Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: konsten att fÃ¥ (nästan) gränslöst ROT-bidrag  (läst 16223 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Har till och från dragit lite rör i ett riktigt renoveringsobjekt, huset ägs av två äldre systrar som håller på och fixa till sitt föräldrarhem.
Huset är stort, putsat med mÃ¥nga spröjsade fönster som det tar evigheter att mÃ¥la, alla rör ska bytas, huset ska putsas om, taket bytas, alla golv ska slipas, total arbetskostnad 800.000:-... och alla jobb gÃ¥r pÃ¥ ROT bidrag... HUR?  Sc:,h

Jo, systrarna har skänkt 1% av huset till var och en av sina vuxna barn (totalt sex stycken) därav så får alla delägare nyttja 50.000 var i rotavdrag på samma fastighet, helt lagligt.

Jag tyckte det verkade skumt, så jag ringde till skatteverket och frågade om det verkligen var rätt.
Skatteverket har inga synpunkter på förfarandet så länge alla som söker bidraget är lagliga ägare till fastigheten.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: konsten att få (nästan) gränslöst ROT-bidrag
« Svar #1 skrivet: 12 juni 2012, 21:13:17 »
Hur mycket måste man äga? Räcker det med en promille?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: konsten att få (nästan) gränslöst ROT-bidrag
« Svar #2 skrivet: 12 juni 2012, 21:17:55 »
Hur mycket måste man äga? Räcker det med en promille?
Jag vet inte, men jag kan ju tänka mig att det kan uppstÃ¥ problem vid ev. försäljning om det finns 100 ägare som ska samsas om köpeskillingen  ::)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
det innebär även att delägarna måste betala "sin" del av kostnaden. Så för att få ut max ROT på var och en måste var och en av delägarna betala 50 000. Man får bara söka ROT sedan den man söker på har betalat sin faktura. Sedan kan ju systrarna skänka delägarna 50 000 var som dom kan betala sina fakturor med.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: konsten att få (nästan) gränslöst ROT-bidrag
« Svar #4 skrivet: 12 juni 2012, 22:25:30 »
Jo, men det är väl bara för byggfirman att skicka 6 fakturor till samma adress med med de olika barnens namn och personnummer. Dom skiter väl i vem som sätter in pengarna på kontot...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Ja naturligtvis så bryr sig inte byggaren om vem som betalar, det får skatteverket sköta. Huvudsaken att den som fakturerats står som avsändare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: konsten att få (nästan) gränslöst ROT-bidrag
« Svar #6 skrivet: 13 juni 2012, 07:15:19 »
Barnen kan inte söka nått ROT-avdrag på nått annat jobb (om de t ex har egna hus) om de fyller upp kvoten på detta hus, och så måste ju barnen ha jobb och betala motsvarande skatt för att det hela ska funka.
Men jag tyckte det var en fyndig lösning annars, faktum är att en massa hantverksjobb blir gjorda och dessutom "vitt".
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: konsten att få (nästan) gränslöst ROT-bidrag
« Svar #7 skrivet: 13 juni 2012, 09:06:25 »
Problemet är väl, att man får in en massa delägare i fastigheten, som så småningom kan leda till diverse problem.
Jag skulle i varje fall inte önska mig ett antal nya delägare i min fastighet.
erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: konsten att få (nästan) gränslöst ROT-bidrag
« Svar #8 skrivet: 13 juni 2012, 10:06:21 »
Har man vuxna barn så gör det väl inte så mycket om dom äger varsin procent av fastigheten. Förr eller senare skall dom ju ändå ärva resten...
På sätt och vis så går ju deras ROT-pott till renovering av nåt som även dom kommer att ha nytta av.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: konsten att få (nästan) gränslöst ROT-bidrag
« Svar #9 skrivet: 13 juni 2012, 10:19:46 »

Farligt upplägg! Det räcker med att ett av barnen kräver att huset skall säljas (orsak penningnöd, osämja, ...) så måste så ske - även om hen bara har 1 % i fastigheten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: konsten att få (nästan) gränslöst ROT-bidrag
« Svar #10 skrivet: 13 juni 2012, 10:30:28 »
Går det inte att skydda sig mot sånt med tydliga avtal?

Förr i tiden, innan gåvo- och arvsskatten försvann, så var det ju inte ovanligt att ägare av stora jord- skogsbruksfastigheter gav bort precis en så stor del av fastigheten till sina barn varje år så att barnen inte skulle behöva betala gåvoskatt. När den dagen kom att det var dags att ärva resten så blev arvsskatten lägre eftersom barnen redan ägde en del av fastigheten.
Jag tror aldrig att det var nÃ¥gra problem dÃ¥ att nÃ¥t av barnen helt plötsligt krävde att hela fastigheten skulle säljas  Sc:,h

Så själva grundupplägget är ju inget nytt, även om syftet numera är att sprida ROT-avdragen istället för att slippa skatt...
« Senast ändrad: 13 juni 2012, 10:35:10 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: konsten att få (nästan) gränslöst ROT-bidrag
« Svar #11 skrivet: 13 juni 2012, 11:05:32 »

I gåvobrevet måste i så fall klart stå att gåvotagaren ej får sälja eller på annat sätt överlåta fastigheten utan gåvogivarens samtycke, exempelvis. Jag hjälpte en gång en bekant med ett gåvobrev (jag är INTE jurist!) där jag la in en paragraf med ungefär den formuleringen och den accepterades av Lantmäteriet som utfärdade lagfart. Det är det jag menade med farligt upplägg: man måste vara noga med vad som står i gåvobrevet.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: konsten att få (nästan) gränslöst ROT-bidrag
« Svar #12 skrivet: 13 juni 2012, 11:15:16 »
Farligt upplägg! Det räcker med att ett av barnen kräver att huset skall säljas (orsak penningnöd, osämja, ...) så måste så ske - även om hen bara har 1 % i fastigheten.
Man kan ju inte kräva att fastigheten ska säljas, men man kan kräva att få sin del utbetald och äger man bara 1% så blir ju summan sällan astronomisk
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: konsten att få (nästan) gränslöst ROT-bidrag
« Svar #13 skrivet: 13 juni 2012, 12:34:02 »

Enligt samäganderättslagen kan en delägare i en fastighet, som vill sälja sin del, tvinga fram en försäljning av hela fastigheten (om inte exempelvis ett gåvobrev förhindrar detta).

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: konsten att få (nästan) gränslöst ROT-bidrag
« Svar #14 skrivet: 13 juni 2012, 12:44:29 »
Det är nog ingen bra idé att skänka bort andelar i sin fastighet, om man inte har riktigt bra skäl för att göra det.
Man kan aldrig veta hur det kommer att utveckla sig i framtiden, det är många som kommit i luven på varandra på grund av gemensamt ägande, trots goda föresatser från början.
erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!