Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trasig Thermia Villa 75  (läst 6117 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Trasig Thermia Villa 75
« skrivet: 18 oktober 2009, 21:48:09 »
Min ganska exakt 5 år gamla Villa 75 larmar för "lågtryck löst".
Har startat om den, men kompressorn går bara i några sekunder innan pumpen stannar igen med samma felmedd.
Enligt manualen så kunde det bero på för låg nivå i kärlet för köldbärarvätska, och mycket riktigt så var det tomt där och det lät som om luft följde med runt..
Fyllde på några liter kb-sprit tills nivån blev rätt igen men det hjälpte inte.
Cirkulationspumpen (kb) fungerar och jag har även provat att lufta den.
Misstänker att det är för lite köldmedium i systemet, och det verkar även läcka ur en av serviceportarna?.. Är kladdigt av (förmodar jag) kompressorolja runt ena "hatten", och när man försöker skruva av den så börjar det pysa!
Det borde väl betyda att schrader-ventilen innanför inte håller särskilt tätt? Lossar man på den andra hatten som finns så läcker det iallafall inte ut någon gas.

Kan detta ha orsakats av att kb-nivån blev för låg? Och framförallt; vad kan det på ett ungefär kosta att laga?

Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Trasig Thermia Villa 75
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2009, 22:50:08 »
Du borde ju fått med trygghetsavtal som gäller i 6 år, den betalar din hemförsäkrings självrisk har jag för mig.
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trasig Thermia Villa 75
« Svar #2 skrivet: 05 december 2009, 00:15:21 »
Det har ingen koppling till låg KB-nivå, och byta en schraderventil är nog det billigaste man kan göra på en värmepump. Men den som byter vill nog läcksöka hela maskinen.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Trasig Thermia Villa 75
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2010, 22:07:48 »
Tack för svaren! :) Tänkte jag skulle uppdatera om hur det gick.

Kontaktade firman som installerat pumpen, och de kom inte helt oväntat fram till att den led av gasbrist. De hade dock ingen som helst möjlighet att åtgärda detta själva utan menade att jag kunde ju höra med någon kylfirma.

Eftersom jag pysslat lite med bil-AC och har del utrustning liggande för det, så slutade med att jag friskade upp mina kunskaper i ämnet och bestämde mig för att fylla på pumpen själv.
Tyvärr visade det sig, med all rätt kanske, vara helt omöjligt att få tag i R404a... Det fick bli en laddning R290 istället. (d.v.s. vanlig P11 gasol från macken!)

Frågan är ju hur det fungerar med gasol/propan i längden med tanke på kompressorns livslängd och sådant, men pumpen har tuffat på och jag har inte märkt av någon direkt försämring av verkningsgraden heller. 8)
Vid ett ev. framtida haveri så lutar det nog åt en ny och effektivare pump, och skulle det bli en ny läcka så slipper jag åtminstone ha dåligt samvete för miljön.

Den pysande ventilen orsakades för övrigt av att gummitätningen i hatten korvat sig och tryckt in käglan...
Antagligen ett fel som funnits där hela tiden och fått gasen att läcka ut.
Fixade en ny hatt och så var det åtgärdat.

Vad gäller trygghetsavtalet så hittade jag faktiskt något om det i den dammiga papperstraven som låg ovanpå pumpen, men själva försäkringsbeviset (om det ens funnits något?) fanns inte kvar.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Trasig Thermia Villa 75
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2010, 23:47:42 »
En bra karl reder sig själv  Thumbsup

Tömde du ut all R404a innan du fyllde gasol? Och hur visste du hur mycket gasol du skulle fylla på?
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Trasig Thermia Villa 75
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2010, 01:26:06 »
Lär nog fÃ¥ sköta ev. service av den pumpen själv även i fortsättningen, för jag misstänker att det kan bli svÃ¥rt att hitta nÃ¥gon kylmontör som skulle vilja ta sig an den efter det här...  a:gl

Det var knappt något kvar av R404-fyllningen p.g.a. läckan, så jag luftade bara ur slangarna och körde på med gasolen.
Fyllde först med kondensat tills trycket utjämnats och kompressorn kunde starta, sen lät jag den suga i sig ånga tills expansionsventilen var frostig och allt verkade vara ungefär som innan med temperaturerna. (brine in/ut, värmebärare)
Krävdes lite justerade fram och tillbaka med gasmängden innan jag kände mig nöjd.

Vägde gasolflaskan på en badrumsvåg både före, under och efter fyllningen, och en mycket grov uppskattning är att jag fick i runt ett kg. (pumpen ska ha 1,7 kg R404)
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Trasig Thermia Villa 75
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2010, 11:39:34 »
Och med det tilltaget har säkert både garantier och försäkringar
upphört att gälla.

Det räcker inte med att vara intelligent man måste kunna tänka också"!

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Trasig Thermia Villa 75
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2010, 08:49:09 »
hehe.
Citera
Infoga citat
Och med det tilltaget har säkert både garantier och försäkringar
upphört att gälla.

Det räcker inte med att vara intelligent man måste kunna tänka också"!
Jo så sant som det är sagt det.

Inte sÃ¥ lätt att "konvertera"  Thumbsup själv. Kompressorn lär knappast gÃ¥ länge dÃ¥ du för det första har fel expansionsventil som kanske kommer släppa igenom allt köldmedium därav kan kompressorn gÃ¥ varm. Du har ingen överhettning.
Enligt lagar och regler vad gäller säkerhetsfunktioner (högtryck/lågtryck) kan du glömma allt med försäkring.

Klarar ester-oljan av att binda propan?
Vakuum-suga måste man alltid göra, vilket du heller inte har gjort. Dvs ganska mycket fukt, olja och R404a kvar i systemet.

Lycka till med din maskin  :D

Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Trasig Thermia Villa 75
« Svar #8 skrivet: 21 september 2011, 18:11:48 »
Ja nu har pumpen tuffat på i snart två år.. Har inte upplevt vare sig några konstiga missljud eller dödliga gasexplosioner, men möjligtvis en lite lägre elräkning. ;)

Gjorde dock om fyllningen senare med vacuumsugning, sekundtermometer och en kalibrerad butiksvåg och vägde in exakt 730 g R290 som ånga.
Flödet genom expansionsventilen justerades ner tills överhettningen blev lagom.

Har dock problem med driftpressostaten som ger 65-gradigt varmvatten.  >:( Gasolen har ju inte alls lika högt tryck som R404a vid en given temperatur, men vet inte om det är nÃ¥gon direkt nackdel?
Kompressorn märker ju så att säga bara av trycket, och hetgasen är inte så vansinnigt hög heller (90-95 grader max).

Har annars planer på att byta ut driftspressostaten nu.. Finns ett par skrotade kylanläggningar på jobbet (livsmedelsbutik) nu och har sett massa spännande prylar som bör ta redas på.. Bl.a. diverse ställbara pressostater!

Återkommer väl mer mer info om ev. framtida ingrepp och givetvis när pumpen väl rasar. :)
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
SV: Trasig Thermia Villa 75
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2012, 11:16:10 »
Men va härligt att det fungerar! Sånt tycker jag är fantastiskt kul. Jag har själv en gammal Thermia Duo från -84 som är tömd på gas. Det har troligtvis varit R22 i den först av det jag lyckats se på den skrapade lappen för den var konverterad till R419 senare men vid avinstallation så blev den tömd. Jag skaffade den för skojs skull för att ha något att experimentera med och att det var hetgasväxlare i den. Finns det hetgasväxlare i Villan?
Tänkte ploga ner lite slang med en hembyggd slangplog och fylla med propan och sen köra sÃ¥ länge som det gÃ¥r, men just nu vet jag inte riktigt vad jag ska värma  Sc:,h .


Edit, såg att du i stort sett svarat mina frågor i den andra tråden :)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46240.0
Har du kunnat se skillnad på elförbrukningen? Eller den kanske blir missvisande då det blivit mindre gas allt eftersom.
« Senast ändrad: 11 februari 2012, 11:38:40 av vedpannan »
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Trasig Thermia Villa 75
« Svar #10 skrivet: 19 mars 2020, 14:40:16 »
Jag uppdaterar en frÃ¥ga för jag undrar lite om samma pump och samma köldmedium. 

Hur ser det ut just nu? Kan en kyltekniker verkligen fÃ¥ tag i R404a eller 407c.  Ifall pumpen skulle fÃ¥ haveri pÃ¥ en pressostat säger vi?  Jag tänker ju inte skrota hela pumpen för en pressostat. Men om en tekniker behöver fylla kan han Ã¥teranvända köldmedium i pumpen eller fÃ¥ tag i nytt??

Finns det någon tekniker här?

Utloggad zipp00

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasig Thermia Villa 75
« Svar #11 skrivet: 11 november 2020, 05:40:32 »
Jag uppdaterar en frÃ¥ga för jag undrar lite om samma pump och samma köldmedium. 

Hur ser det ut just nu? Kan en kyltekniker verkligen fÃ¥ tag i R404a eller 407c.  Ifall pumpen skulle fÃ¥ haveri pÃ¥ en pressostat säger vi?  Jag tänker ju inte skrota hela pumpen för en pressostat. Men om en tekniker behöver fylla kan han Ã¥teranvända köldmedium i pumpen eller fÃ¥ tag i nytt??

Finns det någon tekniker här?

det finns utbytes pressostater som man skruvar fast på service utagen på kylkretsen. då behöver man inte töma kylkretsen på gas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!