Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BlÃ¥sa rent kylkretsen med helium?  (läst 1356 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johan_paz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Blåsa rent kylkretsen med helium?
« skrivet: 10 december 2017, 14:04:52 »
Tänkte för säkerhets skull "spola" igenom mina lvp innan de monteras ihop helt och vakuumsugs av mig. Då jag inte hittat någon bra och billig kvävgas på flaska så tänkte jag testa med den behållare som följde med ett antal heliumballonger.

Så frågan är, är helium en ok gas att spola rent med? Hur funkar det sedan när man skall vacuumsuga, är det skadligt/farligt för vakuumpumpen? En tvåstegs refco. Eller är det ok bara man byter olja efteråt?
Finns det någon annan billig, lättåtkomlig gas (dvs inte direkt från aga osv) som funkar bättre? tryckluft på burk har man ju ingen aning om vad den innehåller, jag har dykflaskor men den luften är gammal och kan eventuellt innehålla vatten och diverse då de legat några år, kanske kan vara ett alternativ att fylla dem med ny torr luft och köra på de? Men det är ju att blåsa med vanlig luft med visst vatteninnehåll.


Sedan så är det ju inte bara att blåsa in med ett munstycke man håller emot ladd porten om jag förstått det rätt, finns det något smart sätt att blåsa igenom när man bara har en "ballongadapter"?, dvs ett plaströr som man böjer för att fylla ballongerna. Tänkte blåsa in igenom högtrycksröret in mot innedelen och sedan skruva ihop bägge så fort de går efter att jag jag blåst klart.

Hoppas någon har tid med några praktiska svar :)
Thermia G2 Duo 10 m 300L beredare. Funkishus byggt 44, renoverat 04-09, 140+50 kvm uppvärmt, salig blandning av: golvvärme, radiatorer från både 40talet och diverse 00tal. Numera pensionerad L/L pump.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Blåsa rent kylkretsen med helium?
« Svar #1 skrivet: 11 december 2017, 09:15:13 »
Helium är helt inert gas och borde funka att använda på samma sätt som kväve, normalt är kväve billigare.
Den borde inte påverka varken olja eller nått annat.
Men jag undrar om det ger nått extra, om man vakuumsuger ordentligt så ska det ju inte finnas nån fukt kvar ändå? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Blåsa rent kylkretsen med helium?
« Svar #2 skrivet: 15 december 2017, 18:07:27 »
Räcker att vakumsuga.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Blåsa rent kylkretsen med helium?
« Svar #3 skrivet: 15 december 2017, 18:34:29 »
Luften i dina "dykfaskor" är lika torr i dag som den var när flaskorna var nyfyllda.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!