Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat Optimum G2 8 - Rätt val och prisnivÃ¥?  (läst 5399 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mazzabrazza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hallå!

Med risk för att fÃ¥ svar som jag inte vill ha sÃ¥ tänker jag att jag ändÃ¥ vill veta.. Jag har nämligen en lite känsla krypandes i nacken av att jag blivit "lurad".  :-\

Vi har nyligen köpt ett äldre hus byggt pÃ¥ 20-talet, utbyggt pÃ¥ 50- samt 80-talet. Huset har idag elpanna och för 2011 hamnade vi pÃ¥ en Ã¥rsförbrukning pÃ¥ ca 32000 (men dÃ¥ har vi bara ägt huset sedan juli -11och vintern har varit minst sagt varm) .  Huset är ca 140 kvm pÃ¥ tvÃ¥ vÃ¥ningar samt 40 kvm källare.

Vi kände ganska snabbt att vi ville göra något åt elförbrukningen och bestämde oss för att byta uppvärmning.. Kollade runt lite och fastnade till slut för Thermia, trots att den offerten var den dyraste, 139400 kr. Borrhål 155m.

Med den här lilla infon, vad säger ni, är den underdimensionerad, för dyr, nåt annat, eller kan jag slappna av och bara vara nöjd med ett bra köp?

Tack på förhand!!
« Senast ändrad: 12 januari 2012, 14:42:59 av mazzabrazza »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia Diplomat Optimum G2 8 - Rätt val och prisnivå?
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2012, 14:43:20 »
Vad ingår i dessa pengar förutom själva VP'n? Hur ser kalkylerna ut som gjordes i samband med VP-köpet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad mazzabrazza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Oj, vad snabbt nÃ¥gon svarade!!  :)

Detta ingår: "Vi erbjuder oss att utföra leverans och installation av en komplett och igångkörd
värmepumpanläggning fabrikat Thermia bestående av:

Värmepump: Diplomat Optimum G2 8 (R-F).
Värmekälla: Energibrunn 155 meter. Normbrunn -07 tillämpas, ink. 6 meter foderrör.
Övriga ingående arbeten: Urkoppling av bef. elpanna och beredare.
Anläggningen placeras i nuvarande pannrum."

Kalkyl finns bifogat.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia Diplomat Optimum G2 8 - Rätt val och prisnivå?
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2012, 15:07:42 »
Har ni nån aning om vad tidigare årsförbrukning av el har varit (man kan kolla med elbolaget).
Vet ni vad ni behöver för framledningstemp när det är som kallast (Kolla vad nuvarande elpanna är inställd på)?
Varför har man räknat på endast 30500kWh i årsförbrukning?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad mazzabrazza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tidigare elförbrukning har legat på lite drygt 37-38000 om jag förstått saken rätt.
Ska kolla lite senare vad de står på pumpen men jag tror inte att det finns nåt sånt.. Trodde att det var nåt man bara kunde kolla när det är riktigt kallt och så kollade man vad tempen ligger på då.

De har räknat med 30500 EXKL hushålls el om jag förstått det hela rätt..

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia Diplomat Optimum G2 8 - Rätt val och prisnivå?
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2012, 15:25:37 »
De har räknat med 30500 EXKL hushålls el om jag förstått det hela rätt..

Ok. Jag ser att det står det nu...

Elpannan borde ha nån inställning av värmekurva eller nåt liknande. Där kan man se hur varmt vattnet kommer att bli när det blir kallt ute. Vad är det för elpanna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad mazzabrazza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ddet är en evc13.. Kan inte kolla inställningarna pÃ¥ den nu dÃ¥ jag inte är hemma, fÃ¥r kolla sen. Nu har jag pillat lite pÃ¥ den sÃ¥klart sen vi tog över huset iofs men jag vill minnas att det var inte alls mycket jag ändrade  :P

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
du lär ju tjäna in investeringen om vi säger så.

Lite som en person som inte är vinkännare. Dricker en slurk. Oj va gott tycker han. Så säger nissen som står bredvid att det är ett skitvin. Blir det äckligare då helt plötsligt?

Det är stor sannolikhet att pumpen kommer ge den besparing som indikeras av kalkylen.

Jag antar att alla offerter, även de billigare, hade en kalkyl och att det inte skiljde sig så mycket i besparing. För inte tog ni väl den som kostade mest och hade minst besparing.

SÃ¥ motfrÃ¥gan blir kanske vad är det som ni skulle blivit lurade pÃ¥? Betalt för mycket? 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Thermia Diplomat Optimum G2 8 - Rätt val och prisnivå?
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2012, 18:35:15 »
Kanske du kunde lyxa på med lite djupare borrhål, 150 meter aktivt är kanske aningen klent?
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!