Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med lite synpunkter  (läst 13600 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ankan81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #30 skrivet: 29 maj 2014, 23:20:52 »
Vad ska man säga om förklaringen han gav? Rätt eller fel? Är han ute å cyklar? Är skeptisk till att de är enrörs även fast de står de i pärmen. Har aldrig känt att de är nån skillnad på radiatorerna.
Mätte för övrigt tempen på radiatorerna. Har 8 radiatorer på nedervåningen(inte kollat garage) och dom felar en grad på ett element. Vet inte om de säger så mycket nu när de är sommar. Har dock inte kollat övervåningen.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #31 skrivet: 30 maj 2014, 00:47:49 »
Är dt inte olika radiatorkoppel på en- och tvårörssystem?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #32 skrivet: 30 maj 2014, 09:03:54 »
Det brukar vara enklast att se vid fördelningen i pannrummet. Lägg upp lite bilder på kopplingarna i pannrummet så kanske det blir lättare att säga.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ankan81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #33 skrivet: 30 maj 2014, 10:46:19 »
Så här ser de ut i pannrummet. Blått är retur, rött är ut. Om jag får gissa själv så är de enrörs system. Två slingor på nedervåningen. 4 radiatorer per slinga. Har åtta st på nedervåningen. En slinga för övervåning. Där finns de 4 st radiatorer. Gissar jag rätt?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #34 skrivet: 30 maj 2014, 10:57:05 »
Du gissar nog helt rätt, på fördelningen har du möjlighet att justera in slingorna individuellt. Jag tycker att det ser ut som om du har relativt bra dimension på slingorna, det skulle ge dig möjlighet att, om nödvändigt, byta element till större för att sänka framledningstemperaturen. Men det är lite av en gissning, det bör räknas på av någon som kan. Jag tycker att du ska ta in lite offerter och så kan du säkert få hjälp här med att utvärdera dom.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ankan81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #35 skrivet: 30 maj 2014, 13:30:26 »
Hittade de här i huspärmen. Tänker jag rätt att huset är dimensionerat för 48 graders framledning och 8280 watt totalt på radiatorerna

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #36 skrivet: 01 juni 2014, 08:07:29 »
I ett rörs system kan man ibland behöva lite varmare framledning än om du
hade haft 2 rörs system, men eftersom vi sätter in en inomhusgivare kommer
pumpen hela tiden att känna av vad du har för inomhus temp och justera
utan att du behöver tänka på det.

Man skall alltid ställa in värmekurvan så att man får rätt framledningstemp. Oavsett om man har 1- eller 2-rörssytem. Innegivaren skall bara kompensera för avvikelser, t ex vind, sol, storbak, etc.
Exakt vilken värmekurva man behöver beror på radiatorernas dimension i förhållande till husets effektbehov. 1-rörssystem var populära på 70- och 80-talet då man värme med el eller olja och inte hade någon praktisk begränsning i tillgänglig temperatur. Därför dimensionerade man systemen då för höga temperaturer och låga flöden för att få tunna rör och små radiatorer som är billigare och lättare smälter in i miljön.

Citera
Bara om du stänger någon termostat helt
som flödet kan bli "trögt" men eftersom vi har en så bra växlare så på
verkas inte pumpen allt för mkt av det.
I Toshiba pumparna vi satt där det sitter en platt värmeväxlare, de har
ibland helt stängts av och larmat en felkod "lågt flöde" pga att den känt
av för stort motstånd.

Jag förstÃ¥r inte riktigt? Vad är det för värmeväxlare som skulle göra att man klarar sig med mindre flöde i externa värmekretsen? Sitter det en extra värmeväxlare mellan VP'n och värmesystemet? Det lÃ¥ter som en dÃ¥lig lösning eftersom man tappar lite temperatur vid varje växling vilket gör att VP'n alltid mÃ¥ste jobba med nÃ¥gra grader högre temp än vad värmesystemet behöver. Men, jag fattar som sagt var inte riktigt vad som förklaras...  dontknow

Citera
men Fujitsu är mer
förlåtlig om du eller nån annan ändå skulle vrida av något element

Så säger nog alla säljare om 'sitt' fabrikat...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ankan81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #37 skrivet: 01 juni 2014, 10:39:15 »
De ska visst vara en kaoxialvärmeväxlare. Skickar en länk http://www.fujitsu-general.com/global/support/downloads/data/atw/catalog/ctlg_7nf008-1308e_atw.pdf.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #38 skrivet: 01 juni 2014, 13:27:34 »
Ok. Men på vilket sätt gör det att just den VP'n är bättre på att hantera dåligt flöde i värmesystemet? Förutom att säljaren säger att det är så...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ankan81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #39 skrivet: 01 juni 2014, 13:52:58 »
De är just de. Ingen som helst aning. Han hänvisar till denna värmeväxlare.
Tänkte på de svenska kocken skrev att man kan justera flödet separat i slingorna. Borde man inte kunna öka flödet om de nu går "trögt"?
Kommer en annan säljare ikväll, får höra vad han har att säga.
Man har ju fått lite mer på fötterna tack vare er så jag ska försöka ställa han mot väggen :-)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #40 skrivet: 01 juni 2014, 14:41:35 »
Flödet styrs i första hand av cirkpumpen och jag tror inte att du får några problem med flöden om du bara har 4 element på varje slinga. Strypningarna är till för att "balansera" slingorna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Hjälp med lite synpunkter
« Svar #41 skrivet: 10 juni 2014, 20:50:20 »
En koaxialväxlare är egentligen ett rör i ett rör,...Ytförstoringen(veckningen) på gasröret är för att öka värmeöverförande yta. I Fujitsun går gasröret ned i en liten tank(på min modell ca 25 liter). Troligtvis kan man ha ett högre flöde i en sådan tank än i en plattväxlare, då tanken egentligen bara är en volymförstoring på ett rör. Tror det är detta din installatör menar är positivt i kombination med ettrörssystem, då ökningen av flödet i systemet gör att man kan sänka deltat(genom ökat flöde) på radiatorerna och få ut fler watt/radiator. Men bara spekulation, alla säljare hittar sina egna argument ;)

 Dock är den generella uppfattningen att plattväxlare är mer effektiva dÃ¥ värmeöverförande yta är större, dessutom växlas värmen jämnt "motströms". Och är växlaren rätt dimensionerad bör man kunna köra bra flöden där ocksÃ¥.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!