Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC ECO AIR 410 luft/vatten kontra NIBE F2030-9 kW...vad i hela...  (läst 20270 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skaftet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
...friden ska man välja  ???
Jag har blivit offererad dessa värmepumpar:
•   1st. Nya NIBE F2030-9 kW luft/vatten värmepump
•   1 st. Nya NIBE VVM 310 med (9+3) kW el. patron
och
•   1st. Nya CTC ECO AIR 410 luft/vatten värmepump
•   1 st. Nya CTC ECO Zenith i 250L med (9+ 6) kW el. patron 

Skulle vara oerhört tacksam för synpunkter och anledning varför den ena och inte den andra.

Tack på förhand!


Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Vad är priserna på offerterna? Vad är det för prisskillnad?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Skaftet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe är 2000:- dyrare än CTC:n...dock är inte priset det viktigaste utan min fråga var skillnaden mellan dessa och varför jag skulle välja den ena före den andra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Jag menade totalpriset.
CTCs prylar är helt nya versioner så jag tror att vi är många som undrar vad dom kostar jämfört med gamla EcoAir och EcoEl.

Nya EcoAir 400 har ett betydligt bättre arbetsområde och kan ge varmt vatten även vid väldigt låg temperatur, så även här i Västerbotten hade jag nog klarat mig nästan helt utan elpatron med nya EcoAir. "Nya EcoEl" (EcoZenith i250) är ändrad gentemot EcoEl på det viset att VPn kan värma även övre tanken direkt. Nu har inte det varit nåt direkt problem tycker jag, men om man gillar att bada badkar så har gamla EcoEl haft svårt att leverera tillräckligt mycket riktigt varmt vatten. Den delen borde bli betydligt bättre med den nya konstruktionen och framförallt med den nya VPn. Nya konstruktionen borde göra att VPn kan värma nedre tanken till lägre temp och sen byta till övre tanken den sista stunden och på så vis hjälpa till att få bra skiktning i tanken.

Men frågan är ju vad den kostar. Om den är för dyr så blir återbetalningstiden lång och då lönar det sig kanske bättre med bergvärme.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Skaftet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, jag jag förstår. CTC:n ligger på 96000:- inkl. installation, el och nya 28mm kopparrör från pump till panna.
Jag har en helt ny Nibe varmvattenberedare på 300 liter, den köpte jag för att kompletterra den nu kraschade IVT:n som endast hade 165 liter att bjuda på. När vi är 5 i familjen blir det lite klent.
På vilket sätt ska man använda den nu när man köper en ny värmepump??
Bergvärme är inget alternativ i Malmö.

Tack för infon!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Det går ju att mata VVBn från EcoZenith och sen låta VVBn toppa själv med det sista upp till 60 °C eller vad du vill ha på den. Då lär aldrig varmvattnet ta slut och du har så det räcker till bad också.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: CTC ECO AIR 410 luft/vatten kontra NIBE F2030-9 kW...vad i hela...
« Svar #6 skrivet: 05 oktober 2013, 19:19:58 »
CTC vinner för mig men endast för att den är större med sina 11,5kW vid +7°C ute

hade offerterna varit mellan CTC 408 och Nibe 2030-9 som är mer jämna sÃ¥ hade jag tagit Niben eftersom den gÃ¥r till -25°C mot CTC -22°C och det gör den tydligen med 63°C framledning  :o
De tre graderna på utomhustemperaturen kan göra mycket för när tillskottet går in och med framledningen på de höga temperaturerna så behöver man troligtvis inte byta radiatorer för att få ut värmen i huset så länge som man har returtemp på 55°C.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
Jag ser ingen spec på vad CTC ger vid -15*C, Niben ger 6.46kW vid -7 och 5.77kW vid -25*C medan CTCn ger 7.3kW vid -7 (alla angivelser vid 35*C ut).
COP vid -7/35 är nästan samma med 3.26 resp 3.3 och skillnaderna är i det stora hela väldigt små i effekt och cop.
Jag vet inte vilken teknik CTC har men Nibe kör med vätske och gas injection för att ge högre effekt samt för lägre hetgaser.

Det avgörande är nog hur innedelarna fungerar och det vet jag inget om.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Hur varm framledning man behöver är en viktig faktor. Niben tycks kunna ge varmare vatten när det är riktigt kallt, under -20, men sen spelar det roll hur dom funkar även under den delen av året när det är bara några få minusgrader och när det är plus.

Jag har ingen aning om hur supporten funkar med en Nibe, men det har funkat bra för mig med CTC när nånting krånglat. Firman som sålde och installerade min anläggning gick i kk ett knappt år efter installationen (ingick i en rikstäckande franchise-kedja) så jag har haft kontakt med CTC istället och det har inte varit några problem. Dom svarar till och med på mail när jag haft allmänna tekniska funderingar.

Folk här inne har brukat prata sig varma för CTC's EcoZenith-tank och nu har man ju byggt en liten sån, i storlek som en gammal EcoEl men med samma principiella uppbyggnad som ursprungliga EcoZenith, och konstruktionen gör att behovet av elspets borde sjunka rejält.

Du borde köpa CTC om inte annat sÃ¥ för att kunna berätta för oss andra hur det funkar!  tOOmten
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Apropå temperaturer och framledning. Såhär ser det ut för nya EcoAir 400 jämfört med gamla EcoAir och EcoAir PolarEdition, och det borde räcka långt för de allra flesta. Det hade räckt bra för mig, uppe i Västerbotten. Det är inte många dagar per år som vi har kallare än -20 °C.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Skaftet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
DÃ¥ blir det nog en CTC imorgon  :)

Tack för all input sålänge!

Utloggad Bagarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Novis
SV: CTC ECO AIR 410 luft/vatten kontra NIBE F2030-9 kW...vad i hela...
« Svar #11 skrivet: 07 november 2013, 22:50:37 »
Hur har det gått för dig, jag är i samma situation och det lutar åt CTC 410 för mig också, men behövs det verkligen en varmvatten beredare?

Fungerar anläggningen bra och är du nöjd? Gärna lite reflektioner.

kulakalle

  • Gäst
kulakalle
SV: CTC ECO AIR 410 luft/vatten kontra NIBE F2030-9 kW...vad i hela...
« Svar #12 skrivet: 15 november 2013, 10:14:36 »
En liten reflektion...

Det jag inte förstår riktigt är hur pumpen ska kunna leverera upp till 65 grader vid -22 grader utomhustemperatur.
Om den bara kan leverera 7,3 kW (av utgångs 11,5 kW) vid -7 grader och 35 graders varmvatten.

Då är det lätt att räkan ut att vid -22 och 65 graders varmvatten är det med elpatron och det kan du göra med vilken elpanna som helst, så det är med väldigt mycket modifikation som man presenterar siffrorna och berättar egentligen inte hur man får fram dessa 65 grader......inte med kompressordrift i alla fall.

Skulle vara intressant om någon kan få ut av CTC vad maskinen levererar vid -22 grader (utan elpatron)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Vilken pump är det du tror levererar 65 gradigt vatten vid -22? Om det är CTCs EcoAir du syftar på så ser du väl i diagrammet som jag lagt in att den (enligt CTC) kan leverera 53 °C vid -22, en ganska rejäl skillnad som väl speglar just sänkningen i effekt när det blir kallt.

Elpatronen räknas inte in i vad EcoAir kan leverera av det enkla skälet att det inte finns nån elpatron i EcoAir. EcoAir är en luft/vatten-värmepump, inte en tank eller elpanna, och den måste inte kopplas mot nån viss tank/elpanna.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: CTC ECO AIR 410 luft/vatten kontra NIBE F2030-9 kW...vad i hela...
« Svar #14 skrivet: 15 november 2013, 13:42:43 »
Jag tror det är Niben som jag skrev om i min tidigare post han menar.

Saxat från Nibes info om F2030-9
Citera
Högt temperaturområde
– Framledningstemperatur max 65 °C (ner till -10 °C) linjärt till 63 °C (från -10 °C till -25 °C)
– Returledningstemperatur max 55 °C

Kan man tolka detta annat än att den kan leverera 63°C vid -25°C ute temperatur?
Men med 55°C returlednings temp är 63°C framledning på håret om man räknar med 7°C delta över radiatorerna.
Detta skall vara utan elpatron.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!