Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 november 2015, 07:38:22 »

Det borde inte blivit flera starter när du ökade Gm eftersom den tidigare inte räknade ner dom. Hur som helst rätt lösning för att få vp att gå bra är mera vatten dvs en tank sen beror det på hur den kopplas in har man inga problem med flöden brus från radiator koppel vill använda termostater eller vill ha sommarvärme i källaren funkar det bra med en tank direkt på framledningen vill man ha separata flöden och då måste man ha en extern cirkpump mot radiatorerna och extern framlednings givare och det kan funka bra med en beg 500 liters acktank och står den i utrymme som ska värmas behöver den inte isoleras.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 november 2015, 07:25:11 »

200 liter minst skrev jag tidigare i tråden.
Det är troligen bättre för antal start/stopp att du inte har innegivaren aktiv.
Skrivet av: Hellgren
« skrivet: 23 november 2015, 22:40:43 »

Ja som läget är nu så är det max diff som startar & stoppar kompressorn.

Va ner nu och startade en ny loggning nu när det är lite kallare ute, ca -7.
Faktiskt nu vid -7 ute så är det gm som styr iaf stopp.
Returen låg ca 8.5grader lägre än framledning vid -7 ute.

Sedan igår har jag på ett dygn & 1h haft, 27 start & 15h drift vid minus 5-7 grader.

Har ingen innegivare som den jobbar mot utan jobbar bara utifrån utetempen, bra eller dåligt?

Skulle ni rekommendera för storlek på en volymtank?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 23 november 2015, 22:05:35 »

Gissar att det är parametern max diff kompressor i meny 5.1.3 som styr start & stopp.
Prova att ställa upp den till 15 om du vill, fast jag tror mer på en volymförstorare.
Förutom färre starter så kommer temperaturen inte pendla lika mycket vilket ger lite bättre totalekonomi på driften.
Skrivet av: Hellgren
« skrivet: 23 november 2015, 21:16:47 »

Har provat öka gm till -80 och loggat det. Fick dock fler starter då som resultat.

Vad blir kontentan av att vp inte räknar ner gm som den ska? Något som påverkar något negativt?

Har gjort en grov volymberäkning av systemet, ligger på ca 70-75L (rör & radiatorer) + golvvärme 80m2 i garaget med termostat samt 12m2 golvvärme i huset med vad jag tror fullt flöde samt termostat som är högt ställd.
Av vad jag läst mig till bör min 10kw pump ha 200-250L, summa summarum volymen är för liten.
Börjar fundera på installera en volymtank eller liknande, vad är fördelarna med en tank förutom att antal starter minskar?
Sämre/bättre/oförändrad driftsekonomi? Andra fördelar?

Borde även bli bättre värme inne med tank för som det är nu med många starter värms radiatorerna och kyls av ganska fort, sitter även elementfläktar under radiatorerna för att sprida värmen mer i huset, som dock även gör att radiatorerna kyls av snabbare.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 november 2015, 19:26:20 »

Utetemp för kompressorstart påverkar inte driften när det är kallare ute än inställd temperatur.
Om du kollat genom alla dina radiatorer att ingen av dom kortsluter flödet så är det golvvärmeshunten som kanske skickar tillbaka för varmt vatten?
Kolla om det finns en instrypning på primärsidan där?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 november 2015, 19:22:00 »

Du får öka gm lite till den bryter fortfarande på max diff framledning prova tex Gm -80. Att den går 10 grader över bör får du nog leva med det beror på att du har lite vatten i systemet ökar man Gm för start av kompressor för mycket kommer vp start/stoppa ofta.
Skrivet av: Hellgren
« skrivet: 17 november 2015, 17:55:24 »

Har strypt radiatorn närmast vp lite mer nu men kom på att det sitter en radiator rakt ovanför vp på entreplan som nog också måste strypas men sitter MMA-koppel där och verkar som att jag måste ha ett vred för att kunna ändra flödet på det, får skaffa det.
För att bara strypa det första verkade inte ge nått speciellt.
Ökade även GM till -100 men påverkade inte framledningen något, ligger fortfarande på 10 grader över beräknade.
Fick 26 starter/dygn med GM -100 sett över 3 dygn.

Finns det något annat som kan påverka att framledningen går 10 grader över beräknade?
I somras ställde jag om utetempen för när kompressorn ska starta för värme, inte ställt tillbaka det, något som påverkar värmekurvan på nått sätt?

Ny logg efter strypning och GM -100.
Skrivet av: Hellgren
« skrivet: 13 november 2015, 16:09:36 »

Okej ska prova det.
Tack för att du och ni andra tar er tid att hjälpa!
Första huset jag äger och således första värmesystemet jag äger och aldrig läst nått om tidigare så det är endel att försöka sätta sig in i så man får en bekväm värme i huset och en hållbar investering  :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 november 2015, 09:54:36 »

Tittar man på returen så stiger den 3 grader redan efter 2 minuters gång tid det verkar som du får strypa mera för så litet system borde du inte ha så vattnet hinner cirkulera ett varv på 2 minuter. Om man tittar i loggen så ser man att vp inte räknar ner gradminuter som den ska utan den bryter på max diff framledning vilket innebär att framledningen är 10 grader högre än den beräknade framledningen du får nog öka på gradminuter för start av kompressor till kanske GM-100 det kommer inte påverka antalet starter men GM räkningen blir rätt.
Skrivet av: Hellgren
« skrivet: 12 november 2015, 22:11:18 »

Efter lite google igårkväll så fick jag kläm på hur strypningen fungerar.
Radiatorn närmast vp ströp jag till läge 3, stod på N tidigare.
Gjorde ny logg över natten.
Den som vill och orkar får gärna kolla loggen och se om diffen mellan framledning & retur ser bättre ut nu efter strypningen.

Ska se om jag får tag i en IR-termometer för att kolla och eventuellt justera tempdiffen över varje enskild radiator.

På 23.5h har jag haft 22 starter av kompressorn och 8h gångtid varav varmvatten 1h, är detta skit eller godkänt vid denna temp, 0 till minus 2 på natten och ca +5 på dagen?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 november 2015, 09:39:57 »

Sen bör du kolla tempdiffen över varje radiator, de som har låg tempdiff (och är ungefär lika varma nertill som upptill) bör strypas in, ställ då in en lite lägre siffra på skalan.
På de radiatorer som är kalla nertill kan du ändra ventilen till N.
Men när du gör detta bör du låta värmepumpen gå konstant, ett sätt är att tillfälligt vrida upp finjusteringen på max så den går nån timme.
Tempdiffen påverkas annars av värmepumpens start/stopp.
Skrivet av: ugge
« skrivet: 12 november 2015, 09:10:09 »

På den kromade ringen finns siffror 1-7 och N. Lägre siffra ger lägre flöde vid ett visst givet tryckfall över ventilen.
http://heating.danfoss.com/PCMPDF/presetting5_se_new.swf
Länken ovan illustrerar hur det fungerar och har också med ett diagram för att fastställa flödet.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 november 2015, 20:40:46 »

Ser ut som danfoss koppel i så fall går den räfflade ringen dra ut och man kan vrida till olika lägen. Det brukar vara markerat med siffror men kommer inte ihåg vilken håll man vrider för att strypa.
Skrivet av: Hellgren
« skrivet: 11 november 2015, 20:13:52 »

Hur gör man riktigt när man ska justera flödet på denna radiator?  Sc:,h



Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 november 2015, 22:07:55 »

Svårt att veta men det ska skilja några grader mellan ingående och utgående vatten i alla fall man brukar rekomendera ca 7 graders skillnad vid dut så kanske 4 grader nu  Sc:,h
Skrivet av: Hellgren
« skrivet: 10 november 2015, 21:46:12 »

Sitter en radiator nästan direkt efter vp som har fullt flöde, sitter även termostat där, ska jag ta bort termostatorn och strypa flödet? Hur mycket ska jag strypa tror du?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 november 2015, 21:16:22 »

Att vp går högt över bör beror på gm för start av kompressor men ökar du gm så kommer vp starta stoppa oftare och det vill man ju inte heller. En sak du kan kolla är om nån radiator troligtvis nära vp har för högt flöde för tittar man i loggen så stiger returen nästan direkt när vp startar. vill du ha mindre start stopp och att vp ska jobba närmare börvärde är det mera vatten som gäller finns plats skulle jag välja en 500 liters arbetstank tex en beg acktank.
Skrivet av: Hellgren
« skrivet: 10 november 2015, 21:00:20 »

Jag måste hålla med om att den verkar ha för liten volym/värmebehov att jobba mot idag. Nu är det inte speciellt kallt ute så lasten på värmesystemet är inte så stort.
Detta visar dock på behovet att planera för hur systemet skall fungera under dellast och i sommardrift.
För att ge pumpen lång gångtid när den väl startar behövs tillräcklig volym.
För att låta pumpen stå still så länge som möjligt krävs bra isolering, beredare, kulvert, huset etc.

Hur är värmepumpen kopplad? Finns volymtank eller arbetstank och hur stor?
Var i landet ligger huset? Vilket energibehov har du enligt energideklarationen?

Kanske blir lite bättre när jag får klart golvvärmen samt extra radiatorn?
VP är kopplad direkt mot rörsystemet, ingen extra arbetstank, det enda som finns är ett expansionskärl på 18L.
Huset ligger i Gävle. Energideklarationen är några år gammal och när den gjorde fanns ingen värme i källaren och garaget var heller inte byggt då så den stämmer inte med verkligheten.

Status idag:
5153 starter
1153 drifttid varav 160 varmvatten.

Framledningstempen ligger nästan 10grader över beräknade framledning, varför är det så? Gradminuter som ställer till det?

Har inte speciellt hög beräknad total elförbrukning, ca 13000kW/år så inte främst den jag är ute efter att sänka utan vill ha en skonsam gång för VP.
Skrivet av: ugge
« skrivet: 09 november 2015, 22:48:44 »

Jag måste hålla med om att den verkar ha för liten volym/värmebehov att jobba mot idag. Nu är det inte speciellt kallt ute så lasten på värmesystemet är inte så stort.
Detta visar dock på behovet att planera för hur systemet skall fungera under dellast och i sommardrift.
För att ge pumpen lång gångtid när den väl startar behövs tillräcklig volym.
För att låta pumpen stå still så länge som möjligt krävs bra isolering, beredare, kulvert, huset etc.

Hur är värmepumpen kopplad? Finns volymtank eller arbetstank och hur stor?
Var i landet ligger huset? Vilket energibehov har du enligt energideklarationen?
Skrivet av: Hellgren
« skrivet: 09 november 2015, 22:35:14 »

Tog in 3 offerter från 3 olika företag med olika tillverkare på pumpar, NIBE, IVT & Thermia och alla ville installera 10kW.

Ska kanske dock tilläggas att källaren håller på att renoveras och då blir det ca 18m2 vattengolvvärme utöver de 2 radiatorerna som är där idag.
Kommer även komplettera med en till radiator på entreplan då värmen i huset nu är lite ojämn.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 09 november 2015, 21:48:30 »

Min spontana uppfattning är att du köpt minst en storlek för stor värmepump, det enda som kan hjälpa upp det hela är en rejäl volymtank på 200 liter eller så.
Själv kör jag med en 6 kW värmepump (1215-5 motsvarar ungefär en 1245-6 idag) och jag har totalt 12 radiatorer och 1 fläktkonvektor, det är mer än vad du har till din 10 kW värmepump.
Skrivet av: Hellgren
« skrivet: 09 november 2015, 20:57:34 »

Hej

Vi installerade nytt värmesystem februari 2015 i vår då rätt nyinköpta villa.
Valet föll då efter endel offerter på bergvärme med en NIBE F1245-10kW och 178m hål om jag minns rätt, hade en meter till berget.

Från början hade jag väldigt många starter så har försökt läsa endel och justerat pumpen men antagligen inte lyckats speciellt bra då de nu också är en hel del starter.

Har loggat några dygn och bifogar loggen för att göra det "enkelt" för dom som kan läsa och förstå sig på loggningen.

Lite info om huset.
Ca 130m2 fördelat på 1 1/2-plan + källare ca 60m2 + garage ca 73m2 invändigt (80m2 platta)
2-rörssystem
3 radiatorer på nedreplan + golvvärme(vatten) ca 15m2 + elgolvvärme 4m2.
2 radiatorer på övreplan.
2 tillfälliga radiatorer i källare samt kulvert till garaget med golvvärme.

Radiatorer fullt öppna förutom på övre plan där det är strypta med termostat, vad jag tror även full sprutt till golvvärmen.
I garaget sitter det ett shuntsystem från LK med termostat, kanske fel att ha termostat där? Men vill inte hålla mer än 13-14grader som det blir i garaget nu.

Någon som kan hjälpa mig med tips och justeringar som jag kan göra för att få pumpen att gå så effektivt som möjligt?

Vill ni ha mer info så säg till! :)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!