Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: InstallationstrÃ¥d NIBE 1155 16kw + Vedanläggning, funderingar!  (läst 6522 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Trollet_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump
 

Nu är det dags för installation av jordvärme tillsammans med befintlig (dock uppdaterad) vedanläggning!

Tänkt att dela med mig av tankar & funderingar och så småningom delge drift gång...

Har köpt en NIBE 1155 4-16kw som kommer jobba mot  BORÖ 500l  Tekniktank med Sol slinga, förvärmning VV & en VV-slinga i toppen!
Fast kondensering övre delen, och flytande mot nedre delen!

Vedpannan kommer också dockas mot tekniktanken, samt två 500l slavtankar. Dessa två tankar kommer vara passiva så länge VP arbetar!
Eftersom många fundera skriver jag på en gång varför jag vill ha "dubbla-system"
Har redan ett "fungerande" Vedsystem, dock en gammal Diom vedpanna, som bara är kopplad mot en 500l tank!
       Nu har jag fÃ¥tt en Atmos 25kw sugande fläckt, samt tvÃ¥ slavtankar som jag ska sätta in i pannrummet.
Kommer elda väldigt sällan,,, främst höst/vinterhalvåret, för att torka ur murstocken (som annars kommer ta skada av att inte eldas i) och ev spara någon krona el (har "gratis" ved, gentemot arbetsuppoffringen, vilket jag ser som ett nöje, så länge det inte är ett måste)

Igår kom installatören! Men installatören kändes lite osäker, han ville bland annat köra flytande kondensering direkt ut på golvvärmen, utan att nyttja den undre delen i tekniktanken, som volymförstorare, men jag fick honom att följa NIBE:es docknings schema hyffsat iaf -->http://www.nibe.se/nibedocuments/12955/M10989-2.pdf

När jag kommer hem på eftermiddagen ser jag att han tagit returen från tekniktanken är lite väl högt upp!!! (Ca 150 liter kommer ej nyttjas,, ELLER?) Efter ett telefonsamtal med honom i morse (4/3), menar han att det spelar ingen roll att inte nyttja hela volymen på tanken. Och att jag ej kommer få sämre ekonomi av ett ej nyttja hela volymen!
KOMMER JAG FÅ SÄMRE EKONOMI ELLER EJ??

Tydligen skulle det bli trångt att använda någon av de nedre anslutningarna. Kortet är taget, innan alla rör är färdig dragna, men så här ser det ut!


Men den dagen jag har Solfångare på taket, kanske det är ett stort plus att ha det som det är idag!?


« Senast ändrad: 04 mars 2015, 14:13:18 av Trollet_ »
Timmer hus i Hälsingland frÃ¥n 1850. 1½-plan + gunduppv.  källare (radiatorer), totalt 200m2. Golvvärme i övrigt! Delvis tilläggsisolerat!
NIBE F1155 4-16kWh dockad mot BORÖ TIV-500L ackumulatortank , sol 10m (ej aktiv) förvärmning vv 10m, slutvärmning vv10m.
Grävt ned 2x400m
Installerad 260315
Tidigare eldat med pellets, årsförråd om 9 ton, i en gammal Diom vedpanna! Motsvarar 43´000kw

Utloggad Trollet_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump
En dag till har gått,,, MEN vad har rörkrökaren gjort??? inte mycket som syns, en till inkoppling på tekniktank, samt kapat till kollektorslangar, monterat strypventiler & diverse på kalla sidan (se bild)

Vad ska man förvänta sig på 5 timmars arbete tycker ni?

Allt förarbete som håltagning i väggar, sätta upp radiatorer & liknande har jag gjort tidigare!
Timmer hus i Hälsingland frÃ¥n 1850. 1½-plan + gunduppv.  källare (radiatorer), totalt 200m2. Golvvärme i övrigt! Delvis tilläggsisolerat!
NIBE F1155 4-16kWh dockad mot BORÖ TIV-500L ackumulatortank , sol 10m (ej aktiv) förvärmning vv 10m, slutvärmning vv10m.
Grävt ned 2x400m
Installerad 260315
Tidigare eldat med pellets, årsförråd om 9 ton, i en gammal Diom vedpanna! Motsvarar 43´000kw

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Du har väl fått ett pris på jobbet för det är väl inte på löpande räkning?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Trollet_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump
Du har väl fått ett pris på jobbet för det är väl inte på löpande räkning?

Eeee! Nej, vi kör på timme!
Han ville inge ge ett fast pris, eftersom han inte kunde räkna på hur lång tid det skulle ta...
Timmer hus i Hälsingland frÃ¥n 1850. 1½-plan + gunduppv.  källare (radiatorer), totalt 200m2. Golvvärme i övrigt! Delvis tilläggsisolerat!
NIBE F1155 4-16kWh dockad mot BORÖ TIV-500L ackumulatortank , sol 10m (ej aktiv) förvärmning vv 10m, slutvärmning vv10m.
Grävt ned 2x400m
Installerad 260315
Tidigare eldat med pellets, årsförråd om 9 ton, i en gammal Diom vedpanna! Motsvarar 43´000kw

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Ett rätt bra sätt för kunder är att få ett takpris, då kör hantverkaren på timma men maxkostnaden regleras av ett takpris. Då vet man ju i alla fall hur stor den maximala kostnaden kan bli och oftast når man inte takpriset, om inte kunden "vill ha mer" under resans gång.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Trollet_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump
Takpris hade nog varit bra..... fÃ¥r bli sÃ¥ nästa gÃ¥ng  tummenupp

Någon som har erfarenhet av syreätare på kalla sidan VP? Behövs det? eller är det överflödigt? Sen har kommer vi trycksätta kalla sidan, för att få ett lättare flöde genom slangarna (2x400m)

Denna kommer installeras på kalla sidan --> https://www.flamcogroup.com/se/catalog/flexcon-expansion-system-och-tillbehor/avluftare-och-smutsavskiljare/flamcovent-avluftare-22-mm-2/flamcovent-smart

Denna kommer sitta på varma sidan --> https://www.flamcogroup.com/se/catalog/flexcon-expansion-system-och-tillbehor/avluftare-och-smutsavskiljare/flamcovent-avluftare-22-mm-2/flamcovent

Tillsammans med denna, magnetisk fälla---> http://www.fernox.com/equipment/filters/tf1+total+filter

Överarbetar jag?
Timmer hus i Hälsingland frÃ¥n 1850. 1½-plan + gunduppv.  källare (radiatorer), totalt 200m2. Golvvärme i övrigt! Delvis tilläggsisolerat!
NIBE F1155 4-16kWh dockad mot BORÖ TIV-500L ackumulatortank , sol 10m (ej aktiv) förvärmning vv 10m, slutvärmning vv10m.
Grävt ned 2x400m
Installerad 260315
Tidigare eldat med pellets, årsförråd om 9 ton, i en gammal Diom vedpanna! Motsvarar 43´000kw

Utloggad Trollet_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump
Efter att varit borta i tvådagar (staffettvasan) var det spännande att komma hem på fredagskvällen för att se vad som har hänt!
Förstår dock inte riktigt hur rörkrökaren tänker, men tack och lov har han ej klämt till rörkopplingarna än, kan det vara ett täcken på han inte vet vad han gör??
Är ledig i morgon så jag får en chans att ställa lite frågor...

Igår pumpade vi in 550 l vatten + 250 l sprit!

Timmer hus i Hälsingland frÃ¥n 1850. 1½-plan + gunduppv.  källare (radiatorer), totalt 200m2. Golvvärme i övrigt! Delvis tilläggsisolerat!
NIBE F1155 4-16kWh dockad mot BORÖ TIV-500L ackumulatortank , sol 10m (ej aktiv) förvärmning vv 10m, slutvärmning vv10m.
Grävt ned 2x400m
Installerad 260315
Tidigare eldat med pellets, årsförråd om 9 ton, i en gammal Diom vedpanna! Motsvarar 43´000kw

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Gäller att ligga efter rörkrökaren pÃ¥ sÃ¥ du fÃ¥r det som du vill  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Jag har lite svårt att identifiera vilket uttag som går till vad?
Kan du markera uttagen för VV samt solslingorna?

Om externa växelventilen sitter på returen så håller jag med om att den bör anslutas längre ner.
Varför sitter det en shunt på översta anslutningen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
tack och lov har han ej klämt till rörkopplingarna än, kan det vara ett täcken på han inte vet vad han gör??
Nejdå, han bygger systemet först, och klämmer sedan alla när allt ser bra ut. På så sätt går det snabbare och det går att justera och ändra, gummiringarna håller det på plats.

Utloggad Trollet_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump
Hej!
Jag har lite svårt att identifiera vilket uttag som går till vad?
Kan du markera uttagen för VV samt solslingorna?

Om externa växelventilen sitter på returen så håller jag med om att den bör anslutas längre ner.
Varför sitter det en shunt på översta anslutningen?


Trevligt att du kan tänka dig "nörda" in dig lite Carl N, och ni andra får gärna komma med kommentarer/frågo...
Notera att jag räknar anslutningarna på tanken (se bild nr 2) från ovan och ned-över, med början på toppen som pos nr 1


Matningen av VV går in helt i toppen (läs ovansidan) på tanken, pos nr 1, & returen av VV, mot VP, tas ifrån pos. 3 och går igenom växelventilen.

Solslingan använder vi inte, (längs ned till höger på bild nr 2) tänkt att ha, om några år då man ev sätter in solfångare på taket!

Värmen matas in från VP i pos. 5 och skickas ut på systemet genom pos 4.

Den externa pumpen och shunten kommer användas då jag eldar med ved, där av uttag av värmen så pass högt, pos nr 2.. Notera också att det kommer stå två slavtanker till höger om tek. tanken!

Delar en link till OneDrive där ni har tillgÃ¥ng till alla bilder  + en film över hela anläggningen -->http://1drv.ms/1whjrrk

Ber om ursäkt om bilerna hamnar uppochned osv..


« Senast ändrad: 08 mars 2015, 23:53:47 av Trollet_ »
Timmer hus i Hälsingland frÃ¥n 1850. 1½-plan + gunduppv.  källare (radiatorer), totalt 200m2. Golvvärme i övrigt! Delvis tilläggsisolerat!
NIBE F1155 4-16kWh dockad mot BORÖ TIV-500L ackumulatortank , sol 10m (ej aktiv) förvärmning vv 10m, slutvärmning vv10m.
Grävt ned 2x400m
Installerad 260315
Tidigare eldat med pellets, årsförråd om 9 ton, i en gammal Diom vedpanna! Motsvarar 43´000kw

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Men du måste ha en extern CP även när du värmer med värmepumpen, är det olika cirkpumpar du kör med då?
Själv hade jag kört framledning från samma uttag vid både värmepumpdrift och vedeldning, enda skillnaden är att shunten blir mer aktiv vid vedeldningen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Trollet_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump
Men du måste ha en extern CP även när du värmer med värmepumpen, är det olika cirkpumpar du kör med då?
Själv hade jag kört framledning från samma uttag vid både värmepumpdrift och vedeldning, enda skillnaden är att shunten blir mer aktiv vid vedeldningen.

Nej Carl, det blir samma CP vid vedeldning!
Nu har det klarnat en hel del   :) Efter att rörkrökaren (RK) förklarade hur funktionen var & hur alla rör var dragna,,, känns lite som jag skrämt upp mig själv, och tagit kraft/tid frÃ¥n i onödig  :'( FÖRLÃ…T!!

Jag har tagit en ny bild, där jag kompliterat med lite streck frÃ¥n Paint  a:gl Se nedan...
Frågade RK om inte CP kommer dra Returen direkt mot utgående värme, då rören sitter ihop (Se bild) Varpå jag får till svar: NEJ, kalla returen kommer automatisk leta sig "rätta" vägen, ned mot tanken igen! STÄMMER DET??
« Senast ändrad: 10 mars 2015, 11:42:17 av Trollet_ »
Timmer hus i Hälsingland frÃ¥n 1850. 1½-plan + gunduppv.  källare (radiatorer), totalt 200m2. Golvvärme i övrigt! Delvis tilläggsisolerat!
NIBE F1155 4-16kWh dockad mot BORÖ TIV-500L ackumulatortank , sol 10m (ej aktiv) förvärmning vv 10m, slutvärmning vv10m.
Grävt ned 2x400m
Installerad 260315
Tidigare eldat med pellets, årsförråd om 9 ton, i en gammal Diom vedpanna! Motsvarar 43´000kw

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!