Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga om cirkulationspump  (läst 1315 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DennisP

  • Gäst
DennisP
Fråga om cirkulationspump
« skrivet: 05 augusti 2017, 19:50:32 »
Hej!
Har en IVT värmepump, har kopplat bort två radiatorer så har inget tryck i systemet nu knappt, och samtidigt så kopplade jag bort cirk pumparna, har 2st, en integrerad i pannan och en extern till en golvvärmecentral.
När jag kopplade bort dem så fick jag två larm på pannan, ena larmet va något om elkassetten, och det andra något om för hög värme, återkommer med exakta larm då jag ej har dom framför mig nu, blev bara lite orolig och tänkte höra med er här om det är någon fara eller vad man ska göra..
Mvh Dennis

DennisP

  • Gäst
DennisP
SV: Fråga om cirkulationspump
« Svar #1 skrivet: 05 augusti 2017, 20:03:09 »
Här kommer larmen, Elkasett (EK) samt Värmebärare ut Max T8 (GT8)
Med vänlig hälsning, Dennis

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Fråga om cirkulationspump
« Svar #2 skrivet: 05 augusti 2017, 20:25:01 »
Jag är inte säker på att jag förstår vad du gjort eller vad du försöker göra men en sak är i alla fall säker. Du måste ha cirkulation på vattnet i pannan. Annars stannar VPn mycket snabbt pga för hör temp på värmebäraren.

Båda larmen kan du få om du inte har cirkulation på vattnet i pannan.

Du får nog bättre och fler svar om du gör en utförligare beskrivning och talar om vilken VP du har
« Senast ändrad: 05 augusti 2017, 20:30:01 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fråga om cirkulationspump
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2017, 22:54:38 »
Du måste stänga av värmepumpen helt.

Ska du ha den att göra varmvatten så måste interna cirkpumpen gå, och växelventilen måste kopplas ur samt ställas i läge för varmvatten.
Du måste ha vatten i värmepumpen så att den kan pumpa runt vattnet i VVB:ns mantel.
« Senast ändrad: 06 augusti 2017, 23:00:24 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!