Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: soda
« skrivet: 01 november 2005, 09:47:32 »

Nu var det bestämt!  studs

Har precis godkänt en ny offert från installatören på 74.000:-. Detta inkluderar en Nibe 1115 8,5kW med nytt 70m borrhål och installation. Elektrikerkostnaden får jag stå för och även grävning från hus till borrhål. Avståndet till det nya borrhålet blir 15m och placeras på vår uppfart (enda alternativet att komma bort mer än 10-15m från det befintliga hålet). Tanken är sedan att borrhålet vinklas några grader så att avståndet blir något större....

Befintlig acktank 500L (med vv-slinga) kommer användas som vvb men även framöver för att shunta ut golvvärme till badrum, altan och ev. kök i framtiden (det gick trots allt att övertyga installatören om att behålla denna) . Borran kommer i slutet av november så nu har jag några veckor på mig at gräva. (Hoppas på fortsatt mildväder så inte tjälen kommer... Sc:,h)

Finns det några uppgifter på hur mycket energi för nära placerade hål stjäl av varandra?
Hur mycket bör man kompensera i borrdjup om tex hålen är 10 resp 15m ifrån varandra jmf med 20m?

Har fått godkänt att använda 80.000:- av regeringen så om utrymmer finns kommer två av våra gamla duplex sektionsradiatorer att ersättas med två biffiga Korado raddar i allrum + stora badrummet för att undvika kallraset på övervåningen.

Tack för alla synpunkter och svar jag har fått. Trots att det vara denna lösningen jag själv har känt mest för hela tiden är det alltid bra med att vrida och vända på andra alternativ och lösningar.

Garanterat så återkommer jag med nya frågor när den nya anläggningen ska trimmas in.

Tack återigen!!

/soda
Skrivet av: Tomson
« skrivet: 23 oktober 2005, 13:10:21 »

Vad det gäller att lägga borrhålen nära varandra, så kan dom väl vinkla det nya hålet.
Då får du tillräckligt avstånd ändå o lättare att koppla in om det inte är för mycket att gräva emellan.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 22 oktober 2005, 20:04:55 »

jag skulle inte drar KB-rören inomhus, det är fult & kräver issolering, mycke enklare att kasta på nya gräsfrön !
Skrivet av: soda
« skrivet: 22 oktober 2005, 19:19:23 »

OK,
visst borde det bli samma inkoppling mot befintlig acktank som om man hade instalerat en Nibe VPA??

En fråga om hur man kan koppla in det nya borrhålet.

Tyvärr så får jag lite svårt att klara 15-20m mellan borrhålen om jag väljer att gå in i huset från samma sida som den tidigare anslutningen om jag inte ska behöva gräva minst 30m i den nyanlagda gräsmattan  huvuddunk
En tänkbar möjlighet är att borra på motsatt sida av huset och dra kb-rören genom tvättstugan till pannrummet för inkoppling i serie med det gamla hålet (räcker då med att gräva ut ca 4-5m från husväggen och borrhålen är då >20m från varandra).

Är det något problem/negativ effekt  med att dra  ca 15-20 m kb-rör (totalt tur o retur) inomhus??? Dert är väl bara en fråga om isolering??
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 22 oktober 2005, 18:46:29 »

Jag kan ej förstå din installatör att du du skall installara en 1215 med beredare när du har din stora tank på 500l.

Har du tidigare fått tillräckligt med VV bör det fungera sen med 1115 dockad till den.

Det som här negativt för din installatör är att han får lägga ner lite mer tanke arbete  hur han skall montera in allt. Det medför lite mer arbetstid kostnad än med 1215 inmonterad. Det  det är så klart lättare för honom med en ny 1215 men du måste betala mer  än med 1115.

Så behåll din tank och montera in en elpatron i 1115 + växelventil  + ev volym förstorare tillrad systemet om din volym aär mindre än 20l/kW Vp. Alltså mindre än 160l. Köp då en  från nibe på 100l.

Detta bör bli billigaste och bästa installation.

MVH
JANNE
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 22 oktober 2005, 18:25:12 »

jag tror du är på rätt väg.

men jag tror du kanske ska sälja den där acken. om vatten tempen är nere på 44 grader i acken, hur varmt vatten får man då ut ur genomströmnings slingan?. mmöjligt att du kan andvända din ack, men det törs jag inte svara på.

ska du inte ha nått badkar i framtiden så kan du köpa en pump med inbyggd beredare.

nackdelen med förstor pump, ihop med ett radiatorsystem som rymmer lite vaten är att pumpen jobbar upp tempraturen snabt & det försämrar COP lite. (kan lösas genom att montera en volymförstorare på 100-200 liter)

jag tycker det verkar som en störe pump är skonsammare mot borran, boran får vila lite mer imallan varven.
du ska ha borrhålen MINST 15m från varandra, gärna 20...
Skrivet av: soda
« skrivet: 22 oktober 2005, 14:31:27 »

Tack för alla synpunkter och förslag.
Jag har funderat lite till på hur jag vill att mitt värmesystem ska se ut framöver.
Första prioritet är att den vp jag kommer att välja ska täcka det nuvarande behovet men även ett ökande behov i framtiden då vi kommer att koppla in golvvärme till vår inglasade utevaranda och möjligen lägga vattenburen golvvärme i det stora badrummet (10m2) + eventuellt förse elementen i källaren med värme under vinterhalvåret. . Jag känner att om jag skulle installera bergvärme från början skulle jag spontant ha satsat på en 8,5kW Nibe med 160m borrhål. Eftersom jag redan har en liten anläggning installerad så blir ju situationen något annorlunda och de många olika förslagen att komplettera bef vp desto fler.

Den stora frågan jag nu behöver svar på är om man i viss mån bortser från kostnaden är följande:
Är det vettigt för mig att koppla in en 8,5kW Nibe 1115 flyt kondensering + komplettera borran 60m och behålla befintlig acktank (Exotank 500L) med genomströmningsslinga för varmvatten eller är denna acktanken för stor så att jag istället ska satsa på en 1215 med inbyggd vvberedare?? Installatören tycker att jag ska satsa på en  7kW 1215 men eftersom jag framöver ökar golvvärmebehovet tänkte jag använda Exotanken för att shunta ut golvvärmen i 2-3 nya slingor matade från acktanken.

1.Är jag helt fel ute?
2.Vad är nackdelen med en för stor pump (i mitt fall 8,5kW)?
3.Finns det några nackdelar med en så stor vvtank som 500L (det räcker med att toppen i tanken är ca 45-50°C för tillräcklig vv tack vare genomströmmaren)?
4.Borrhålen ska ju ligga minst 10m från varandra men rörledningarna över bergnivå påverkar väl inte varandra negativt?

Tacksam för svar för på måndag kommer installatören för en första genomgång.
Skrivet av: soda
« skrivet: 21 oktober 2005, 14:49:02 »

Tack för alla svar,

Nu finns det lite mer att grubbla över märker jag.

Rickard; vill du att frugan ska sparka ut mig  8).  Har de två senaste somrarna lagt all fritid för att dränera av tomten och har precis sått en ny gräsmatta (skottkärran har no flyttat 100m3 stenmassa, matjord mm). Tror jag har svårt att sälja in förslaget att gräva ner någon jordvärme trots den ekonomiska fördelen.
En borrare kan jag smyga in bakvägen och minimerar åverkan på tomten..... >:D
Tyvärr finns ingen solslinga i min "gamla" Exotank utan beställs separat.

Sarastro; Mina gamla radiatorer kan nog kompletteras men jag tror att jag drar på värmen på bottenvåningen till 22-23°C och då får jag åtminstone 20-21°C på övervåningen. Blir det för varmt någonstans får jag väl strypa flödet något (även om detta inte rekommenderas). Jag har även planerat för tilläggsisolering på övre plan men tiden för detta finns ju inte idagsläget (foder runt fönstren är som klippt och skurna för att bygga pås med 45mm isolering). Nu är målsättningen att så snabbt som möjligt hitta bästa lösning. Är beredd på att ta kostnaden för ett borrhål och sätta in en större pump men givtvis så får jag fundera över om detta är det mest ekonomiskt försvarbara.

Jag får återkomma nu i helgen med mer info.

Pratade förresten med installatören igen som förkastar iden med L/V + bef VP. Han håller stenfast vid att det befintliga systemet ska skrotas och ersättas  av en Nibe 7kW + 30m borr  (har fått ett pris på 60.000:- för detta - är detta rimligt då han säger att han "bjuder" på installatioenen pga de "bekymmer" vi haft).  Sc:,h
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 oktober 2005, 12:45:26 »

Alternativt solfångare till exotanken (den har väl redan slingan och styrningen som behövs), och en större VP till borran + lite markkollektor.

Jag skulle skarva på den befintliga borran med så lång kollektor som jag kunde få ned på tomten, dock inte mer än att totala längden på kollektorn blir mer än 400 meter. Sätt markslingan i serie med borran, markkollektorn först och borran sen. Med tanke på att du toppar upp värmen med borran skulle du inte behöva gräva ned markkollektorn så djupt, lite beroende på var du bor mellan 50-80 cm.
Skrivet av: Sfinx
« skrivet: 21 oktober 2005, 12:31:54 »

Du behöver kunna tillföra huset mer värme. Helst med mha av VP. Nuvarande räcker uppenbarligen inte.

Jag skulle gjort så här. Sålt min gamla VP till någon som behöver det effektbehovet. Satt in enstörre  EVI HEAT Sun split med solfångare. http://www.eviheat.se/product_split_sol.asp
Då borde du kunna ta ut mer effekt ur samma borrhål men inte behöva ta ur så mycket energi på året pga solfångarna. Skulle mot förmodan inte borrhålet+solfångare ändå räcka hade jag lagt en jordslinga i samma brinekrets.
Det tar emot att borra ett hål till....

Skrivet av: Sarastro
« skrivet: 21 oktober 2005, 11:59:46 »

När Du försett huset med fler kilowatt har Du fortfarande problemet med kallraset i plan 2.
Om det är för svårt att tilläggsisolera så är Du kanske lyckligt lottad  som har ett gammalt rörsystem och som ger en möjlighet at öka elementarean?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 oktober 2005, 11:58:59 »

Hej Carl N och Erland,

Om jag börjar med erlands frågor så är brine tempen under den varma delen av året 7-9°C in och 4-6°C ut. From oktober månad börjar pumpen att gå mer och mer iom lägre utetemp/längre gångtider och tempen i hålet  sjunker sakta men säkert. From december går pumpen istort sett 100% fram till att utetempen börjar stiga över +2-3°C igen (mars). I slutet av vintern är kb in 2-3°C och kb ut -1-0°C.

Har funderat på L/L som komplement men får svårt att fördela den extra effekten över hela huset. L/L är ju inte heller som mest effektiv när jag verkligen behöver den extra effekten (+2 -  -15°C).

Carl N; jag var faktiskt inne på din linje att installera en L/V-pump som körs med flytande kondensering mot radiatorsystem. Befintlig vp kör endast mot acktank (varmvatten+ev golvvärme) men här hade det varit bra att få ett inkopplingsförslag på hur jag kan spetsa L/V-pumpen med vatten från vp/acktank om detta krävs. VP/acktanken kommer ju har överkapacitet för att endast köra varmvatten så det skulle inte bli några problem att få tillräcklig temp i acktanken (tex 50-55°C) som skulle kunna hjälpa L/V under de kallaste dagarna. Låter nästan som om detta är den lönsammaste investeringen som jag kan göra.  ???  Tacksam för synpunkter!


Jag kollade på nibes sida med olika förslag på dockningar:
http://www.nibe.se/vvs/produkter/uvp/dockning.asp#

Den som kanske skulle funka i ditt fall är "FIGHTER 2010 dockad till el-/oljepanna (flytande kondensering)" byt ut oljepannan (98) i bilden mot din acktank med VV-slinga. Har du en vettig styrning av shunten i ditt nuvarande system som borde detta vara optimalt.
Skrivet av: soda
« skrivet: 21 oktober 2005, 10:00:49 »

Hej Carl N och Erland,

Om jag börjar med erlands frågor så är brine tempen under den varma delen av året 7-9°C in och 4-6°C ut. From oktober månad börjar pumpen att gå mer och mer iom lägre utetemp/längre gångtider och tempen i hålet  sjunker sakta men säkert. From december går pumpen istort sett 100% fram till att utetempen börjar stiga över +2-3°C igen (mars). I slutet av vintern är kb in 2-3°C och kb ut -1-0°C.

Har funderat på L/L som komplement men får svårt att fördela den extra effekten över hela huset. L/L är ju inte heller som mest effektiv när jag verkligen behöver den extra effekten (+2 -  -15°C).

Carl N; jag var faktiskt inne på din linje att installera en L/V-pump som körs med flytande kondensering mot radiatorsystem. Befintlig vp kör endast mot acktank (varmvatten+ev golvvärme) men här hade det varit bra att få ett inkopplingsförslag på hur jag kan spetsa L/V-pumpen med vatten från vp/acktank om detta krävs. VP/acktanken kommer ju har överkapacitet för att endast köra varmvatten så det skulle inte bli några problem att få tillräcklig temp i acktanken (tex 50-55°C) som skulle kunna hjälpa L/V under de kallaste dagarna. Låter nästan som om detta är den lönsammaste investeringen som jag kan göra.  ???  Tacksam för synpunkter!


Skrivet av: eleson
« skrivet: 21 oktober 2005, 09:22:07 »

En liten fråga, vad har du för temp inkommande brine under vintern?

Dvs, är det pumpen som inte ger mer eller är det hålet som inte ger mer?
(Är all väl tajmat så tar väl bägge slut samtidigt.)

Kanske är t o m en L/L pump en lösning med låg investering som skulle avlasta VP.
Om hålet har mer att ge så kan konvektor vara ett sätt att sänka
framledningstempen för att få upp mer ur hålet. 

Mentalt känns det motigt att borra ett hål till.

KAN MAN STYRA EN EURONOM VP MED NIBE'S SMO 010 OCH FÅ FLYTANDE KONDENSERING?
FINNS DET NÅGON ANNAN 3'E PARTS STYRNING MED GRADMINUTER
OCH ON/OFF I STF SHUNT STYRNING?
(dj'la Caps lock ... )

/Erland
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 oktober 2005, 07:44:57 »

Eftersom du bor i Blekinge så kommer jag osökt att tänka på luft/vatten VP. Docka en sån mot nuvarande system med flytande kondensering och använd befintlig värmepump för varmvatten och toppning vid minusgrader ute.
Skrivet av: soda
« skrivet: 21 oktober 2005, 05:16:54 »

Hej ackeka,
 Det låter ju precis som en Exotic 7, totalt ointelligent som bara kör on/off.....
Tyvärr så tror jag att två pumpar inkopplade på samma fasta kondensering blir fel med tanke på dålig COP. Idag slår pumpen till när bottentempen i acktanken når ca 37°C. Topptempen som används för att värma stora dela av varmvattenslingan håller då vid bästa separation i tank ca 42°C. Pumpen kör upp tempen i botten till 42° villet ger ca 45-46°C i toppen innan den stängs. Sommarhalvåret körs pumpen hårdare med högre vatten temp (52-54° i toppen) men så fort radiatorsystemet kräver utshuntning från acken måste on/off inställningarna på pumpen justeras ned till dessa inställniungar annars får pumpen gå typ 24h/dygn redan vid +5°C känns det som....   Sc:,h

Skrivet av: ackeka
« skrivet: 21 oktober 2005, 01:32:20 »

Hej soda,

Ett sätt är att bygga ett modulärt system, kompletera med en liten värmepump utan logik bara på och av. Kör sen med denna som tillsats till den du har, du skulle ju ändå borra ett nytt hål. Bör funka fint bara den värmepump du har klarar att styra en extern tillsats. Ta t.ex. och köp en på 6KW så får du ju 11KW totalt. Att dimentionera för 100%'s täckning är inget problem då systemet är modulärt. Thermia hade förr såna här ointligenta moduler men har slutat med dem tror jag, en snabb sökning på nätet gav att EVI HEAT SLIM www.eviheat.se skulle kunna vara något.
Skrivet av: soda
« skrivet: 20 oktober 2005, 22:11:47 »

Hej CarMan,

Tack för dina synpunkter. Låter som om jag ändå är rätt ute med en 8,5kW.
För att besvara dina frågor så kan jag börja med att säga att den förra ägaren hade >35000kWh totalt/år med nuvarande bervärmeinstallation de sista två åren!!! Då de var fler till antalet i famlijen (7st) och datorer och TV apparater i varje rum bedömmer jag att hushållselen måste ha varit grym. Jag fick dock kontakta installatören omgående efter inflytt eftersom anslutningen till acktanken var "tvärtom" vad som jag ansåg vara logiskt (returen från topp och flöde in till ack var satt i botten)  Sc:,h.
Enligt beräkningen som ligger till grund för dimensioneringen var den tidigare åtgången ca 3,5kbm olja per år  me den 10årig panna (hush el / varmvatten???). Efter bergvärmeinstallationen inreddes vinden (tillägsisolerad 200mm) till två sovrum och nya radiatorer sattes in. På de övriga våningsplanen finns följande radiatorer uppsatta:

Källarplan:
Inget värmebehov (3st stora panelradiatorer som är strypta)

Plan 1 tillägssisolerat(entre, kök, vardagsrum, toalett med vattenburen golvvärme), matsalsrum (90kvm)):
3xtriplex sektionsradiatorer med 20sektioner (600mm höjd)
2xtriplex sektionsradiatorer med 30sektioner (600mm höjd)
Eluppvärmd golvvärme i entre

Plan2 ej tilläggsisolerat - kallaste våningen!! (3st sovrum, stort badrum, allrum (80kvm))
4xtriplex sektionsradiatorer med 20sektioner (600mm höjd)
1xtriplex sektionsradiator badrum (500mm höjd) - kallt!!!   >:(

Huset som är från 1935 har extremt stora fönster (2xenglas) i alla väderstreck (2fönster på varje våning och hussida) och trots nya tätningslister strålar kylan  ganska rejält när tempen går under nollan. >:(

JAg bryr mig inte så mycket om kostnaden för ny pump  + extra borrhål, vill ha ett system där tilskottet minimeras och som kan hålla 20-22°C innetemp,  men undrar om bef. acktank fyller någon funktion i ett framtida system. Har funderingar på att använda tanken för att shunta golvvärme till befintligt golvvärmesystem på den lilla toaletten men även iframöver nstallera golvvärme i kök, inglasad altan och i det stora badrummet....
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 20 oktober 2005, 21:32:09 »

har du nån gissning på vad huset drar i uppvärmning ( inte vad du betalat i el )
Du har ju nästan 300 m2 så vist är en 5kW pump för liten.

om du tittar på min pump så ser du att men kan ställa om så man får bra gång tider trots överdimensionering, så du behöver inte vara orolig för att få för många start o stopp om du väljer en stor pump. Och som du säkert redan vet så kan man koppla in en volymhäljare om man så önskar. Dock skulle jag inte rekomendera att gå över 300 liter i volymhöjare !

prisskilnaden mellan en 7:a & en 8,5:a är ju nån futtig tusenlapp, så där behöver man inte snåla.

om vi gissar att du behöver 25 000kWh till varmvaten & värme, så klarar du dig med en 7:a men den behöver eltilskott & är då normalt dimensionerad
Men eftrsom du idag inte orkar att värma huset med 5+6 kW = 11 kW så skulle jag dunka in 8,5:an

det angivna djupet som står på ditt hus & borrprotokollar är total djup EJ aktivt djup. Så du är på helt rätt spår borra an borra till eller gräv ner ytjordvärme. du vill ha ca 160m aktiv borra (ska du lägga ytjordvärme så är en meter borra = 2 meter ytjordvärme)
Skrivet av: soda
« skrivet: 20 oktober 2005, 20:29:23 »

Hej alla,

Ny som signatur, men har följt diskussionerna så länge forumet har funnits. Är nu i desperat behov av hjälp!! Husägare med bergvärme sedan 2 vintrar. Euronom bergvärmepump (Exotic 7 som ger max 5kW vid 0/50!!) kopplad mot ack.tank Exotank 500L med genomsträmningsslinga för varmvatten. Systemet är installerat av tidigare ägare redan 1999, men kan konstatera att efter två vintarar att detta är inte tillräcklig effekt  fiR:. Har varit i kontakt med den lokala installatören som numera inte säljer detta system utan endast kör NIBE (förstår inte varför  :-[). Deras förslag är att jag  till ett reducerat pris kan köpa en Nibe 1115 /1215 7kW pump kopplad mot befintligt borrhål på 110m aktiv djup!?

Fakta om min situation finns beskriven nedan men vill gärna ha några ytterligare synpunkter på om det är någon mening att spara befintlig ack.tank och koppla in den på något sätt. Både Nibe och installatören envisas med att en Nibe 7kW kommer att vara tillräcklig  :-\ men jag känner mer för en 8,5kW och ett kompletterande borrhål på 60-70m. Trött på att hela vinterhalvåret behöva gå ner i källarn för att ändra max FL så inte elpatronen går in. Trött på stödeldning i kaminen 90dagar om året (iofs skön värme och frun har inga synpunkter). Vill veta vilken pump/borrhål/inkoppling som skule vara den bästa i vår situation. Vid -15°C behöver huset 5kW från pumpen och elpatronen går på 6kW konstant och ändå ligger inne temp knappt över 20°C (tur att det finns kaminer). Låter inte detta som om en 8,5kW är vad som gäller?? Rickard, CarMan mfl - hjälp mig snälla.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!