Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: rent vatten som köldbärarvätska?  (läst 38009 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
rent vatten som köldbärarvätska?
« skrivet: 12 januari 2011, 19:51:56 »
Bor på ett vattenskyddområde där det inte är tillåtet att anlägga en bergvärme- eller jordvärmepump. Orsaken är främst risk för läckande köldbärarvätska som man fyller i kollektorslangar. Kommunen har bestämt att ingen tillstånd får ges inom primärt skyddsarea men jag vill inte ge upp drömmen om en värmepump för lätt :)

Det måste dock finnas tekniska möjligheter att fylla jordslangen med renaste vatten och få bort orsaken till förbudet och kanske få tillstånd med hjälp av rätt teknik.
Undrar om någon har bara vatten i sina slangar eller känner någon som har det, fungerar det? ..... erfarenheter och goda råd sökes

gaia ( ny och grön på detta forum )

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2011, 19:56:08 »
En normal vinter kommer inkommande köldbärare att ligga på ca 0 ºC. Utgående köldbärare kommer att ligga på ca -3 ºC.
Det kommer att frysa ihop i köldbärarslangar och förmodligen även förångaren i värmepumpen.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad trörd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2011, 20:02:59 »
 Skulle Grundvattenvärme vara ett alternativ?

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2011, 20:57:19 »
Luft/vatten kanske? Tror du får svårt att hitta en borrare som garanterar ett par plusgrader på utgående brine...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2011, 23:08:42 »
så negativa ni är javascript:void(0); Har läst en notis i Viivilla ( tror jag) att någon har lyckats med det i Skåne och därför vill jag tro att det går. Lång , överdimensionerad slang? Rätt grävdjup? Vilken pump kan jobba på dom premisser? Fanns inga detaljer om det.

Luft-värme är bara en halvlösning som väsnas för mycket och det skulle behövas nÃ¥gra stycken för att  leverera 10-12kW i timmen när det är -15 ute.  Vill ha en totallösning utan hjälpprylar i varje hörna.
Kan inte borra för jag kan inte garantera att mitt rör inte punkterar grunden och smutsar ner grundvatten som många ska dricka.

Men om jag använder vatten som brine så går det att kontrollera ( analys) att det är inget annat än vatten som finns i min slang och helt ofarligt vid en läcka och då kanske får jag tillstånd att gräva i min mark. Man ska ha starka argument för att få tillstånd för något som inte är alls tillåtet.

Grundvattenvärme? Tror inte att jag skulle kunna övertala kommunen för genom vattenskyddsomrÃ¥de har den ju monopol pÃ¥ denna grundvatten. 
gaia

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2011, 23:30:20 »
Problemet är att du kommer att ligga så nära 0 grader att om du får minsta lilla cirkulationsstörning så fryser det.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2011, 00:00:10 »
OK, nu spekulerar jag vilt:

Man skulle väl kunna tänka sig en slinga som ligger på optimalt djup (jag skulle nog vilja mäta tempen en hel vinter innan för att veta att markens temp räcker vid olika fuktförhållanden). Sen skulle jag isolera slingan där den går upp mot huset på tjäldjup. Skulle sedan köra cirkpumpen för köldbärare konstant för att hålla flöde i slangen. Dessutom skulle jag för säkerhets skull lägga värmekabel hela vägen i kollektorslangen, denna skulle då vara termostatstyrd och om tempen i slingan någon gång vid extremt lång och kall vinter eller cirkulationsstörning närmar sig frysning så får värmekabeln rädda det hela. Snabb överslagsräkning säger mig att det här lätt kommer kosta runt 25000 extra jämfört med en standardinstallation (exklusive ev extrakostnad för djupare grävning) och om du någon gång behöver köra värmekabeln så kommer det kosta skjortan. Men du verkar ju inställd på att du ska ha jordvärme no matter what... Jag tror du kan slänga in två l/v för vad det här kommer kosta dig, och garantierna lär knappast gälla heller.

/Neg-Labold
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2011, 08:24:38 »
Det går nog att få att fungera, men jag skulle nog hellre borra än gräva ytjordvärme.
Ett väldigt överdimensionerat hål blir aldrig fryskallt och frysrisken i marken på väg in till huset löserman med isolerade rör och en liten pump som cirkulerar vattnet i borrhålet på vintern.
Vämepumpen måste ha en frysskyddstermostat.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2011, 08:49:20 »
Det går nog att få att fungera, men jag skulle nog hellre borra än gräva ytjordvärme.
Ett väldigt överdimensionerat hål blir aldrig fryskallt och frysrisken i marken på väg in till huset löserman med isolerade rör och en liten pump som cirkulerar vattnet i borrhålet på vintern.
Vämepumpen måste ha en frysskyddstermostat.

Han får inte borra enligt tidigare inlägg.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2011, 08:53:21 »
Skulle man inte kunna ha en rör-i-rör typ av kollektorslang? Dvs en vanlig kollektor, med sprit, men runt det en grövre skyddsslang, som är vattenfylld, och som man låter frysa, ev något trycksatt för att övervaka att det inte finns några läckor.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2011, 09:13:56 »
Du kan använda en trycksatt gas i flytande fas som köldbärare. En gång i tiden fanns det även värmepumpar som hade markslinga som förångare. De fick tyvärr problem med oljeretur om jag minns rätt. Kör du med värmeväxling behövs ingen olja.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #11 skrivet: 13 januari 2011, 09:21:15 »
Du kan använda en trycksatt gas i flytande fas som köldbärare. En gång i tiden fanns det även värmepumpar som hade markslinga som förångare. De fick tyvärr problem med oljeretur om jag minns rätt. Kör du med värmeväxling behövs ingen olja.

Fast kanske inte i vattenskyddsomrÃ¥de.  a:gl
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #12 skrivet: 13 januari 2011, 09:42:39 »
Jag tror att vad du än föreslår att du ska stoppa i slangen i form av gaser eller kemikalier så kommer de säga nej. Jag tror även att extra skyddsåtgärder (rör-i-rör, metallnät runt hela kollektorn, extra tjock kollektorslang) kommer dissas. De har sina regler, inga kemikalieförande kärl i marken!

De kan knappast klaga över att du lägger en vattenslang i marken dock. Tror det är vägen du ska gå, och så får du medelst olika åtgärder som föreslagits, med hängslen och livrem, se till att vattnet inte fryser. Det kommer bli dyrt men det är dina pengar... Har du lyssnat på en ny luft/vatten av toppkvalitet? Min granne har en, jag glömmer ofta att den finns för den är så tyst, dessutom är ljudet på nåt sätt mindre skarpt till sin karaktär än andra modeller jag lyssnat på.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #13 skrivet: 13 januari 2011, 10:06:09 »
No ja, elvärme känns inte så smart men rörirör är en intressant idee som kanske skulle accepteras av miljömakter i kommunen.

Finns det verkligen ingen annan möjlighet att fryssäkra vatten i slangen på ett enklare sätt? Utan kemiska tillsatser!
Det gÃ¥r ju vattenledningar under mark och  vatten aldrig fryser även om den stÃ¥r stilla i en oupvärmt vattenrör. VÃ¥r kranvatten kommer in genom källare och hÃ¥ller nog ca 10 grader  pÃ¥ vintern. Om jag lägger min slang pÃ¥ samma djup....
funderar bara  ...
-om man inte kyler vatten i pumpen under nollan  och  hÃ¥ller utgÃ¥ende temp pÃ¥ fex 3+ sÃ¥ bör det ju vara möjligt att hÃ¥lla vatten flyttande i en nergrävd slang.
Om nu vatten in hÃ¥ller 10 grader sÃ¥ kan man ju plocka fex  3 grader och släpa ca 7-gradig tillbaka. FrÃ¥gan är bara hur lÃ¥ng slang och vilken pump  kan jobba med sÃ¥na villkor? Jag vet inget om pumpar och därför kan jag inte fÃ¥  ihop det. Ska snacka med installatörer men vill fÃ¥ lite kött pÃ¥ benen för att inte blir idiotförklarad :).

Min tomt är totalt på 6000 m2 yta och jag kan utnyttja ca 2000m2 till slingor om så behövs. Jag ser jordvärme som enda möjlighet att få tyst, jämn och billig värme året om som kan byggas mijösäkert. Luft/luft och luft/vatten minskar ju värmeleverans när det blir kallt ute och elen slår till om man inte går upp i skrämmande pumpdimensioner. Dessutom vill vi ha det tyst hemma och lufttransport väsnas ju när man ska komma upp till 10-12 kW i timme, gissar jag :). En akumulatortank på 1000l med inbyggd VVB och elpatron finns som reserv. Vedeldning idag.

Hur ska man dimensionera en jordanläggning för att hålla rent vatten i slangar över fryspunkten och få ut tillräckligt med värme till mitt hus?
Hjälp mej att tänka rätt
Oj nu fick jag flersvar medan jag skrev ...
gaia

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #14 skrivet: 13 januari 2011, 10:16:25 »
Jag tror att vad du än föreslår att du ska stoppa i slangen i form av gaser eller kemikalier så kommer de säga nej. Jag tror även att extra skyddsåtgärder (rör-i-rör, metallnät runt hela kollektorn, extra tjock kollektorslang) kommer dissas. De har sina regler, inga kemikalieförande kärl i marken!

De kan knappast klaga över att du lägger en vattenslang i marken dock. Tror det är vägen du ska gå, och så får du medelst olika åtgärder som föreslagits, med hängslen och livrem, se till att vattnet inte fryser. Det kommer bli dyrt men det är dina pengar... Har du lyssnat på en ny luft/vatten av toppkvalitet? Min granne har en, jag glömmer ofta att den finns för den är så tyst, dessutom är ljudet på nåt sätt mindre skarpt till sin karaktär än andra modeller jag lyssnat på.
Ja, du har så RÄTT ang myndigheter! Jag förstår verkligen deras regler ....för jag dricker deras vatten själv.
Mitt gamla hus pÃ¥ 320m2 uppvärmt behöver 12kW värme i timme vid -15 ute, radiatorer ska ha 55 grader in.   Jag är rädd att L/V kommer i sÃ¥na dimensioner att det blir oljud i alla fall. Vill ha en totallösning utan vinterstödd av elpatron, kamin eller annat smÃ¥tt. Inte sagt att jag till slut mÃ¥ste kompromissa men försöker fÃ¥ det som jag vill ... i första hand :)
gaia
« Senast ändrad: 13 januari 2011, 10:20:39 av gaia »

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #15 skrivet: 13 januari 2011, 10:18:49 »
Om nu vatten in håller 10 grader...

Om du ska ha det sÃ¥ under vintern bör du även budgetera för en flytt till Island.  --/
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #16 skrivet: 13 januari 2011, 10:22:36 »
Om nu vatten in håller 10 grader...

Om du ska ha det sÃ¥ under vintern bör du även budgetera för en flytt till Island.  --/
men  hur gÃ¥r det till att min kranvatten som kommer med rör i mark inte fryser? Har dom en elkabel i?
gaia

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #17 skrivet: 13 januari 2011, 10:22:55 »
kan ju bli problem. I førångaren har du ju 8 - 10°C grader kallare æn inkommande køldbærare.
Det kan också bli problem med efterfrysning i førångaren. Nær køldbærarpumpen stannar 30 sek efter kompressorn får du stillastående vatten i førångaren.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #18 skrivet: 13 januari 2011, 10:26:20 »
Du kan använda en trycksatt gas i flytande fas som köldbärare. En gång i tiden fanns det även värmepumpar som hade markslinga som förångare. De fick tyvärr problem med oljeretur om jag minns rätt. Kör du med värmeväxling behövs ingen olja.

Fast kanske inte i vattenskyddsomrÃ¥de.  a:gl

Varför inte ? Koldioxid t.ex. är helt inert och det är även de flesta övriga syntetiska köldmedierna.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #19 skrivet: 13 januari 2011, 10:32:06 »
Ny idé, gräva ner luftrör och använda en L/V pump av denna typ:

http://stiebel-eltron.se/fornybar-energi/produkter/varmepump/luft-vatten-varmepump/wpl-10/

Den har ju allt inomhus, och kopplas med luftkanaler till uteluften. Om man gräver ner en luftkollektor pÃ¥ samma sätt som för en V/V kanske det kunde funka?  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #20 skrivet: 13 januari 2011, 10:36:37 »
Undrar hur mycket slang du skulle behöva för att hålla temperaturen över 0 ºC Sc:,h
Finns säkert nån på forumet som kan räkna på det, men inte jag.

Vill bara poängtera att mitt borrhål är 151 meter djupt. Värmepumpen avger 6 kW.
Temperaturen i borrhålet är 6,5 ºC på sommaren.
Under de timmar som värmepumpen går över vintern så kyls borrhålet sakta men säkert ner till ca 0 ºC på inkommande köldbärare efter några veckors vinterdrift. De betyder att utgående kölbärare håller ca -3 ºC.
Eftersom du tar ut energi ur berget/marken sjunker temperaturen om man inte har ett riktigt djupt borrhål.

Nu spekulerar jag.
I min energikalkyl står det att bergrunden återladdas med 3 W/m.
Min VP tar ca 4,2 kW från berget.
Det skulle teoretiskt sett kräva ett borrdjup på 4200/3 = 1400 meter för att inte sänka temperaturen i berget vid kontinurlig drift.
Nu är det ju inte kontinuerlig drift året om så borrdjupet blir mindre, men klarar inte av att beräkna hur mycket mindre det blir.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #21 skrivet: 13 januari 2011, 10:39:18 »
Även om kommunen säger nej så kan du få tillstånd från Länstyrelsen. Det beror på hur du bor i förhållande till inre/yttre vattenskyddsområde och vattentäkter.

Om man sedan ser till frysrisken sÃ¥ gÃ¥r det i mÃ¥nga värmepumpar att ställa in vilken lögsta temperatur som köldbäraren fÃ¥r ha. Ställer man den till 0  ÂºC sÃ¥ kommer värmepumpen att stoppa om köldbäraren blir för kall. Risken är iofs att värmepumpen kan bli en ren elpanna om detta inträffar. Ser man dock till att kollektorn ligger frostfritt och är tillräckligt lÃ¥ng sÃ¥ bör peoblemet vara relativt lÃ¥gt.

Skulle det ändå bli så att det fryser så går det att skydda genom värmekabel eller genom att lägga en tunnare slang bredvid kollektorn. Genom den tunnare slangen så skulle man då kunna spola varmvatten vid behov. Å andra sidan så klarar kollektorn rätt mycket frysning utan att ta skada (iaf PN10). Vi har t.ex ett hundratal meter till vårt sommarvatten som ligger vattenfyllt året om utan att slangen tagit skada.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #22 skrivet: 13 januari 2011, 10:42:33 »
Ny idé, gräva ner luftrör och använda en L/V pump av denna typ:

http://stiebel-eltron.se/fornybar-energi/produkter/varmepump/luft-vatten-varmepump/wpl-10/

Den har ju allt inomhus, och kopplas med luftkanaler till uteluften. Om man gräver ner en luftkollektor pÃ¥ samma sätt som för en V/V kanske det kunde funka?  Sc:,h

Vatten leder värme 24 gånger bättre än luft. Det skulle krävas kanaler med enorm överföringsyta.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #23 skrivet: 13 januari 2011, 10:42:45 »
Citera
Nu spekulerar jag.
I min energikalkyl står det att bergrunden återladdas med 3 W/m.
Min VP tar ca 4,2 kW från berget.
Det skulle teoretiskt sett kräva ett borrdjup på 4200/3 = 1400 meter för att inte sänka temperaturen i berget vid kontinurlig drift.
Nu är det ju inte kontinuerlig drift året om så borrdjupet blir mindre, men klarar inte av att beräkna hur mycket mindre det blir.

Temperaturen i førångaren då?
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #24 skrivet: 13 januari 2011, 10:45:34 »
Dessutom vill vi ha det tyst hemma och lufttransport väsnas ju när man ska komma upp till 10-12 kW i timme, gissar jag :).

Tråkigt att du gissar det och inte ens tänker tanken att Luft/vatten kan vara ett alternativ

om man tittar på tex.
IVT Air 15 så har den 59dBa eller
IVT Premium Line A15 som har 51dBa

Rätt högt va?
betänk att dessa maskiner står ute och om man tittar på vad tex. ett fönster reducerar i dBa så har tvåglas en reduktion på ca 35dba tror jag det var och tre glas reducerar runt 42dBa.(jag gissar att du har treglas fönster)
Att jag tog ljudreduceringen på fönster beror på att fönstret är det som släpper in mest ljud.

Jämför ovan värden med vad en markvärmepump har för ljud
IVT HT Plus E9 skrammlar på i 38dBa
Thermia Optimum 8 väsnas 44dBa
Nibe 1245-8 har 43

Och dessa maskiner står innomhus och leverom.
Visst står det i ett rum som man kan stänga dörren till men skillanaden mellan dessa alternativ är inte så stor
min egen Luft/vatten får jag anstränga mig för att höra om jag står och tittar på den i fönstret (tvåglas).
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #25 skrivet: 13 januari 2011, 10:51:33 »
Varför inte köra med koksaltsinblandning? http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/natriumklorid.htm

Det borde väl bli godkänt då det är så små mängder.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #26 skrivet: 13 januari 2011, 11:13:49 »
Varför inte köra med koksaltsinblandning? http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/natriumklorid.htm

Det borde väl bli godkänt då det är så små mängder.

Magkänslan säger att det borde bli utfällningar och avlagringar. Men jag är ingen kemist.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #27 skrivet: 13 januari 2011, 11:16:02 »
Jag är mycket tveksam till rent vatten som ködbärare. Även om man överdimensionerar kollektorslangen något helt kopiöst så tror jag ända att det lokalt i VPs förångare förekomer temperaturer på flera minusgrader. Det är förångarens medeltemperatur som vi ser på utgående brine. Om det väl börjar bildas is förångarens VVX kommer det att frysa och stanna helt.

För att undvika lokal frysning i VP kan du sätta in en brine/vatten VVX med egen CP efter VP. Då kan kommunen rimligen inte ha några invändningar. Jag skulle också överdimensionera kollektorn ganska ordentligt, vilket nämnts tidigare, men här kan man kanske prova sig fram och utöka nästa säsong om det frös...
MVH






Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #28 skrivet: 13 januari 2011, 11:26:21 »
Jag är mycket tveksam till rent vatten som ködbärare. Även om man överdimensionerar kollektorslangen något helt kopiöst så tror jag ända att det lokalt i VPs förångare förekomer temperaturer på flera minusgrader. Det är förångarens medeltemperatur som vi ser på utgående brine. Om det väl börjar bildas is förångarens VVX kommer det att frysa och stanna helt.

För att undvika lokal frysning i VP kan du sätta in en brine/vatten VVX med egen CP efter VP. Då kan kommunen rimligen inte ha några invändningar. Jag skulle också överdimensionera kollektorn ganska ordentligt, vilket nämnts tidigare, men här kan man kanske prova sig fram och utöka nästa säsong om det frös...
MVH



Får du frysning i sekundärkretsen tar det inte många minuter innan kompressor löser på lågtryck. Dessutom kostar vvx ett par grader extra i förångning så COP sjunker för varje steg man växlar.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #29 skrivet: 13 januari 2011, 11:28:06 »
Varför inte köra med koksaltsinblandning? http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/natriumklorid.htm

Det borde väl bli godkänt då det är så små mängder.

Magkänslan säger att det borde bli utfällningar och avlagringar. Men jag är ingen kemist.

Det beror på hur noga man är med vattenkvalitet samt att hålla syre från köldbäraren.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #30 skrivet: 13 januari 2011, 11:35:58 »
Pjotor2009: Jag är också inne på den idén att man växlar markslingan till en liten lokal brinekrets i pannrummet.
Man kan även kombinera uteluft och markslinga i t ex en Thermia Atria och enbart utnyttja markslingan då det verkligen behövs.

Toprunner: Har man en extra VVX på kalla sidan kan man i princip ha vad som helst för frysskyddsmedel i slangen oavsett vad värmepumpens förångare är konstruerad för.
Salt är trots allt en ganska korrosiv kemikalie.
I valet mellan att ha värmepump eller inte så är kanske en extra VVX trots allt värt det.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #31 skrivet: 13 januari 2011, 11:36:37 »
Nu spekulerar jag.
I min energikalkyl står det att bergrunden återladdas med 3 W/m.
Min VP tar ca 4,2 kW från berget.
Det skulle teoretiskt sett kräva ett borrdjup på 4200/3 = 1400 meter för att inte sänka temperaturen i berget vid kontinurlig drift.
Nu är det ju inte kontinuerlig drift året om så borrdjupet blir mindre, men klarar inte av att beräkna hur mycket mindre det blir.

Det måste vara en fel i kalkylen. Troligen skall 3 W/m vara 3 W/m*K som är bergets värmeledningsförmåga.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #32 skrivet: 13 januari 2011, 11:47:11 »
Vi använder pottaska som brine och har fått tillstånd att använda det i känsliga miljöer tex vattentäkter och fågelsjöar
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #33 skrivet: 13 januari 2011, 11:47:28 »
Det måste vara en fel i kalkylen. Troligen skall 3 W/m vara 3 W/m*K som är bergets värmeledningsförmåga.

Tack. Då lärde jag mej nått nytt idag också :)
Denna info kom från min VVS-installatör...
Vet du var i energikalkylen man ser hur mycket berget återladdar?
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #34 skrivet: 13 januari 2011, 11:54:07 »
Det gÃ¥r ju vattenledningar under mark och  vatten aldrig fryser även om den stÃ¥r stilla i en oupvärmt vattenrör. VÃ¥r kranvatten kommer in genom källare och hÃ¥ller nog ca 10 grader  pÃ¥ vintern. Om jag lägger min slang pÃ¥ samma djup....
funderar bara  ...
-om man inte kyler vatten i pumpen under nollan  och  hÃ¥ller utgÃ¥ende temp pÃ¥ fex 3+ sÃ¥ bör det ju vara möjligt att hÃ¥lla vatten flyttande i en nergrävd slang.
Om nu vatten in hÃ¥ller 10 grader sÃ¥ kan man ju plocka fex  3 grader och släpa ca 7-gradig tillbaka. FrÃ¥gan är bara hur lÃ¥ng slang och vilken pump  kan jobba med sÃ¥na villkor? Jag vet inget om pumpar och därför kan jag inte fÃ¥  ihop det. Ska snacka med installatörer men vill fÃ¥ lite kött pÃ¥ benen för att inte blir idiotförklarad :).

Vattenledningar ligger på frostfritt djup, därför fryser de inte. En värmepump kyler av marken så den skapar en zon med tjäle kring slangen.

Jag tror inte kallvattnet är +10 grader. Här är det +5. Högsta årsmedeltemperaturen i Sverige (Bjärehalvön) är lite över +8 grader. Det är också vad marktemperaturen blir när man kommer ner ca 10 meter i marken. Det är svårt att nå högre temperatur vintertid än årsmedeltemperaturen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #35 skrivet: 13 januari 2011, 11:54:35 »
Vi använder pottaska som brine och har fått tillstånd att använda det i känsliga miljöer tex vattentäkter och fågelsjöar

Pottaska eller kaliumkarbonat har använts en hel del i värmepumpar, framförallt förr om åren.
Gör ni något speciellt för att det inte ska vara aggressivt i systemet? Är det någon skillnad på värmeväxlar etc i system som detta används i?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaliumkarbonat
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #36 skrivet: 13 januari 2011, 12:01:37 »

Toprunner: Har man en extra VVX på kalla sidan kan man i princip ha vad som helst för frysskyddsmedel i slangen oavsett vad värmepumpens förångare är konstruerad för.
Salt är trots allt en ganska korrosiv kemikalie.
I valet mellan att ha värmepump eller inte så är kanske en extra VVX trots allt värt det.

Vad jag svarade på var brine/vatten vvx och minusgradig brine kan frysa ner vatten likväl som en förångare kan det.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #37 skrivet: 13 januari 2011, 12:03:37 »
Vi använder pottaska som brine och har fått tillstånd att använda det i känsliga miljöer tex vattentäkter och fågelsjöar

Å f-n, trodde inte pottaska skulle godkännas? Isåfall är det ju att föredra. Har du kollat ammoniak löst i vatten ? Det borde ju kunna godkännas om pottaska gör det.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #38 skrivet: 13 januari 2011, 12:05:25 »
Vad jag svarade på var brine/vatten vvx och minusgradig brine kan frysa ner vatten likväl som en förångare kan det.

Ok, håller med. Jag misstolkade dig lite m a p COP försämringen pga en extra värmeväxling.

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #39 skrivet: 13 januari 2011, 12:09:19 »
Vet du var i energikalkylen man ser hur mycket berget återladdar?

Det brukar aldrig anges. Det som brukar anges, i den mÃ¥n det anges nÃ¥got utöver medeltemperatur pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare, är värmeuttag per meter borrhÃ¥l, W/m, och värmeuttaget (kWh/(m*Ã¥r)).  
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #40 skrivet: 13 januari 2011, 12:17:16 »
Vi använder pottaska som brine och har fått tillstånd att använda det i känsliga miljöer tex vattentäkter och fågelsjöar

Om du löser pottaska i vatten så får du asklut som är enormt korrosiv så det gäller att värmeväxlare och kopplingar tål lösningen. Sen är frågan hur bra asklut är för naturen?

Är det någon som sett något nytt när det gäller betain (trimetylglycin)? I de tidiga produkterna hade man en del tillsatser som gjorde det miljövänliga frysskyddet miljöovänligt. Hur det är numera har jag ingen koll på men kan vara värt att kolla upp.

bl.a Thermera tillverkar frysskydd med betain http://www.thermera.com/Files/Thermera%20brochure%20Swedish.pdf
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #41 skrivet: 13 januari 2011, 12:26:15 »
Varför inte köra med koksaltsinblandning? http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/natriumklorid.htm

Det borde väl bli godkänt då det är så små mängder.
risk för korrosion, inget jag vill medvetet hjälpa till
gaia

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #42 skrivet: 13 januari 2011, 12:34:39 »
En ispinne, eller DX-slinga i marken med CO2  Thumbsup
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sinsib

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #43 skrivet: 13 januari 2011, 12:49:25 »
Hej
Går det inte att värma brine med hjälp av solpaneler
och värmeväxlare så att det inte blir minusgrader?
Mvh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #44 skrivet: 13 januari 2011, 12:51:38 »
Hej
Går det inte att värma brine med hjälp av solpaneler
och värmeväxlare så att det inte blir minusgrader?
Mvh

Jo, men det funkar ju bara när det är soligt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #45 skrivet: 13 januari 2011, 12:52:48 »
Är det någon som sett något nytt när det gäller betain (trimetylglycin)? I de tidiga produkterna hade man en del tillsatser som gjorde det miljövänliga frysskyddet miljöovänligt. Hur det är numera har jag ingen koll på men kan vara värt att kolla upp.

bl.a Thermera tillverkar frysskydd med betain http://www.thermera.com/Files/Thermera%20brochure%20Swedish.pdf

Sidan 17:
Huvudråvaran betain bildar heller inte i motsats till
konventionella produkter frätande sönderfallsprodukter
En Thermeraprodukt helt utan tillsatsmedel
har bättre korrosionsskyddsegenskaper än enbart
vatten. Betain är alltså ett ämne med naturliga
korrosionshämmande egenskaper.

Sidan 19:
För användning som energibärare i
jord- eller bergvärmeanläggningar
och där kollektorn är av plastmaterial, kan en helt
additivfri Thermera erbjudas. Detta gör det möjligt
att använda Thermera även inom känsliga områden
nära vattentäkter.

Det verkar ju nästan för bra för att vara sant, men allt har ett pris.
Hur dyrt är det?

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad sinsib

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #46 skrivet: 13 januari 2011, 13:01:26 »
Men jag tycker jag har läst att vaccumrören fungerar även när det är
mulet väder? Går det inte då få en balans så att slingan alltid bär
plusgrader?
Mvh

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #47 skrivet: 13 januari 2011, 13:03:36 »


Tråkigt att du gissar det och inte ens tänker tanken att Luft/vatten kan vara ett alternativ

om man tittar på tex.
IVT Air 15 så har den 59dBa eller
IVT Premium Line A15 som har 51dBa

hur mycket får man ut vid -15 grader utan el?
gaia




Och dessa maskiner står innomhus och leverom.
Visst står det i ett rum som man kan stänga dörren till men skillanaden mellan dessa alternativ är inte så stor
min egen Luft/vatten får jag anstränga mig för att höra om jag står och tittar på den i fönstret (tvåglas).

[/quote]

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #48 skrivet: 13 januari 2011, 13:06:26 »
kan ju bli problem. I førångaren har du ju 8 - 10°C grader kallare æn inkommande køldbærare.
Det kan också bli problem med efterfrysning i førångaren. Nær køldbærarpumpen stannar 30 sek efter kompressorn får du stillastående vatten i førångaren.
du krossar mina drömmar :) men det är nog det som blir ett hinder. Måste det vara så stor temperaturfall?
gaia

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #49 skrivet: 13 januari 2011, 13:11:12 »
Det verkar ju nästan för bra för att vara sant, men allt har ett pris.
Hur dyrt är det?

Säkert skitdyrt då det är Fortum som tagit fram Thermera. Produkten ägs numera av ett franskt bolag

Den som vill veta mer kan kontakta Dehon Nordic Service
Tel. : +46-44-21 58 80
Mobil : +46-735-01 90 50
k.nilsson@dehon.se
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #50 skrivet: 13 januari 2011, 13:37:38 »
Vattenledningar ligger på frostfritt djup, därför fryser de inte. En värmepump kyler av marken så den skapar en zon med tjäle kring slangen.
Den kanske skapar tjäle för man pumpar in minusgradigt tillbaka. Jag är ute efter ett system där alla  vätskor ( i kollektorslangen och i förÃ¥ngaren ) ligger garanterat över nollpunkten. Om det är det teknisk möjligt och ekonomiskt försvarbart?
 Om vattenledningsvatten  Ã¤r bara +5 sÃ¥ ger inte mycket hopp.

Jag vill slipa producera is i marken och ändå få ut värmen utan ytterligare investeringar typ solpanel, frostskyddsslingor som bara fördyrar och komplicerar det hela. Kan man det? Bygga ett jordkylskåp i stället för en jordfrys?
gaia



« Senast ändrad: 13 januari 2011, 13:48:15 av gaia »

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #51 skrivet: 13 januari 2011, 13:56:40 »


Tråkigt att du gissar det och inte ens tänker tanken att Luft/vatten kan vara ett alternativ

om man tittar på tex.
IVT Air 15 så har den 59dBa eller
IVT Premium Line A15 som har 51dBa

hur mycket får man ut vid -15 grader utan el?
gaia




Och dessa maskiner står innomhus och leverom.
Visst står det i ett rum som man kan stänga dörren till men skillanaden mellan dessa alternativ är inte så stor
min egen Luft/vatten får jag anstränga mig för att höra om jag står och tittar på den i fönstret (tvåglas).

[/quote]

Jag har en pump l/v-pump som ger dryga 11kW vid -15 vid 45 i framledning utan el-spets. COP är inte jättebra men bättre än 1 i alla fall.
Annars tycker jag att ispinnen är en bra ide om du nu är emot l/v.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #52 skrivet: 13 januari 2011, 14:03:39 »
Vill man inte kyla marken under noll grader blir det lite värme man kan ta ut per m3 jord. En stor del av värmen kommer från att markfukten fryser. 1 m3 vatten som fryser ger ca 90 kWh. 1 m3 granit som avkyls 4 grader ger 10 kWh/m3. Jord har jag inte hittat någon siffra för men ligger på högst 15 kWh/m3 med tanke på att jorden är fuktig.

För att det skall fungera mÃ¥ste effektuttaget per meter slinga vara mycket lÃ¥gt och slingan lagd över ett omrÃ¥de som är mÃ¥nga gÃ¥nger större än vad som normalt används för markvärmeslinga till samma pumpeffekt.  
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #53 skrivet: 13 januari 2011, 14:04:30 »
Men jag tycker jag har läst att vaccumrören fungerar även när det är
mulet väder?
Fungerar? De ger kanske lite mer vid mulet väder än plansolfångare, men på vintern är det obetydligt och på natten obefintligt.

Går det inte då få en balans så att slingan alltid bär
plusgrader?
Med en panel på 30 rör så kan du under vintermånaderna återladda ungefär en hundradel av vad du tar ut.
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #54 skrivet: 13 januari 2011, 15:06:05 »
Vi använder pottaska som brine och har fått tillstånd att använda det i känsliga miljöer tex vattentäkter och fågelsjöar

Pottaska eller kaliumkarbonat har använts en hel del i värmepumpar, framförallt förr om åren.
Gör ni något speciellt för att det inte ska vara aggressivt i systemet? Är det någon skillnad på värmeväxlar etc i system som detta används i?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaliumkarbonat
Vi tillsätter inhibitor för att avbryta korrosionprocessen i rörledningarna.
Pottaska (kaliumkarbonat) är starkt basiskt och neutraliseras gaska fort i våran sura omgivning.
Terrawatt och Stiebel-eltron godkänner pottaska som brine.
Pottaska har högre energiupptgningsförmåga än sprit och får ca 7% bättre verkningsgrad.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad sinsib

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #55 skrivet: 13 januari 2011, 15:17:21 »

Min tanke var om man kan ladda markslingan vid dagsljus  för
att sen andvända tillskottet?
Mvh

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #56 skrivet: 13 januari 2011, 15:53:25 »

Min tanke var om man kan ladda markslingan vid dagsljus  för
att sen andvända tillskottet?
Mvh
känns som att ta en omväg och värma marken när det är huset som ska värmas
gaia

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #57 skrivet: 13 januari 2011, 16:00:52 »
En ispinne, eller DX-slinga i marken med CO2  Thumbsup

Klockrent alternativ, även om jag aldrig hört det kallas ispinne??
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #58 skrivet: 13 januari 2011, 16:06:12 »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #59 skrivet: 13 januari 2011, 16:16:41 »
eller DX-slinga i marken med CO2  Thumbsup
:) Ispinne går bort ,
 CO2 - slinga? har aldrig hört om, berätta mera
gaia
« Senast ändrad: 13 januari 2011, 17:02:27 av gaia »

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #60 skrivet: 13 januari 2011, 16:39:39 »
Propylenglykol är godkänd som livsmedelstillsats, och används flitigt i fabriksgjorda muffins t.ex.
I och för sig lätt att förväxla med den giftiga etylenglykolen.
Salt finns i olika typer, socker borde också fungera. Du ska ju inte frysskydd för -15 utan bara några grader så inte växlaren fryser sönder om man kör för hårt.
Annars kan ju vatten som rör sig bli flera minusgrader innan det fryser, så en liten värmepump som går hela tiden borde klara några minusgrader ut, utan att frysa.
Men ditt problem var väl egentligen borrtillstånd från kommunen? Gräva behövs väl inget tillstånd för? Markslinga med propylenglykol ?
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #61 skrivet: 13 januari 2011, 17:11:08 »
Plutus, du har inte läst vilken stor hinder jag har :). Jag bor på en vattenskyddsområde och inom primär zon så det kan inte bli värre än så ... måste ha tillstånd och dessutom överbevisa beslutsfattarna på miljökontoret att min anläggning är ingen hot mot kommunsns driksvatten. Borrning går bort för jag kan inte skaffa bevis att ingreppet inte orsakar skador ( inte ens en geolog kan garantera det).
Enda chans är att gräva ner en slang fylld med kommunalt vatten - klockrent lösning :).
Har stor tomt så plats finns för överdimensionerad slinga utan kemikalier.
gaia
« Senast ändrad: 13 januari 2011, 17:33:46 av gaia »

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #63 skrivet: 13 januari 2011, 17:32:56 »
För att det skall fungera mÃ¥ste effektuttaget per meter slinga vara mycket lÃ¥gt och slingan lagd över ett omrÃ¥de som är mÃ¥nga gÃ¥nger större än vad som normalt används för markvärmeslinga till samma pumpeffekt.  
Tack Roland! Nu är hoppet tillbaka :). LÃ¥ng slinga och lÃ¥ngsam flöde känns som  ett steg Ã¥t rätt hÃ¥ll . Har stor tomt och ca 2000m2 fritt att gräva ner slang. Räcker det?
Kan inte omvandla dina data till värmeuttag per dygn men om jag tar 5 W som max uttag per meter slang sÃ¥ är jag pÃ¥ 2400m ( 6 slingor) kollektorslang och 12kW/timme.  Kan det stämma? Klarar jag mej pÃ¥ plussidan om in till pumpen är +5 ?
gaia

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #64 skrivet: 13 januari 2011, 19:03:14 »
Kan inte omvandla dina data till värmeuttag per dygn men om jag tar 5 W som max uttag per meter slang sÃ¥ är jag pÃ¥ 2400m ( 6 slingor) kollektorslang och 12kW/timme.  Kan det stämma? Klarar jag mej pÃ¥ plussidan om in till pumpen är +5 ?
gaia

VÃ¥gar inte ha nÃ¥gon uppfattning om det gÃ¥r att fÃ¥ +5 in. Förslag: GÃ¥ ut i trädgÃ¥rden och slÃ¥ ner en järnstÃ¥ng nÃ¥gon meter i marken. Stoppa sedan ner en termometer och mät. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #65 skrivet: 13 januari 2011, 19:26:24 »
Kan du inte prova att söka tillstånd för coca-cola som köldbärare, vore kul att se om miljökontoret räknade det som hälsovådligt :-)
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #66 skrivet: 13 januari 2011, 19:30:28 »
Kan du inte prova att söka tillstånd för coca-cola som köldbärare, vore kul att se om miljökontoret räknade det som hälsovådligt :-)

Se till att den är avslagen för inte vill dom väl ha kolsyrat dricksvatten i kranarna om det börjar läcka
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #67 skrivet: 13 januari 2011, 19:34:15 »
Det finns även en del oljor som borde kunna användas. När vår brunnspump sprack för 10 år sedan så fick vi olja i vattnet. Smak och luktlöst men vi blev lite oroliga för vårt vatten. Det roliga var att efter en del forskande så visade det sig att exakt samma olja som används i vattentorn för att hålla dricksvattnet tjänligt.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #68 skrivet: 13 januari 2011, 20:56:02 »
Jag har räknat lite, 12 kW i max effekt och pulat ner 1 km slang (2x500) på din tomt i NV Skåne.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #69 skrivet: 13 januari 2011, 23:22:10 »
Carl N, det ser mycket snyyygt ut :).
Som jag kan tyda dina uträkningar sÃ¥ ligger vattentemp ut pÃ¥ +1,2. Trodde inte det var möjligt efter jag fÃ¥tt sÃ¥ mÃ¥nga förslag pÃ¥ andra lösningar. Har du  sett en sÃ¥n installation  fungera i verkligheten?  Det stÃ¥r köldbäraretemperatur ( medel) 4,2 sÃ¥ jag misstänker att det kan bli lägre än sÃ¥ pÃ¥ vintern. MÃ¥ste jag sätta ett spett i marken och mäta tempen nu pÃ¥ vintern enl Rolands förslag .... för säkerhets skull? Kan fÃ¥ en lurig resultat för sÃ¥ mycket och sÃ¥ tidig snö har vi sällan här :). Skulle det hjälpa att säkra plusgrader genom att förlänga slangen till fex 1500m? Som jag förstÃ¥r sÃ¥ har du en program som optimaliserar alla delar vid givna klimatvärden men jag har inget emot att lägga mer slang bara det minskar frysrisken pÃ¥ mitt planerade miljövänligaste kollektorvätska =  rent vatten.
 
Vill informera andra att :
jag har hittat pÃ¥ webben i tidningen BORRSVÄNGEN ett info om ett företag Pemtec AB som tillverkar "Miljökollektor" = en skyddsstrumpa för brunnar. Slangar läggs i en sluten plastpÃ¥se som fÃ¥ngar spill ifall olyckan händer. Enl artikeln  testat och typgodkänd av Svensk Prowningsanstalt.
 .... ifall fler pÃ¥ forum är intresserade av en läckage säker lösning.
gaia

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #70 skrivet: 13 januari 2011, 23:35:33 »
Jag har räknat lite, 12 kW i max effekt och pulat ner 1 km slang (2x500) på din tomt i NV Skåne.


Borde kanske delas upp på tre slingor om 330 meter för bättre flöde alternativt om "gaia" vill lägga mer slang så funkar nog 3x500 bra.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #71 skrivet: 14 januari 2011, 01:40:37 »
Det finns även en del oljor som borde kunna användas. När vår brunnspump sprack för 10 år sedan så fick vi olja i vattnet. Smak och luktlöst men vi blev lite oroliga för vårt vatten. Det roliga var att efter en del forskande så visade det sig att exakt samma olja som används i vattentorn för att hålla dricksvattnet tjänligt.

Du måste skoja, området är en vattentäkt.

"Hej, ursäkta jag skulle vilja pumpa runt olja i marken på er vattentäkt."

Tror inte!
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #72 skrivet: 14 januari 2011, 08:06:09 »
ja , utopiazz, 3x500m vore ju smidigt och  det kanske blir mer än det.

Carl N, jag ser nu att du har räknat bort förluster från min årsförbrukning men det har jag redan gjort själv. Dom 40000kW ska levereras av pumpen. Huset behöver mer än 1 km ... men som sagt plats finns. :)
gaia

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #73 skrivet: 14 januari 2011, 08:40:01 »
eller DX-slinga i marken med CO2  Thumbsup
:) Ispinne går bort ,
 CO2 - slinga? har aldrig hört om, berätta mera
gaia

http://www.siriusab.se/ säljer värmepumpar med direktförångning (DX). Dvs man låter köldmediat cirkulera direkt ner i marken istället för att gå via en värmeväxlare till fryskyddat vatten.
Jag vet dock inte om man kan köra dom på CO2, eller om kommunen godkänner nåt annat möjligt köldmedia...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #74 skrivet: 14 januari 2011, 09:44:37 »
Tack för tipset purjo!
nu har jag läst om den .... gissar att koppar ej tillåtet i min mark och 9kW blir alldeles för lite :(
Dock är det en liten  smart pump för en som redan har en acktank ( som vi). Kanske köpa 2 st? ....funderar vidare :)
gaia
« Senast ändrad: 14 januari 2011, 09:59:58 av gaia »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #75 skrivet: 14 januari 2011, 10:34:36 »

Som jag kan tyda dina uträkningar sÃ¥ ligger vattentemp ut pÃ¥ +1,2. Trodde inte det var möjligt efter jag fÃ¥tt sÃ¥ mÃ¥nga förslag pÃ¥ andra lösningar. Har du  sett en sÃ¥n installation  fungera i verkligheten?  Det stÃ¥r köldbäraretemperatur ( medel) 4,2 sÃ¥ jag misstänker att det kan bli lägre än sÃ¥ pÃ¥ vintern.

Kalkylprogrammens "Ã¥rsmedeltemperatur" är en lömsk sak. Är det ett vägt eller ovägt medelvärde. Sommartid kan KBin bli över 10 grader. Hur räknas det? Är det vägt med antalet drifttimmar eller  kalendertidsmedelvärde? När det gäller markslingor pÃ¥verkar ocksÃ¥ förläggningsdjupet hur temperaturen varierar över Ã¥ret.

Som jag ser det måste det till mätningar. Ur den synpunkten är årets vinter bra, värre än så här kan det väl knappast bli.

Sen finns det en sak till. Skulle jag vara beslutsfattare i kommunen skulle jag resonera så här: Jaha, den här Gaia vill alltså gräva ner en markslinga och fylla den med vatten. Det låter som ett högriskprojekt. Det är stor risk att den kommer att frysa igen. Och då kan jag ge mig fan på att Gaia i lönndom kommer att hälla sprit i vattnet för att få det att fungera så den anläggningen vågar vi inte godkänna. Han får köpa en luft/vattenvärmepump som alla andra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #76 skrivet: 14 januari 2011, 10:40:58 »
Jag har räknat lite, 12 kW i max effekt och pulat ner 1 km slang (2x500) på din tomt i NV Skåne.


Var är tryckfallsberäkningen pÃ¥ den slingan? Pumpeffekten lär ju räcka för att hÃ¥lla plusgrader   ::)
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #77 skrivet: 14 januari 2011, 10:53:52 »
Jag har räknat lite, 12 kW i max effekt och pulat ner 1 km slang (2x500) på din tomt i NV Skåne.


Var är tryckfallsberäkningen pÃ¥ den slingan? Pumpeffekten lär ju räcka för att hÃ¥lla plusgrader   ::)
Det krävs mycket mindre pumpeffekt för 2 X 500 meter än för 1 X 400 meter.
Flödesmotståndet minskar kvadratiskt med 2 parallella slingor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #78 skrivet: 14 januari 2011, 11:00:06 »
Jag har räknat lite, 12 kW i max effekt och pulat ner 1 km slang (2x500) på din tomt i NV Skåne.


Var är tryckfallsberäkningen pÃ¥ den slingan? Pumpeffekten lär ju räcka för att hÃ¥lla plusgrader   ::)

0,36 0,34 bar. Räknade av gammal vana med 30 % sprit i stället för rent vatten.
« Senast ändrad: 14 januari 2011, 11:02:17 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #79 skrivet: 14 januari 2011, 11:13:02 »
Det är väl i själva VP (förångaren?) som risken för isbildning är som störst? VP är ju "van" vid att langa
ut minusgrader i slingan. Hur är det med VP som är gjorda för grundvattenvärme? De måste ju hantera
färskt vatten utan att det fryser...

Dessutom kan det bli värre förhÃ¥llande en annan vinter. Det kan bli lika kallt och INGEN snö  ;)
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #80 skrivet: 14 januari 2011, 11:22:56 »
Hur är det med VP som är gjorda för grundvattenvärme? De måste ju hantera
färskt vatten utan att det fryser...

De matas hela tiden med vatten som håller i stort sett årsmedeltemperaturen. Det är inte cirkulerande vatten som kyler av marken. I Gaias fall skulle en värmepump som matades med grundvatten ha ca 8 grader in och då är det inget problem att få det att fungera.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #81 skrivet: 14 januari 2011, 11:30:52 »
@Roland: Jo, det klart att temperaturen på vattnet in ligger högre vid användning av grundvatten,
men har inte en grundvattenVP koll på att temperaturen i förångaren är över fryspunkten?

Det är ju i förångaren som vattnet möter de lägsta temperaturerna, inte ute i jordslingan. Om de
lägsta temperaturerna var ute i slingan så skulle vi ju inte utvinna någon energi.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #82 skrivet: 14 januari 2011, 11:45:58 »

Som jag ser det måste det till mätningar. Ur den synpunkten är årets vinter bra, värre än så här kan det väl knappast bli.
No ja, men det är också lömsk med så mycket snö på marker som isolerar :). Normalt brukar vi ha bar mark vintertid och något tjäle.
Ang smyggande förbrukning av spritt så monterar man provuttag på varje slinga där vem som helst kan ta ett prov till analys som jag ska betala - blir kommunen nöjd?
Du har rätt att +medeltemp är ingen garanti att det blir + hela året. Slangdjup 1.2-1,5 bör kanske räcka?

Nu tänker jag som vedeldare:
Vatten är det ekonomiskt och tekniskt bästa värmeförflyttare som finns. Alla tillsatser orsakar att blandningen blir trögflyttande i låga temp och pumpen får jobba extra för det.
Kollektorvätskor kom in i bilden dels för att spara på slaglängden/ tomtytan eller brunnens djup och dels för att utnyttja pumpens möjlighet att jobba med nerkylda värmeförflyttare i kalla länder.
Nu vill jag att min pump jobbar med + gradiga media sÃ¥ jag kan köra med rent vatten. Det känns som att baka pumpens utveckling tillbaka till stenÃ¥ldern :). Kan förstÃ¥ att ni som är inställda pÃ¥ optimalisering  tycker det är helt tokigt.
Det kan ge negativa men kanske också positiva effekter. Högre kollektorvätsketemp ger något högre COP och det blir ingen fryst mark runt slangen ( bra eller dåligt?). Kanske pumpens storlek kan minskas i min vattenfylld installation?
Jag har lärt mej en hel del av era svar och nu ser jag bara den viktig hinder du pÃ¥pekar. Det är frÃ¥gan om man kan hÃ¥lla vatten i jordvärmeslangen pÃ¥ rätt  sida av nollan :). Jag tycker det är intressant att försöka ....
gaia

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #83 skrivet: 14 januari 2011, 12:23:47 »
@Roland: Jo, det klart att temperaturen på vattnet in ligger högre vid användning av grundvatten,
men har inte en grundvattenVP koll på att temperaturen i förångaren är över fryspunkten?

Det är ju i förångaren som vattnet möter de lägsta temperaturerna, inte ute i jordslingan. Om de
lägsta temperaturerna var ute i slingan så skulle vi ju inte utvinna någon energi.

Det brukar finnas en temperaturgivare som stänger pumpen när utgående vattentemperatur blir för låg.

Det är helt riktigt i förångaren det fryser men det spelar ingen roll var det fryser. Det blir stopp i cirkulationen i alla fall med risk att Gaia häller sprit i köldbäraren.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #84 skrivet: 14 januari 2011, 12:36:10 »
Det spelar stor roll för plånboken var det fryser, även om det i båda fallen
slutar att fungera...

I ena fallet blir det reparationer på VP, i andra fallet tinar proppen av sig själv.

Det räcker inte med att mäta temp. på utgående vatten, det kan vara pågående
isbildning i förångaren även om vattnet som kommer ut är strax över 0!

Hur vore det med en liten frostskyddad slinga inomhus som vi kan ha full koll på
som vi kör ner till 0 grader och sedan växlar mot vattenkretsen i separat VVX.
Då fryser det inte någonstans, så länge som inkommande är över 0. Om inkommande
närmar sig 0, så är det ändå ingen idé att köra VP. Då kör vi bara CP för att hindra
ispropp i slingan...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #85 skrivet: 14 januari 2011, 15:11:35 »
sobris, din idee med extra slinga blir en säkerhetsslinga att man ligger på rätt sida av nollan och det är det som verkligen behövs här.

Undrar om man inte skulle kunna uppnÃ¥ samma resultat genom att byta köldmedia i pumpens krets. NÃ¥got annat medie som inte kyler förÃ¥ngaren sÃ¥ mycket .... ammoniak? eller hur man nu ska göra för att omvandla ett frysskÃ¥p till kylskÃ¥p :). Kanske  pumpens verkningsgrad gÃ¥r förlorad?
gaia

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #86 skrivet: 14 januari 2011, 15:18:23 »
0,36 0,34 bar. Räknade av gammal vana med 30 % sprit i stället för rent vatten.

500 meter 40 PEM slang med 30 liter/minut ger 9,5 meter tryckfall utan strypningar såsom böjar inräknade...hur räknade du?

http://www.rinkabyror.se/?pages/help/pemslang.aspx
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #87 skrivet: 14 januari 2011, 15:36:57 »
Problemet är att du vill kunna koka köldmediet till ånga även vid KBin på
nästan noll grader. Det innebär att det måste vara lägre temperatur än noll
i förångaren annars får du ingen energi överförd. När köldmediet kokar så
går det åt energi och den hämtas från det nollgradiga vattnet och det är detta
gör att förångaren kommer att frysa sönder om du kör färskvatten direkt på VP.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #88 skrivet: 14 januari 2011, 15:55:47 »
Räknade med 4,3 kW uttagen effekt och deltaT 3 grader vilket ger ett flöde pÃ¥ 0,35 L/s. FÃ¥r 0,66 bar när jag räknar med 0,5 L/s. I bägge fallen 35,2 mm innerdiameter.  

Tillägg: Rinkabys tabell kan gälla slang med 10 bars arbetstryck som har tjockare väggar. 35,2 mm är slang för 6 bar.
« Senast ändrad: 14 januari 2011, 16:04:32 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #89 skrivet: 14 januari 2011, 16:34:58 »
I Rinkabys tabell är det PN 10. 40mm-slangen har 32,6mm innerdiameter...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #90 skrivet: 14 januari 2011, 16:48:18 »
Räknade med 4,3 kW uttagen effekt och deltaT 3 grader vilket ger ett flöde pÃ¥ 0,35 L/s. FÃ¥r 0,66 bar när jag räknar med 0,5 L/s. I bägge fallen 35,2 mm innerdiameter.  

Tillägg: Rinkabys tabell kan gälla slang med 10 bars arbetstryck som har tjockare väggar. 35,2 mm är slang för 6 bar.

OK.. ja dÃ¥ har vi olika diameter och jag har lite högre last. Trots det ser dina värden lÃ¥ga ut... personligen skulle jag inte välja pump efter dem och rinkabyslangen hade det blivit... gillar inte trädgÃ¥rdsslang  :)

Runt 5 meter för låga flödet och 7-8 meter för höga flödet skulle kännas tryggare med 6 bars slangen.

Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #91 skrivet: 14 januari 2011, 17:05:34 »
När jag räknar med 32,6 mm innerdiameter får jag 0,96 bar vid 0,5 L/min och 500 meter så mina beräkningar stämmer nog.

Nu är det så att jag har bergvärme och då fungerar det med slang med 6 bar arbetstryck. Har inte funderat över vad man använder vid markslingor där det finns risk för att slangen kan klämmas ihop. Det kanske är vettigt med mer tjockväggig slang där.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #92 skrivet: 14 januari 2011, 17:10:31 »
Det finns även en del oljor som borde kunna användas. När vår brunnspump sprack för 10 år sedan så fick vi olja i vattnet. Smak och luktlöst men vi blev lite oroliga för vårt vatten. Det roliga var att efter en del forskande så visade det sig att exakt samma olja som används i vattentorn för att hålla dricksvattnet tjänligt.

Du måste skoja, området är en vattentäkt.

"Hej, ursäkta jag skulle vilja pumpa runt olja i marken på er vattentäkt."

Tror inte!

Du har väl aldrig lagat med olja någon gång. Olja finns i många olika former
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #93 skrivet: 14 januari 2011, 19:12:35 »
När jag räknar med 32,6 mm innerdiameter får jag 0,96 bar vid 0,5 L/min och 500 meter så mina beräkningar stämmer nog.

Nu är det så att jag har bergvärme och då fungerar det med slang med 6 bar arbetstryck. Har inte funderat över vad man använder vid markslingor där det finns risk för att slangen kan klämmas ihop. Det kanske är vettigt med mer tjockväggig slang där.

Rinkaby säljer PN 6 också med benämningen "PEM PN 6 Jordvärmeslang".
Plasten är väl ganska värmetrög, så det borde vara en fördel om den är tunnväggigare...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #94 skrivet: 14 januari 2011, 21:00:14 »
 om gaia lägger ut 1km slang pÃ¥ sina 2000m2 fÃ¥r han bara 2m mellan slangarna.Är inte det i minsta laget för att plocka ut 12 kW lÃ¥nga perioder,om vi fÃ¥r ytterligare en sÃ¥n här vinter?Men om han anväder alla 6000m2 och 1500m slang (4m mellan slangarna),och pumpar collektorslingan genom VVB som han har och lÃ¥ter VP hämta värme i VVB:s acktank 500l.skulle inte det kunna funka?
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #95 skrivet: 15 januari 2011, 10:23:52 »
som jag har fattat så är det den låga temperaturen i förångaren som är den svaga länken och inte kollektorvattens temperatur.

En annan fråga till er alla som kan:
MÃ¥ste hela  processen ligga under nollan  för att ge värme?
Om vi glömmer alla VP som finns idag och försöker konstruera en ny som kanske behöver fyllas med en annan köldbärare  och använder vatten som kollektorvätska. Vad är det största hinder att fÃ¥ en sÃ¥n skapelse att fungera utan att frysa sönder? 
Enorm pumpstorlek?
DÃ¥lig verkningsgrad COP?
Fysiskt omöjligt?
ursäkta mina duma frågor .....
gaia

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #96 skrivet: 15 januari 2011, 10:52:13 »
som jag har fattat så är det den låga temperaturen i förångaren som är den svaga länken och inte kollektorvattens temperatur.

En annan fråga till er alla som kan:
MÃ¥ste hela  processen ligga under nollan  för att ge värme?
Om vi glömmer alla VP som finns idag och försöker konstruera en ny som kanske behöver fyllas med en annan köldbärare  och använder vatten som kollektorvätska. Vad är det största hinder att fÃ¥ en sÃ¥n skapelse att fungera utan att frysa sönder? 
Enorm pumpstorlek?
DÃ¥lig verkningsgrad COP?
Fysiskt omöjligt?
ursäkta mina duma frågor .....
gaia

Tja, det finns ju ganska många olika konstruktioner och varianter av värmepumpar redan idag. Kylskåp, frysbox, AC i bilen, kylanläggning i datorhallen osv. Det lär inte vara något större problem att bygga en pump som passar vissa temperaturer. Problemet i ditt fall är väl snarare tillgången på energi (marken) i förhållande till uttaget. Längre slang = större yta = mer tillgänglig energi. Sen har vi ju djupet på kollektorn att laborera med. På vintern kyls marken av uppifrån, så rimligen bör det vara en vinst i att lägga kollektorn djupare än normalt. Sälvklart då med vissa förluster på sommaren.Kan vi vara säkra på att kollektorn alltid levererar 3 grader varmt vatten är det en smal sak att ställa in pumpar så att utgående alltid ligger strax över noll. Komplettera detta med ytterligare en VVX, där man (som nån föreslog tidigare i tråden) har ett litet system med ordentligt frysskydd över förångaren så är saken klar. Om du har ett pyttesystem med 25 liter sprit i din källare lär knappast kommunen bry sig om. En stor plattvärmeväxlare mot vattenslingan i marken så är du hemma.

En tanke jag fick (som kanske inte är helt färdigtänkt): skulle man inte kunna lägga två slangar intill varann (dikt an), och mata dessa en från vart håll. Då skulle man kunna minska intervallet mellan kallaste och varmaste del av kollektorn, och därmed sprida det momentana energiuttaget över större yta. Samma princip som i en borrad energibrunn. Nån vinst med det?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #97 skrivet: 15 januari 2011, 11:54:54 »
En annan ide, som nån var inne på: En ack-tank kopplad direkt till kollektorn, sen en kort slinga med glykol via värmeväxlare till VP'n. Då slipper man problem med låg förångartemp och det finns en liten buffert att jobba mot så att det inte fryser direkt när VP'n går hårt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #98 skrivet: 15 januari 2011, 16:06:27 »
Tack så mycket alla ni som har svarat i mitt långa vatten - tråd !
Det började med djupfryst vatten som har tinat till slut :).
 Mycket positiv resultat av samlad kunskap!

Jag är en vedeldare med en relativt ny vedpanna så mitt värmepump-projekt ligger längre fram i tiden och kommer först när ryggen eller vedpannan gett upp.
Syfte med mitt  trÃ¥d var att förberedda mej lite inför kommande val och inte köpa pÃ¥ mej fex en antal luft/luft pumpar i all hast bara därför att huset stÃ¥r pÃ¥ ett vattenskyddsomrÃ¥de. Inte uteslutet att det blir standardlösning av L/V-vp sÃ¥ man slipper inblandning av myndigheter men det känns verkligen bra att veta att det finns en annan alternativ :).
gaia

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #99 skrivet: 16 januari 2011, 16:09:31 »
Behåll vedpannan och stödelda lite för att värma brinen... *roflmao*

Nej, jag stöder idén om en acktank på brinesidan. Kan ju kompletteras med en solpanel för att lätta på "trycket" på markslingan så fort solen tittar fram. Behövs ju inte mycket för att en solpanel ska starta om vi har istortsett nollgradigt i acktanken.
Blir det riktigt höga temperaturer på brinen kan man ju shunta ner tempen in till vp för att kunna utnyttja solen så mycket som möjligt!
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #100 skrivet: 16 januari 2011, 17:30:40 »
Har lite svårt att förstå vad en acktank för köldbärare skall tjäna till. En tank på 500 liter och 3 graders differens motsvarar 2 kWh lagringskapacitet. Tänk på att slingan kommer att innehålla över 1000 liter köldbärare.

Jag undrar om tomten kommer att räcka till. Går det att ta ut 15 kWh/m3 jord och man räknar med ett skikt på en meter behövs det 2000 m2 för 30 000 kWh. Det känns som det inte finns mycket marginal.

Men utan mätvärden på temperaturen en meter ner i marken är allt spekulationer.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #101 skrivet: 16 januari 2011, 19:55:42 »
Jo, men om man har vatten i tanken och låter värmepumpens brine ha sin krets genom en slinga kan man utan vidare låta det bli påfrysning på spiralen utan att cirkulationen i tanken stoppas. Finns även lite energi att hämta genom att låta vattnet frysa till is på slingan.
Men denna energi ska man inte räkna med. Det ska inte hämtas energi ifrån frysning i tanken utan ge marginal så att man inte får partiell frysning i markslingans cirkulation.
« Senast ändrad: 16 januari 2011, 19:58:30 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #102 skrivet: 16 januari 2011, 21:18:51 »
Då är jag med. Det handlar alltså om att få is på ett mindre farligt ställe än i förångaren.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #103 skrivet: 17 januari 2011, 00:17:13 »
En nackdel med acctanken är det ger lägre förångning och mindre effekt, risken med frysning går att komma runt med att man kör köldbärarpumpen ett par minuter extra efter kompressorstopp.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #104 skrivet: 23 januari 2011, 22:35:30 »
Min tanke var om man kan ladda markslingan vid dagsljus  för
att sen andvända tillskottet?
Ursäkta ett sent svar. Jag kollade mina loggar för december de fyra senaste åren:
2007: 18kWh
2008: 19kWh
2009: 16kWh
2010: 31kWh
November och januari är något bättre men inte mycket.
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #105 skrivet: 24 januari 2011, 06:54:46 »
Min tanke var om man kan ladda markslingan vid dagsljus  för
att sen andvända tillskottet?
Ursäkta ett sent svar. Jag kollade mina loggar för december de fyra senaste åren:
2007: 18kWh
2008: 19kWh
2009: 16kWh
2010: 31kWh
November och januari är något bättre men inte mycket.


Är det dygnsmedelvärde eller totalt per månad?
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #106 skrivet: 24 januari 2011, 15:29:57 »
Det är totalt per månad.

Det är inte många soltimmar på vintern och dessutom står solen lågt. Köpenhamn har i snitt 43 timmar sol under december enligt DMI.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #107 skrivet: 24 januari 2011, 23:57:37 »
Det blir inte många kwh i tillskott per kvadratmeter med så få soltimmar.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #108 skrivet: 25 januari 2011, 00:43:50 »
Propylenglykol, jag blandar det i snuset för att det skall behålla fuktigheten (bakar snus själv) och det finns i en hel del andra produkter som människan nyttjar, är väl fråga om koncentration, kan det då vara så farligt med en svag inblandning med en låång markslinga/balans så det kan förbjudas i ett vattenskyddsområde? Jag vet att gränser måste dras någonstans och får en så skall alla få osv.

Komplettering. Där jag bor, bredvid sjön Glan, mellan Finspång/Norrköping, ytvattentäkt, många tunga industrier runtom/innan sjön, Jordbruk på Östgötaslätten med sitt lakvatten ända från Vättern, de riskfaktorerna har vi i våran dricksvattentäkt, ändå så har vi bra dricksvatten. Tänkte bara om en svag inblandning av propylenglykol kunde övervägas av myndigheterna eftersom det är godkänt att vi stoppar i oss det?
« Senast ändrad: 25 januari 2011, 00:55:42 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #109 skrivet: 25 januari 2011, 10:54:28 »
Problemet är ju att när kommunen väl fått för sig något, så är det väldigt svårt att få rätt.
I Vårgårda t.ex. så var beskedet att man måste kunna garantera att max 5 liter köldbärarvätska
kunde läcka ut oavsett vilken KB-vätska man använde. Inte lätt att lämna en sÃ¥dan garanti  Sc:,h

Miljöförvaltningen i en västsvensk kommun ringde mig härom dagen för att fråga om just
propylenglykol i samband med energibrunn. Propylenglykolen i sig hade de inget att invända emot,
men de var intresserade av inhibatorerna. Tyvärr kunde jag inte stå till tjänst med detta. En del tror
inte det finns nÃ¥gra gränser för vad sobris vet  *roflmao*

Jag passade på att fråga vad de visste om användning av propylenglykol som ersättning för etanol.
Handläggaren sa att han kände till fall från Stockholmstrakten där man i känsliga lägen föreskrev
propylenglykol och absolut inte ville ha etanol.

Om man dessutom vill köra KB i plastslang inomhus så vill brandskyddsmyndigheterna INTE se etanol...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!