som vanligt och har gått sedan dess. Förstår inte varför den larmade igår men i morse så gick den bra igen.

Har precis mätt temperaturen ur en kran före och efter värmeväxlaren och nu var det andra temperaturer. Före var den nu 4,9 grader och efter 0,3 grader.

Har bara bott i huset i ett år så jag vet inte om grundvattenpumpen går på max. Kan man kolla det på något sätt? Om man ökar flödet så borde temperaturen ut ur växlaren bli högre. Är det så du menar?

Vet inte hur vattnet filtreras då jag inte vet hur det ser ut i brunnen. Det kanske man skall kolla upp till sommaren.

Utloggad Gäst1001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm! LÃ¥g Kb-ut.
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2012, 22:00:09 »
Fint att höra att installatören har gjort rätt tycker jag. Klart den ska larma om kb går ner på minus.
Mer flöde!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm! LÃ¥g Kb-ut.
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2012, 07:28:39 »
Har bara bott i huset i ett år så jag vet inte om grundvattenpumpen går på max. Kan man kolla det på något sätt? Om man ökar flödet så borde temperaturen ut ur växlaren bli högre. Är det så du menar?

Kolla på den, det brukar sitta ett vred på sidan av själva cirkpumpen.
Och ja, med högre fart så ökar temp på returvattnet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Larm! LÃ¥g Kb-ut.
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2012, 11:02:53 »
Hastigheten på grundvattenpumpen går nog inte att påverka men cirkpumpen, mellan växlaren och VP, kan du säker justera hastigheten på.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm! LÃ¥g Kb-ut.
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2012, 17:04:08 »
Cirkulationspumpen mellan värmeväxlaren och värmepumpen, alltså spritsidan, är på max så den går inte höja mer.

Grundvattenpumpen är nere i marken och den vet jag inte storleken eller om den går att justera. Det är då någonting som jag inte kan kontrollera förrän till sommaren.

Nu har pumpen gått ända sen det inträffade larmet men jag är ju fortfarande intresserad av vad som kan ha orsakat larmet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Larm! LÃ¥g Kb-ut.
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2012, 18:18:27 »
Jag har "sett" problem med flödet från hålet några gånger, det ena felet var att hålet helt enkelt inte gav nog med vatten på vintern, där fick man borra betydligt djupare och byta pump till kraftigare som orkade med den nya lyfthöjden. Den andra sänktes pumpen bara några meter och det verkar som om det var nog.
Ps
  Det är ganska säkert en vanlig djupbrunnspump som sitter "backen", pÃ¥ dom kan man inte ändra kapaciteten.
« Senast ändrad: 14 februari 2012, 18:20:05 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm! LÃ¥g Kb-ut.
« Svar #8 skrivet: 14 februari 2012, 18:44:00 »
Grundvattenpumpen är nere i marken och den vet jag inte storleken eller om den går att justera. Det är då någonting som jag inte kan kontrollera förrän till sommaren.

Jaså, en sån där dränkbar grej, de brukar som sagt inte gå att ställa hastigheten på.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm! LÃ¥g Kb-ut.
« Svar #9 skrivet: 14 februari 2012, 19:58:59 »
Den förra ägaren sa att den gamla pumpen stannade ibland så det kanske är att flödet från hålet inte är tillräckligt. Får väl leva med det eller köpa en ny djupbrunnspump. Händer det bara en gång på en vinter är det inget som jag kommer oroa mig över. Får väl helt enkelt vänta och se.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm! LÃ¥g Kb-ut.
« Svar #10 skrivet: 20 februari 2012, 16:17:00 »
Åh, nu har den larmat igen. En gång till för låg kb-ut samt två ggr för Hetgas. Förstår inte vad som är problemet och vill ha fortsatt stöd och hjälp. :)

Någon som har någon aning om hur stort flöde som skall vara från grundvattenpumpen? Jag kan tvångsstarta grundvattenpumpen och krana av och mäta hur mycket vatten jag kan få ut på en minut.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm! LÃ¥g Kb-ut.
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2012, 12:57:14 »
Nu har han som satt in pumpen varit hem till oss och han hade ju ingen aning om vad som kunde vara felet.

Han prata om att pumpen i borrhålet kunde vara trasig eller att något rör/slang i hålet blivit tätt eller tillknycklat av tjälen. Tror verkligen inte att det är problemet då kjag har hur bra flöde på grundvattnet som helst. Kranar jag av så allt grundvatten kommer ut ur en kran så är det ett ordentligt tryck och en jämn och bra stråle.

Är det någon som har erfarenhet av grundvattensystem? Förstår inte hur pumpen kan gå problemfritt i fyra dagar för att sedan larma igen. Efter att den fått "vila" från kompressordrift i ett dgn så går den problemfritt igen i några dagar.

Blir knäpp av detta och trodde att jag skulle slippa det här då jag satt i en ny värmepump.

Kan den mellanliggande värmeväxlaren vara för "liten"? Vad skulle det påverka?

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Larm! LÃ¥g Kb-ut.
« Svar #12 skrivet: 21 februari 2012, 13:33:13 »
grundvattenpumpen får antagligen spänning från ett separat relä eller kontaktor. Kontakterna i detta kan vara brända så det vid någon start missar att få igång pumpen. Mät spänningsfallet över kontakterna då det är normaldrift. Eller byt relä (kontaktor) på vinst eller förlust. Normalt är det spänningsfall på ca 10 mV, ligger det på voltområdet så är det nog brända kontakter. Laddar grundvattenpumpen via en hydropress och magnetventil så kan det vara pilotventilen i magnetventilen som är igensatt och behöver rensas.
« Senast ändrad: 21 februari 2012, 13:39:15 av lödläckan »

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm! LÃ¥g Kb-ut.
« Svar #13 skrivet: 21 februari 2012, 17:51:52 »
Tror inte att det är problemet.

Har stått vid värmepumpen då den har larmat och sett att grundvattenpumpen gått och att vatten flödat genom värmeväxlaren.

Nu har den osäkre installatören varit hit igen och nu var han kanske, typ säker att det var värmeväxlaren som var problemet. En ny skulle lösa problemet och han skulle återkomma med prisförslag.

Kan man kontakta Nibe direkt och få hjälp? Måste ju vara nån sorts garanti då pumpen är fyra månader gammal...

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Larm! LÃ¥g Kb-ut.
« Svar #14 skrivet: 21 februari 2012, 18:36:50 »
Den som ska ge garanti är väl den som projekterat och sålt mellanvärmeväxlaren det kan ju knappast vara Nibe som gjort det, utan någon "mellanhand".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!