Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite hjälp  (läst 1778 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MÃ¥nskensbonde

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Lite hjälp
« skrivet: 04 september 2006, 14:46:48 »
Kort info:

Trähus äldre ( uppskattad direktelsförbrukning 25-30´Kw )
Tot yta 200kvm
Ort "stockholm"
Fam. 2 vuxna+2"tonåringar"
 
Nuvarande system: Vedpanna (2004) med acctankar i separat byggnad. Vvb inbyggd i acctank. värme och tappvarmvatten leds via en kulvert till bostadshuset, där värmen går direkt till radiatorerna.
Tappvarmvattnet går via kulverten till en elberedare (för att ha varmvatten oaktat vedeldningen) och sedan till våra tappställen.

Systemet fungerar oklanderligt och jag är mycket nöjd, nästan... Anledningen till att jag frågar på detta forum är att jag överväger att korta ner eldningssäsongen med en luft/vatten pump. samt att denna får förvärma tappvarmvattnet på sommaren ( då jag ej eldar utan bara kör elberedaren)

Jag har snurrat runt på detta forum och hittat mycket!!! men lite för lite om hur denna synergi fungerar.

-Ska jag "manuellt" köra LVpumpen och stänga av manuellt då det blir kallt??
- finns det automatik som kan styra detta åt mig?
- Är det dumheter att köra dessa system tillsammans?
- rak eller "flytande" kondensering när jag kör mot acctank
- vår och höst skulle man vilja "ladda" dagtid- värma nätter! automatik möjlig??
- Storlek på pump

Då min vedeldning är "gratis"/ kostar arbete är denna investering en komfortinvestering för att minska arbetet till en bra driftskostnad.

tacksam för svar
Lasse G





Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lite hjälp
« Svar #1 skrivet: 04 september 2006, 15:24:13 »
Just vedeldning och värmepump är svårt att kombinera, det finns reglerenheter till L/V VP:ar som kan göra det mesta men tyvärr kan de inte stoppa in vedklabbar i en panna.

Ett alternativ är att köra L/V VP:n med fast kondensering mot acktanken med VVB. Om du eldar så känner VP:ns givare av temperaturen i tanken och stoppar helt enkelt laddningen när den blir varm. Men besparingen blir ju sämre än med flytande kondensering.

På de flesta L/V VP:ar brukar gå att ställa in vid vilken utetemp den ska sluta jobba.

Här är en bild på hur du kan koppla ihop grejorna.

http://www.nibeonline.com/pdf/M10286-2.pdf
« Senast ändrad: 04 september 2006, 15:31:27 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MÃ¥nskensbonde

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp
« Svar #2 skrivet: 04 september 2006, 16:03:03 »
kul med så snabb respons, Tack!



Nej nyvärr kommer jag nog inte få någon automatik att kasta in veden i pannan...
Då jag kör mot acctank så skall jag använda system med "fast" kondensering!?

Principskissen ser ut som de tankar jag själv haft, jag skall sätta mig och titta nogrannare.

Då är det med andra ord en "smal" sak att ställa in vid vilken temp man vill att VP´n skall sluta arbeta (har förstått att det möjliga effekttutaget faller med lägre utetemperatur)

Rätta om jag har fel..
Jobbar den då mot ett börvärde i acctanken, men endast vid de av mig inställda utetemperaturerna.

Tack för svaret!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lite hjälp
« Svar #3 skrivet: 05 september 2006, 07:35:00 »
Då jag kör mot acctank så skall jag använda system med "fast" kondensering!?

Principskissen ser ut som de tankar jag själv haft, jag skall sätta mig och titta nogrannare.

Då är det med andra ord en "smal" sak att ställa in vid vilken temp man vill att VP´n skall sluta arbeta (har förstått att det möjliga effekttutaget faller med lägre utetemperatur)

Rätta om jag har fel..
Jobbar den då mot ett börvärde i acctanken, men endast vid de av mig inställda utetemperaturerna.

Tack för svaret!

Jepp, du har fattat rätt.  Thumbsup

Jag tror att du även kan styra acktankens temperatur efter utetemperaturen men det kräver en extra reglerenhet, Smo10 för Nibe eller EcoLogic för CTC, frågan är om det är värt detta?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!