Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Greenline C4 frÃ¥n 1996 Retur hög  (läst 3689 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Xalio

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Greenline C4 från 1996 Retur hög
« skrivet: 07 januari 2011, 02:07:03 »
Hej.
Jag har en vp greenline C4 från 1996 som inte har någon display. När det är 0- gradigt så går den ofta in på tillskott. Det blir larm om "retur hög" så fort tillskottet slår till. Alla termostater är helt öppna, varmvattnet är satt till 44 gr och detta händer ändå. Nu har jag provat att stänga av elpatronen. Pumpen går, huset är än så länge varmt och det blir inget larm.

Då till mina frågor.
Varför går tillskottet in redan vid 0 grdigt ellr t.o.m. vid någon plusgrad?
Om den nu behöver gå in varför får jag då larm om retur hög?

Tack för ett mycket bra forum, jag har ändå lärt mig en hel del annat.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Greenline C4 från 1996 Retur hög
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2011, 09:34:43 »
Har den dubbla cirkpumpar (en extern och en intern) för radiatorvattnet?
Känn i så fall på bypassen (röret mellan framledning och retur som är parallellt med VP:n)
Det ska vara kallare än framledningen, om inte kolla smutsfiltret.
Om smutsfilter är OK så kan du prova att sänka flödet på den interna värmebärarpumpen eller höja på externa.

Sen misstänker jag att du inte har så många möjligheter att styra tillskottet?
Du fÃ¥r nog manuellt styra när du vill att tillskott ska tillÃ¥tas i sÃ¥ fall.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Xalio

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Greenline C4 från 1996 Retur hög
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2011, 16:57:50 »
Tack för ditt svar.
Jag vet inte om det är både en extern och intern cirk. pump. Det sitter två pumpar i vp:n, en ner till höger som står still och en ner till vänster som snurrar på. Antar att det ena är för radiatorsystemet och den andra till kylvätskan. Det finns ingen cirk. pump utanför vp:n. Du skriver också om smutsfiltret, var ska jag leta efter det någonstans?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Greenline C4 från 1996 Retur hög
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2011, 19:06:30 »
Sitter det ingen cirkpump utanför VP:n så har du bara en.
Hög retur beror på att returtemp blir så hög att VP:n slår ifrån, det händer normalt bara då det blir riktigt kallt ute.
Händer det vid andra tillfällen kan det vara fel på returgivaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Greenline C4 från 1996 Retur hög
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2011, 20:33:21 »
Jag har en vp greenline C4 från 1996 som inte har någon display. När det är 0- gradigt så går den ofta in på tillskott. Det blir larm om "retur hög" så fort tillskottet slår till.

Har du någon möjlighet att mäta kontrollmäta returtemperaturen? Det verkar orimligt att det vid noll grader skulle bli en temperatur på ingående värmebärare på 48 grader som bör vara den temperatur då pumpen larmar.

Returgivaren är nog ok, i annat fall skulle det bli väldigt kallt inne. Detta sagt med reservation för att reglersystemets principer kan skilja från min pump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Greenline C4 från 1996 Retur hög
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2011, 21:27:38 »
Jag har en vp greenline C4 från 1996 som inte har någon display. När det är 0- gradigt så går den ofta in på tillskott. Det blir larm om "retur hög" så fort tillskottet slår till.

Har du någon möjlighet att mäta kontrollmäta returtemperaturen? Det verkar orimligt att det vid noll grader skulle bli en temperatur på ingående värmebärare på 48 grader som bör vara den temperatur då pumpen larmar.

Returgivaren är nog ok, i annat fall skulle det bli väldigt kallt inne. Detta sagt med reservation för att reglersystemets principer kan skilja från min pump.

Är det inte 2 returgivare på IVT, GT1 för att styra och GT9 för att mäta VP-in (som stänger kompressorn om det blir för högt)?
« Senast ändrad: 08 januari 2011, 21:29:11 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Xalio

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Greenline C4 från 1996 Retur hög
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2011, 00:06:21 »
När det var som kallast -25gr så blev det inget larm, å andra sidan klarade inte vp:n av att värma huset. Vi fick sätta in byggfläktar för att komma upp i 19 gr. Så fort det blev varmare så kom larmet. Jag kommer ihåg att larmet även kom tidigt i höstas. Nu har jag sänkt effekten på elpatronen och och har nu klarat mig utan larm. Frågan är om det räcker med effekt när det blir kallare.
Hur kan det komma sig att den behöver ha tillskott när det är runt nollstrecket? Jag ska försöka mäta värmen på utgående och ingående rör, någon annanstans vet jag inte om jag kan mäta på.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Greenline C4 från 1996 Retur hög
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2011, 10:25:10 »
Är det inte 2 returgivare på IVT, GT1 för att styra och GT9 för att mäta VP-in (som stänger kompressorn om det blir för högt)?

På min pump är det så och det bör vara så även här, det kan ju bli för hög retur även vid varmvattenberedning, men det är en äldre modell så jag är inte säker.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Greenline C4 från 1996 Retur hög
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2011, 10:44:18 »
När det var som kallast -25gr så blev det inget larm, å andra sidan klarade inte vp:n av att värma huset. Vi fick sätta in byggfläktar för att komma upp i 19 gr. Så fort det blev varmare så kom larmet. Jag kommer ihåg att larmet även kom tidigt i höstas. Nu har jag sänkt effekten på elpatronen och och har nu klarat mig utan larm. Frågan är om det räcker med effekt när det blir kallare.

Vid -25 bör 6 kW elpatron ha varit inkopplad. Det plus pumpen betyder att huset behöver mer än ca 10 kW vid -25. Det är dÃ¥ rimligt att pumpen enbart räcker ner till ca noll grader. Undrar om det inte är sÃ¥ att 6 kW kopplas in för snabbt. Ner till nÃ¥gonstans -10 till -15 skall det räcka med 3 kW och dÃ¥ borde inte returen bli för hög. Jag vet inte vad det finns för möjlighet att ställa om tiderna för inkoppling av de olika stegen pÃ¥ en sÃ¥ här gammal pump. 

Citera
Hur kan det komma sig att den behöver ha tillskott när det är runt nollstrecket? Jag ska försöka mäta värmen på utgående och ingående rör, någon annanstans vet jag inte om jag kan mäta på.

Troligast förklaringen är klen dimensionering. När pumpen installerades var det vanligt med dimensionera pumpen för 50 % effekttäckning och då blir det i mellersta Sverige så att tillskott behövs vid ca noll grader. Man brukade vara snål med borrhålen också, det skulle inte förvåna om det bara var ca 80 meter i det här fallet.

Hur många m2 är uppvärmda och vilket byggår? Var ligger huset?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Greenline C4 från 1996 Retur hög
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2011, 12:49:28 »
Det finns nog inga steg på tillskottet på denna värmepump. Min är av samma generation och det är bara en kontaktor som slår till, allt eller inget...
Det enda man kan göra för att reducera tillskottet är att koppla bort en fas till elpatronen och bara ge den två faser. Jag har inte räknat på vad det blir för effekt.

Det är ju viktigt att inte kompressorn stannar när det är så kallt att elpatron behövs. Kompressorn skall gå 24 timmar per dygn när det är på gränsen. Jag kopplar in mitt tillskott vid behov med hjälp av automatsäkringen... Tidigare kunde den köra tillskott och sedan slå av helt, inte bra.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!