Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur luftar man utedelen pÃ¥ en Optima 500 frÃ¥n -03 (CL300-variant)  (läst 2348 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ã…led

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…led Sverige
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har nog drabbats av loggningsmani....
    • Loggerdatorns bilder frÃ¥n Loggersoft
Jag får HP-larm som jag tror är relaterade till luft i vattnet i utedelen på en IVT Optima 500 från -03 och undrar hur man luftar bort detta.
Inne i huset har jag luftat allt som går.
Hittar inte detta i manualen man kan ladda hem från IVT´s sida. :,v(
Skruvar jag bort locket hittar jag tre nipplar som ser ut som sådana som sitter på bilhjul.
Är orolig för att jag kanske släpper ut gas om jag pillar på fel pryl. :-\
Finns här någon som har ett bra svar på en sådan här nybörjarfråga?
Tacksam för hjälp

Jerry
Enplanshus 108 kvm på krypgrund. Golvbjälklag lättbetong (Siporex) 200mm, ytterväggar lättbetong (Siporex) 250mm.
Har slängt ut oljepannan med elkasett. Installerat Dalatanken 750-4 med elpatron och en IVT Optima 500 luft/vatten från 2003. Byggde på med en romotop Sorbas vattenmantlad kamin januari 2011. På sikt ska det eventuellt upp vaccuumsolfångare.
http://zigzag.endofinternet.net

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Minst två (kanske alla tre) av uttagen är sk. service uttag för att man skall kunna kontrollera gastrycket vid olika ställen/driftsfall.

Men om du tittar i denna PDF pÃ¥ sidan 11 sÃ¥ finns en bild pÃ¥ bÃ¥de elpanna och värmepump och där stÃ¥r det  pÃ¥ VP bilden "luftningsnippel"
http://www.ivt.se/download.asp?fn=Manual_Optima500-700-290AW_2.1_se_inst.pdf&pt=pdf

Hoppas du hittar rätt.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Ã…led

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…led Sverige
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har nog drabbats av loggningsmani....
    • Loggerdatorns bilder frÃ¥n Loggersoft
Optiman på bilden i svaret är en nyare variant. Vi har denna äldre modell http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Optima_sv_8.3_290516.pdf (se sidan 6).
Ingenstans kan jag se att det finns nÃ¥gon avluftning.  b00k
Enplanshus 108 kvm på krypgrund. Golvbjälklag lättbetong (Siporex) 200mm, ytterväggar lättbetong (Siporex) 250mm.
Har slängt ut oljepannan med elkasett. Installerat Dalatanken 750-4 med elpatron och en IVT Optima 500 luft/vatten från 2003. Byggde på med en romotop Sorbas vattenmantlad kamin januari 2011. På sikt ska det eventuellt upp vaccuumsolfångare.
http://zigzag.endofinternet.net

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
Det finns ingen avluftning på själva pumpen. På min sitter en T-koppling med en lufningsnippel på utgående (den övre) varma anslutningen som går in i huset.

Jag hoppas verkligen att du har pumpen rätt ansluten så att det kalla vattnet går in i den nedre anslutningen och att det varma vattnet som går in i huset kommer ur den övre anslutningen.

Har man ingen luftnippel kan man prova att köra cirkulationspumpen på högsta läget en stund och hoppas det drar med sig det mesta av eventuella luftblåsor. Viktigt också att själva pumphuset är avluftat.

« Senast ändrad: 09 december 2009, 19:07:13 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad kimmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
Hej Åled, jag är nybörjare sedan -01

Det problem som du beskriver har jag  haft flera gÃ¥nger ..Första gÃ¥ngen sÃ¥ var det smuts filtret som var igen satt, det sitter i en vatten kran med ett stort handtag, stäng av kranen, lossa den stora muttern och plocka bort och rengör det lilla filtret ( krävs en liten lÃ¥sringstÃ¥ng ) inget/lite vatten rinner ut...Vid detta fel sÃ¥ skvalpade och pÃ¥lade det i vatten rören, det försvann vid rengöring

Andra gången så hade cirkulationspumpen stannat, bara att byta pump och återigen rengöra filtret

Jag har luftningsmöjlighet för returen som sitter upptill, men tror inte det behövs om det finns tillräckligt flöde...Om du är osäker lossa lite på röret!

Tips:
- Rör inga rör ute i värmepumpen, där kan vi absolut inte göra någonting...Tro mig
- Köp nya mönverrelän, ( tvÃ¥ lite större ute i pumpen och tre mindre inne vid pannan) kan beställas frÃ¥n ELFA, dom hÃ¥ller inte hur länge som helst,  dom kan ställa till med massor av problem..Antingen sÃ¥ bränns dom ihop, eller sÃ¥ blir det ingen kontakt ( förbrukningsmaterial )

   /kimmen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!