Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mäter jag att min värmepanna ger rätt mängd tappvatten  (läst 1437 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rouzbeh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej,


Vi har en frånluftsvärmepump av märket IVT 490. Och vi har problem med att varmvattnet tar slut för snabbt.

Hur kan jag kontrollera att min panna funkar korrekt och att jag får rätt mängd varm vatten.

Finns det nÃ¥gra normer angÃ¥ende hur mycket varmvatten dessa pumpar ska "generera"?  huvuddunk
Kan jag mäta upp en viss mängd vatten för att kontorllera temperaturen och sedan kunna gämföra med rekommendations siffror?

Tack
Rouzbeh





 

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Hej,


Vi har en frånluftsvärmepump av märket IVT 490. Och vi har problem med att varmvattnet tar slut för snabbt.

Hur kan jag kontrollera att min panna funkar korrekt och att jag får rätt mängd varm vatten.

Finns det några normer angående hur mycket varmvatten dessa pumpar ska "generera"?  huvuddunk
Kan jag mäta upp en viss mängd vatten för att kontorllera temperaturen och sedan kunna gämföra med rekommendations siffror?

Tack
Rouzbeh





 

vrid på max varmvatten på en kran & tappa sedan upp vatten i 10 liters hinkar. du bör då få ut lika många liter varmt vatten som varmvattenberedaren är stor
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
Finns det några normer angående hur mycket varmvatten dessa pumpar ska "generera"?  huvuddunk
Kan jag mäta upp en viss mängd vatten för att kontorllera temperaturen och sedan kunna gämföra med rekommendations siffror.

hej

boverket har en norm som kort går till så här: beredaren fylls med 10 gradigt vatten som sedan värms i 6h (detta steg kan du hoppa över). 2 tappningar om 140 liter, med 12l/min flöde, 40 gradigt vatten skall klaras innom en timme. det vatten som kommer från beredaren blandas till 40 g med 10 g kallvatten.
vet ej om någon sagt att din beredare skall klara boverkets norm men det är mot den de flesta svenska tillverkare mäter mot. den andra tappningen fortsätter tills man inte får ut mer 40 g vatten. den totala mängden 40 g vatten är ett godhetstal.

mvh
adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!