0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När jag kom till pumpen hade jag ett hög kondensor ut larm. elpatronen gick igen på 3kw. Testade det som Smurfen sa, att sänka värmekurva från 5 till 2, samt öppna shunten helt och hållet. Det resulterade i att framledning och returledning (bt2 och bt3) sjönk från över 70c till ca 56c. Extern framledning ökade lika snabbt från 28c till 50c. elpatronen stannade och kompressorn gick igång. Blev lite orolig hur hög värme som gick in i kulverten till golvet så jag drog på shunten igen för att stabilisera värmeflödet, då flera slingor var fullt öppna i golvet. Vad detta reaktionen som du smurfen ville få fram?
På 1145 så följer växelventilen med i leveransen så jag antar att den redan är monterad inuti vp men kan ha fel. Jag tycker Bt25 kan användas och sitta på framledningsröret där den sitter bara du har shunten helt öppen hela tiden Nu är ju allt bara gissningar för du har en minst sagt udda inkoppling. Om du stoppar i ett usb minne i vp och aktiverar loggning i menyn som dyker upp och kör så ett dygn kan du lägga in loggen har så kan man troligtvis se hur vp går.
Bt25 bör sitta så den känner samma temperatur som går ut på golvet med det kanske den gör i dykröret det beror på vilken höjd du tar ut framledningen till golven.
Vad vinner man pÃ¥ i effektivitet mätt i € och cent/kWh (eller kronor och ören) ifall man fÃ¥r till en skiktning i tanken? Det är ju av betydelse ifall man funderar pÃ¥ en annan, effektivare, konstruktion.
Precis den dovkningen jag letade tidigare men nackdelen med Ts inkoppling är att både returen samt framledningen är kopplade direkt till golvvärmen och endast med ett T till tanken vilket bör göra att tanken nyttjas mindre men fördelen är antagligen att mindre flöde går genom tanken vilket bör vara bra när man har vv i samma tank. Men varför sitter det en shunt där ?
...och ingen start inatt heller! vv-laddning sent igår kväll och innan morgonen sjönk inte tempen så mycket så att det hela gick igång. måste nog vänta på lite kallare väder. Nå, det är ju bra att tempen sjunker långsamt i tanken. Största diff på Bt6 och bt25 var nu 23c (50,8-27,9c)
Hur menar du då det lär väl vara många slingor antar jag
Sen är det 2 t-stycken till tanken som måste bort, eller så lämnar vi kvar t-stycket på gv-returen. Men hur påverkar det driften ifall vi lämnar kvar gv-returen till tanken, och har returen från vvc (som lätt är 50c) på samma nivå. Novisen frågar sig om det spelar någon roll att det är ca 40-45c i botten av tanken där gv-returen kommer in? volymen ökar men finns det nackdelar? Någon skiktning behöver jag inte ta i beaktande då hela tanken blir vv-kapacitet.
deltat som jag fick när jag körde upp interna cp:n till 90% var 5 °C, men då hade jag ett svagare flöde. testar som bäst att köra interna på 90% och externa på max.Finns det någon ekonomi att ha ett delta närmare 4-5 °C än 6 °C? cp:n drar ju mera men jag vinner kanske lite komfort.Annars, satte en termometer på vån två för att kolla av temperaturen lite. vanlig kvicksilver termometer som inte kanske är den bästa. har kört på värmekurva två med 25 °C framledning vid 0 °C. ändå hade vi 22 °C i innetemp, alltså inga problem att gå runt i t-shirt. Testade nu på kurva 1 +1 °C (23 °C °fram vid 0 °C). Var är felet? kan det vara så kriminellt lågt?
kurva 1 +1 var nog för bra för att vara sant. Kunde hålla den fram till -5°C men sen sjönk innetempen till 18 °C. Så med -15 °C ute så är det nu kurva 2 som gäller. Finns det något enkelt system där man kan se/räkan ut vilken framledningen är vid olika temperaturer för olika kurvor? Har Nibe något info på hemsidan? Tänker som så att jag kunde ju bra hålla kurva 1+1 vid de temperaturer som det går, men har kurva 2 sen. Alltså skapa en egen kurva.nu har de lovat lite kallare väder ett par dagar så då är det ju ett utmärkt tillfälle att prova sig fram.
Nu börjar det vara dags att avsluta denna långkörare till tråd: Tack alla som bidragit med förslag och goda råd.De har varit guld/€ värda då resultatet kan räknas i kWh varje dag nu. Nu ser det ut på följande sätt:Värmekurvan 0, alltså egen (kurva 1 fram till -10 °C, sen kurva 2, så vid -20 °C ute stannar VBfram vid 35 °C) Varma sidan:Värme 6KVV 7KKalla sidan: (kör inte KB-pumpen på max än, tror att den ligger runt 75%)Värme 4KVV 3KIntern cp vid värmeladdning 75%Vid vvladdning 30%Gradminuter -100 (20 starter vid -20 °C)Total drifttid vid -20 °C är under 10h/dygnVarmvatten drifttid stabilt runt 3.5h/dygn °CDetta gav vid en medeltemp på -20 °C 43kWh för all el, så VP:n stod väl för ca 35-37kWh det dygnet.Det som ännu återstår att göra är att sätta en enkel timer på VVC pumpen nattetid. Noterade att när VVC står stilla sjunker temperaturen i vv-tanken med ca 0.75 °C/h. Med VVC igång sjunker temperaturen med 2 °C/h. Så där får jag bort lite VV drift.Jag är nöjd!
Ok, det kommer bara mer och mer tips De extra ingångar som jag använder är BT25,BT6 och BT7. den sista behöver jag inte så den kunde användas till annat då. Jag har en wilo star nova Z pump till vvc som går med vanlig 230v stickkkontakt. Behöver nog lite vägledning i den frågan också...