Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köldbärare  (läst 2838 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Seglaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Köldbärare
« skrivet: 15 augusti 2005, 20:14:09 »
Har etylenglykol som köldbärare i en bergborra på 159 meter. Har fungerat i tjugo år. Nu byter jag värmepump. Jag behåller glykolen men är det idé att byta till ny glykol? Jag tror själv att detta är onödigt.det kostar ju dessutom en hel del.

Utloggad Tomson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västkusten
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köldbärare
« Svar #1 skrivet: 10 september 2005, 08:31:58 »
Hej

Kan detta fungera?
Ta med lite utav blandning och åk till macken och låna en glykolmätare, så får du veta till vilken temperatur blandningen "håller".
,,,Eller är det helt fel sorts glykol :-[
/Tomson
Nuvarande bostad:
Bostadshus med Panasonic CS-CE9LKE och gjutgärnskamin.
Stall med Panasonic CS-E12CKP för att värma sadelkammaren och spillvärmen till loft ovanpå med sovrum.
Garage som jag funderar på att sätta en liten luft/luft-pump i.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Köldbärare
« Svar #2 skrivet: 10 september 2005, 09:24:42 »
Hej

Kan detta fungera?
Ta med lite utav blandning och åk till macken och låna en glykolmätare, så får du veta till vilken temperatur blandningen "håller".
,,,Eller är det helt fel sorts glykol :-[
/Tomson

Glykol tappar aldrig frystemp, meg vetligt. vet inte varför dt rekomenderas att man ska byta glykol i bilar vad 6:e år, vet ingen som gör det & jag har aldrig sett att nån får probelm. systemet är ju slutet. Jag skulle inte ha bytt.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Köldbärare
« Svar #3 skrivet: 10 september 2005, 09:59:06 »
Köldbäraretanolen som används idag har bättre värmeledningsförmåga än vad glykolen har.
Det finns en del info om det att söka på här på forumet.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Köldbärare
« Svar #4 skrivet: 10 september 2005, 10:27:32 »
Glykol tappar aldrig frystemp, meg vetligt. vet inte varför dt rekomenderas att man ska byta glykol i bilar vad 6:e år, vet ingen som gör det & jag har aldrig sett att nån får probelm. systemet är ju slutet. Jag skulle inte ha bytt.

Anledningen till att man byter i en bil är att antikorrosionstillsatserna bryts ned efter hand. Jag kan tänka mig att detta sker snabbare eftersom kylsystemet i en bil ju jobbar med betydligt högre temperaturer.

Sedan vet jag inte om man kan använda bilglykol i en VP-anläggning. Det finns tillsatser (silikat?) som sliter på systemet, därav att vissa bilar måste ha speciell glykol.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Köldbärare
« Svar #5 skrivet: 10 september 2005, 21:15:18 »
Förr användes Etylenglykol men det är miljöVIDRIGT.
Det är den sorten som du kan kolla i en mätare.(Kanske monopropylenglykol också jag vet inte)

Det är som tipo874 säger ang korrision. Frysmässigt slits det ej vad jag vet.

Man håller på att gå över till (MPG)MonopropylenGlykol i och med att det är miljövänligare.
Problemet med det är att det blir segt vi minusgrader. Etylenglykol blir också segt men inte lika segt som MPG.

Jag rekomenderar Etanol. Då det inte segar till sig när det är kallt(Du klarar dig med mindre cirkpump). Och är ganska miljöriktigt.

Det du ska göra är att höra med miljökontoret på din komun de har bestämelser som du måste följa.
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!