Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Stefu__
« skrivet: 29 oktober 2012, 12:45:12 »

Vad betyder "Inreglering"? :)

Jag var själv inte med när systemet införskaffades. Jag har förstått att det såldes med tillägget att pumpen själv endast orkar värma tills utetemperaturen är just ca 0 grader. Så här i efterhand kunde det dock ha varit smart att välja ett lite kraftfullare system. Som systemet nu är dimensionerat går det fortfarande åt ca 5000-6000 liter olja / vinter.

Ett av grundproblemen är dock att huset är gammalt, har _stora_ 2-glas fönster årsmodell 1966 och i regel radiatorer med bara ett "lager" (dvs tunna utan flänsar). Man borde eventuellt ha förnyat både radiatorer och fönster samtidigt som pumpen införskaffades.   
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 23 oktober 2012, 18:37:31 »

50 grader vid noll?
Hur ser eran inreglering ut?
Cocacola
Skrivet av: Stefu__
« skrivet: 23 oktober 2012, 07:33:47 »

Efter en vinters experimenterande börjar vi nu komma fram till en fungerande värmekurva. Eftersom huset är gammalt och ganska kallt matar vi ut +50 gradigt vatten mellan 0 och +5 grader och vid minusgrader går kurvan sedan raskt till +60 vid -15 och +65 vid -20. Eftersom pumpen själv endast orkar värma vattnet i elementen till ca +43/+44 så behövs tilläggsvärmen i ett ganska tidigt skede. Vi har dock valt att tills vidare blockera tilläggsvärmen vid temperaturer över 0 grader eftersom pumpen ännu orkar dra upp integralen till 0 dagtid när utetemperaturen stiger över +8. Om temperaturen en längre tid parkerar sig mellan 0 och +5 måste vi antagligen dock justera upp gränsen för tilläggsvärme till ca +5 grader. 
Skrivet av: Larm_HP
« skrivet: 25 augusti 2012, 00:01:29 »

Ventil som blandar in kallt vatten? Blandningsventil, inte thermias grejer. Och nej du kan inte på ett enkelt sätt stänga av elpatronen från styrningen.. Och den återstartar om du stänger av pumpen.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 augusti 2012, 07:43:25 »

2) Jag antar du menar TWC?
Saxat ur manualen:
"4.1.4 Expansionsmoduler
Kontrollera först att alla HPC-EM moduler har rätt inställning på dip-switcharna för den funktion de ska utföra. En HPC-EM kan fungera som WCS, TWC eller Shunt. ... Gå sedan in i masterns meny Expansionsenheter. Varje typ av expansionsmodul har en egen meny där anslutna enheter listas. Aktivera de enheter som ska användas."

Om man t ex aktiverar "FABRIKSINSTÄLLNINGAR" i "SYSTEMINSTÄLLNINGAR" så måste man sen aktivera "TWS" i menyn "EXPANSIONSENHETER".
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 24 augusti 2012, 07:14:18 »

Citera
1) Vi har nu inom en period på ca 1½ år haft två trasiga ventiler, en trasig motor och ett trasigt bakslag och pumpen är inte mer än ett par år gammal. Är det normalt att ventilerna slits så snabbt? Tycker att dylika borde hålla minst 10 år.
Med back slag menar du då back ventil?
Nej det är inte normalt, men det beror givetvis på vilka ventiler och motorer som thermia använder.
Backventiler som fastnar brukar ge en indikation på att vattenkvaliten inte är bra alternativt att det finns mycket fasta föroreningar i vattnet.
Skrivet av: Stefu__
« skrivet: 24 augusti 2012, 06:40:54 »

Eftersom problemet inte var så akut beställde vi service först denna vecka. Problemen verkade främst ha berott på att el-motståndet (som höjer vattentemperatiren den sista biten upp till +70) var avstängt på pumpen samt att cirkulationspumpen stod i läge 1 fast det hos oss krävs läge 3. Dessuton var en ventil i olag och blandade alltid i en viss mängd kallt vatten även då när den inte skulle göra det. Utöver detta var ett backslag i olag.

1) Vi har nu inom en period på ca 1½ år haft två trasiga ventiler, en trasig motor och ett trasigt bakslag och pumpen är inte mer än ett par år gammal. Är det normalt att ventilerna slits så snabbt? Tycker att dylika borde hålla minst 10 år.

2) Kan elmotståndet stänga av sig själv, eller måste det knäppas på manuellt efter omstart av pumoen eller hur kan det okmma sig att det var avstängt? Var finns för övrigt den parameter med vilken man stänger av/knäpper på varmvattenberedarens elmotståndsstyrning?
Skrivet av: Larm_HP
« skrivet: 25 maj 2012, 15:16:32 »

spelar ingen roll vad stopptemp för vv är inställd på om inställningen för varmvattenstopp är satt till reglerpressostat. Då går den så högt i kondensering som möjligt = högsta möjliga temp du kan hämta ur kondensorn.
Är TWC-modulen aktiverad? Läs av temperaturen "beredartemp" under temperaturer. Finns den inte där är inte TWC-modulen aktiverad. Men som sagt om du har 35°C på utgående tappvatten, och TWC-modulen är aktiverad skulle du få ett larm på stor avvikelse..

Alternativt så kräver VVCn mer effekt än den elpatron som TWC styr. Normalt ligger den på 6 eller 9 kW..
Så kan det bli om det t.ex. sitter handdukstork på VVCn.
Skrivet av: Stefu__
« skrivet: 25 maj 2012, 06:01:51 »

Jo på värmesidan händer inget före radiatortemperaturen är på +40 och det ska den vara när utetemperaturen går mot +5 grader. Vid 0 grader krävs redan +50 gradiga radiatorer och vid -20 bör man ha +65 gradiga radiatorer. Skulle det mot förmodan bli en långvarig period med -25 -30 grader blir det att överväga att stänga av pumpen och köra enbart på olja eftersom värmepumpsystemets maxtemperatur är +64...fast vid -25 vill man väl inte börja peta på värmesystemet :-)   

På sikt blir systemet mer ekonomiskt i och med att lägenheterna renoveras, men tills vidare blir det att dras med höga radiatortemperaturer.
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 23 maj 2012, 11:54:36 »

Citera
Jag tycker du skulle lägga lite pengar på att byta ut enkelpanelradiatorerna mot moderna två- eller trepanelsvarianter...
Jag är också ägare av ett 60-tals hus, dock med 2panelsradiatorer.
Med original isolering och original radiatorer så är mina erfarenheter att det händer inte speciellt mycket i uppvärmningsväg förrens du man närmar sig 40 grader. Radiatorerna är inte tillverkade för så låga temperaturer 55/70 grader brukar vara de punkter de mäter om jag inte minns fel.
Vilket betyder i mitt fall så måste min FLT ligga på 36-40 grader mellan +4 - -5, efter det så räcker 47 grader ner till -15.
Skulle även gissa att trögheten i systemet på grund av avståndet i ledningarna borde göra att temperaturen svänger vid yttertemperaturs förändringar.
Så bättre radiatorer som Purjo föreslår skulle lösa en del problem tror jag.
VV går i separata ledningar?
Borde vara ganska mycket stillastående vatten i systemet under dagtid som kallnar och när ni sedan kommer hem klockan 17:00 och alla skall duscha samtidigt så får ni kallt vatten och sen hinner inte VP med att värma så kall retur och i de volymerna.
Kanske behöver en volymtank för VV och kunna få att VV produktion börjar i god tid innan kvällsdraget börjar.

Observera att jag inte är "expert" på hemma VP eller VP märket som detta berör, men kan en del om fjärrvärme.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 23 maj 2012, 10:44:40 »

44 / 52 verkar inte ännu ha fixat problemet. Här om kvällen kom det bara +35 gradigt vatten ur kranen när jag skulle tappa vatten till mitt fotbad (man ska sköta om fötterna :-) ). Jag gick och kollade pumpen och den var avstängd i viloläge. På morgonen var vattnet varmt igen, men när jag mätte det var det ändå "bara" ca +44 grader (tappade dock inte så länge denna gång).

Månne man ännu kan justera värdena till 46 / 54 eller kan det leda till problem? Är det möjligt att kolla om elmotståndet i vattenberedaren fungerar eller ej? Om det av någon anledning skulle ha slagits ut och vattnet enbart värms med hjälp av pumpen.

Det har inte varit problem med varmvattnet tidigare somrar så ngt har ändrats sedan i somras.
Hej Standardinställningarna är start/stopp är 40 °C och stopp 48 °C så det verkar som det är något annat fel(om du nu inte har ett stort tappurtag så den hinner inte med).Och även om du skulle aktivera top upp funktionen (om den nu inte redan är aktiverad ) så tror jag inte det skulle hjälpa så frågan är vad dom ändrade på.Och vad jag fattar det som så har du en twc-modul och den ska hålla reda på din varmvattencirkulation och skulle det bli en avvikelse på temperaturen så borde du få ett larm och det verkar du inte få?
Skrivet av: Stefu__
« skrivet: 23 maj 2012, 07:52:42 »

44 / 52 verkar inte ännu ha fixat problemet. Här om kvällen kom det bara +35 gradigt vatten ur kranen när jag skulle tappa vatten till mitt fotbad (man ska sköta om fötterna :-) ). Jag gick och kollade pumpen och den var avstängd i viloläge. På morgonen var vattnet varmt igen, men när jag mätte det var det ändå "bara" ca +44 grader (tappade dock inte så länge denna gång).

Månne man ännu kan justera värdena till 46 / 54 eller kan det leda till problem? Är det möjligt att kolla om elmotståndet i vattenberedaren fungerar eller ej? Om det av någon anledning skulle ha slagits ut och vattnet enbart värms med hjälp av pumpen.

Det har inte varit problem med varmvattnet tidigare somrar så ngt har ändrats sedan i somras.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 14 maj 2012, 06:29:49 »

Har nu testat på att justera start & stoptemperaturerna. Först till 42 / 50, vilket kanske hjäpte lite men inte tillräckligt, och nu i dag morgon till 44 / 52 (fick rådet att hålla 8 graders avstånd mellan start & stop). Får se nu om detta hjälper.
Hej Testa 44/52 blir nog bra.En fråga tappar du fortfarande 18 °C under varmvattencirkulationen.
Skrivet av: Stefu__
« skrivet: 14 maj 2012, 06:19:46 »

Har nu testat på att justera start & stoptemperaturerna. Först till 42 / 50, vilket kanske hjäpte lite men inte tillräckligt, och nu i dag morgon till 44 / 52 (fick rådet att hålla 8 graders avstånd mellan start & stop). Får se nu om detta hjälper.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 02 maj 2012, 08:30:10 »

Hej! Du får tänka på att din hetgastemperatur i din växlare inte har samma höga temperatur som på vintern och har dina servicekillar ställt ner start och stopp tempen så hinner inte ditt system med när den ska producera varmvatten.Hur högt värde du ställer på start och stopp får helt enkelt prova dig fram men 40 °C blir för lågt.Sedan till det här med varför den tappar 18 °C när du har cirkulation i systemet tycker jag inte du borde ha nu efter dom fixade växelventilen.
Skrivet av: Stefu__
« skrivet: 02 maj 2012, 06:33:39 »

Är det alltså denna startgräns som borde ställas upp:

Varmvatten
Startgräns 40 <==
Stoppgräns 48

Jag fick rådet att ställa upp den till 42. Hjälper 2 grader? Sedan fick jag även rådet att höja stoptemperaturen till 55 grader varefter pumpen stannar på pressostat. Är det en "riskfri" inställning? :)
Skrivet av: måle10
« skrivet: 27 april 2012, 07:37:47 »

Hej Ställ upp starttempen,Ditt problem är inte hetgastemperaturen i ditt fall utan om du har en starttemp på 40 °C och dina hyresgäster börjar tappa varmvatten och om du kollar på din varmvattentemperatur så sjunker den snabbt.Vi brukar ställa ner starttempen till 40-42grader men inte på en robust och precis som du är inne på så hinner det inte med om du har ett stort varmvattenurtag.Du får helt enkelt sämre varmvattenskapacitet om du ställer ner starttempen men samtidigt får du färre starter.
Skrivet av: Stefu__
« skrivet: 27 april 2012, 06:07:38 »

Nu sedan utetemperaturen stigit till +10 eller över så tar varmvattnet ibland slut. Detta händer speciellt kvällstid - antagligen pga hög konsumtion. Vid dylika tillfällen tar det ca 30 minuter före man återigen kan tala om att vattnet skulle vara "varmt". Dvs pumpen upptäcker och reagerar tydligen inte tillräckligt snabbt när varmvattenkonsumtionen plötsligt ökar.
Detta beror - har jag förstått - delvis på att mindre hetgas produceras när det är varmare, men vilka andra värden kan man gå och peta på? 

Kollade upp lite inställningar:

Varmvatten
Startgräns 40
Stoppgräns 48

TWC
Starttemp beredare 60
Stoptemp beredare 65
Starttemp retur 50
Stoptemp retur 53
Startförd.beredare 120 min
Startförd.retur 30 min
Låg TWC beredartemp 50
Förd TWC bered.temp 120 min
Låg TWC returtemp 40
Förd twc returtemp 10 min

Legionellakalender: Av

Vårt varmvatten tappar mycket temperatur under cirkulationen. Enl installatören så är normalt temperaturfall på ca max 10 grader, medan det hos oss kan ligga på uppemot 18 grader.

Jag känner inte till hur stora våra beredare är i kubik, men vi har två st (varav den ena väl finns till för radiatorvattnet?) och de är bägge ca halvmetern högre än själva värmepumpen (Robust) och aningen grövre i diameter (än robusten).


...senast varmvattnet tog slut gick jag och kollade och konstaterade att pumpen stod (vilade) och ännu räknade ner till starten (integral -20 och utetemp 8). Varmvattnet vid pumpen låg på 40 grader, men de lägenheter som ligger längst bort ligger ca 100 meter bort från pumpen så dit hinner temperaturen sjunka.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 10 april 2012, 09:40:54 »

Jag tycker du skulle lägga lite pengar på att byta ut enkelpanelradiatorerna mot moderna två- eller trepanelsvarianter...
Skrivet av: Stefu__
« skrivet: 10 april 2012, 07:28:21 »

Med batteri menar jag radiatorer. Jag känner inte till vilka radiatortyperna är i alla 10 lägenheter, men jag skulle tippa på att ca hälften är gamla "1-plattors" originalradiatorer från 1960-talet. Andra hälften är nyare "2-plattors" från 90-talet. Huset har enorma fönster både mot norr och söder. Sydsidans fönster är 3-glas modell och är utbytta på 90-talet, medan nordsidans är original 2-glasare från 1966.

2-glasarna byts eventuellt ut till moderna 3 el 4-glasare i sommar så nästa vinter klarar man sig kanske med lite lägre framdelningstemperatur.     
Skrivet av: ugge
« skrivet: 08 april 2012, 09:54:35 »

Jag är lite nyfiken på hur lägenheterna värms. Du pratar om batteri och batterivatten, är det luftvärme? Har lägenheterna radiatorer?

Vad jag har snappat upp så kräver ofta vattenbatterier för luftvärmning en relativt hög framledning och är ofta dimensionerade för ganska stora delta T, alltså skillnad framlednings- och returtemp.
Skrivet av: Stefu__
« skrivet: 05 april 2012, 06:24:22 »

Pumpens fel - tidigare i tråden - visade sig vara att en ventil som styr om pumpen värmer varmvattnet eller radiatorerna fastnat på varmvattenläge och bara värmde varmvattnet. Nu fungerar pumpen igen. Pumpen hämtade således all radiatorvärme från oljepannan under ca två veckors tid medan den själv skötte om att värma varmvattnet.


...som kuriosa kan jag nämna att i ungefär 10 dagars tid efter reparationerna så släpptes stora mängder vatten ut genom ett övertrycksrör(?) bakom värmepumen samtidigt som trycket i radiatorsystemet inte hölls högre än ca 0,2 bar (normala hos oss ca 1,2 bar). Varje gång jag höjde trycket var det tillbaka på 0,2 bar igen efter ca ett dygn samtidigt som golvet var täckt av ½ cm vatten (jo golvbrunn finns men golvet lutar delvis fel väg  :(). Problemet hade dock försvunnit av sig självt när reparatören hann på plats och nu verkar det inte längre komma någon vätska ur röret och trycket hålls uppe igen.
Skrivet av: Stefu_
« skrivet: 15 mars 2012, 07:54:14 »

Allmännt högtänkande :-)

Efter att ha följt med värmepumpen en vinter så blir det att konstatera att vårt hus läcker värme som ett såll :-) eller :-(    Optimal inställning på värmekurvan verkar vara att det vid -20 grader körs ut mellan +70 och +65 gradigt vatten i radiatorerna (innetemperaturen i de kallaste lägenheterna då ca +19). Vid 0 grader ute är +50 lagom, sedan är det bara att dra ett streck mellan dessa punkter. Vid +10 behövs ännu minst +40 om det är en lång period med just runt +10 grader. Värmepumpen orkar själv bara höja batterivattnets temperatur till ca +40 ibland +45 sedan kopplas oljepannan in. Varmvattnet tappar mycket i temperatur (nästan 10 grader) när det cirkulerar så pumpen hamnar att värma varmvattnet ofta. Det som återstår att optimera är hur den använder oljepannan. Just nu är pumpen tillbaka på fabriksinställningar med start extra värme på -600 och full extravärme på -700. Största delen av vintern var start extravärme satt till -300 och full extravärme -700.  Tanken här var att den skulle använda oljepannan "mjukare" och långsamt gradvis öka och sänka användningen av den (håller den logiken?).  Funderar just nu på om man borde sätta tillbaka start extra värme till -300 eller om man kan låta värdena ligga på 600/700. Integralen stiger aldrig över start extra värme värdet när utetemperaturen är under 0 grader.

Under vinterns kalla period i februari när det kördes ut +60 gradigt vatten brännde vi upp ca 100 liter olja / dygn.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 14 mars 2012, 21:32:23 »

Om det inte är fel på kyldelen så är det elektroniken som krånglar, kanske ett nytt styrkort fixar till det?
Skrivet av: Stefu__
« skrivet: 14 mars 2012, 06:36:31 »

Nu har våran Robust börjat krångla. Tidigare har den larmat om pressostaten och hög returtemperatur ganska ofta, men larmen har bara lagrats i larmloggen och inte förorsakat andra problem. För en vecka sedan lyste ett rött utropstecken på frontpanelen när jag tittade till den och pumpen var tyst (trots att utetemperatur & integral och det faktum att tilläggsvärmen - oljepannan gick tydde på att den borde ha gått). hetgastemperaturen var nere på ca 30 grader och brine in/ut låg på ca +6 i bägge riktningarna trots att normalvärdena är ca +1 och -3. Leverantören rekommenderade omstart vilket vi även gjorde, men situationen förblev densamma (även om den gick normalt ca 1 timme efter omstarten). Reparatören kom och konstaterade att det troligtvis var fel på gasenheten i pumpen och besällde en ny reparatör som var specialiserad på den biten. De var på besök i går, men tydligen var gasenheten ok. I stället kördes pumpen ner och fabriksinställningarna återställdes. I går verkade pumpen gå någotsånär normalt trots att den vid ett par tillfällen när jag tittade till den stod och det röda utropstecknet lyste (samtidigt som oljepannan gick och integralen låg på ca -690).

Idag hade den ett nytt alarm i rutan  "kompressorns ström aktiv"(?), pumpen stod, integralen låg på -700 och oljepannan gick (tilläggsvärmeprocent 40%).

Pumpen verkar alltså vara så pass "på" att den styr värmen, men den producerar inte själv någon värme utan stänger av sig och vägrar starta. 
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 januari 2012, 14:45:15 »

Hade -600 / - 900 en tid och de fungerade helt bra. När integralen väl ramlat ner till start extra heat så är det väl ingen skillnad om detta värde är -300 eller -600, det är väl under den tiden det tar för integralen att ramla från 0 till "start extra heater" som det eventuellt kan hinna bli kallt inomhus?

Om utetemperaturen fluktuerar mycket mellan +2 och -5 så kan man väl spara olja med att ha ett större värde på start extra heater => integralen hinner inte ner till start extra heater före utetemperaturen igen blivit över +2. Detta innebär förstås att man står ut med att innetemperaturen hinner falla lite mer ibland.

Jo det har du rätt i, om integralen ligger och pendlar kring ett visst värde så innebär det att börvärdet är uppnått.
Skrivet av: Stefu__
« skrivet: 12 januari 2012, 11:39:01 »

Hade -600 / - 900 en tid och de fungerade helt bra. När integralen väl ramlat ner till start extra heat så är det väl ingen skillnad om detta värde är -300 eller -600, det är väl under den tiden det tar för integralen att ramla från 0 till "start extra heater" som det eventuellt kan hinna bli kallt inomhus?

Om utetemperaturen fluktuerar mycket mellan +2 och -5 så kan man väl spara olja med att ha ett större värde på start extra heater => integralen hinner inte ner till start extra heater före utetemperaturen igen blivit över +2. Detta innebär förstås att man står ut med att innetemperaturen hinner falla lite mer ibland.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 januari 2012, 09:03:55 »

Grejen är att kompessorn ska fortsätta jobba, och det gör den så länge som Integralen inte når upp till 0 eller om returen till VP:n går över 48 ºC.
Så länge som inget av detta händer så blir påverkan av värdena marginell, större minustal gör att det kan bli lite kallare inne, men om ingen klagar så kan du gott ha originalvärdena.
Fast jag skulle testa t ex -600/-900 och se om det funkar utan att det blir kyligt inne vid stark kyla.
Skrivet av: Stefu__
« skrivet: 12 januari 2012, 07:24:33 »

Jo jag har "tagit över" en anläggning :-) Flyttade in i ett radhus sommaren 2010 och där har det bytts ansvariga för pumpen så ofta att ingen egentligen mera hade koll på den då. Ingen som var med och köpte den bor kvar och bolaget som sålde den visade inget större intresse för att hjälpa till. Någon dokumentation fanns inte.

Fick dock sent om sider information från bolaget som sålde den att pumpen är dimensionerad för att behöva tillskottsvärme vi 0 grader. Huset är dock som sagt gammalt så för att hålla +20 gradig innetemperatur i alla lägenheter behöver den i praktiken tilläggsvärme redan vid ett par plusgrader.

Två värden som det har bollats med nu är start extra heater och full extra heater. Originalvärdena är -600 och -700 om jag inte minns fel. Sedan sattes dom på -400 resp -600 en stund, sedan tillbaka till -600 o -700 och nu på -300 resp -700. Spelar det egentligen någon roll vilka värdena är för start extra heater och full extra heater? När utetemperaturen går under +1 sjunker integralen hursomhaver till start extra heater värdet - oberoenda av om detta är -300 eller -600 och integralen fluktuerar sedan runt detta värde tills utetemperaturen igen går över +1. Är det alltså någon ide att flytta på start extra heater värdet?   

Hur är det med _avståndet_ mellan start extra heater och full extra heater? Just nu är det långt (-300 resp -700) ... vad är skillnaden melan att ha det så och att ha ett litet avstånd (t.ex. -600 resp -700). Det jag närmast funderar på är oljekonsumtionen, måste oljebrännaren gå mera och går den mer optimalt om avståndet är långt eller kort eller har dessa värden alls någon inverkan på oljekonsumptionen?
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 14 december 2011, 19:43:19 »

var det du som köpte pumpen?  Vet inte varför men jag har fått för mig att du tagit över en anläggning ???

Pumpen är rätt dimensionerad på så sätt att kunden valde denna lösning :)
Skrivet av: Stefu__
« skrivet: 14 december 2011, 11:00:36 »

Det visade sig att någon stängt av oljebrännaren när värmepumpen servades i somras. Knäppte på den igen och nu startar den vid -660. Som jag tidigare konstaterat här på forumet verkar värmepumpen dock underdimensionerad för integralen sjunker ner till -600 och fluktuerar sedan mellan -670 och -500 när utetemperaturen sjunker under +1. Skulle pumpen vara rättdimensionerad borde den väl orka med ännu till ca -10 eller -15 graders utetemperatur? Pumpen hade "fabrikskurva" i höstas (40 vid 0 grader) men det räckte inte till för att hålla innetemperaturen >= +20 så vi förskjöt kurva 3 grader uppåt, vilket verkar vara ungefär ok.

Pumpen orkar själv göra +40 gradigt vatten men +41 orkar den inte med utan hjälp från oljebrännaren.
Skrivet av: Larm_HP
« skrivet: 13 december 2011, 15:56:26 »

Citera
Om styrsystemet i Robusten har brännaren som tillsatsvärme borde
den starta vid -600 integral och shunta ut fullt vid -700 (standardinställning)
-600 efter sista VP-starten. I det här fallet är det bara en VP, då startar TS upp vid -660.
Skrivet av: thekimt
« skrivet: 13 december 2011, 10:53:43 »

Om styrsystemet i Robusten har brännaren som tillsatsvärme borde
den starta vid -600 integral och shunta ut fullt vid -700 (standardinställning)
Fungerar brännaren/finns olja i tanken ?
Skrivet av: Trubbnos
« skrivet: 26 november 2011, 07:37:08 »

Har du ingen kontakt med den förre värmepumsskötaren? Skulle prata med honom lite som vet hur anläggning är byggd och hur den har gått.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 november 2011, 07:27:39 »

Styr Robust oljebrännaren som tillsats eller vad har ni för tillsats?
Om Integralen går i botten så ska nån form av tillsats gå in och hjälpa till.
Skrivet av: Stefu__
« skrivet: 24 november 2011, 07:42:05 »

Hej,

60-talsradhuset vi flyttade till sommaren 2010 värms av en Thermia Robust som tydligen installerats 2009. Radhuset - eller egentligen radhusen (2 hus som står ända vid ända med 20 m gräsmatta emellan) har en sammanlagd längd på ca 200 m från A-lägenheten till H-lägenheten. Pannrummet finns i mitten (mellan D och E). Radhuset värmdes tidigare med olja och oljebrännaren finns kvar som reservsystem.

Huset är "svårt" så till vida att en del av lägenheterna är helt nyrenoverade och tilläggsisoledare med nya terassdörrar och radiatorer, medan andra är nästan i ursprungsskick från 1966. Huset har stora fönster varav de på norrsidan är original (2-glas), medan de på sydsidan är utbytta till 3-glas-modeller någon gång på 90-talet. Alla lägenheter har även terass/bakdörr och de flesta av dessa är ganska dragiga.

Våran disponent skötte tidigare om pumpen men han blev uppsagd av sin arbetsgivare och kunskapen om systemet försvann med honom.

Förra vintern gav pumpen bra värme, men i höst verkar den ha haft problem och innetemperaturen i lägenheterna har varierat mellan +16 och +21. Jag tejpade fast en elektrisk termometer på ett batteri i A-lägenheten (längst från pannrummet) när det var 0 grader ute och då fluktuerade batteriets yt-temperatur mellan +32 och +37 grader under de två dygn jag följde med. Innetemperaturen var då ca +19 grader.

Jag märkte att integralvärdet under dessa dygn föll ner till -850 där det stannade över två dygn i sträck. Är detta normalt? Överlag verkar integralvärdets medelvärde ligga ganska stabilt på -30 när temperaturen är runt +5 till 0, men genast utetemperaturen sjunker under noll kör integralen i botten.

Temperaturskillnaden mellan vattnet som matas ut i rören och returvattnet varierar mellan 8 och 10 grader.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!