Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Använda fjärrvärmekulvert som solvärmekulvert  (läst 2016 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torcher

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I jakten på att använda återvunnet mtrl och spara miljö och pengar undrar jag om någon annan än jag funderat på att använda fjärrvärmekulvert Cu22 som solvärmekulvert?

Isoleringen är ju gjord för att klara 120 grader konstant i många år. Borde funka som solvärmekulvert även om det kan bli varmare än så vid partiell förångning innan panelerna stagnerar (försöker ju undvika partiell förångning men kan ju hända så exp kärl kommer att dimensioneras för det).

Jag har heatpipepaneler, står att de kan nå 200 grader och trycket i systemet ska vara 5 bar. Enl ångtabeller så ger 5 bar kokpunkten 150 grader.

NÃ¥n som testat?

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Använda fjärrvärmekulvert som solvärmekulvert
« Svar #1 skrivet: 28 mars 2016, 09:43:07 »
Borde fungera. Med tillräckligt stort expansionskärl nära solfÃ¥ngarna är stagnation ett "lokalt"  problem och borde inte  drabba kulverten med högre temperaturer. Du kan ju bestämma kokpunkten med hur du trycksätter systemet. Tror inte att du ska ha 5 bar som driftstryck utan lägre.  TEX jag lyckades koka systemet igÃ¥r genom de temperaturbegränsningar som jag satt pÃ¥ tankarna( en egenhet i mitt styrsystem  jag hade  satt acktanken pÃ¥  max 50 C vilket brukar den aldrig nÃ¥ pÃ¥ vintern  och varmvatten pÃ¥ 70 C )  trycket steg ifrÃ¥n 2 bar till 3,5 och kokningen kom vid 117 C  och steg till 144 C . Sen gick den igÃ¥ng pÃ¥ em .....

Hur lÃ¥ng blir den ? Jag har totalt ca 50 meter 22 mm kopparör med armaflex runt om i huset  och kommer upp i flöden 8-12 l/min max med relativt smÃ¥ pumpar.  Om man behöver använda större pumpar för att nÃ¥ flödet pga hög resistens kommer deras elförbrukning att äta upp en del av vinsten med solvärmen.
« Senast ändrad: 28 mars 2016, 17:47:07 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad torcher

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Använda fjärrvärmekulvert som solvärmekulvert
« Svar #2 skrivet: 28 mars 2016, 20:21:24 »
Låter inte det som att ditt expansionskärl är lite litet?

Om jag kunde fÃ¥ ta pÃ¥ cu22 fjärrvärmekulvert sÃ¥ hade jag hade alltsÃ¥ funderat pÃ¥ att använda den till hela installationen, dvs även uppe vid solfÃ¥ngarna. Ser väl främst ett par problem och det är värmeutvidgning samt att det blir lite klumpigt bÃ¥de uppe pÃ¥ taket och pÃ¥ vägen dit...  FÃ¥r man inte tag pÃ¥ spillbitar att bygga av blir det ju säkert inte billigare än RF-slang heller.

Nu har jag dock svängt över och kommer troligtvis köra konventionella solvärmerör (RF-slang) dÃ¥ det ger möjligheten att jag kan dra ner via ledig pipa i murstocken och slippa exteriör rördragning.  Men satan vad det kostar om man har närmare 60m totalt.

Intressant att du klarar det med relativt små pumpar på 50 m.

Vad har du för paneler och har du slinga eller VVX vid tank?

Jag har 10m CU22 kamflänsslinga i tanken och lurar pÃ¥ om jag klarar mig med DN20-slang eller om jag kanske iaf behöver DN25 iaf till framl/retur och DN20 mellan panelmodulerna dÃ¥ jag kommer ha 4st parallellkopplade (Tichelmann) 30-rörs HP paneler.  FÃ¥r väl lägga upp en ny trÃ¥d om dimensionering.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Använda fjärrvärmekulvert som solvärmekulvert
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2016, 08:52:17 »
Jo expansionskärlet är nog lite litet  2x20, l en till varje grupp solfÃ¥ngare. Samtidigt är det  svÃ¥rt att räkna ut hur det ska vara förtryckt för partiell förÃ¥ngning.  Ska öka pÃ¥ det, samtidigt sÃ¥ behöver du ju bara förÃ¥nga den volym som finns i solfÃ¥ngaren. Du har heatpipe sÃ¥  behövs ju bara att du skapar ett Ã¥nglÃ¥s och evakuerar den lila volym som finns + tar hand om tryckökningen frÃ¥n Ã¥ngan.

Var tvungen Ã¥ kontrollmäta rören Jo det är 22 mm ! Givetvis är 25-28 mmi huvudledningarna bra  . Parallell inkoppling som du funderar pÃ¥ bättre . Samtidigt har plana paneler som jag använder 22mm huvudrör i top botten och smala rör emellan "harpa" sÃ¥  när de kopplas i serie i mindre grupper om 3 uppträder de ju som parallellkopplade  om man matar i top och har 30 mindre rör som dÃ¥ ansluter till bottenröret. Skulle vara intressant att fota fördelningen med värmekamera!

 Mitt nuvarande solvärmesystem är en fungerande ombyggnation med en del kompromisser. Jag fick hjälp av Sobris här pÃ¥ forumet. Jag har 2 Grundfoss UPS 25-60 pumpar + klaffventiler i stället för vx-ventiler till tvÃ¥ tankar  och styr med  TDC-3 Controller . http://www.sorel.de/en/products/solar-thermal/tdc-series/   
Idag skulle jag givetvis välja  0-10 v varvtalsstyrda pumpar och  XTDC styrrenhet eller liknande. DÃ¥ kan du sänka flödena vid lÃ¥g solhöjd eller mulet men ändÃ¥ fÃ¥ användbara temperaturer. Tradeoff är väl att energimängden blir liten men man ökar Ã¥rsutbytet nÃ¥got.

Panelerna är av tvÃ¥  märken bÃ¥da plana: Hewalex  http://www.hewalex.eu/ som har de slangar du letar efter.
 och Lesol 5Ar.  De ligger i  2 grupper  om 6 st med 3 i serie  och  sedan2x3 
parallellt. Av dÃ¥ de inte fick plats pÃ¥ samma ställe pÃ¥ taket är  de tvÃ¥ huvudgrupperna  sammanbunden med en värmeväxlare och i serie. (PGA ombyggnaden dÃ¥ Hewalex panelerna  blev skadade av pottaska som brine). Jag har bytt ut tvÃ¥ som läckte men vill kunna  tex tappa ner dessa om läckor uppstÃ¥r och  sommartid dÃ¥ jag har för hög effekt).

Jag har tvÃ¥ tankar frÃ¥n Strömsnäspannan.  Jag tycker dina föreslagna 10 m kamrörsfläns är väl kort :synd Ã¥ lägga begränsningen där om du hittar fler paneler tex.
« Senast ändrad: 01 april 2016, 21:38:06 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad torcher

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Använda fjärrvärmekulvert som solvärmekulvert
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2016, 22:44:50 »
Jag har så gott som bestämt mig för en XTDC och en varvtalsstyrd pump.

10m kamflänsslinga är det som sitter i min tekniktank. Hade ju gärna fått vara 20 m men nu är det den som sitter där. Komplettering med extern växlare är ju ett alternativ men då tillkommer även pump etc.

Fler paneler blir inte aktuellt, det är vad som får plats. Peak effekt 7,4 kW, beräknat årsutbyte 6400 kWh, heatpipe med total ref area 11,3m2.

Kommer förutom 500 l tekniktank en 750 l slavtank med 150 l beredare som jag tänkt använda för förvärmning av tappvv (som värms med slingor i tekniktanken). Ev ytterligare 500 lite slavtank om jag ser behovet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!