Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Förslag pÃ¥ onödigt stor pump i förhÃ¥llande till elementkapacitet?  (läst 19188 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt sÃ¥ bra finns inte (när man ska vara nöjd)
Är på väg att sätta in bergvärme i ett äldre hus byggt 1966, tvåglasfönster och inte tilläggsisolerat. 75+75 kvm samt en källare som är lika stor med tvättstuga mm. För närvarande Olja och en luftpump. Tyvärr osäkra uppgifter om förbrukning och framledningstemperatur osv. Dock har dom som tittat ansett att det bör räcka till med antalet element och att det därför inte behövs shuntas ut särskilt hög temperatur när det är kallt.

Har fått förslag på pumpar där Rickard här har räknat fram att tom 6kw pump är rimligt utifrån nuvarande förbrukning. Fick nu en offert på en 11kw pump av en leverantör. Självklart kan det skilja beroende på hur man bedömer olika saker men det som jag kom att tänka på är om mina element verkligen kan tillgodogöra sig den effekten?

Jag har räknat lite på det. Om vi antar att en "högsta" framledningstemperatur som en normal VP kan/bör ge är 55 grader. Dvs att elementen är ca 35 grader varmare än rumstemperaturen = delta T. Kollar jag då storleken på mina element och jämför med motsvarande i Rinkabyrörkatalogen kommer jag fram till att mina element då kan ge 3000W på nedervåningens 75 kvm, 2100W på övervåningens 65 kvm (10 kvm kommer att få elgolvvärme i en toalett) samt att i källaren ger dom ungefär 2400W med nuvarande element (på 40kvm) samt att det ska installeras ett extra element i pannrummet nu när oljepannan åker ut kanske 1000W till. Totalt blir det 8500W som elementen kan avge med 55 graders framledningstemperatur som jag förstår det. Finns det då någon anledning/nytta att sätta in en 11KW pump? (Inga utbyggnadsplaner eller pooler planerade. Och vi har heller inte några planer på att sätta in fler element eller byta till golvvärme) Som jag förstår det så kommer det ändå att behövas spetsel för att höja temperaturen över 55 grader om det visar sig nödvändigt.. Visst lite varmvattensproduktion osv men ändå så känns 11KW som overkill i vårt hus. Till det hade man planerat ca 168m aktivt hål i Stockholmstrakten.



Skogstomten

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Coca-Cola...

Är detta kalkylförslag en pÃ¥hoppares eller en yrkesmannaprodukt?  ;)

Att sätta in så stor pump i det huset är rena vansinnet, om det inte är en inverter som "Oraklet" misstänker.
Jag anser ändå att det är overkill med även en X-11, då den rimligen kommer att få gå på mineffekt under större delen av året, och on/off under en betydande del.

Jag tror nog att man kan komma fram till en sån kalkyl om man räknar 3 X 75 m2, och räknar som om det vore i ett plan, det ger stora värmeavgivande ytor jämfört med ett hus i två våningar + källare.
Man brukar räkna med att källare och vindsvåning drar 30-50% av den energi som motsvarande yta i markplan.

Jag vidhåller att ditt maximala effektbehov bör ligga på ca (minns inte kalkylen, men) uppskattningsvis 7-8 kW.

Skall du köpa sÃ¥ stor pump skall du helst inte köpa Nibe eller Thermia, utan hellre IVT, och komplettera med volymförstorare, det skulle funka, och elpatronen kan du skruva loss och sälja.  ;)
« Senast ändrad: 06 maj 2010, 13:11:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
75+75 +40 med källaren?
Då är en en 9kW faktiskt rimligt!
Förbrukningen Rikard räknat på måste vart det du har idag med en aktiv luft/luft värmepump?
Om du sätter in bergvärme bör du väl dimensionera för hela huset och fimpa luft/luft pumpen när den tar slut.
Högsta framledning på dagens VP ligger runt 65 på de flesta, vilket system har du i huset, kanske är det i stil med 65/45 vilket gör en min 9kW rimlig som jag ser på det.
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du kan läsa den diskussionen här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=33415.msg311898#msg311898

Källaren drar inte mycket mer energi vid DUT än vid 0-gradigt, och vindsvåningen, tja den värms ju till stora delar av markplanet.
Men visst, skall ni börja köra värme i garaget, då kan det behövas mer.
Alltid svårt att säga med säkerhet, men att köpa en värmepump som under större delen av året får driftstider på kanske 5-10 minuter åt gången p.g.a för hög uteffekt kan inte vara vettigt.
« Senast ändrad: 06 maj 2010, 13:17:39 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Om jag räknar pÃ¥ ett 2 planshus med källare pÃ¥ totalt 225 kvm byggt 66 och kör en effektberäkning sÃ¥ kommer jag fram till 13,5 kw vid dut -20 i Stockholm. En diplomat 12vill ha 256m hÃ¥l för att klara 0 vid dut. Pumpen ska klara huset till -8  En 6kw som Rickard vill ha ska klara huset till +3 med 139m hÃ¥l  Jag vet vad jag skulle valt .  DÃ¥ har jag valt 22 grader som innetemp, och räknat i Thermias Program.  *vinkar*

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt sÃ¥ bra finns inte (när man ska vara nöjd)
IVT HE11 är det som är föreslaget. Jag har bett dom räkna på vad en 9:a skulle ge för tillsatsel. I beräkningen har dom använt en schablon och beräknad/angiven effekt är 35000kwh totalt. Vilket känns mycket. I förhållande till det jag angav som uppskattats av tidigare ägarna. 1,8-2,3 kbm olja samt 6500kwh med luftvärmepump installerad.

Luft/luft värmepumpen är 1,5 år ska man stänga av den och bara köra på bergvärmen eller ska man låta dom hjälpas åt så länge den funkar?
« Senast ändrad: 06 maj 2010, 16:16:46 av skogstomten »
Skogstomten

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Med dina förbruknings siffror ska en 6 kw VP  Klara sig till -1.  Det blir för det mesta en större pump om man räknar pÃ¥ effekt gentemot förbrukning.  Men du har inga bra förbruknings siffror alltsÃ¥?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
 *roflmao*  *roflmao* Ja du Rickard . Är det en utmaning till mig  ;)
Vad tror du själv. Titta på framräknad radiator effekt mot boyta , 1966 fanns det inga 55-45 system

Rickard . Din beräknade topp effekt pÃ¥ 7-8 kwh pÃ¥ 225 m2 Vad fÃ¥r du dom siffrena ifrÃ¥n 35,5 Watt per m2 med 8kwh  ::) dÃ¥ stämmer inte ens en enkel schablon beräkning . 

Nej  det finns en lista Som jag gÃ¥r efter .Den är sammanställd av mig och min farsa som va en röris av gammla stammen .Dom som klara allt frÃ¥n att konstruera/Svetsa  Panncentraler pÃ¥ 10-30MWH och samtidigt göra en infiltrering eller ett pannbyte M-M  . När den är gjord  utalar man sig om toppeffekter pÃ¥ tilltänkt objekt och vad bästa lösning är, Men jag vÃ¥gar hÃ¥lla med V-P oraklet gällande toppefffekt 13,5 kwh för det borde ligga där i närheten för att säker ställa komforten i fastigheten . Men som jag skrivit och raderat Man kommer inte sÃ¥ lÃ¥ngt pÃ¥ tro och prova tekniken  :), Ska man ge nÃ¥gon ett rÃ¥d ska man vara 100% pÃ¥ sin sak .

I stockholm ligger den här fastigheten . Du vet Hade jag varit pÃ¥ humör och inte sÃ¥ besviken skulle jag tagit med mig ett sexpack cocacola och Ã¥kt dit . Det tar inte mer än en timme sÃ¥ har man uträtt dom frÃ¥ger skogstomten har för att hans värmepumps installation ska bli kund anpassad efter hans önskemÃ¥l och ställda hygien krav .  ;) Och dÃ¥ hade jag utbildat en till i värmepumparnas värd.  :)
C-C Gängse vvsare
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Jag mÃ¥ste göra nÃ¥nting rätt om jag hamnar pÃ¥ ungefär samma nivÃ¥ som Coca-Cola :)   Hoppas Konspirations SANSUN ser det, det kanske inte är nÃ¥gra större fel pÃ¥ Thermias program.  Jag ska försäkerhets skull räkna pÃ¥ detta objekt med det allsmäktiga, opartiska  PRESTIGE oxÃ¥ sÃ¥ fÃ¥r vi se var vi hamnar. Postar svar senare, mÃ¥ste göra ett log-PH diagram pÃ¥ en 280kw pump Thumbsup

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
Jag mÃ¥ste göra nÃ¥nting rätt om jag hamnar pÃ¥ ungefär samma nivÃ¥ som Coca-Cola :)   Hoppas Konspirations SANSUN ser det, det kanske inte är nÃ¥gra större fel pÃ¥ Thermias program.  Jag ska försäkerhets skull räkna pÃ¥ detta objekt med det allsmäktiga, opartiska  PRESTIGE oxÃ¥ sÃ¥ fÃ¥r vi se var vi hamnar. Postar svar senare, mÃ¥ste göra ett log-PH diagram pÃ¥ en 280kw pump Thumbsup
Oraklet!
Hellre konspiratorisk än insnöad!  ;D
Du Ã¥terkom aldrig med en analys av dem värden som du fick. Du har alla data. Använd värmebehov 45 000 kWh, DUT -28 och Ã¥rsmedletemoeratur 2,5 och en verkningsgrad som är realistisk. Säljer du ocksÃ¥ värmepumpar frÃ¥n Viessman?  studs
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Coca-cola, att hela tiden ange effekt med en beteckning för energi ser ju inge vidare ut.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
vad vill du ändra pÃ¥ dÃ¥ ,om det nu ser sÃ¥  illa ut .  jag har ingen akademisk utbildning bakom mig .  Det här med uppställningar och grejer är inte min grej, förstÃ¥r du inte vad jag skriver fÃ¥r du gärna frÃ¥ga. .
Du kan inte bara skriva att nÃ¥got är fel . Rätta den som gjort fel  
Huset drar x kw itimmen det skriver jag så här tex 10kwh för det är vad det drar vid dut
ett värmeverk  har en kapacitet att producera 10mw. det skriver jag sÃ¥ här 10mwh för det är vad som produceras per timme
om det är en felformulering av mig Kan du väll berätta hur jag ska skriva så gör jag det.
c-c
« Senast ändrad: 06 maj 2010, 21:29:49 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
vad vill du ändra pÃ¥ dÃ¥ ,om det nu ser sÃ¥  illa ut .  jag har ingen akademisk utbildning bakom mig .  Det här med uppställningar och grejer är inte min grej, förstÃ¥r du inte vad jag skriver fÃ¥r du gärna frÃ¥ga. .
Du kan inte bara skriva att nÃ¥got är fel . Rätta den som gjort fel  
Huset drar x kw itimmen det skriver jag så här tex 10kwh för det är vad det drar vid dut
ett värmeverk  har en kapacitet att producera 10mw. det skriver jag sÃ¥ här 10mwh för det är vad som produceras per timme
om det är en felformulering av mig Kan du väll berätta hur jag ska skriva så gör jag det.
c-c

Skriv då då 10kW samt 10MW, 10kWh kan ju innebära att effekten varit 1 kW under 10h eller 100W under 100h, stryk h:et helt sonika när du menar effekt.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
 *roflmao* pettitesser ville vessla .
 10kw kan va en momentan uppmätt effekt beroende pÃ¥ i vilket samband det sätts ;) 10kwh  är vad det termiska skalet drog eller vad en panna producerade under en timme . allt är hur du läser och tolkar det .
ha det bra  *vinkar*
c-c
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!