Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan vpumpens delta spegla vpumpens avgivna effekt  (läst 4162 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad arnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik och inte värmepumpar!
Kan vpumpens delta spegla vpumpens avgivna effekt
« skrivet: 24 februari 2005, 07:09:24 »
Enligt vad jag kan förstå och så borde det också vara att ju högre delta ju högre effekt avger
värmepumpen. Jag kan avläsa  pÃ¥ min anläggning att ju kallare det blir ute dessto mindre delta
ger också värmepumpen.
Finns det ett mätbart förhållande som genom en mattematisk formel kan vid just ett tillfälle
spegla vpumpen angivna effekt.
Eller är det förhållandet antal liter genomströmmat vatten x temperaturstigningen eller skillnaden
på värmevatten in respektive ut ur vpumpen som kan användas vid en beräkning av värmepumpens angivna effekt?
Jag tycker att det är lite förvånande att det inte finns en enkel mätare för att kunna kontrollera värmepumpens angivna effekt.
Det är ju just den som egentligen är intressant att få reda på vad som man stoppar in och vad som man får ut.

M V H
Arne
villa byggd 1957 IVT optima 700  och 290 A/W ägare

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Kan vpumpens delta spegla vpumpens avgivna effekt
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2005, 07:49:36 »
Citera
Enligt vad jag kan förstå och så borde det också vara att ju högre delta ju högre effekt avger
värmepumpen. Jag kan avläsa  på min anläggning att ju kallare det blir ute dessto mindre delta
ger också värmepumpen.

Det vill jag för klara med VP ger mindre effekt vid kallare ute sammtidigt vill du ha högre värme. Så den ekvationen är enkel. VP lägre Hetgas vid läge ute temp ger lägre ut temp och du vill ha högre temp-. Alltså måste diff bli lägre utan tillskott av X-EL,.

Citera
Finns det ett mätbart förhållande som genom en mattematisk formel kan vid just ett tillfälle
spegla vpumpen angivna effekt. Eller är det förhållandet antal liter genomströmmat vatten x temperaturstigningen eller skillnaden på värmevatten in respektive ut ur vpumpen som kan användas vid en beräkning av värmepumpens angivna effekt?

Se under Rickards avd på Ord lista och facktermer. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,56.new.html#new

Mer debatt får vi återkomma.

/Janne


« Senast ändrad: 24 februari 2005, 12:01:48 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Kan vpumpens delta spegla vpumpens avgivna effekt
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2005, 09:26:08 »
Enligt vad jag kan förstå och så borde det också vara att ju högre delta ju högre effekt avger
värmepumpen. Jag kan avläsa  pÃ¥ min anläggning att ju kallare det blir ute dessto mindre delta
ger också värmepumpen.
Finns det ett mätbart förhållande som genom en mattematisk formel kan vid just ett tillfälle
spegla vpumpen angivna effekt.
Eller är det förhållandet antal liter genomströmmat vatten x temperaturstigningen eller skillnaden
på värmevatten in respektive ut ur vpumpen som kan användas vid en beräkning av värmepumpens angivna effekt?
Jag tycker att det är lite förvånande att det inte finns en enkel mätare för att kunna kontrollera värmepumpens angivna effekt.
Det är ju just den som egentligen är intressant att få reda på vad som man stoppar in och vad som man får ut.

Om inte flödet ändras, vilket det inte gör utan att du ställer om c-pumpen, sÃ¥ kan du enkelt se effektförändringen. Effekten = flödet l/s * deltaT * 4,186. Eftersom du förmodligen inte känner flödet i ditt radiatorsystem sÃ¥ fÃ¥r du beräkna det genom att utgÃ¥ frÃ¥n tillverkarens effektuppgifter vid en viss utetemperatur och framledningstemperatur. Exvis 5kW som vid +7 och deltaT 5 ger ett flöde pÃ¥ 0,24l/s. Det ger ju inte den exakta verkliga uteffekten men ibland fÃ¥r man väl lita pÃ¥ tillverkaren.  ;)

Det finns olika typer av flödesmätare och hela färdiga kWh mätare men de är ganska dyra. Exvis en sådan här http://www.techem.se/produkte/compact3.html som jag funderar på. Ska enligt uppgift kosta ca 2000 kr så de är rätt dyra. Jag tror Rickar har begagnade fjärrvärmemätare också.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kan vpumpens delta spegla vpumpens avgivna effekt
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2005, 10:01:53 »
Enligt vad jag kan förstå och så borde det också vara att ju högre delta ju högre effekt avger
värmepumpen. Jag kan avläsa  pÃ¥ min anläggning att ju kallare det blir ute dessto mindre delta
ger också värmepumpen.
Finns det ett mätbart förhållande som genom en mattematisk formel kan vid just ett tillfälle
spegla vpumpen angivna effekt.
Eller är det förhållandet antal liter genomströmmat vatten x temperaturstigningen eller skillnaden
på värmevatten in respektive ut ur vpumpen som kan användas vid en beräkning av värmepumpens angivna effekt?
Jag tycker att det är lite förvånande att det inte finns en enkel mätare för att kunna kontrollera värmepumpens angivna effekt.
Det är ju just den som egentligen är intressant att få reda på vad som man stoppar in och vad som man får ut.

Om inte flödet ändras, vilket det inte gör utan att du ställer om c-pumpen, sÃ¥ kan du enkelt se effektförändringen. Effekten = flödet l/s * deltaT * 4,186. Eftersom du förmodligen inte känner flödet i ditt radiatorsystem sÃ¥ fÃ¥r du beräkna det genom att utgÃ¥ frÃ¥n tillverkarens effektuppgifter vid en viss utetemperatur och framledningstemperatur. Exvis 5kW som vid +7 och deltaT 5 ger ett flöde pÃ¥ 0,24l/s. Det ger ju inte den exakta verkliga uteffekten men ibland fÃ¥r man väl lita pÃ¥ tillverkaren.  ;)

Ett simpelt sätt att kolla avgiven effekt är att köra med bara elpatron och kolla delta T. Om man känner patronens effekt kan man sedan enkelt extrapolera fram avgiven effekt när man kör VP. Flödet är ju detsamma så enda variabeln är avgiven effekt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad arnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik och inte värmepumpar!
SV: Kan vpumpens delta spegla vpumpens avgivna effekt
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2005, 15:03:31 »
Tack för mycket bra svar
M V H
Arne
villa byggd 1957 IVT optima 700  och 290 A/W ägare

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!