Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Start och stopp pÃ¥ komperessorn med Nibe1230  (läst 9322 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berrab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« skrivet: 27 november 2006, 17:39:42 »
Har det senaste dygnet haft 38 starter med vvc och 24 starter andra dygnet, och på en hel vecka 211 starter är inte detta väldigt många starter?
Jag kanske har fel inställningar?
Har haft anläggningen i en vecka
mvh Bernt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #1 skrivet: 27 november 2006, 21:10:52 »
Har det senaste dygnet haft 38 starter med vvc och 24 starter andra dygnet, och på en hel vecka 211 starter är inte detta väldigt många starter?
Jag kanske har fel inställningar?
Har haft anläggningen i en vecka
mvh Bernt

Jo dt är helt klart lite för mycket, runt 20 starter/dygn som max kan man accceptera. Är det på grund av VVC eller radiatorvärmning som du har många starter?

Om du inte vet så testa först att ändra "Startvärdekomp" i meny 5.4 till t ex -120, ändra även "Startvärde tillsats" 9.1.1 till -500 och se vad det ger.

Om detta inte ger så mycket kan du sänka starttemp varmvatten (meny 1.4) till tex 42 ºC och öka maxtid varmvattenproduktion (meny 1.3) till 40 minuter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad berrab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #2 skrivet: 30 november 2006, 17:05:16 »
hej hej
Jag har stängt av vvc men jag har inte kollat annu, men om det är lika många starter så ska jag prova att justera dom parametrana som du tipsar.
Kan du förklara vad dom parametrarna (5.4) innebär i verkligheten?
9.1.1 är inte det när elparonen ska gå in?
mvh Bernt

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #3 skrivet: 30 november 2006, 17:27:18 »
Har du golvvärme eller radiatorer?
Aktiva termostater?
Inställning på kurvlutning och ratt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #4 skrivet: 30 november 2006, 18:45:28 »
hej hej
Jag har stängt av vvc men jag har inte kollat annu, men om det är lika många starter så ska jag prova att justera dom parametrana som du tipsar.
Kan du förklara vad dom parametrarna (5.4) innebär i verkligheten?
9.1.1 är inte det när elparonen ska gå in?
mvh Bernt

OK, Nibe jobbar med gradminuter, det innebär att den varje minut läser av skillnad mellan börvärde och ärvärde på framledningen och lägger till skillnaden på en löpande summering. När den löpande summeringen blir lägre än inställt värde på (5.4) så startar kompressorn, ärvärdet ökar och stiger över börvärdet och den löpande summeringen ökar. När summeringen når noll stoppar kompressorn, ärvärdet sjunker igen under börvärdet och löpande summeringen minskar osv...

Om kompressorn inte orkar få upp ärvärdet över börvärdet så fortsätter löpande summeringen att minska tills värdet på 9.1.1 nås, då startar elpatron. Anledningen till att jag vill att du ställer ner värdet på 9.1.1 till min (-500) är att annars ökar risken för onödigt eltillskott.

Fast om det hjälper att stänga VVC:n så är det troligen den som ställer till det för dig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad berrab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #5 skrivet: 30 november 2006, 19:45:50 »
Svar till Lexus.
Jag har golvvärme och radiatorer på plan 1 och radiatorer på plan 2
Alla termostater på radiatorerna är fullt öppna utom i sovrummet, till golvvärmen har jag inga termostater, jag har en extra shuntgrupp ESV20, mitt hus är byggt 1978 så det kanske inte fanns termostater till golvvärme.
Framledning1 som är till radiatorerna har jag kurvlutning 10 och -1 på ratten till framledning 2 som är till golvvärmen har jag kurvlutning5 och 0 på ratten.
mvh Bernt

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #6 skrivet: 30 november 2006, 20:13:53 »
Då är det förklaringen till dina starter.

Jag skulle satsa på en 200 liter volymtank, med den systemlösning du har.
 
Alternativt returen från radiatorerna till golvvärmen, om det skulle räcka.
Då skillnaden mellan kurva 10 och 5 är ganska stor, så är den lösningen knappast användbar.

Utloggad berrab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #7 skrivet: 24 december 2006, 19:45:29 »
Hej Lexus
Vad menar du med en 200liters volymtank? Är det detsamma  som en acctank eller en vvb?
Jag har aktiva termostater på radiatorerna och dom är fullt öppna, men jag har lite problem med att få upp bra med värme i allrummet på plan2.
Plan 1 har jag mellan 22  grader och pÃ¥ Plan2 18.5-19,5 grader kan termostaterna vara dÃ¥liga?
Vore tacksam för tips mvh Bernt

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #8 skrivet: 25 december 2006, 07:42:59 »
Du verkar ha problem med att få tillräckligt flöde i dina radiatorer, i alla fall tyder jag det så...

Kan du kolla hur stor skillnad du har på framledningstempen och returtempen till dina radiatorer?

En acktank ger alltid bättre förutsättningar för en värmepump, huruvida det är nödvändigt beror dock på många olika faktorer, det första du bör göra är att se till att flödesfördelningen i ditt system är rätt, du kan behöva strypa lite på flödet i golvvärmesystemet för att få tillräckligt mycket flöde till radiatorerna.

Visst kan någon eller några temostater dessutom vara igensatta så att du får särskilt dåligt flöde på någon eller några av dina radiatorer.

Detta kan kollas genom att känna på fram/returledning när värmepumpen gått i minst 30 minuter utan stopp, för att få en lång körning på kompressorn skulle du kunna dra på "ratten" ordentligt - se bara till så att eltillskottet inte går till (stäng av eltillskottet innan testen inleds).

Ett ännu bättre sätt är att mäta temperaturen på de olika fram/returledningarna, t.ex. med en logger eller en IR-mätare.
Difftempen mellan fram och returledning till/från radiatorerna bör vara ca 6-9°C när värmepumpen gått kontinuerligt i minst 30 minuter.

Att du behöver kurva 10 för dina radiatorer på övervåningen tyder på något av följande, eller en kombination av dessa:

1. Väldigt klena radiatorer
2. Extremt dålig isolering av övervåningen/taket.
3. Dåligt flöde i radiatorkretsen p.g.a. för stort flöde i golvvärmekretsen
4. Dåligt flöde i radiatorkretsen p.g.a. ingensatta temostatventiler
5. För låg hastighet på cirkpumpen för "varma" sidan

Försök bena ut dessa frågor innan du köper en acktank.
« Senast ändrad: 25 december 2006, 07:45:31 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #9 skrivet: 25 december 2006, 10:26:05 »
1. Väldigt klena radiatorer

Kan det vara så att ditt system är ett högtemperatursystem och därmed behöver högre framledningstemp än din VP ger? I så fall kommer din kalkyl för besparing se sämre ut än genomsnittet. Har du klena radiatorer skulle jag rekommendera att byta till större, samt som Rickard säger, köpa en volymförstorare.
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #10 skrivet: 26 december 2006, 19:34:23 »
Hej Lexus
Vad menar du med en 200liters volymtank? Är det detsamma  som en acctank eller en vvb?
Jag har aktiva termostater på radiatorerna och dom är fullt öppna, men jag har lite problem med att få upp bra med värme i allrummet på plan2.
Plan 1 har jag mellan 22  grader och pÃ¥ Plan2 18.5-19,5 grader kan termostaterna vara dÃ¥liga?
Vore tacksam för tips mvh Bernt

En gammal beredare eller acctank funkar nog.

Har ritat ett förslag, men det fungerar nog inte i ditt hus då skillnaden på önskad framledningstemperaturer är för stor.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #11 skrivet: 26 december 2006, 21:01:29 »
Jag har golvvärme och radiatorer på plan 1 och radiatorer på plan 2
Alla termostater på radiatorerna är fullt öppna utom i sovrummet, till golvvärmen har jag inga termostater, jag har en extra shuntgrupp ESV20, mitt hus är byggt 1978 så det kanske inte fanns termostater till golvvärme.
Framledning1 som är till radiatorerna har jag kurvlutning 10 och -1 på ratten till framledning 2 som är till golvvärmen har jag kurvlutning5 och 0 på ratten.
mvh Bernt

Jag har aktiva termostater på radiatorerna och dom är fullt öppna, men jag har lite problem med att få upp bra med värme i allrummet på plan2.
Plan 1 har jag mellan 22  grader och pÃ¥ Plan2 18.5-19,5 grader kan termostaterna vara dÃ¥liga?
Vore tacksam för tips mvh Bernt

Jag skulle nog testa nr 3 i Rickards inlägg, det är rätt enkelt att minska till kurva 4 på golvvärme och se vad det ger. Förhoppningsvis styr det om flödet så att radiatorerna får mer värme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #12 skrivet: 27 december 2006, 12:24:07 »
Det var lite av den idén jag hade med mitt förslag då jag misstänker att det finns en bypass, och tryckfallet är lågt oavsett hur mycket shunten är öppen/stängd.

Då jag inte vet hur systemet är uppbyggd, så är det svårt att ge råd. Med mitt ovanstående förslag skulle jag försöka styra shunten manuellt, och stänga bypass om flödet kan säkerställas.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #13 skrivet: 27 december 2006, 19:12:29 »
Det var lite av den idén jag hade med mitt förslag då jag misstänker att det finns en bypass, och tryckfallet är lågt oavsett hur mycket shunten är öppen/stängd.

Då jag inte vet hur systemet är uppbyggd, så är det svårt att ge råd. Med mitt ovanstående förslag skulle jag försöka styra shunten manuellt, och stänga bypass om flödet kan säkerställas.

Bra tänkt, kolla in golvvärmefördelaren om där finns en bypass. En bild med exempel bifogas. Stäng flödet genom den i så fall.
 
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #14 skrivet: 27 december 2006, 19:21:15 »
Fin bild  Thumbsup

Den lånar jag...

Kolla in pilen jag ritat in, den pekar på effektregleringen av golvvärmen!!!!!!!!!!!!
Om du stryper flödet här så kommer du att släppa igenom mindre flöde från matningskretsen, den som också försörjer radiatorerna med flöde/värme.
Under locket finns en insexskruv som du kan strypa för att få in mindre flöde/energi till golvvärmekretsen.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #15 skrivet: 28 december 2006, 10:49:54 »
Det var den här jag tänkte på.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #16 skrivet: 28 december 2006, 13:32:56 »
Kan det här fungera?

Utloggad berrab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #17 skrivet: 28 december 2006, 16:39:19 »
Tack för alla tips.
Jag svarar lite på Rickards tips.
Jag tror inte det är något med fråga 1och2 och5 att göra.

Fråga 1 Jag tror inte det
Fråga 2 Jag tror att det är välisolerat 17cm i ytterväggarna vinden vet jag inte just nu.
Fråga 5 cirkpumpen står på max.

Det jag upptäckte för ett par dagarsen var att ingående på radiatorn var riktigt varm och go men nederdelan av radiatorn var sval och överdelan jumen det var så på ett fletal radiatorer.
I allrumet på plan 2 som är ca 25kvm så finns där 3 radiatorer varav 2st är dubbelradiatorer.
Jag tycker att cirkpumpen till golvvärmen låter lite väl mycket precis som om det vore luft i golvsystemet. Samtidigt som jag tycker att golvvärmen är ojämn.
Returen från golvvärmen är kanske 22-23 gradet medans framledningen är lite över 30 grader.
Returen från radiatorerna vet jag inte, kan man se det i någon parameter?
mvh Bernt


Utloggad berrab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #18 skrivet: 28 december 2006, 16:46:05 »
Lite mer info.
Innan jag bytte till bergvärmepump så var det en vanlig elpanna och där var det en manuell shunt till golvärmen.
det lilla som jag använde den gamla pannan så matade jag fram 35grader till radiatorerna och strax under 30 till golvärmen.
Ibörjan hade jag över 40grader till golvärmnen men det var alldeles för varmt men jag kom inte ihåg om returen var varm eller kall men jag tror att den var varm.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #19 skrivet: 28 december 2006, 16:51:13 »
Returen från golvvärmen är kanske 22-23 gradet medans framledningen är lite över 30 grader.

Är det framledningen från VP du menar? För är det fram och retur i golvvärmen så har du dålig cirkulation i golvvärmen men inget annat tyder på det? ???

Citera
Returen från radiatorerna vet jag inte, kan man se det i någon parameter?
mvh Bernt


Meny 2.7, men det är returen från både radiatorer och golvvärmen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad berrab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #20 skrivet: 28 december 2006, 17:46:16 »
Ja framledningen är på ca30grader från vp och returen 22-23grader.
Jag har cirkpump på max till golvvärme och max på radiatorerna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #21 skrivet: 28 december 2006, 18:12:43 »
Kan det var felanslutet så de två cirkpumparna jobbar mot varann på nåt sätt
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #22 skrivet: 28 december 2006, 18:34:06 »
matade jag fram 35grader till radiatorerna och strax under 30 till golvärmen.

Då skulle jag öppna strypningarna på radiatorerna så att deltaT blir ca: 3-4 grader, och köra direkt mot golvvärmen. Du får då radiatorer som avger mer värme.

Du kan då styra deltaT på golvvärmen via bypass på golvsslingefördelaren, om det visar sig bli för varmt. Bäst är att även där ha 3-4 grader deltaT, men risken är då att golvet avger för mycket värme.

Om du har 3 grader deltaT på radiatorerna och t.ex. 7 på golvet med flöde över bypass, får pumpen någon/några grader för lågt deltaT.

Fördelen är att du kanske klarar dig med kurva 4 eller 5, samt motorshunt och cirkulationspump kan frånkopplas.

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #23 skrivet: 28 december 2006, 19:27:34 »
Fin bild  Thumbsup
Den lånar jag...
Kolla in pilen jag ritat in, den pekar på effektregleringen av golvvärmen!!!!!!!!!!!!
Om du stryper flödet här så kommer du att släppa igenom mindre flöde från matningskretsen, den som också försörjer radiatorerna med flöde/värme.
Under locket finns en insexskruv som du kan strypa för att få in mindre flöde/energi till golvvärmekretsen.

Jag har en liknande lösning med både golvvärme och radiatorer. Efter att ha gjort en empirisk studie så kan jag bara hålla med Rickard om att du förmodligen har för stort flöde i golvvärmekretsen i förhållande till radiatorkretsen.
När jag har testat hos mig så har jag öppnat strypningen på returen från golvvärmekretsen så att jag kör helt utan strypning. Resultaten av detta test var att jag fick kallare radiatorer och varmare golvvärmekrets.

Som sagt, testa med att strypa flödet på golvvärmen. Själv så skall jag justera tillbaka till min gamla inställning, som ger jämn värme på båda kretsarna.
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad berrab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #24 skrivet: 28 december 2006, 20:25:33 »
kan jag sänka flödet till golvvärmen genom att sänka hastigheten på cirkpumpen?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #25 skrivet: 28 december 2006, 20:28:53 »
Skulle du kunna ta en eller ett par bider på din golvvärmefördelare och shuntgrupp och bifoga i ett inlägg så kan vi tipsa om hur du kan göra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad berrab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #26 skrivet: 28 december 2006, 20:43:29 »
ja det kan jag göra jag får mitt bredband den 29/12 så efter det går det bra

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #27 skrivet: 29 december 2006, 02:46:35 »

Utloggad berrab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #28 skrivet: 09 januari 2007, 10:52:42 »
Hejsan alla som vill hjälpa till.
Nu har jag bredband och allt blir mycket lättare med detta underbara forum.
jag har btagit en bild på min golvvärmefördelare och den sere ut såhär.
Fet övreröret ör varmt och det under röret som är returen är kall ca 22 grader.
mvh Bernt

Utloggad berrab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #29 skrivet: 09 januari 2007, 11:09:58 »
hej nu kommer min bild på rörinstallationen
1 retur rediatorer
2 retur golvvärme
3 inlopp golvvärme via ESV20
4 inlopp till radiatorerna
5 till golvvärmen efter cikpump
6 retur??
7 till varmvattnet
8 till VVC
Jag hoppas att ni kan tyda något av mina bilder.
mvh Bernt

Utloggad berrab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #30 skrivet: 09 januari 2007, 11:11:02 »
hoppsan glömde bilden

Utloggad berrab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #31 skrivet: 09 januari 2007, 15:43:48 »
det blir nog lättare om text och bild är på samma sida.

hej nu kommer min bild på rörinstallationen
1 retur rediatorer
2 retur golvvärme
3 inlopp golvvärme via ESV20
4 inlopp till radiatorerna
5 till golvvärmen efter cikpump
6 retur??
7 till varmvattnet
8 till VVC
Jag hoppas att ni kan tyda något av mina bilder.
mvh Bernt

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #32 skrivet: 09 januari 2007, 16:22:49 »
1 retur radiatorer
2 retur golvvärme
3 Bypass golvvärme - om du shuntar fullt så går allt flöde superinternt i golvvärmekrtesn och ingen energi tillförs?
4 inlopp till radiatorerna
5 till golvvärmen efter cikpump
6 Retur från radiatorer = framledning golvvärme, när du inte shuntar något från bypassen så tillför du max energi till golvvlärmen.
Detta förutsätter dock att du har bra flöde i radiatorkretsen, du får inte ha strypande radiatortermostater som gör att du få kall retur från radiatorerna.
7 till varmvattnet
8 till VVC

Mitt förslag, kan det stämma?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad berrab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #33 skrivet: 09 januari 2007, 19:32:04 »
hej Rickard
Menar du att shuntgruppen är felmonterad?

Om jag fattat rätt enligt min beskrivning så kommer värmen in på 3 och ut till golvet på 5, vad har nummer 6 för funktion?
Nummer 3 är ihopkopplad med 4 på baksidan av bilden.

Förövrigt så tror jag att värmen till radiatorerna är felmonterat för värmen kommer in i botten på radiatorerna och ut i toppen.
mvh Bernt

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #34 skrivet: 09 januari 2007, 21:16:18 »
Citera
Förövrigt så tror jag att värmen till radiatorerna är felmonterat för värmen kommer in i botten på radiatorerna och ut i toppen.

Det är så vanligt att man skäms!
Det ger kortslutning det varma vattnet rusar rakt upp till radiatorventilen sen rakt tillbaka till värmepumpen.
Funkar rätt bra om man kör elpanna eller olja, men med en VP är det inte alls bra för att inte säga helt uppåt väggarna!!

Kolla lite om alla radiatorer går åt fel håll, då blir det enklare att koppla om!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #35 skrivet: 09 januari 2007, 22:53:23 »
hej Rickard
Menar du att shuntgruppen är felmonterad?

Om jag fattat rätt enligt min beskrivning så kommer värmen in på 3 och ut till golvet på 5, vad har nummer 6 för funktion?
Nummer 3 är ihopkopplad med 4 på baksidan av bilden.

Förövrigt så tror jag att värmen till radiatorerna är felmonterat för värmen kommer in i botten på radiatorerna och ut i toppen.
mvh Bernt


Jag är inte specialist på shuntar...
Men jag undrar var röret som går ned i golvet mellan "4" och "5" drar iväg, finns det nån fler cirkpump, och var sitter den?

Shunten styr väl i alla fall så att flödet som går ned i golvet är ledningen (5) till golvvärmen, ok.

In i shunten kommer väl antingen varmt vatten från värmesystemet eller returvatten från golvvärmen, detta flöde behöver inte ha passerat golvvärmslingorna utan kan gå i bypass vid fördelaren, om du shuntar allt flöde från golvvärmeretur till golvvärmeframledning så får du inget flöde från värmesystemet in i golvvärmekretsen utan recirkulerar bara vatten i fördelarens framledningsrör, det vattnet blir då varmt av den energi som cirkpumpen värmer med då den arbetar. Sc:,h

Funkar shunten, vrider sig verkligen axeln när du vrider shunten?

Som sagt, jag kan inte shuntar sÃ¥ bra, nÃ¥n annan kan säkert svara bättre pÃ¥ detta.  :-\
« Senast ändrad: 09 januari 2007, 23:00:08 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad berrab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Start och stopp på komperessorn med Nibe1230
« Svar #36 skrivet: 10 januari 2007, 11:00:56 »
Röret som går ned mellan 4 och 5 är returen från radiatorerna =nr 1, och där finns ingen cirkpump, men istället borde vara inlopp till radiarorerna så att varmvattnet går in i radiatorn via termostaten= högst upp på radiatorn.

Det jag har lagt märke till är att cirkpumpen till golvvärmen är väldigt varm, och den låter en del precis som om det vore luft i den men jag har luftat den många gånger, jag kände på cirkpumpen i VP och den är inte varm och den går helt ljudlöst.

Dom radiatorerna jag har kollat så kommer värmen in i botten, jag får kolla vidare.
mvh Bernt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!