Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Solceller parallellkoppla eller inte?  (läst 13464 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Valleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxie
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Solceller...
Solceller parallellkoppla eller inte?
« skrivet: 28 november 2012, 01:29:39 »
Har en växelriktare Kostal Piko 7 med 28st 250w paneler fördelade på 2 strängar med vardera 3500w som är helt oskuggade is söderläge.

Enl. manualen så skulle det vara en fördel att man parallellkopplar dessa istället för att låta dom gå separat på var sin ingång (MPPT), frågan som inte är besvarad är varför?
Någon som vet vad fördelen med detta skulle vara?

Följ produktionen av solel här:
http://www.suntrol-portal.com/en/page/oxie/day

1-plans Älvsbyhus 121kvm från 2000.
Nibe 310p fram till 2011-04 och numera en Nibe F750. En IVT 12KHR sedan 2010-10

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
SV: Solceller parallellkoppla eller inte?
« Svar #1 skrivet: 16 december 2012, 20:44:53 »
Det som avgör är vilken spänning och ström växelriktar är specificerad för
Seriekoppling ger högre spänning och parallellkoppling högre ström
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

Utloggad Offpist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Solceller parallellkoppla eller inte?
« Svar #2 skrivet: 17 december 2012, 20:31:02 »
Det samme står i manualen til min SB4000TL.

Jeg kan tenke meg at rett og slett hver MPPT slynge krever litt av den totale effekten.
Dermed vil det gi bedre totalt ytelse å kjøre alle panelene på en slynge i stedet for å fordele de på to.

Unntaket er naturlivis om den ene slyngen har skygge, eller i att MPPT inngangens spenning eller strøm begrensning blir overskredet om man kobler begge slyngene inn på en inngang.

Utloggad Larson64

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solceller parallellkoppla eller inte?
« Svar #3 skrivet: 17 december 2012, 22:00:19 »
Hej,
Utan att vara expert verkar det (inte helt oväntat) som att verkningsgraden är störst/förlusterna minst vid högre inspänningar. Alltså ska man ligga så nära max inspänning man kan på repektive ingång utan att överskrida max ström. Parallellkoppling verkar bara vara ett sätt att "tåla" mer ström i detta fall, inte att det är bättre i sig.

Utloggad Valleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxie
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Solceller...
SV: Solceller parallellkoppla eller inte?
« Svar #4 skrivet: 18 december 2012, 00:49:02 »
Tack alla

Det verkar som att det skulle ge en lägre förlust och det kan ju aldrig vara fel :)

@Stolle
Jo det är sant.
Dock så avser det att i detta fallet så är det två strängar som i vanliga fall är kopplade till var sin MPP tracker (en typ av parallelkoppling).
Men i Kostals bruksanvisning så står det att man även kan koppla bäggg stängarna över "bägge" MPP trackerna så det blir ju att strömmen ökar.

@Offpist
Det verkar vara den mest rimliga förklaringen, att förlusten blir mindre. Så då kopplar jag tillbaka det till parallell/parallell.
Jag ligger bra med spänningen och strömmen är en bra bit under maxgränsen.

@Larsson64
I mitt fall så bör spänningarna över bägge strängarna vara densamma då som ligger på samma tak fast i två rader med 14 paneler vardera. Det finns ingen skuggning eller något sådat på någon av strängarna. Det som sker är att strömmen dubblas och det i sig kanske gör att invertern fungerar med mindre förluster. Det låter mest troligt att så är fallet.

Här är en länk till min anläggning:

http://www.suntrol-portal.com/en/page/oxie/day

När strängarna är parallell/parallell kopplade verkar det som att invertern då och då kastar om datan för vilken MPP tracker värden kommer från :)
Det kan man se om man bockar i MPP A och MPP B.

PS! Har kört lite parallell/parallell och vanligt under lite olika perioder.
Följ produktionen av solel här:
http://www.suntrol-portal.com/en/page/oxie/day

1-plans Älvsbyhus 121kvm från 2000.
Nibe 310p fram till 2011-04 och numera en Nibe F750. En IVT 12KHR sedan 2010-10

Utloggad Larson64

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solceller parallellkoppla eller inte?
« Svar #5 skrivet: 18 december 2012, 21:13:04 »
Hmm, insåg att jag var lite otydlig. Med parallellkoppling avsåg jag parallellkoppling av inverterns ingångar! Jag tolkar manualen som att det är möjligt (på den modell du har) och som sagt ett sätt att tåla högre ström om man inte kan minska den på annat sätt.

Parallellkoppling av panelerna är ju en annan sak. För att MPPT skall funka optimalt med parallellkopplade paneler misstänker jag starkt att panelerna dels måste vara likadana (samma karakteristika) och dels ha samma "miljöförutsättningar" (läge). Det verkar ju du ha. Om inte båda förutsättningarna gäller kan jag inte tänka mig annat än att det är bättre att koppla till separata ingångar, dvs individuell reglering.

Tror inte att högre ström ger bättre verkningsgrad som sagt, däremot så hög inspänning som möjligt (på respektive ingång). Du verkar ha ett antal alternativ att koppla och skillnaderna i verkningsgrad är troligtvis inte stora så länge du inte ligger långt ifrån max inspänning för ingången/arna.

Utloggad Offpist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Solceller parallellkoppla eller inte?
« Svar #6 skrivet: 18 december 2012, 21:51:51 »
Seriekobling gir bedre effektivitet i form av mindre tap i kabel.
Men det er ikke nødvendigvis slik at inverteren jobber best med høyest mulig spenning.

Jeg har sett at SMA sine HF invertere (trafo) jobber mer effektivt ved høy spenning, mens på TL (transistor teknologi) jobber faktisk med noe bedre i den lavere delen av spenningskurven.

Utloggad Larson64

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solceller parallellkoppla eller inte?
« Svar #7 skrivet: 18 december 2012, 23:02:38 »
Seriekoppling = högre spänning ger lägre överföringsförlust för en given överförd effekt och given kabel då strömmen blir lägre. Effekten = Spänning x Ström i det enkla likspänningsfallet. Förlusteffekten (i kabeln) = Strömmen i kvadrat x Motståndet (i kabeln) så det stämmer ju som du säger. Ber om ursäkt om jag förklarar det självklara förresten.

Piko 7:an har enligt manualen högre effektivitet vid högre inspänning men det kan ju definitivt vara annorlunda för andra invertrar. Kan elektronik och ellära men har bara en liten MPPT-regulator i husvagnen  sÃ¥ mina kunskaper/praktiska erfarenheter är nÃ¥got begränsade  :)

Utloggad Valleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxie
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Solceller...
SV: Solceller parallellkoppla eller inte?
« Svar #8 skrivet: 19 december 2012, 23:08:38 »
Det verkar iallfall inte vara något negativt att ha dom parallell/parallell kopplade så jag låter det vara i det läget.
Den enda nackdelen kan vara att det blir svårt att följa vad varje sträng ger för sig, typ ifall någon panel ballar ut.
Det är inte svårt att byta så jag kan kolla av typ en gång varannan månad eller något sådant...
Följ produktionen av solel här:
http://www.suntrol-portal.com/en/page/oxie/day

1-plans Älvsbyhus 121kvm från 2000.
Nibe 310p fram till 2011-04 och numera en Nibe F750. En IVT 12KHR sedan 2010-10

Elkunnig person

  • Gäst
Elkunnig person
SV: Solceller parallellkoppla eller inte?
« Svar #9 skrivet: 04 juli 2016, 05:57:12 »
Sån vedervärdig svammel i tråden, ingen som har utbildning inom el-tele?
Verkligen "tur" att ingen av er sysslar med högspänning eller starkström.
Svammel och elarbeten hör inte ihop, det är riskfyllt och kan ge mycket farliga konsekvenser då andra använder "råden" i liknande sammanhang med högre spänningar eller strömmar.
Man seriekopplar så gott som aldrig solceller av flera skäl och trådstartaren har inte frågat om seriekoppling. Det är viktigt att läsa innantill och inte stoltsera med att man kan ohms lag -i alla fall dådär.
Han har flera ingångar på en inverter och då måste man reda ut exakt hur dessa ingångar är avsedda att användas innan man börjar diskutera kopplingsalternativ.
Förluster vid tex matning 15 eller 30 volt är inget att bekymra sig för om man använder vettig kabelarea på dessa korta avstånd.
Jämför med nätspänning 220 volt och högspänning 400.000 volt och mycket långa avstånd. Där spelar det avgörande roll men inte i fall som detta.
Ledtråd, i ena fallet dubbla spänningen, i andra fallet i storleksordningen 2000 gånger högre dvs potential för 1000 gånger mer förlust eftersom strömstyrkan kan minskas lika mycket och bibehålla effekten.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Solceller parallellkoppla eller inte?
« Svar #10 skrivet: 04 juli 2016, 08:58:29 »
Naturligtvis seriekopplar man solceller, 1 panel ger för lite för att väcka en normal inverter.
« Senast ändrad: 04 juli 2016, 09:04:35 av Tommy E »
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Solceller parallellkoppla eller inte?
« Svar #11 skrivet: 04 juli 2016, 10:02:37 »
Lämnar inte panelerna ca 20 Volt? och kopplar man nÃ¥gra sÃ¥dana i serie sÃ¥ är man mycket snart uppe i farliga spänningar. Själva cellerna kopplas ju i serie tills man nÃ¥r önskad max spänning men jag tror inte att det var det som det handlade om  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Solceller parallellkoppla eller inte?
« Svar #12 skrivet: 04 juli 2016, 13:31:41 »
Normalt så seriekopplas panelerna till dom ger mellan 800V och 1000V. Se spec på valfri växlelriktare :-)
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solceller parallellkoppla eller inte?
« Svar #13 skrivet: 04 juli 2016, 13:54:08 »
Sån vedervärdig svammel i tråden, ingen som har utbildning inom el-tele?
Verkligen "tur" att ingen av er sysslar med högspänning eller starkström.
Svammel och elarbeten hör inte ihop, det är riskfyllt och kan ge mycket farliga konsekvenser då andra använder "råden" i liknande sammanhang med högre spänningar eller strömmar.
Man seriekopplar så gott som aldrig solceller av flera skäl och trådstartaren har inte frågat om seriekoppling. Det är viktigt att läsa innantill och inte stoltsera med att man kan ohms lag -i alla fall dådär.
Han har flera ingångar på en inverter och då måste man reda ut exakt hur dessa ingångar är avsedda att användas innan man börjar diskutera kopplingsalternativ.
Förluster vid tex matning 15 eller 30 volt är inget att bekymra sig för om man använder vettig kabelarea på dessa korta avstånd.
Jämför med nätspänning 220 volt och högspänning 400.000 volt och mycket långa avstånd. Där spelar det avgörande roll men inte i fall som detta.
Ledtråd, i ena fallet dubbla spänningen, i andra fallet i storleksordningen 2000 gånger högre dvs potential för 1000 gånger mer förlust eftersom strömstyrkan kan minskas lika mycket och bibehålla effekten.
Hur resonerar man då, när man inte seriekopplar dom?

De flesta paneler ger någonstans mellan 20 och 35 Volt beroende på modell etc.
De flesta MPPT-trackers(eg. inverters)  vill ha 600-1000 Volt in per slinga.

Hur brukar man koppla för att få ihop det?

Du får gärna peka ut svamlet.

Vill man plocka ned 5kW så kan man t ex ta ned 6-7 A över 800V eller 156A över 32V . ( Ohms lag ...)
Jag vet absolut vad killen som säljer elkabel vill att du väljer ....
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Solceller parallellkoppla eller inte?
« Svar #14 skrivet: 04 juli 2016, 15:02:26 »
Solcellerna är ju normalt både serie- och parallellkopplade internt i panelerna, och det finns ingen principiell skillnad mellan det och att att göra motsvarande kopplingar utanför panelerna. Det enda som avviker är ju om man måste ta isär panelerna eller inte för att se förbindelserna med blotta ögat. Huvudsyftet är ju ändå alltid att få hela anläggningen att lämna sin effekt vid en arbetspunkt som passar till den pryl som ska belasta solcellerna, och dimensionera den så att man får önskad energiproduktion till lägsta totalkostnad.
Om man ska seriekoppla hela paneler bör man dock lägga sådana som alltid utsätts för samma solinstrålning i samma serie. Det är ju inte helt lyckat om t ex någon enstaka panel i en serie är starkt belyst medan de övriga ligger i skugga.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solceller parallellkoppla eller inte?
« Svar #15 skrivet: 04 juli 2016, 15:25:41 »
Om man ska seriekoppla hela paneler bör man dock lägga sådana som alltid utsätts för samma solinstrålning i samma serie. Det är ju inte helt lyckat om t ex någon enstaka panel i en serie är starkt belyst medan de övriga ligger i skugga.
^^This^^
Det man skall komma ihåg är att en solcell är mer likt en strömgenerator än ett batteri.
Om en panel i serien bara orkar ge 2A så spelar det ingen roll om de andra kan ge 10A.

Och, om man kopplar en ett-ohms motstÃ¥nd som belastning pÃ¥ en solcell , sÃ¥ fÃ¥r man (i princip) ändÃ¥ ut samma ström. Dvs mkt lÃ¥g effekt. 
( Om man sätter 1 MOhm över panelen så fortsätter de dock inte att ge samma Ampere, den interna strukturen stoppar det. Googla på "solar cell equivalent circuit")
MPPT'erna jobb är just detta; Att belasta en panel rätt, så att man får ut max effekt.
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Solceller parallellkoppla eller inte?
« Svar #16 skrivet: 04 juli 2016, 16:25:57 »
I en sträng kommer alla paneler ge lika lite som den panel i strängen som ger minst. Det är alltså inte bra att blanda olika paneler i samma sträng, inte heller att sätta någon så att den får skugga under stor del av dagen.

Säg att du köper 20st 290W paneler då kan du få ut 20*290W=5800kWp (teoretiskt max). Får du sedan för dig att sätta in den där billiga 250W panelen som du hittade på blocket, då kan du få ut 21*250W=5250kWp.
Undantag om du kör med effektoptimerare (vanligtvis Solaredge), då går det bra att blanda hej vilt. Men så kostar dom mer i inköp.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Solceller parallellkoppla eller inte?
« Svar #17 skrivet: 01 augusti 2023, 20:57:19 »
Skulle och starta upp en huawei växelriktares molntjänst då elektrikern är dålig på internet. Men det hade kopplats enligt följande.

12 paneler i öst en slinga och 1 mpp
10 paneler i väst en slinga och in i 2mpp ingång 1
20 paneler i väst en slinga och in i 2mpp ingång 2.

Sade att det inte var optimalt att ha inkopplingen så, för de 10 panelerna kommer att ta ner på volten för hela den mpp. Dessutom toppar solcellerna 12A i ström och med två slingor in i huawein blir det ju 12*2=24A. Växelriktare får matas med Max 22A enligt manualen. Men säljaren sade att inkopplingen är korrekt och att det blev för hög ström gjorde inget, den håller nog?

Mitt förslag på inkoppling blev 12 paneler vardera från öst och väst till SAMMA mpp, och 18 paneler på den andra mpp. Inkopplingen borde vara godkänd men inte helt optimalt att blanda olika väderstreck i samma mpp. Men strömmen kommer inte att överskrida 22 A (86% av max ström är godkänt i samma mpp och olika väderstreck).

Hur mycket fel har jag i mina funderingar?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rillman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solceller parallellkoppla eller inte?
« Svar #18 skrivet: 01 augusti 2023, 22:03:07 »
Samma väderstreck på samma mppt annars blir det problem med skuggningar

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Solceller parallellkoppla eller inte?
« Svar #19 skrivet: 01 augusti 2023, 22:42:21 »
Pv1 är 12 paneler öst. Pv2 är 10 paneler väst. Pv3 är 20 paneler väst
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!