Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tappvatten i radiatorkretsen  (läst 1304 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Holken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Tappvatten i radiatorkretsen
« skrivet: 10 december 2011, 09:00:25 »
Efter varje tappvattenkörning så rusar tempen i radiatorkretsen, det mycket varmare tappvattnet går alltså ut till värmesystemet en kort stund så jag har en skvätt med ca 55gradigt vatten som går runt till radiatorerna. Känns inte helt rätt eller hur har ni det hos er?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Tappvatten i radiatorkretsen
« Svar #1 skrivet: 10 december 2011, 09:08:43 »
normalt och tyvärr oundvikligt pÃ¥ maskiner med växelventil.   laddkretsen hÃ¥ller ca 55 ºC vid slutet pÃ¥ tappvattenladdningarna, och den skvätt som stÃ¥r mellan växlare och växelventil Ã¥ker med ut i systemet vid växling.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tappvatten i radiatorkretsen
« Svar #2 skrivet: 10 december 2011, 09:40:35 »
MEN det är inte tappvatten som går ut i radiatorkretsen utan pannvatten. Tappvatten kommer aldrig i kontakt med "pannvattnet", det är två helt skilda system.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!