Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kb temp/diff  (läst 907 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxMartin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kb temp/diff
« skrivet: 28 januari 2006, 19:11:59 »
Hej

Denna fråga har väl ältats redan ett antal gånger..........
Nu när pumpen har fått jobba ordentligt i några veckor så verkar det som kb har stabiliserat sig på -1 in & -3 ut.
Cirk pumpen går på hast.3. Om jag sänker den ett snäpp så lär jag väl få en större diff, men å andra sidan så kyler jag väl hålet ännu
mer och det är ju redan ganska "kallt". Är det någon risk med detta?
Displayen visar ju inte decimaler så diffen kan ju iofs vara ngt srörre. Loggerns givare litar jag inte riktigt på ännu då jag har lite svårt att kalibrera dom så att dom följer vp´ns temperaturer.
Vp´n startades 1juli -05. Nibe 1215-7 & 140m borra (135m aktivt).

Trevlig helg!  studs

/MaxMartin

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kb temp/diff
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2006, 00:19:41 »
Kylningen av hålet beror nog inte på hastigheten på pumpen utan på hur mycket energi du plockar upp. Pumphastigheten påverkar hur din pump kan tillgodogöra sig energin men om du kör på 2 eller 3 har inte någon större betydelse
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tapen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Kb temp/diff
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2006, 00:21:58 »
Det är helt ofarligt att sänka hastigheten på kb-pumpen ett snäpp. Men det finns knappast något att vinna på detta utöver en marginell minskning av kb-pumpens elförbrukning.
Någon sänkning av temperaturen i borran blir det inte. Visserligen sänks temperaturen på kb-ut något, men eftersom flödet samtidigt blir lägre så blir energiuttaget oförändrat!
Nibe 1215-10 (12kW vid 0/35) + 200l tank mot knackningar.  Installationsdatum: 2005-01-09.
Aktivt borrdjup: 175m.   2-plans suterränghus, 240kvm, Stockholm, byggår 1968.
Tidigare förbrukning - med oljeeldning: 4,5m3, med elpanna: 42000kWh (inkl HH). 
Förbrukning med VP:  V+VV=7900kWh,  HH=7500kWh dvs totalt 15400kWh!
Ingen tillskottsel har behövts hitintills. Är väldigt glad för att jag valde en betydligt kraftigare vp än vad "experterna" rekommenderade!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!