Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Valg av värmeveksler?  (läst 1220 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Phpost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö tragten
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Valg av värmeveksler?
« skrivet: 26 oktober 2013, 16:58:04 »
Jag har en värmepump på 7 Kw. Effekten är från 1,8 Kw. vid -15 till 7 Kw vid 7 grader och vel 12 kw. vid 20 grader celsius.

Jag behövar köpa värmevekslara till denna. Men Hvilken?

Finns 2 typ:
1. plåtvärmeveksler
2. Spiral / Coxial värmeveksler     (ala Jula, Anslut pumpen)

Jag tror jag har läst att effektiviteten på 1. är 80-90% och på 2. på 70-80 procent, men kanske jag har forståt fel?

Jag tänkar spiral modellen är billigara? men har inten ide om det.

Finns andra skäl till om man välgar 1 eller 2 ? 

Är nogot krav till metal.... ex. Rustfri stål 416 eller är cobber bettra?

Behövar man en special 1. till värmepump (till kylgas) eller spiller det ingen roll? Kan man anvenda en standard plåt VVX bara det går att få anslutningarna tätta? Dom flesta som syns är med vanlig gänga anslutning.

Anslutningerna frÃ¥n cobberröran frÃ¥n LV är flancar pÃ¥ ungefär 15 mm och 20mm, Rören just under 10mm (3/8) och just under 16 mm (5/8). Vilken anslutning skal VXX ha?  3/8 + 5/8 med flansar eller med samma dimention men till lödning och do kappa flancerne av?? Kanske det inta holder tät med flancer?

Anslutnningarna på vatten siden forudsätter jag skall va 1" eller 1 1/4" gänga. Jag har set en värmekurve på kobber rör ananstans med olika delta temperatur och tryck.

Nogon som vet hvilken storlek VVX 1. och 2 som man skall välge till vanlig villa med lagtemp anlägning  (55 grader vid DUT) Vattenet skall vel cirkulera pÃ¥ 50/43 grader till värmesystemet, och sÃ¥ varmt som det gÃ¥r till accutanken.
Jag har hittat denna formel, (se Bild)
Q    = rate of heat transfer
U    = mean overall heat transfer coefficient
ΔTm   = mean temperature difference

och 
http://www.cheresources.com/content/articles/heat-transfer/basics-of-industrial-heat-transfer?pg=2

men vilken temp pÃ¥ hetgasen kan jag forventa i fremledning och i returen (in/out gas i värmeveksleren). Jag gissar pÃ¥ 80  °C frem men har ingen ide om returgasen. Vad med vattenpemperaturen ? den varierer jo med temp i tanken. Vanligt 40 grader till 53 grader gissar jag om jag inta sättar pÃ¥ elpatronen. SÃ¥ temp pÃ¥ returen till VVX mÃ¥ variera med denna temp om jag monterar i nedra delen av tanken. Men fremledningen? vilken temp. kan jag forvente? Det vill vel variera med hastigheten pÃ¥ CP mellem VVX och tanken. Vad skall jag sträva efter? en bestemt  :dt: och do beräckna pÃ¥ detta?

Jag har set en VVX med betäckningen CB60-30 (alfa laval eller AIA) storlek ungefär 50cm x 12 cm x 6 cm (30 lameller) indelhold ungefär 1,5 litar pÃ¥ bÃ¥da sidarna och ett vatten flöda pÃ¥ 9 m3 eller 14m3 (maks tänkar jag) beroende pÃ¥ storlek pÃ¥ vatten anslutningarna. Area pÃ¥ lameller är 1,4m2 tror jag. Ser ingen KW storlek, men kan ocksÃ¥ inte lita pÃ¥ en sÃ¥dan om inte temp. angivelserne  visas.

VVX måste också ha vissa krav till driftstryck och prövtryck. Jag tänkar att 30 bar är nok i driftstryk. Ellar måsta jag högra?

NÃ¥ men hoppas här finns en expert....  tummenupp. Eller är svaret.... ring til Alfa Lavel och frÃ¥ga?

Vad skall en sådan kosta?
600 kr. billig metal plåtvärmeveksler.... och Alfa Laval standard vvx (kina kopia) kanske 2.500 kr. hos Spinx?
Toshiba ras 13 LV, Nordic Air NA8000t, ESB-7

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Valg av värmeveksler?
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2013, 13:42:07 »
Hej! Jag kan inget om att dimensionera värmeväxlare till pumpar men när jag höll pÃ¥ och sourcade lite saker, kom jag  till den här sidan. Till en Mitsubishi RP60 pÃ¥ 8,2 kw sÃ¥ rekommenderade dem en alfa laval ACH70-30 (be alfa laval om specifikationen pÃ¥ denna sÃ¥ borde du vara rätt nära vad du letar efter), plattisar anses väl generellt ha bättre värmeöverföring än motströms koaxialväxlare(rör i rör).

http://luftbergs.se/produkter-for-ditt-hem/luftvattenvarmepumpar/plattvarmevaxlare-ach70-30-ach-70-30/
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!