Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: EcoHeat med acktank x 2  (läst 21971 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
EcoHeat med acktank x 2
« skrivet: 14 februari 2007, 23:39:44 »
Det här är min nya konstruktion.
FrÃ¥gan är hur det här kan fungera .......   ???
  • Vad händer när kompressorn gÃ¥r?
  • Vad händer när kompressorn inte gÃ¥r?
  • Vad händer när kompressorcirkpumpen är i läge 1?
  • I läge 3?
  • Spelar det nÃ¥n roll hur mycket kompressorcirkpumpen pumpar?
  • Vad händer när shunten börjar shunta in returvatten direkt och kompressorcirkpumpen samtidigt pumpar vatten?
  • Vilken väg tar vattnet?
  • Vilket vatten är värmt när kompressorn stannar? Alt vatten?
  • Hur blandas vattnet? I ack1? I ack 2?
  • Vad kan hända om radiatorcirkpumpen pumpar mer vatten än kompressorcirkpumpen? Inget alls?
« Senast ändrad: 14 februari 2007, 23:51:48 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2007, 23:52:49 »
kanske konstuktören vet  ;) ^-^ >:D >:D

tror det blir klurigt när int ekompressorn går.
Nu försvann bilden så jag gissar lite...

Skulle det inte va bättre med returen på ordinarie stället men ett trör där du korsar övre ledningen till acktanken.
Ev med en ventil som bromsar flödet lite genom kompressorn när den står, om inte cirkpumpen bromsar nog mycket.
Det jag vill är att få returvattnet först i botten på vp om kompressorn står, sen in i acken

Att säkerställa så kallt vatten som möjligt till kompressorn är väl det viktigaste samtidigt som man ska utnyttja acken s volym vid pumpstopp!

Jadu nu minns jag kanppt nÃ¥t av din ritning, nu blir det kväller  :o

men hur det nu var... det tÃ¥l att funderas pÃ¥ till i morrn  Sc:,h
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2007, 00:08:43 »
kanske konstuktören vet  ;) ^-^ >:D >:D
När kompressorn inte går tror jag att kompressorns cirkpump blockerar flödet.
När den alternativa vägen inte har nån motstånd alls, skall det inte mycket till för att stoppa flödet genom cirkpumpen.

När kompressorn inte går fungerar det hela som en ren volymförstorare.

Då går vi till läget där kompressorn går. Här kan mycket hända.
Så vad händer?

Kompressorn stannar när vattentemp är framledningstemp + 5 grader.
Vilken vattentemp? Tempen i ACK1?  Tempen in till kompressorn?
När blir det om returen hela tiden har 7 grader lägre temp än framledningen?
« Senast ändrad: 15 februari 2007, 00:44:20 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2007, 13:12:14 »
Jag ser inte nÃ¥gon skillnad mellan dina alternativ 1 och 2.  Sc:,h  -förutom volymen
Tog mig friheten att 'stretcha' alt2 för att se flöden, eftersom jag förutsätter att du tänker på ett trycksatt system så har nivåerna inte så stor inverkan. Ritade in en liten genväg.
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2007, 18:16:57 »
I båda alternativen går returvattnet direkt in på kompressorn.
Hur man tecknar i skissan spelar ingen roll, då jag i real life får helt anda rördragningar.
CTC-ruturvatten går inte ner frå acktoppen, men in från sidan nära bottnen av tanken. Principen blir dock det samma och det är principen jag är interesserad av.


Alternativ 2 har en extra ack. Om dessa kopplas så att kompressorn klarar att värma båda acktankar, ger det långa gångtider och även längre stopptider.

Vattnet i ack1 får inget returvatten direkt från returen. Det ger nog en bra kapacitet på tappvarmvatten.

Om styrlogiken kunde ha startat kompressorn när vattnet i ack1 var lik framledningstemp och stoppat när vattnet i övre halvan i ack2 var lik framledning+5°, kunde det här funka perfekt. Kompressorn värmar raskt upp vattnet i ack1 när returvatten inte går direkt til ack1. Siktningen blir inget problem alls.

Tyvärr har inte den enkla stylogiken till CTC koll på särskilt mycket. Returtemperaturen har den inte givare för. Det finns väl inte någon annan VP:a på marknaden som inte har givare för returen?


Jag kan komma undan problemet vid att kompressorn ger båda tankar varmvatten.
När styrlogiken stoppar kompressorn på signal från tempgivaren i ack1, har temperaturen i ack2 ökad lagom, åtminstone nästan lagom.

Detta visar hur svårt det är att koppla in en volymförstorare i en CTC anläggning. Speciellt med en sådan styrlogik.
« Senast ändrad: 15 februari 2007, 18:45:18 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2007, 18:53:35 »
Nu förstÃ¥r jag din tanke, tror jag.  :)
Stor volym för magasinering och långa gångtider på kompressorn. Sen ett annat styre med två olika tempgivare som man kan placera godtyckligt, en för att starta kompressorn och en annan för att stänga av den.
Du är inte den enda som vill ha ett mer 'justerbart' styrsystem.  ^-^
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2007, 21:45:48 »
Då var designet av nya lösningen klar.
Det blev annorlunda. Har fått lite hjälp från en hos Grundfos. (magnetventil och cirkulasjonsprincip)

Cirkpumpen stoppar inte flödet när den står stilla. En magnetventil styrd av kompressorpumpen måste med.


Det fungerar så här:
Returen går till bottnen av acktank2 och fyller den med kallvatten från bottnen och upp.
Fördel: Inget kallt returvatten direkt in i acktank1.

Ack2 fylls upp med kallt vatten. Till slut börjar det kalla vattnet att komma in i ack1.
Temperaturen i ack1 börjar gå ner.
Kompressorn startar så småning om. Kompressorcirkpump startar. Magnetventil öppnar.

Kompressorn ger varmvatten till ack1 ock ack2.
Ack1 får samma mängd varmvatten in som det går ut till framledningen. Inte mer, inte mindre.
Ack2 får det resterande varmvattnet.

Ack2 ger lika mycket kallvatten ut i bottnen som det kommer varmvatten in i toppen.
Kompressorcirkpumpen suger lika mycket vatten in som den ger ut. Det betyder allt returvatten från radiatorsystemet och det resterande från bottnen av ack2.

Systemet är i balans oavsett flöde i framledningen och oavsett flöde på kompressorcirkpumpen.


Temperaturen i ack1 når inställde värde. Tempgivaren sitter på samma ställe i ack1 som tidigare.
Kompressorn stannar. Kompressorcirkpumpen stannar. Magnetventilen stänger.

Framledningen tar vatten från ack1. Ack1 får varmt vatten från toppen av ack2.
Skiktning i ack1 är inte längre något problem.

Skiktningen i ack2 är nestan perfekt med sÃ¥ litet som 6-9 liter/minut in/ut.  (inget mer när kompressorn gÃ¥r)
Tappvarmvattenslingan i ack1 har optimala förhållanden.

Kallaste vattnet i systemet, vattnet frÃ¥n returen,  lägger sej i bottnen av ack2, och snart är det tid for en ny kompressorstart......


Jag har ett optimalt system.
 - LÃ¥nga gÃ¥ngtider och lÃ¥nga stopptider.
 - Inget skiktningsproblem.
 - Optimal COP för just det här systemet, dÃ¥ kallaste vattnet aldrig blandas in i det varmare vattnet.
 - Bättre tappvarmvattenkapasitet, dÃ¥ ack1 i genomsnitt är värmare än tidigare.   :)
 

Och det bästa av allt? Inga irreversibla ingrepp är utförd, nästan inget ingrepp alls.

Delar?
En magnetventil från anitläckasystemet på en kasserad tvättmaskin. (gratis på soptippen)
En 200L tank från en kasserad varmvattenberedare (gratis hos rörmokaren)

Nu är jag nöjd.   :)

Och ännu mer nöjd blir jag när systemet är monterad.
« Senast ändrad: 28 februari 2007, 23:39:05 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #7 skrivet: 28 februari 2007, 22:15:17 »
Så din nya lösning är att skippa shunten, -utan inblandning av retur?
-alltså att cirkulera allt framledningsvattnet genom båda tankarna.

Jag håller med dig om att det är bra med kall retur och volymförstorare, men shunten vill jag ha
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #8 skrivet: 28 februari 2007, 22:39:31 »
Så din nya lösning är att skippa shunten, -utan inblandning av retur?
-alltså att cirkulera allt framledningsvattnet genom båda tankarna.
Shunten är där den alltid har varit.
Allt framledningsvattnet cirkulerar inte genom båda tankarna.
« Senast ändrad: 28 februari 2007, 22:50:12 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #9 skrivet: 01 mars 2007, 07:42:33 »
Hej!
Jag tar mig friheten att modifiera en av dina ideér.
Jag tror på denna lösning men vill ha en ventil som säkerställer att flödet går rätt håll då kompressorn står, den öppnar då kompressorn startar och stänger då kompressorns står.
Den extra acktanken blir då en lågtemptank.

Funktionen blir i princip att man förlänger acktanken så att en större temperaturvariation mellan kalla och varma sidan tillåts och att kompressorn får jobba med så kallt vatten som möjligt då den går.

 *vinkar*
« Senast ändrad: 01 mars 2007, 07:45:54 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #10 skrivet: 01 mars 2007, 08:49:10 »
men kompressorn orkar bara att höja vattnet ett visst antal grader så i tanken får du en helt flytande kondensering mot radiatorsystemet, shunten kommer alltid stå på fullt med den påföljden att vattnet blir kallare i tanken, då måste du spetsa allt varmvatten med elpatron eller en separat el-vvberedare.
då är det bättre att du bygger om så att du kör upp tank 1 i 50 grader för att få varmvatten och använder tank 2 till volymförstorare för radiatorkretsen

CTC har tänkt till när dom gjorde sin tank, dom vill ha en blandning av returvattnet för att få en högre tanktemperatur och då även få tillgång till VV utan elpatron

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #11 skrivet: 01 mars 2007, 09:29:28 »
men kompressorn orkar bara att höja vattnet ett visst antal grader så i tanken får du en helt flytande kondensering mot radiatorsystemet, shunten kommer alltid stå på fullt med den påföljden att vattnet blir kallare i tanken, då måste du spetsa allt varmvatten med elpatron eller en separat el-vvberedare.
Nei. Det är fel.
Kompressorn höjer temperaturen ca 8-10 grader i mitt system.
Det kalla returvattnet går in i VP:an, uppvärms, går så in i ack1 med en temperatur en grad eller två högre än framledningen. Samtidig går massa varmt vatten in i toppen av ack2.
Efter en tid blir vattnet i ack2 varmare. DÃ¥ stiger temperaturen pÃ¥ vattnet in till VP:an. Temperaturen ut stiger ocksÃ¥.  Vattnet i ack1 börja bli väldigt varmt. Shunten tar vatten frÃ¥n bottnen av ack1, men här är vattnet inte mycket kallare. Lyckligtvis skall tempen i ack1 upp till bara 5 grader över framledningen. Mitt problem är inte att det blir för kallt i ack1, men att det blir för varmt och att framledningen vill vara 1-2 grader högre än bör-värdet i tiden kring kompressorstoppet.
« Senast ändrad: 01 mars 2007, 09:31:01 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #12 skrivet: 01 mars 2007, 09:44:52 »
Den extra acktanken blir då en lågtemptank.

Funktionen blir i princip att man förlänger acktanken så att en större temperaturvariation mellan kalla och varma sidan tillåts och att kompressorn får jobba med så kallt vatten som möjligt då den går.
Vilka fördelar har den här konstruktionen framför den sista? Dom är jo nästan lika.
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2007, 09:45:55 »
men kompressorn orkar bara att höja vattnet ett visst antal grader så i tanken får du en helt flytande kondensering mot radiatorsystemet, shunten kommer alltid stå på fullt med den påföljden att vattnet blir kallare i tanken, då måste du spetsa allt varmvatten med elpatron eller en separat el-vvberedare.
då är det bättre att du bygger om så att du kör upp tank 1 i 50 grader för att få varmvatten och använder tank 2 till volymförstorare för radiatorkretsen

CTC har tänkt till när dom gjorde sin tank, dom vill ha en blandning av returvattnet för att få en högre tanktemperatur och då även få tillgång till VV utan elpatron


En separat el-VVB efter VP:n är precis det Avensis har tror jag. Slingan i pannan är bara VV-förvärmare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #14 skrivet: 01 mars 2007, 09:49:50 »
Den extra acktanken blir då en lågtemptank.

Funktionen blir i princip att man förlänger acktanken så att en större temperaturvariation mellan kalla och varma sidan tillåts och att kompressorn får jobba med så kallt vatten som möjligt då den går.
Vilka fördelar har den här konstruktionen framför den sista? Dom är jo nästan lika.


Njae, skillnaden är att i din sista lösning så kör du alltid radiatorvattnet via acktankarna även då shunten är stängd. Jag tror inte riktigt på denna lösningen, meningen med shunten är att hålla jämn framledning oavsett om kompressorn går eller står.

Måste radiatorvattnet alltid passera tankarna så får du temperaturvariationer då kompressorns startar och risk för knäppningar.
« Senast ändrad: 01 mars 2007, 09:53:08 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #15 skrivet: 01 mars 2007, 10:29:41 »
Kompressorn höjer temperaturen ca 8-10 grader i mitt system.
Det kalla returvattnet går in i VP:an, uppvärms, går så in i ack1 med en temperatur en grad eller två högre än framledningen. Samtidig går massa varmt vatten in i toppen av ack2.
hur kan det gå en massa varmt vatten till ack 2 vid uppvärmning ? då går ju all retur från radiatorerna direkt till pumpen om det inte är fel intrimmat med pumparna/flöden
det är först när shunten börjar stänga som du får cirkulation till tank 2
det man kan säga är att pumpen tror att tank 2 är ytterligare en radiator som ska uppvärmas, tank 2 är enbart till för att utöka volymen så då kan du sätta den på framledningen till radiatorerna istället.

Efter en tid blir vattnet i ack2 varmare. DÃ¥ stiger temperaturen pÃ¥ vattnet in till VP:an. Temperaturen ut stiger ocksÃ¥.  Vattnet i ack1 börja bli väldigt varmt. Shunten tar vatten frÃ¥n bottnen av ack1, men här är vattnet inte mycket kallare. Lyckligtvis skall tempen i ack1 upp till bara 5 grader över framledningen. Mitt problem är inte att det blir för kallt i ack1, men att det blir för varmt och att framledningen vill vara 1-2 grader högre än bör-värdet i tiden kring kompressorstoppet.
men vill börvärdet bara ha 35 grader på framledningen så blir ju stoppet på 37 grader, det är inte så farligt
« Senast ändrad: 01 mars 2007, 10:35:16 av tracker »

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #16 skrivet: 01 mars 2007, 10:57:18 »
Vilket läge shunten har, spelar ingen roll. Flödet är konstant och regleras enbart av radiatorcirkpumpan.
Flödet i radiatorkretsen är ca halva av flödet kompressorpumpan ger.
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #17 skrivet: 01 mars 2007, 11:20:18 »
jaa nu såg jag på din sista skiss, du använder inte shunten längre (förutom att du styr var du ska ta vattnet ifrån). men du måste vara tillbaka på ruta 1 igen
har du dubbelt flöde från vp än från vb så blandar du ju kallt returvatten från radiator med varmt vatten från ack 2 så att det blir en medeltemp
det är väl inte sÃ¥ mycket bättre än det är nu ?   :D

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #18 skrivet: 01 mars 2007, 12:26:39 »
har du dubbelt flöde från vp än från vb så blandar du ju kallt returvatten från radiator med varmt vatten från ack 2 så att det blir en medeltemp
det är väl inte sÃ¥ mycket bättre än det är nu ?   :D
Nej, det är inte så. Läsa beskrivningen och se på skissen en gång till.
du använder inte shunten längre (förutom att du styr var du ska ta vattnet ifrån)
Fel. Shunten används som tidigare.  Shuntens enda uppgift är att hemta vatten frÃ¥n 3 ställen. Shunten fungerar precis som förut och styrs av CTC styrlogiken.
« Senast ändrad: 01 mars 2007, 12:34:19 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #19 skrivet: 01 mars 2007, 12:54:06 »
Flödet i radiatorkretsen är ca halva av flödet kompressorpumpan ger.
vad är det för fel på bilden ?

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #20 skrivet: 01 mars 2007, 13:09:04 »
Flödet i radiatorkretsen är ca halva av flödet kompressorpumpan ger.
vad är det för fel på bilden ?
Inget fel alls.
SÃ¥ stoppar kompressorn.
Då blir flödet 10l/min in och 10 retur och 10 in ack2 ock 10 ut ack2 och 10 in ack1 osv osv.
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #21 skrivet: 01 mars 2007, 13:30:04 »
du måste förstå att när pumpen går så förbrukar/avger radiatorerna energi medan tank 2 inte avger ngt alls alltså varmare temp i ack 2 än i radiatorreturen.
när det är kallt ute så går oftast kompressorn antar jag.
alltsÃ¥ fÃ¥r du en blandning av 10 l/min "kallt" vatten frÃ¥n radiatorreturen + 10 l/min varmt vatten frÃ¥n ack 2 =  20l/min ljummet vatten till kompressorn vid drift= samma som idag
det är inte så intressant att veta vad som händer när VP står still, men funktionen är ngt bättre då.
bygg gärna kretsen och testa så får du se.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #22 skrivet: 01 mars 2007, 13:43:03 »
alltsÃ¥ fÃ¥r du en blandning av 10 l/min "kallt" vatten frÃ¥n radiatorreturen + 10 l/min varmt vatten frÃ¥n ack 2 =  20l/min ljummet vatten till kompressorn vid drift= samma som idag
Nej. Radiatorreturen er på max 10l/min. Normalt bara 6-8 l/min. Det kalla vattnet lägger sej i bottnen av ack2 utan att störa skiktning/orsaka omrörning. Samma mängd varmvatten går från toppen av ack2 vidare in i ack1.

Så småning om vill man få lite omrörning. De magiska orden är: "Så småning om" och "lite".
Kompressorcirkpumpen påverkar inte skiktningen i ack2 alls, medan den tidigare totalförstörde skiktningen i ack1 på mindre än 30 sekunder. Samtidigt är skikningen i ack1 inte längre något problem.

Shunten till ack1 vill ta vatten från topp, mellersta och bottnen av ack1. Bottnen av ack1 vill normalt inta ha något särskilt högre temperatur än framledningstemp. Framledningstemperaturen hålls stabil. (+/- en grad eller två.)
« Senast ändrad: 01 mars 2007, 15:01:32 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #23 skrivet: 01 mars 2007, 15:25:14 »
Nej. Radiatorreturen er på max 10l/min. Normalt bara 6-8 l/min. Det kalla vattnet lägger sej i bottnen av ack2 utan att störa skiktning/orsaka omrörning. Samma mängd varmvatten går från toppen av ack2 vidare in i ack1.

det finns inget kallt vatten som går till ack 2 (vid drift), se flödespilarna
tar det 30 sek nu för att förstöra skiktningen så tar det bara 1 minut i ditt fall innan ack 2 är jämnvarm

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #24 skrivet: 01 mars 2007, 16:28:20 »
det finns inget kallt vatten som går till ack 2 (vid drift), se flödespilarna
tar det 30 sek nu för att förstöra skiktningen så tar det bara 1 minut i ditt fall innan ack 2 är jämnvarm
Riktig. Det finns inget kallt vatten som går till ack2 vid kompressordrift. Vad bra! All kallvatten går genom kompressorn. Precis vad som önskas.

Och när kompressorn inte går? Då lägger vattnet sej i bottnen av ack2. Sker det någon inblandning? Njaaa....
Sirius, Borö och alla dom andra baserar sej på att det sker minimal inblandning. Flödet är lågt och bara för att min tank inte har något fint namn, betyder ju inte det att vattnet blandar sej.

Rickard skrev så här om inblandning:
En värmepump på 7.5 kW borde arbeta med optimal deltaT vid ca 700-800 liter/timme, d.v.s. ca 12.5 liter/minut.
Radiatorsystemets flöde är i de allra flesta fallen högre än så och i och med att returflödet tillförs botten av tanken så borde man i de allra flesta fallen inte få en för varm retur in i varma sidans värmeväxlare, skulle omrörningen i acktanken bli så stor p.g.a. ca 12.5 liter vatten/minut så skulle det vara lite konstigt. Sc:,h
Jag har under 10 l/minut. Det betyder ännu mindre omrörning.

CTC originalet har jo kall retur till bottnen av acktanken . Då omrörs det inte mycket. När kompressorcirkpumpan startar, blandas det på under 30 sekunder.

Jag vill nog antaga att om returen inte inblandas särskilt mycket i originalet med ca 150 liter under skiktplattan, inblandas det ännu mindre i ack2 som har 200 liter vatten. Producenterna producerar iaf sina tankar enligt dom här principerna.
« Senast ändrad: 01 mars 2007, 16:32:42 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #25 skrivet: 01 mars 2007, 16:45:57 »
Hej!
Jag tar mig friheten att modifiera en av dina ideér.
Jag tror på denna lösning men vill ha en ventil som säkerställer att flödet går rätt håll då kompressorn står, den öppnar då kompressorn startar och stänger då kompressorns står.
Den extra acktanken blir då en lågtemptank.
Det är nog den bästa lösningen, men tyvärr kan inte CTC styrlogik handtera denna lösningen.

Det finns bara en givare för start/stopp kompressor. När ack1 är uppvärmd, stannar kompressorn.
Ack2 er lÃ¥ngt frÃ¥n uppvärmd.  Det kalla vattnet i ack2 vill snabbt komma in i ack1 och kompressorn startar inom kort tid.

Vid att fördela utvattnet frÃ¥n kompressorn till bÃ¥da tankar, kan kompressorn arbeta längre innan  ack1 nÃ¥r stopptemperaturen. I teorin....

CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #26 skrivet: 01 mars 2007, 19:36:38 »
kanske givaren ska sitta på din extra ack...
Hur blir det, risker för klent vv när värmebov saknas eller är litet!

Det är ju bra om nya acken också laddas rejält vid varje driftcykel.

Spännande projekt men inte solklart vad avser bästa lösning!?

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #27 skrivet: 01 mars 2007, 20:34:38 »
kanske givaren ska sitta på din extra ack...
Kanske. Som du sejer kommer ack2 att laddas rejält vid varje driftcykel.
Men när startar kompressorn igen? Jo när givaren upptäcker att temperaturen sjunkit ner till framledningstemp.

Då har ack1 ännu inte hunnit att kylas ner till framledningstemperatur, men kanske det är en bra grej?
Kompressorn startar lite tidigare, men oavsett mycket senare än utan ack2.

Ack1 vill alltid vara mycket bra laddad. Det ger bättre tappvarmvattenkapasitet och liten risk for att shunten inte kan shunta ut varmt nog vatten vid framledningen.  Inget behov av att sätta shuntfördröjning lÃ¥gt/till noll nÃ¥nsin.

Kanske du har rätt? Iaf om man monterar givaren högt i ack2?

Jag ser problemet om jag enbart vill varma tappvarmvatten utan att ha nÃ¥got värmebehov (sommarläge), men om din givarplassering ger optimala förhÃ¥llanden resten av Ã¥ret, skall jag nog orka att flytta givaren  till ack1 om vÃ¥ren och tillbaka när hösten kommer.

När ack2 monteras till sommaren, får jag väl exprementera lite med givarplasseringen.....

Och vinnaren är?  Carl N's modifierade skissa med Bertils tempgivarplasserning? Inte helt osannolikt iaf.  :)
« Senast ändrad: 01 mars 2007, 20:54:46 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #28 skrivet: 01 oktober 2007, 23:39:52 »
Nu är jag klar till monteringen av ack2.
En 200 liter VVB, endast 45 cm i diameter och ganska hög, är hämtad in från soptippen. 1" (28mm) uttag/intag med diffusor är svetsad på i toppen och 1 1/4 tums intag/uttag i bottnen/sidan (el-element) är reducerad till 1" (28 mm) men utan diffusor.

En Danfoss magnetventil är handlat in.
En Actaris CF Echo II värmemätare är handlat in.
Elmätare är redan monterad.
Temp-Loggern är köpt, men inte monterad.

Förra vintern hade jag i genomsnitt 27 startar/dygn och mycket omrörning i ack1 när kompressorn startade.
Nu hoppas jag på under 15 startar/dygn, god skiktning med hög temp i toppen av ack1 till varmvattenslingan och lite bättre COP. 3 goda ting på en gång. Ett kinderägg från himlen.
Jag är nöjd med 2 utav 3 också .... :)


Och om inte det funkar?
DÃ¥ kan snart nÃ¥gon säga  "vad var det jag sa"....... det är sÃ¥ fruktansvärt obegripligt att det överhuvudtaget förekommer! Hur kan nÃ¥gon kommit pÃ¥ denna helt absurda idé frÃ¥n första början? Vet man inte att om det varit en god idé sÃ¥ hade CTC redan konstruerad Ecoheat pÃ¥ sÃ¥dant sätt.

Men du.... det behövs mÃ¥nga dÃ¥liga idéer för att komma upp med nÃ¥got riktigt bra.  :)
« Senast ändrad: 01 oktober 2007, 23:50:27 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #29 skrivet: 06 oktober 2007, 16:00:11 »
Jag säger så här.

Heja pÃ¥!   Thumbsup

Nästan allt går att förbättra, utan den inställningen skulle vi köra med en blandning av T-ford och Trabant idag!!!

T-forden var verkligen fulländad, enorma volymer lågt pris. Färgen fick man gärna välja enligt Henry, men det blev alltid svart. Dom hade bara en färg!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #30 skrivet: 14 oktober 2007, 21:44:48 »
Min modifierade Ecoheat börjar bli klar. Har en sista fråga:

Med 10 liter flöde i golvvärmen och 20 liter flöde genom kompressorn är frågan: Behövs en backventil på den del av VB returen som går in på shuntventilen?

När kompressorn inte går, behövs backventilen inte.
När kompressorn går och shunten öppnar för inblandning av returvatten, vad då?
Då vill jag självklart inte att vattnet skall gå fel väg, men vill det gå fel väg utan en backventil strax före shunten?

CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #31 skrivet: 14 oktober 2007, 23:17:00 »
Har funderat lite mer. Det behövs inte någon backventil.
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #32 skrivet: 28 oktober 2007, 23:50:58 »
Ja, i kväll var det dags att prova ut den nya anläggningen. Och vet du vad? Det funkar !    :)

Den nya värmemätaren är en fantastisk bra sak (finns i webshoppen). Visar flöde, effekt, temperatur in och ut och en massa andra saker.

Jag har f.n. brine in 6° och ut 3°. Framledning 32°

10,5 kW momentan effekt vid start. 8,5 kW när kompressorn stoppar och ack1 har blivit 5° varmare.
Möjligt det är så här på alla 7,5 kW VP:ar under dessa förhållanden, men jag är oavsett jättenöjd.

Kompressor cirkpump blev justerad från läge 1 till läge 3. I läge 3 ger den 1,35 m³/h. (22,5 l/min)
DÃ¥ gÃ¥r det ca 9 liter till framledningen och 13,5 liter till ack2 via ack1. Jag är lite förvÃ¥nad över att pumpen bara ger 22,5  liter i läge 3, men det är oavsett nog till att fylla ack2 (200 liter) med värmt vatten pÃ¥ femton minuter.

Jag tänkte att exprementera lite med att flytta tempgivaren frÃ¥n ack1 till topp ack2, men det ser ut till att fungera bra även med givaren i ack1 som förut.  TvÃ¥ givare hade varit perfekt, men Ecoheat har bara en, tyvärr.

Det här tog många, många timmar att få i hop. Men när det blev så här bra, är dom långa kvällarna snart glömd.

Blev nÃ¥got sämre? Ja. Shunten är lite för trög till att justera sig in.  När kompressorn nästan är färdig med att varma vattnet, är framledning temp 1-2 grader högre än bör värdet. SÃ¥ var det inte förut. TvÃ¥ minuter efter kompressor har stannat är framledning igen lika med bör. Inget stort problem, men inte lika bra som förut. Styrlogiken reglerar shunten bara ca en gÃ¥ng/minut, men jag kan leva med lite variation i byte med bra COP och lÃ¥nga gÃ¥ngtider pÃ¥ kompressorn.  :)

 


« Senast ändrad: 29 oktober 2007, 00:03:31 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #33 skrivet: 29 oktober 2007, 04:38:09 »
Snyggt jobbat.
Ser riktigt bra ut tycker jag, kul att du uppskattar värmemätaren - och nästan nödvändigt om man verkligen vill veta att en modifierad anläggning levererar önskat resutlat.
På en fabriksmonterad anläggning kanske man kan förvänta sig nästan optimal funktion utan att behöva kontrollmäta, men som sagt, bygger man själv så är det nog väldigt bra att kunna följa upp och justera för optimal funktion.

Lycka till även fortsättningsvis.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lajo01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #34 skrivet: 29 oktober 2007, 08:33:40 »
Ja, i kväll var det dags att prova ut den nya anläggningen. Och vet du vad? Det funkar !    :)

Den nya värmemätaren är en fantastisk bra sak (finns i webshoppen). Visar flöde, effekt, temperatur in och ut och en massa andra saker.

Jag har f.n. brine in 6° och ut 3°. Framledning 32°

10,5 kW momentan effekt vid start. 8,5 kW när kompressorn stoppar och ack1 har blivit 5° varmare.
Möjligt det är så här på alla 7,5 kW VP:ar under dessa förhållanden, men jag är oavsett jättenöjd.

Kompressor cirkpump blev justerad från läge 1 till läge 3. I läge 3 ger den 1,35 m³/h. (22,5 l/min)
DÃ¥ gÃ¥r det ca 9 liter till framledningen och 13,5 liter till ack2 via ack1. Jag är lite förvÃ¥nad över att pumpen bara ger 22,5  liter i läge 3, men det är oavsett nog till att fylla ack2 (200 liter) med värmt vatten pÃ¥ femton minuter.

Jag tänkte att exprementera lite med att flytta tempgivaren frÃ¥n ack1 till topp ack2, men det ser ut till att fungera bra även med givaren i ack1 som förut.  TvÃ¥ givare hade varit perfekt, men Ecoheat har bara en, tyvärr.

Det här tog många, många timmar att få i hop. Men när det blev så här bra, är dom långa kvällarna snart glömd.

Blev nÃ¥got sämre? Ja. Shunten är lite för trög till att justera sig in.  När kompressorn nästan är färdig med att varma vattnet, är framledning temp 1-2 grader högre än bör värdet. SÃ¥ var det inte förut. TvÃ¥ minuter efter kompressor har stannat är framledning igen lika med bör. Inget stort problem, men inte lika bra som förut. Styrlogiken reglerar shunten bara ca en gÃ¥ng/minut, men jag kan leva med lite variation i byte med bra COP och lÃ¥nga gÃ¥ngtider pÃ¥ kompressorn.  :)



Avensis:
Mycket imponerande och intressant bygge, önskar att jag hade talang som vvs tekniker, då skulle jag följa i dina spår.
Antar att du med ditt bygge vill få längre gångtider o färre starter också. Rapportera gärna hur din expansionstank påverkar detta.
CTC V3 8.5, 200m borrhål (200 m aktivt artesiskt hål ), 250 kvm uppvärmd yta på tre våningar utanför Jönköping. Braskamin från Camina. Tilläggsisolerad vind, treglasfönster.... Vad gör man inte för att spara kilowatter.... :)

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #35 skrivet: 29 oktober 2007, 23:32:35 »
Upptäckte nyss att Ecoheat varnade för hög temp radiator retur. Lyckligtvis bare en varning och inget larm. Returen är ju det varma vattnet från toppen av ack2. Precis så det skall vara.


Nästa upptäckt var varför shunten inte reglerar perfekt framledning som förut när kompressorn gÃ¥r. Ett litet misstag under planeringen  av rördragningen: Jag antog att kallvatten in pÃ¥ shunt blev kallt nog med en blandning av  vattnet frÃ¥n ack2 blandad med returvattnet frÃ¥n golvv. DÃ¥ sparade jag nÃ¥gra skarvar och lite kopparrör.  :)   Det blev inte kallt nog vid 55 graders körning. Lyckligtvis är det inte nÃ¥got stort problem att fixa.


Upptäckt 3 blev positiv. Antalet start och stopp ser ut till att bli mer än halverad. Min anläggning har nu ca 500 liter vatten mot 300 tidigare. Det ger 40% differens i volym, medan antalet startar ser ut till att reduceras med 55%. Det här dygnet har jag haft 12 startar, medan genomsnitt i fjol var 27 startar/dygn med 22 som lägsta. När det blir kallare utomhus och framledningstemp ökar, blir det kanske under 10 starter/dygn.  :)


Mitt problem nu är 55 graders körningar. När ack1 är 55, är ack2 ca 54 grader i topp och 49 i bottnen. Mycket varmt vatten när framledningen bara behöver 36 grader just i dag. Det fina är att tappvarmvattenslingan har massor av varmt vatten i mycket lÃ¥ng tid och Ecoheat ger dÃ¥ massor av 50 gradigt vatten. Vad bra. Men COP kunde varit mycket bättre utan dessa  körningarna.

Jag funderar på att justera VP max temp ner från 55 till 50 grader, men är det en god ide? Min varmvatten beredare i serie med slingan måste då varma mer och här är COP givetvis bara 1.

CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #36 skrivet: 30 oktober 2007, 20:23:28 »
Jag funderar på att justera VP max temp ner från 55 till 50 grader, men är det en god ide? Min varmvatten beredare i serie med slingan måste då varma mer och här är COP givetvis bara 1.

Det finns de EcoHeat-ägare som bara har 47-48 ºC i pannan utan extra VVB och klarar varmvattnet på detta.

Fast ditt problem är kanske att du då måste höja varmvattentemp från 50 ºC till 60 ºC i el-VVB:n istället för från 55 ºC till 60 ºC?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #37 skrivet: 31 oktober 2007, 20:23:59 »
Fast ditt problem är kanske att du då måste höja varmvattentemp från 50 ºC till 60 ºC i el-VVB:n istället för från 55 ºC till 60 ºC?
Precis. VP fixar varmvatten billigare än el-VVB oavsett. Men är det bättre att få god COP på dom 20.000 kWh VP producerar totalt mot att el-VVB brukar t.ex 500 kWh mer per år? Svårt att veta. Jag tror jag justerar så att VP max temp blir 52. Kanske det blir en bra balans. Har kopplat på en Clas Ohlson elmätare på VVB.
« Senast ändrad: 31 oktober 2007, 20:27:25 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #38 skrivet: 31 oktober 2007, 21:08:50 »
Jag har ändrad min rördragning, men har oavsett ett problem med att framledningstemp blir några grader för varm mot slutet av en lång kompressorkörning. Inget stort problem, men det ser inte ut till att att kunna lösast på nåt enkelt och billigt sätt. Det kommer inte nog kallt returvatten in på shunten till att hålla jämn framledningstemperatur när kompressorn går och shunt är mindre än 50% öppen.

Problemet kan fixas om jag t.ex. kopplar på en mini cirkpump på returen till till shunten för att ge kallvatten in när kompressorn går, men det blir mycket strul för att lösa ett litet problem.

Gör det nÃ¥t att framledning temp lÃ¥ngsamt stiger till 3 grader över bör för sÃ¥ att lite snabbare justera sig in när kompressorn stannar?  Jag har 10 startar/dygn vid 7,5 timmar kompressor gÃ¥ngtid/dygn. 
« Senast ändrad: 31 oktober 2007, 21:36:16 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad lajo01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #39 skrivet: 01 november 2007, 11:06:25 »
Avensis:
Borde du inte ha det kallaste vattnet i botten på din extra tank? I så fall varför matar du inte shunten med vatten från botten på extra tanken istället för från returen? Eller det kanske blir "konflikt" med matningen från toppen på tanken mot VPn...
CTC V3 8.5, 200m borrhål (200 m aktivt artesiskt hål ), 250 kvm uppvärmd yta på tre våningar utanför Jönköping. Braskamin från Camina. Tilläggsisolerad vind, treglasfönster.... Vad gör man inte för att spara kilowatter.... :)

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #40 skrivet: 01 november 2007, 11:51:58 »
Ja, kallaste vattnet är från bottnen på min extra ack. Returvattnet från fremledningen, kallvatten in på shunten och bottnen av ack2 är alle från samma mätningen.

Mitt problem uppstår när kompressorns cirkpump behöver mer vatten än returen från golvvärmen ger. Då blir det inte övertryck på shuntens kallvatteninntag.

I praktiken är det inte något stort problem, men perfekt och stabil framledningstemperatur är ju CTC's varumärke, så om någon har en god ide är jag tacksam....
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad lajo01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #41 skrivet: 01 november 2007, 15:37:44 »
Om problemet är ett det inte finns kallt nog vatten i returdelen av systemet så är väl det ett generellt problem för alla och som är svårlöst.
Jag upplever samma sak när jag eldar i kaminen och rumstemp blir mycket högre än den inställda. Börvärdet på framledningen sätts ner till 8 grader t ex, men eftersom pumpen innan jag började elda hade kanske +30 på framledning så finns det helt enkelt inte nog med kallt vatten i radiatorkretsen för att kyla till 8 grader utan framledning hamnar långt över börvärdet under en kort period även fast det inte behövs. Samma problem som drabbar dig....?

Hur kan det inte komma nog med kallvatten till shunten? Om det inte kommer nog med vatten från returledningen så kommer det väl från underdelen av tank 2 istället?
CTC V3 8.5, 200m borrhål (200 m aktivt artesiskt hål ), 250 kvm uppvärmd yta på tre våningar utanför Jönköping. Braskamin från Camina. Tilläggsisolerad vind, treglasfönster.... Vad gör man inte för att spara kilowatter.... :)

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #42 skrivet: 02 november 2007, 20:14:56 »
Avensis
Jag har följt med utan att delta pÃ¥ ett tag för jag behöver oxÃ¥ en volymförstorare. Bra att du gör en prototyp och testar sÃ¥ vi andra fÃ¥r ta nytta av det.  ::)
Nu har jag igen tagit mig friheten att rita om din bild för att se hur flödena blir under kompressordriften och du måste då få riktig 'omrörning'. Då är det ju två olika flöden igång samtidigt då så mycket beror på hur cirk-pumparna flödar och blandar.

Eftersom du säger att det är när shunten är på mindre än 50% inblandning som framledningen stiger över börvärdet borde det väl vara så att shunten inte reagerar och stryper tillräckligt snabbt och mycket ut på framledningen istället för att du inte får tillräckligt med kallt returvatten att blanda med. Om du minskar flödet på cirkpumpen på framledningen kanske returvatten tempen sjunker.

Ett annat alternativ är att minska temperaturen mellan kompressorns start/stopp (Diff K stt/stp) och sänka (VP max) för att ha jämnare temp i tankarna så shunten inte har så mycket att justera, men det innebär istället fler starter.

En 55ºC körning tar för mig upp till 30minuter (jag har 7ºC Diff K stt/stp), för dig tar det säkert lite längre med större volym. Min shunt är i alla fall seg och ändrar bara ett par steg/minut vilket inte är nåt som kan justera mycket vid varje kompressorstart.
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #43 skrivet: 02 november 2007, 21:28:44 »
Lite mer info:

När shunten är i läge 50% eller mer är kallretur 100% stängd. Det betyder inget problem alls.

När shunten är i läge 25% tas 50% av vattnet från mitt i ack1 och 50% från returen.

Under normal drift varierar shunten mellan ca 30 och ca 55%. (shuntfördröjning=0)

Ditt alternativ vill göra så att vatten in på shunten får tryck nog till att ge shunten vatten, men vattnet blir aldrig kallare än framledningen oavsett, då man måste koppla in returen strax efter framledningens cirkpump. (att koppla in från returen är redan så jag gör och det ger inte nog differenstryck )

Variationen i framledningstemp ser inte ut till att vara särskilt stort. Jag har kompressorcirkpumpen att justera med.

Jag har haft denna pumpen i läge 3, men tror nog att läge 2 blir bättre.

I läge 3 blir allt vatten i ack2 nästan like varmt som vattnet i ack1. Det skiljer ca 2 grader vid stopp kompressor på temp i botten ack1 och topp i ack2. Det skiljer bara en grad mellan topp och botten i ack2.

Vattnet i ack2 har en tempdifferens på ca 6,5 grader vid start kompressor. (samma som framledningsdiffen) Efter 20 minuter är diff bara ca 1 grad med kompressorpump i läge 3. ( även med diffusor i topp av ack2)

Efter att kompressorn har stannat, går det kalla returvattnet direkt in i bottnen på ack2. Skiktningen är då mycket god och vattnet som går vidare från topp av ack2 till bottnen av ack1 har temperatur ungefär lik framledningen. Det betyder att vattnet i ack1 inte får nåt kallt returvatten bara varmt vatten.



Om kompressor cirkpump sätts från läge 3 till läge 2 sker följande:

 - Ack2 fÃ¥r bättre skiktning.
 - Tempraturvariationen pÃ¥ framledningen är under 2 grader. (och variationen sker bara under dom sista minuterna av en normal kompressorkörning)

Priset att betala:
 - Ack 2 blir inte riktigt sÃ¥ varm som förut och kompressorn startar dÃ¥ ca 25% flera gÃ¥nger/dygn.


Jag vet inte helt om jag vill betala det priset, för temperaturvariationen i läge 3 ar inte något stort problem.

Alt i allt är jag mycket nöjd. Jag har nu en pump som, när den arbetar på 25% av max, bara har 12 starter/dygn.

Jag gör inget mer. Mina variationer i framledningstemp ar oavsett mindre än variationerna när t.ex en Nibe växlar mellan tappvarmvattenproduktion och framledning.
« Senast ändrad: 02 november 2007, 21:33:27 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #44 skrivet: 03 november 2007, 14:09:27 »
 Thumbsup Bra att du är nöjd med lösningen.  Thumbsup

Jag har själv avvaktat att det ska bli kallare så jag får justera in radiatorslingorna lite mera optimalt.
Mitt system ser det ut som en stjärna, med 2 slingor i källaren och tre i markplan, de senare med 2-4 små raddar i varje. Hittils har jag hållt nere flöde/temp-diff med att strypa returledningen vid smutsfiltret innan VP.
Jag har funderat på att sätta en volymtank i serie mest troligt i returen, eller eventuellt i framledningen, i det senare fallet kan man dra nytta med att förvärma varmvatten. -Men jag har ingen plats för en tank i närheten av VP eller där radiatorledningarna är gemensamma (2" rör från gammalt självcirk) så det blir en massa ytterligare rördragning, någon gång i framtiden.
 *vinkar*
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #45 skrivet: 03 november 2007, 14:15:06 »
Avensis,
en fundering
-Vad händer när du kör laddpumpen i läge 1, bibehåller du skiktning i acktank2?
eller blir den 'jämt varm'?,  för jag antar att du har tempgivaren kvar pÃ¥ normal plats i acktank1.
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #46 skrivet: 03 november 2007, 18:27:55 »
Om jag kör laddpumpen i läge1, ger den ca 14 liter/min.
Det betyder att ack2 laddas med ca 5 liter/min, då framledningen tar ca 9 liter. Då blir det ännu bättre skiktning samtidigt som att det nästan inte blir några tempvariation på framledningen. Problemet men pumpen i läge 1 är att ack2 inte blir särskilt varm innan ack1 är så varm att kompressorn stannar. Det betyder iaf 3-4 fler starter/dygn.

Jag har nu pumpen i läge 2 och det fungerar mycket bra.
Det här dygnet gick kompressorn 6 timmar 14 minuter och startade 13 gÃ¥nger. I fjol, utan extra ack, startade den ca 27 gÃ¥nger dygn vid 6-7 timmar gÃ¥ngtid och förstörde all skiktning i acktanken inom 30 sekunder efter start.   :(

Nu måste jag bara få mig 2-3 radiatorer så att jag kan utnyttja alla 8 kW, inte bara 4 kW.

Jag tror att anläggningen är så bra som jag kan få den, men kommer att prova ut att några modifieringar för start/ stopp kompressor:

Nu startar kompressor när temperaturen i bottnen av ack1 är lika med framledning bör och stannar när bottnen av ack1 är 5 grader högre än framledningen.

Jag vill justera sådan att kompressorn startar när bottnen av ack1 är 1-2 grader under framledning bör och stannar när temperaturen är 3-4 grader över framledning bör. På så sätt sänks genomsnittstemperaturen kompressorn arbetar med 1-2 grader samtidigt som jag bibehåller ett delta på 5 grader mellan start och stopp av kompressorn. Det ger bättre COP, förhoppningsvis utan att framledningstemp går under bör-värdet. Tyvärr kan jag inte få styrlogiken till att fatta i version 2, så jag måste trixa lite med motståndet i tempsensor. Inget stort problem. 6 ohm i serie justering av motståndet och jag är i mål. 6 ohm betyder 1,5 °C lägre temperatur.
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #47 skrivet: 06 november 2007, 18:33:18 »
Ang variation i framledningstemperaturen
Det spelar ingen som helst roll, jag kan nästan garantera att du inte har problem med "svajande" rumstemperatur! Det och eventuella knäppningar i värmsystemet är det enda som kan uppstå.

Det ser toppenbra ut, med kraftigt minskade starter!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #48 skrivet: 06 november 2007, 20:19:15 »
Har inte variationer i rumstemperatur och inga knäppningar.
Har 1 grad för hög framledning i ca 5 minuter, 2 grader för hög i 5 minuter och till slut, när kompressorn stannat, 1 grad för hög i ca 3 minuter. Inte något stort problem alls.

Jag har justerad framledningens cirkpump ner frÃ¥n läge 3 till läge 2. DÃ¥ blev det ca 8,5 grader delta vid 42 grader framledningstemperatur.  8,5 grader diff är nog ganska högt, men det ger 11 kWh mindre strömförbrukning/mÃ¥nad till cirkpumpen och en mycket bra skiktning i ack2.
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #49 skrivet: 01 oktober 2019, 23:53:14 »
Nu har jag haft det här acktank-systemet sedan 2007. 5-14 start/stopp per dygn i 12 Ã¥r.  Fungerar perfekt.
Om det är antalet start/stopp som bestämmer livslängd på kompressorn, vill min ecoheat leva i många flera år.

Shuntmotor gick sönder for några år sedan och ny blev köpt och monterad.
Sirkpump framledning avled och ny blev monterad.
Utegivare blev galen, men det var bara att skruva den ut och montera igen, så blev det ok.

Hetgastemperatur som då kompressorn var ny.
Effekt enligt värmemetaren är som då kompressorn var ny.

Acktank är nog en mycket bra ting att ha.  :)
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!