Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med offerterade lösningar.  (läst 6104 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas

  • Gäst
Niklas
Re:Hjälp med offerterade lösningar.
« Svar #15 skrivet: 28 april 2004, 10:00:57 »
Hej och tack för ert engagemang :)

Jag har ingen jättebra koll på utgående temp då jag idag har handschunt på pannan så det är slingorna i resp. rum som reglerar till eller från för att styra värmen.

Jag gjorde dock en mätning i Januari då det var ca -5 grader ute och alla slingorna var öppna, hade då en temp på ca 40 grader på framledning, jag mätte tyvärr ej returen.

Med nuvarande klimat så stänger jag av cirkulationen då huset håller OK temp.ändå.

Såg i offerterna att Thermia räknar med tillsatsvärme från ca. -3grader medan Nibe från ca. -8 grader.

De hade även olika Lamda värde på berget
Thermia 2.67 WK/m medan Nibe hade 3.45 WK/m, tror att det var så enheterna var precicerade (Wk/m)

Vad spelar det in i kalkylerna?

Mvh Niklas

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Hjälp med offerterade lösningar.
« Svar #16 skrivet: 28 april 2004, 10:17:58 »
De hade även olika Lamda värde på berget
Thermia 2.67 WK/m medan Nibe hade 3.45 WK/m, tror att det var så enheterna var precicerade (Wk/m)

Det är ett värde pÃ¥ bergets värmeledningsförmÃ¥ga. Har betydelse när man beräknar hÃ¥ldjupet.  Om jag minns rätt betyder ett lÃ¥gt värde att man behöver borra djupare eftersom antalet W/m som kan tas ut är lägre.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Hjälp med offerterade lösningar.
« Svar #17 skrivet: 28 april 2004, 11:59:41 »
Först vill jag säga att jag bara har snabbläst inläggen

Men var jag förstår så har bu fått 100m borrhål av både thermia och nibe (grundförutsättning).

Citera
De hade även olika Lamda värde på berget
Thermia 2.67 WK/m medan Nibe hade 3.45 WK/m, tror att det var så enheterna var precicerade (Wk/m)

det borde väl betyda att nibe räknar med att få en bättre temp på sin ingående brine. Detta borde i så fall göra att nibe får en högre COP/effekt (kalla det vad du vill) utav sin pump. DVS nibe levererar MER kwh för varje kw du pumpar in i VP'n.

alt 1 )Skulle säga att du manupuleras att TRO att nibes pumpar är bättre.
alt 2) nibe har koll på bergets lambdavärde, inte thermia.
alt 3)  thermia har koll pÃ¥ bergets lambdavärde, inte nibe.
alt 4) jag är ute och cyklar :)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!