Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: isolera rören in till huset ?  (läst 1056 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henrik75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
isolera rören in till huset ?
« skrivet: 01 juni 2012, 22:24:08 »
hur påverkar det att man isolerar hela vägen från borrhålet in till huset,rören läggs ju 60cm ner i backen ungefär men de som borrar isolerar 2 m från husväggen och ut .kan det göra nån nytta att isolera hela sträckan för tjälen går ju ner mer än så.det borde ju ha betydelse eller?

Utloggad Megajool

  • Vet mer och mer men fortfarande nästan ingenting...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: isolera rören in till huset ?
« Svar #1 skrivet: 01 juni 2012, 22:44:32 »
Under den kalla årstiden är temperaturen på KB UT någon minusgrad och KB IN några grader varmare, temperaturerna ligger alltså i stort sett runt 0 °C. Omgivande mark har antagligen ungefär samma
temperatur så det blir inte något större värmeflöde, varken in i eller ut från rören och inte mycket
mellan rören heller, så det är inte så mycket mening att isolera mera! Att man brukar isolera vid källarväggen/husgrunden är för att undvika frostsprängning där.
Villa, 1-plan med källare, tvÃ¥glasfönster, självdragsvent, byggd 1937 Danderyd, 3 pers. NIBE 1245/8 kW med 6 kW spetsvärme (16 A). Borra: 160 m. VP i drift sedan 1 december 2011, VÃ¥ningsplan 108 m2, uppvärmd källardel 106 m2 varav garage, 30 m2, (sparsamt uppvärmt).

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: isolera rören in till huset ?
« Svar #2 skrivet: 01 juni 2012, 22:48:21 »
Hur djupt kälen går ner beror på hur mycket snö det blir på marken, här mitt i Jämtland blev det ingen tjäle alls i vintras där det inte var skottat eller trampat. Och det är mycket ovanligt med mer än ca 10-15 cm, om snön är orörd.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 265
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!