Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Har en frÃ¥ga angÃ¥ende ändelsen EH i SANYO SAP-KRV 123 EH  (läst 11313 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad maro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hej.
Har hittat en mycket intressant sida med billiga värmepumpar men vet inte om de är anpassade till svenskt klimat. På hemsidan http://www.tsfs.se/, kan man köpa en SANYO SAP-KRV 123 EH för 8500 Sek inklusive moms och frakt men blir konfunderad när man ser vissa hemsidor med texten,

"Observera att det på den Svenska marknaden förekommer importerade Sanyo maskiner med ändelsen -EH.
Dessa maskiner har en annan mjukvara för avfrostning samt ett bottentråg som inte är gjort för att jobba i Svenskt klimat.
Dessutom så saknar dessa modeller Joniseringsgenerator".

Kan någon förklara om det är så eller inte?

Tacksam för svar

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
"Svenska" sanyo har en stoppfunktion på sina maskiner, den stannar när/om det blir kallare än ca -18 grader ute, återstartar när det blir några grader varmare.
-EH har inte denna begränsning utan går oavsett utetempen, som de flesta andra tillverkarnas maskiner gör.

Svenska Sanyo hävdar att de beställt denna funktion för att skona kompressorn och öka livslängden, övriga tillverkare och vissa kompressorexperter hävdar att det inte har någon betydelse om de går även i sträng kyla.
Vem som har rätt och vem som har fel lär framtiden utvisa. Jag har ingen uppfattning i denna fråga.

De övriga skillnader som du pekar på kan jag inte svara på då jag inte vet exakt vad som skiljer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Tycker att man först & främst skall framhäva garantiskillnaden mellan pumparna....5 år på den ena & kanske runt hörnet på den andra.....nej kanske inte runt hörnet men jag kallar inte "produktgaranti" för garanti.....risken är att man får svaret i telefonen när man ringer & klagar på söndrig pump: jasså din pump fungerar inte, montera då ner den & skicka den till oss så skall vi åtgärda......men jag kanske har fel.....

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Fel av mig denna firma kallar det "materialgaranti"....dessutom står det att eh pumpen är konstruerad för nordiskt klimat.....har denna firma då varit i Kina parralellt med Ahlsell & konstruerat sin eh pump för nordiskt klimat??.... Sc:,h

Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
5 års garanti? Nej det stämmer väl inte att Ahlsell ger 5 år. Däremot får du väl en Allriskförsäkring och det är helt annat. Den gäller bara.......o.s.v.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Tjena Nisse-Gurra.

Det är riktigt att jag lämnar 2 års materialgaranti på Panasonics och Sanyos maskiner. Precis som du skriver lämnar vissa företag
Längre garantier och det är då kunden får välja hur mycket kunden vill betala för garantierna. det brukar bli relativt dyra garantier
när man jämför priserna. Är man orolig att makinerna inte kommer att fungera ska man givetvis köpa ett helt koncept och då betala
några tusenlappar extra för det.
Angående din påstådda runt hörnet garanti så har jag absolut inga krånliga regler som gör att kunden måste skicka tillbaka något till mig för att få det lagat. Om någon del har varit defekt försöker man lista ut det med kunden över telefon om dom bor långt ifrån mig och sen skickar jag delen utan problem. Den enda gången jag har velat ha tillbaka något var när HE maskinernas programvara blev fel från fabriken, då ville min leverantör till en början ha tillbaka kretskorten. På förra året sålda ca 750 maskiner blev reservdelskostnaden för min leverantör ungefär 75000:-, med så lite fel kanske du förstår att det inte är några problem att skicka delar om något går sönder.
Min leverantör borde nog ha skrivit anpassade för nordiskt klimat för det är precis det man gör med min Sanyo och samma gäller för Panasonics modeller förutom EKEB.
I ärlighetens namn har inte Ahlsell konstruerat någon Sanyo utan dom har lagt till en beställning på att ändra i programvaran att den ska slå av vid -20 samt ha en längre avfrostningsintervall och 2 extra hål i botten för att slippa lägga dit en värmekabel.
Det vart alldeles för långt det här svaret så jag hoppas att du orkade läsa igenom Nisse-Gurra.
mvh
TS Fastighetservice

« Senast ändrad: 26 augusti 2006, 10:15:26 av Rickard »
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Angående mina Sanyo så kommer dom att levereras med den nya innedelen och heter då Sanyo EHFP. Jag hoppades att dom hadde ökat luftomsättningen men det gjorde den inte.
Har inte sett maskinen ännu men det verkar mest vara kosmetiska ändringar.
mvh
TS Fastighetservice
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
5 års garanti? Nej det stämmer väl inte att Ahlsell ger 5 år. Däremot får du väl en Allriskförsäkring och det är helt annat. Den gäller bara.......o.s.v.

Satt just & läste det sista testet i råd & rön....där står under garanti på sanyo 124 5 års trygghetsgaranti........men men jag kanske har fel....

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Tjena Nisse-Gurra.

Det är riktigt att jag lämnar 2 års materialgaranti på Panasonics och Sanyos maskiner. Precis som du skriver lämnar vissa företag
Längre garantier och det är då kunden får välja hur mycket kunden vill betala för garantierna. det brukar bli relativt dyra garantier
när man jämför priserna. Är man orolig att makinerna inte kommer att fungera ska man givetvis köpa ett helt koncept och då betala
några tusenlappar extra för det.
Angående din påstådda runt hörnet garanti så har jag absolut inga krånliga regler som gör att kunden måste skicka tillbaka något till mig för att få det lagat. Om någon del har varit defekt försöker man lista ut det med kunden över telefon om dom bor långt ifrån mig och sen skickar jag delen utan problem. Den enda gången jag har velat ha tillbaka något var när HE maskinernas programvara blev fel från fabriken, då ville min leverantör till en början ha tillbaka kretskorten. På förra året sålda ca 750 maskiner blev reservdelskostnaden för min leverantör ungefär 75000:-, med så lite fel kanske du förstår att det inte är några problem att skicka delar om något går sönder.
Min leverantör borde nog ha skrivit anpassade för nordiskt klimat för det är precis det man gör med min Sanyo och samma gäller för Panasonics modeller förutom EKEB.
I ärlighetens namn har inte Ahlsell konstruerat någon Sanyo utan dom har lagt till en beställning på att ändra i programvaran att den ska slå av vid -20 samt ha en längre avfrostningsintervall och 2 extra hål i botten för att slippa lägga dit en värmekabel.
Det vart alldeles för långt det här svaret så jag hoppas att du orkade läsa igenom Nisse-Gurra.vad som händer om man kopplar fel??
mvh
TS Fastighetservice


Hej Ts-f Detkänns ju tryggt att man slipper montera ner pumpen iaf, det känns ju mycket tryggare att om ett kretskort går sönder sönder så får man det skickat hem..................så att man kan byte det SJÄLV huvuddunk........undrar vad som händer om man kopplar fel??

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Tjena igen Nisse-Gurra.

Dom flesta som köper av mig använder en kylkille som konar rören och vacumsuger. Om kunden känner sig osäker på om han/hon inte grejar tex ett kretskortsbyte vänder dom sig till montören som hjälpte dom eller någon händig granne. Vet inte om du har plockat isär en maskin men på Sanyo och Panasonic är det krångligare att plocka bort höljet för att komma åt kretskorten än att byta själva kretskortet som inte har så många kablar. Som jag skrev tidigare är det otroligt lite fel på åtminstånde Sanyo och Panasonic.
Har man tummen mitt i handen och är totalt ointresserad i att göra något själv ska man givetvis köpa en maskin från någon som monterar och lämnar någon bra funktionsgaranti. Det finns dock ganska många som vill göra en del själv och spara ganska många tusenlappar och ta en liten risk att dom eventuellt får byta någon del själva.
Vid köp av dom lite dyrare modellerna blir priset för garantier upp till 10000:- om man jämför med en butik som monterar.
Alla människor har inte 7000-10000:- eller vill inte ge så mycket för garantier. Tittar man i garantivillkoren står det ibland att garanti/försäkringen man har köpt dyrt hänvisar till kundens hemförsäkring och sen står försäkringen för självrisken.
Vid billigare modeller är pris skillnaden mellan 4000-6000:-, men bor man på fel ställe i landet försöker dom skinna en totalt.
Kopplar kunden fel hoppas jag att kunden har gjort maskinen strömlös för sin egen skull, maskinen startar inte om det är felkopplat utan ställer sig och blinkar med lampor att nåt är galet.
mvh
TS Fastighetservice

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Intressant att läsa hur du sköter reklamationer, men kom ihÃ¥g att detta inte är ett marknadsföringsforum.  :o

För att balansera denna tråd så kan jag skriva vad jag tror om detta, och det är att de flesta "lågprisförsäljarna" hanterar reklamationerna på detta sätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Tjena Rickard.

Vet att det inte är marknadsföringsforum men jag försökte bara svara på Nisse-Gurras små frågor.
Principen med reservdelar är egentligen samma som Ahlsell och Kinnan gör med delar, även dom frågar kunden/montören efter
konversation över telefon om vad som kan ha gått sönder och sen skickar eller hämtar montören den nya delen.
Ha en bra dag.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag förstår det men vill trots det uppmärksamma dig på att välja dina ord med omsorg, du skall inte ha en gräddfil i forumet bara för att du annonserar. Objektiva svar på ställda frågor är dock helt OK.

Ex.
Citera
Angående mina Sanyo så kommer dom att levereras med den nya innedelen och heter då Sanyo EHFP. Jag hoppades att dom hadde ökat luftomsättningen men det gjorde den inte.

Hittar inte någon fråga som ställts i denna sak?

Nåväl, jag anser att denna sak är utagerad och inte behöver dryftas ytterligare i denna tråd, du och de övriga läsarna har fått se var gränsen går för mig, det är det viktiga som jag ser det.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Hej igen Tsf....jag sat & kollade lite snabt pÃ¥ priser......en sap 123 skulle hos dig kosta ca 11000:- med frakt,  rör, plastkanaler alltsÃ¥ allt nödvändigt för att installera............en normal installation av ett ackrediterat kylföretag ligger pÃ¥ ca 4500:- ink moms...dÃ¥ blir summan 15500:- monterat & klart..

I den lokala annonstidningen kunde man förra veckan köpa en sap 123 ehn installerad & klar för 17995:-
det blir ca 2500:- för att få en pump med garanti & som dessutom är testad av sp & är p märkt...
 

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Tjena igen.

Precis som jag skrev tjänar man mindre på billigare pumpar. Som jag även skrev anlitar folk oftast kylmontörer till att endast kona och vacumsuga anläggningen och då brukar det kosta mellan 1200:- och 1700:-, självklart finns det montörer som vill tjäna mer
men dom behöver man inte använda sig av. Man kan få en Sanyo 123EHN ännu billigare monterad om man bor på rätt ställe i landet men alla 9 miljoner människor bor inte i just den staden. Alla maskiner skickas inte så du kan inte bara jämföra mitt pris inklusive frakt med ett erbjudande som gäller vissa orter.
Jämför snart Sanyos 124 från Ahlsell med en paralellimporterad så blir det nog ganska stor skillnad.
Innan Rickard börjar ruttna på denna tråd så kan du ställa dina frågor till mig på min tavla som Rickard precis har lagt upp.
mvh
Thomas
TS Fastighetservice
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Rikard ruttna? vi jämför ju skillnaderna på två pumpar för & emot! det är jag säker på att han inte har något emot..... studs

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Tycker Thomas har gjort ett bra val när han skaffat sig en egen tavla i forumet, där kan ni prisförhandla eller diskutera priser bäst ni vill.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!