Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny ägare av EcoHeat, skjuter ut 1dl vatten i spillröret  (läst 7408 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny ägare av EcoHeat, skjuter ut 1dl vatten i spillröret
« Svar #15 skrivet: 08 oktober 2011, 16:24:14 »
Just det, precis så sitter säkerhetsventilen. Nu är vi överens om det i alla fall.
Det är möjligt att den kan öppna pga vad du säger, men jag har aldrig märkt, att den öppnar när man tappat varmvatten eller duschat. Däremot öppnar den ibland när man spolar kallvatten häftigt och stänger snabbt. När jag är i pannrummet ibland och min fru tappar upp vatten uppe i köket, händer det att när hon stänger av vattnet, smäller det till i ledningarna och det kommer vatten ur det här skvallerröret.

I vilket fall som helst, det är den här ventilen och skvallerröret från den som TS skiriver om, och det är naturligt att det kommer vatten där ibland.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9752
  • Karma +19/-4
SV: Ny ägare av EcoHeat, skjuter ut 1dl vatten i spillröret
« Svar #16 skrivet: 08 oktober 2011, 17:03:52 »
Water hammer heter fenomenet på engelska, vet inte om det har något svenskt namn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Water_hammer
« Senast ändrad: 08 oktober 2011, 19:19:26 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny ägare av EcoHeat, skjuter ut 1dl vatten i spillröret
« Svar #17 skrivet: 08 oktober 2011, 17:15:39 »
PÃ¥ svenska brukar det kallas "tryckslag".

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ovebank

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +1/-1
  • Bosch PL7, CTC Ecopart och Remko luft/luft
SV: Ny ägare av EcoHeat, skjuter ut 1dl vatten i spillröret
« Svar #18 skrivet: 11 oktober 2011, 19:17:43 »
En liten luftklocka på utgående varmvattenledning löser nog ditt problem. Luftkudden i toppen på den tar upp trycket av expanderande vatten i beredaren och även eventuella små tryckstötar i systemet.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
ta bort backventilen för det vatten som går in i beredaren. Det ev. varmvatten som trycks tillbaka av värmeutvidgningen blir det iget problem med. Är det kommunalt vatten med backventil på inkommande ledning så kanske den måste avlägsnas.

Utloggad klnija

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Ny ägare av EcoHeat, skjuter ut 1dl vatten i spillröret
« Svar #20 skrivet: 26 november 2011, 11:19:39 »
Hej
Har ganska nyligen köpt ett hus med en två år gammal pump som fungerat okej i ett halvår. Nu efter sommaren så har den börjat kasta ur sig ca 1 dl vatten ur spillröret på "sidan" en gång per vecka. Sitter en ventil där jag manuellt kan tappa vatten där det står "9 bar". Kallt vatten.

Ser ut som att den här ventilen är på inkommande vattenledning, bredvid ventilen för att fylla på vattenpelaren m.m.

Någon som har ett tips på hur jag ska göra för att slippa torka vatten från golvet en gång i veckan?
/Magnus

Utloggad klnija

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Ny ägare av EcoHeat, skjuter ut 1dl vatten i spillröret
« Svar #21 skrivet: 26 november 2011, 14:51:52 »

Min installatör bytte den till en ventil på 10 bar då slapp jag ha vatten på golvet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!