Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Pressostat hög samt producerar bara väldigt varm varmvatten  (läst 10649 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alstorp8109

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
har följande problem med nedanstående värmepump
IVT GreenLine C5 från 1998/99 utan display
Problem med att värmepumpen endast producerat varmvatten de senaste 3-4 veckorna. Senariot har vart ungefär följande.
2014-09-2x
VP larmar för Hetgas Hög, flera gånger dagligen.
Varmvattnet blir väldigt varm ca 73grader.
Verkar inte få ut någon värme i golvslingorna.
Rensar ”smutsfiltret som sitter efter cirk-pumpen som är placerad precis efter där röret lämnar VP:n.
Luftar både på varmvattenberedaren och vid golvslingfördelaren, fyller på systemet så att tryck kommer över 1bar i exp.kärlet.
Starta om VP, lite bubblor i synglaset vid uppstart men försvinner efter ca 2min, får direkt igen Hetgas hög.
VP kör ständigt varmvatten och Tillskott är ofta inkoppad
2014-10-12
Plockar ner växelventilen/3-vägsventilen (LK Armatur EMV 110-M 89i0, bytt av IVT servicepartner för ca 2 år sedan) och kontrollerar denna samt smörjer den lite.
Kollar smutsfilter igen, inget där, luftar o fyller på lite.
Hetgas hög felet försvinner, visar Givarfel, försvinner efter reset
Får istället Pressostat hög vid omstart av VP
Testar att koppla om utegivaren till plintarna för ”innegivare” får då direkt Givarfel.
VP kör hela tiden varmvatten och oftast då med hjälp av Tillskott, varmvattnet blir nu 87grader.
Ingen värme ut i golvslingorna, rör kalt efter växelventilen.
2014-10-14
Efter ännu en omstart så är VP:n i Drift samt gör Varmvatten, nu går även en del värme ut till slingorna, Tillskott också aktivt, stoppar pga Pressostat Hög. Stänger VPn.
2014-10-15
Startar VPn. Drift igång en stund men stoppar för Pressostat hög. Resetar o stänger av VPn.
Hoppas ovanstående felbeskrivning gör att någon kunnig och vänlig själ därute kan komma med tips på vilken/vilka givare det som är kass eller om det är någon cirkpump som inte gör sitt jobb, Växelventilen tror jag inte det kan vara då den skiftar läge.
Tack på förhand
Patrik

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Pressostat hög samt producerar bara väldigt varm varmvatten
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2014, 09:42:29 »
Mät givaren för varmvatten. Jämför resistansen mot tabellen i handboken, stämmer den någorlunda med verklig temperatur i beredaren? Kan givaren släppt från varmvattenberedaren så den visar fel av den anledningen? Givaren sitter väl under isoleringen, jag vet inte om den är fäst mot beredaren eller om den bara är klämd under isoleringen.

Det låter ju som den inte registrerar att beredaren kommit upp i värme utan den kör varmvatten hela tiden tills den larmar och stannar.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Pressostat hög samt producerar bara väldigt varm varmvatten
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2014, 09:44:10 »
Pumpen saknar display. Betyder det att de varmvattentemperaturer som anges inte baseras på signaler från de givare som styr pumpen utan är avlästa på t.ex. kontakttermometrar?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad alstorp8109

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Roland. Temperaturerna är uppmäta med termometer när jag spolat varmvatten i köksvasken

Utloggad alstorp8109

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mät givaren för varmvatten. Jämför resistansen mot tabellen i handboken, stämmer den någorlunda med verklig temperatur i beredaren? Kan givaren släppt från varmvattenberedaren så den visar fel av den anledningen? Givaren sitter väl under isoleringen, jag vet inte om den är fäst mot beredaren eller om den bara är klämd under isoleringen.

Det låter ju som den inte registrerar att beredaren kommit upp i värme utan den kör varmvatten hela tiden tills den larmar och stannar.
Har nu ikväll just kollat hur denna termometer satt fast, verkade som den bara var instoppad under isolering, ska mäta upp den imorgon har ingen fungerande multimeter hemma,

Utloggad alstorp8109

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
tillägg till händelseförloppen ovan. Pumpen hade varit avstängde hela dagen, startade den först nu ikväll. VP indikerar Drift samt att den gör Varmvatten, kör ett tag sedan Pressostat hög samt att lysdioden för Varmvatten o Till lyser. Resetar VP som startar om kör på nytt Varmvatten man stannar ganska omgående nu med Hetgas hög, Åter reset av VPn som nu återgår att köra en stund Varmvatten för att sedan på Pressostat hög och så fortsätter det.

Kände på Värmebärarpump P2 som den kallas i manualen, den var ganska varm, men rören innan och efter va kalla, kan det vara så att det är stopp i något av dessa rör ?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Pressostat hög samt producerar bara väldigt varm varmvatten
« Svar #6 skrivet: 16 oktober 2014, 07:38:52 »
Ungefär hur länge gick den? Hade den värmt upp beredaren när den slog ifrån?

Har du kollat att pumpen P2 fungerar? Stopp i rören är inte troligt.
Om värmebärarpumpen P2 inte fungerar stannar nog kompressorn ganska snabbt, typ någon minut? Men hur kan då beredaren bli så het? Kan det vara elpatronen som värmer med hjälp av självcirkulation?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Pressostat hög samt producerar bara väldigt varm varmvatten
« Svar #7 skrivet: 16 oktober 2014, 08:17:54 »
Troligen cp för golvslingorna som inte fungerar. Kan du se om det är något flöde indikerat av givarna i gv-centralen?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad alstorp8109

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ungefär hur länge gick den? Hade den värmt upp beredaren när den slog ifrån?

Har du kollat att pumpen P2 fungerar? Stopp i rören är inte troligt.
Om värmebärarpumpen P2 inte fungerar stannar nog kompressorn ganska snabbt, typ någon minut? Men hur kan då beredaren bli så het? Kan det vara elpatronen som värmer med hjälp av självcirkulation?
Oftast går den bara någon minut. Dock så blev varmvatten beredaren inte så varm igårkväll i och för sig så starta jag inte om pumpen så många gånger och Tillskottet gick inte in alls igår. Har kollat Tempgivaren som sitter på beredaren och den funkar som den ska gav 5,39kOhm vid 22grader. Som jag skrev innan så är motorn till P2 varm men inte rör innan och efter. Vet inte riktigt hur jag ska kolla om pumparna funkar som de ska.

Utloggad alstorp8109

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Troligen cp för golvslingorna som inte fungerar. Kan du se om det är något flöde indikerat av givarna i gv-centralen?
Enda jag kan se vid gv-centralen är om reglerdonen är öppna o kallar på värme eller är stängd. Nu är de öppna eftersom huset vill ha värme men inte får någon. Fram och retur rören är ungefär lika varma vid gv-centrallen.
Kan bara påminna mig att det öppnats ut mot golvslingorna en gång de senast tiden. vad kan det vara som gör att växelventilen inte slår över på golvslingorna utan envisas med att gör varmvatten. Kan man tvångsköra den så att den går mot slingorna ?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Pressostat hög samt producerar bara väldigt varm varmvatten
« Svar #10 skrivet: 16 oktober 2014, 11:07:50 »
Finns det inga flödesgivare på gv-centralen?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad alstorp8109

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Finns det inga flödesgivare på gv-centralen?

Nope inga flödesgivare, endast reglerdonen som sitter här.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Pressostat hög samt producerar bara väldigt varm varmvatten
« Svar #12 skrivet: 16 oktober 2014, 14:27:51 »
Då måste du ta reda på om cp fungerar eller ej.
På gaveln brukar det sitta ett täcklock som man kan ta bort utan att det kommer ut mer vatten än några droppar.
Innanför sitter det ett spår i motoraxeln som man kan använda för att lossa en fastnad sådan, dvs kolla om den snurrar och om den inte gör det så hjälp igång den med en skruvmejsel.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Pressostat hög samt producerar bara väldigt varm varmvatten
« Svar #13 skrivet: 16 oktober 2014, 21:54:51 »
Det har förekommit fall där de flexibla slangarna har åldrats så att de har täppts igen. Fungerar cirkulationspumpen som den ska kan det vara värt att kolla dem.

Att motorn till P2 är varm och brummar betyder bara att den får ström. Det betyder inte att pumphjulet roterar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad alstorp8109

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det har förekommit fall där de flexibla slangarna har åldrats så att de har täppts igen. Fungerar cirkulationspumpen som den ska kan det vara värt att kolla dem.

Att motorn till P2 är varm och brummar betyder bara att den får ström. Det betyder inte att pumphjulet roterar.

Efter att ha sökt info bla här på forumet så har jag läst om dessa flexibla slangar. De enda flexibla slangar jag har sitter utanför självs VPN för att ta upp "tryckstöttar" skulle jag tro, dessa är helt rakt dragna dvs utan böjar, men inne i själva VPn ser jag inga flexibla salangar.

P2-motorn är det något en handyman kan demontera/plocka ut för att verifiera om den är ok eller inte, vad ska man i så fall tänka på ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!