Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ms larm säkra upp ?  (läst 2114 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Ms larm säkra upp ?
« skrivet: 21 november 2015, 16:49:49 »
Var i garaget när lyset slocknade förstod att 1 fas gått eftersom dottern håll på att baka. Byte säkringen och gick till vp som indikerade Ms larm försökte återställa via menyn men gick inte fick plocka bort fronten och vrida om en brytare sen funkade allt som vanligt igen. Lite konstigt var det eftersom säkringar gått förut men då har jag bytt säkring och allt har startat själv. VV tempen var ganska hög när jag fick igång den igen kan det vara därför det blev ms larm antar att belastningen ligger nära max redan då och tappar man 1 fas hinner styren inte stoppa kompressorn. Hur farligt är det med ms larm risk för skador om det händer ofta ? har bara 16 ampere säkring kanske läge att gå upp till 20 ampere. När vp startade såg jag belastning på 18,5 ampere på en av faserna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ms larm säkra upp ?
« Svar #1 skrivet: 21 november 2015, 17:07:45 »
MS = motorskydd löser om pumpen går och en fas försvinner och det återställer man normalt med en tryckning eller vridning. Har du 16 A huvudsäkring så kan det gå men du har inga marginaler, eftersom många olika "apparater" drar upp emot 10 A och ibland belastar samma huvudsäkring skulle jag säkra upp till 20 A om inte annat för att inte vara orolig.
Många har 16 A som huvudsäkring och klarar sig men som sagt dom är på marginalen rätt ofta utan att veta om det. En uppsäkring kostar hos vissa nätägare nästan inget medan andra vill ha en par tusenlappar. I mitt fallkör jag med 20 A och behöver aldrig fundera på belastningar och jag tycker att det är värt dom hundralappar det kostar
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ms larm säkra upp ?
« Svar #2 skrivet: 21 november 2015, 17:16:14 »
Men 1 fas har gått tidigare men har aldrig fått Ms larm nu vet jag visserligen inte om vp gått dom gångerna men det är ju troligt. Har ansett 20 ampere som en onödig kostnad men börjar ändra mig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ms larm säkra upp ?
« Svar #3 skrivet: 21 november 2015, 17:32:31 »
En annan sak att ha i minnet är att om huvudsäkringarna belastas till max ofta kommer dom att ibland bli mycket heta. Den värmen sprider sig till anslutningar och ledningar i närheten och kommer troligen att orsaka skador på isoleringen och anslutningar som börjar glappa och bidrar till än mer värmeutveckling. Otaliga är dom mätarskåp jag har fått laga när vinternätterna varit som mörkast och kallast. Nått som ingen vettig vill hålla på med när det är minus 20 och kallare, inte minst när man tidigare påtalat risken för "härdsmälta".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ms larm säkra upp ?
« Svar #4 skrivet: 21 november 2015, 17:43:01 »
När vp gör vv drar den mera ström och ligger då närmare max kan det vara det som gjorde att ms larmet gick nu och inte gått tidigare. Vet inte vad som hänt tidigare har bytt säkring och allt har funkat kanske styren stoppar kompressorn om den hinner med sitter ju effekt vakt i vp Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ms larm säkra upp ?
« Svar #5 skrivet: 21 november 2015, 17:49:05 »
Effektvakten stoppar inte pumpen utan bara ev tillskott. Och bryts spänningen på en annan fas än den som styrningen sitter på så kan jag mycket väl tänka mig att MS löser ut. Och det är troligen inte enbart VP som gör att säkringen går utan den är bara en del av totala lasten. 8 - 10 A tar ju massor av "apparater" som vi har i våra bostäder.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ms larm säkra upp ?
« Svar #6 skrivet: 21 november 2015, 18:07:25 »
Kan ju vara så att säkringen som gått tidigare varit samma som till styren. Har ny ugn som går på 1 fas brukar dom äldre gå på 3 fas ? Vet att det inte är vp som knäcker säkringarna men den hjälper ju naturligtvis till har för mig att den drar ca 4 ampere per fas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ms larm säkra upp ?
« Svar #7 skrivet: 21 november 2015, 18:21:37 »
Ugnar (separata) brukar i dag vara enfas och 10 eller 16 A, tidigare lite mer olika med en eller tvåfas element.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ms larm säkra upp ?
« Svar #8 skrivet: 21 november 2015, 18:31:53 »
När jag tänker efter tror jag ugnen var 16 ampere lägger man till lite övrig belastning blir det svart i garaget får nog säkra upp kostar ca en hundring i månaden såg jag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ms larm säkra upp ?
« Svar #9 skrivet: 21 november 2015, 18:36:27 »
Klokt val  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!