Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med hög hetgastemp och lÃ¥gtryckspressostat  (läst 4427 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Megasen

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -
Problem med hög hetgastemp och lågtryckspressostat
« skrivet: 13 september 2015, 12:55:10 »
Har fått problem med vår EcoAir 109v2 (2005) som börjat slå av för hög hetgastemperatur.
Dessutom har den även stannat på att lågtryckspressostaten löst ut

Vi har återställt den och allt startar men slår oftast av på för hög temp, kollade på displayen och den verkar ligga högt på 130 grader.

Vad andra skrivit i forumet så verkar det vara alldeles åt pepparn.

Pumpen har gått utan några problem efter en reparation 2009 (hetgasgivare/läckande rör/)

Vi har kontakt med en servicekille lokalt och diskuterat byte av hetgas-givaren om några dagar.
Någon som kan ge några tips på annat som kan vara fel?

Tacksam för svar

Nyligen (maj 2021) installerad Nibe F2120-12 och VVM S320
1-plansvilla byggd 1964 i Kristinehamn. Boyta 110m2 plus källarplan med datorrum, hobbyrum samt duschrum på 146 m2.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med hög hetgastemp och lågtryckspressostat
« Svar #1 skrivet: 13 september 2015, 17:18:25 »
Några saker att kolla upp själv:
Kolla att fläkten går och att lamellerna inte är igensatta på utedelen av is eller annat?
Kolla smutsfilter på radiator-returen.
Är detta OK så behöver du en kyltekniker som får kolla upp grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Problem med hög hetgastemp och lågtryckspressostat
« Svar #2 skrivet: 13 september 2015, 18:04:08 »
Om hetgasgivaren och lågtrycksvakten löser ut om vart annat så är det symptom på samma fel nämligen gasbrist alt. felaktig expansionsventil.
att byta givaren känns som att reparera symptomet snarare än felet....
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Megasen

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -
SV: Problem med hög hetgastemp och lågtryckspressostat
« Svar #3 skrivet: 13 september 2015, 18:40:17 »
OK tack för svaren, ska kolla om teknikern kan fixa det ni tipsar om.
Hoppas på nåt enkelt som exp-ventil eller smutsfilter...

Är det brist på köldmedia så måste det vara läck nånstans antar jag..
Nyligen (maj 2021) installerad Nibe F2120-12 och VVM S320
1-plansvilla byggd 1964 i Kristinehamn. Boyta 110m2 plus källarplan med datorrum, hobbyrum samt duschrum på 146 m2.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Problem med hög hetgastemp och lågtryckspressostat
« Svar #4 skrivet: 14 september 2015, 11:05:39 »
Ett sätt att kolla att hetgasgivaren visar rätt är att stänga av värmepumpen, lÃ¥ta den stÃ¥ stilla flera timmar och sedan läsa av hetgastemperaturen i displayen. DÃ¥ borde den vara ungefär lika med utetemperaturen (eller kanske nÃ¥gra grader högre med tanke pÃ¥ att värme sprider sig frÃ¥n pannvattnet som cirkulerar i värmeväxlaren). Tänk dock pÃ¥ att mätkretsen inte har särskilt hög upplösning vid lägre temperatur än 30-40  °C , sÃ¥ man ska inte hänga upp sig pÃ¥ om den verkar visa nÃ¥gra grader fel.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med hög hetgastemp och lågtryckspressostat
« Svar #5 skrivet: 14 september 2015, 12:52:18 »
kan man lese av hetgass temp noe sted i ecologic displayet?  interresting...

Utloggad Megasen

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -
SV: Problem med hög hetgastemp och lågtryckspressostat
« Svar #6 skrivet: 14 september 2015, 15:38:04 »
Har kollat tidigare innan den löst ut på hetgastemp (finns under diagnos på EcoEl-panelen) så har det varit 129 eller 130 grader. Men givetvis ska vi kolla med pumpen avstängd så får vi se... (tack för tipset)
 
« Senast ändrad: 14 september 2015, 16:50:29 av Megasen »
Nyligen (maj 2021) installerad Nibe F2120-12 och VVM S320
1-plansvilla byggd 1964 i Kristinehamn. Boyta 110m2 plus källarplan med datorrum, hobbyrum samt duschrum på 146 m2.

inflyttad skåning

  • Gäst
inflyttad skåning
SV: Problem med hög hetgastemp och lågtryckspressostat
« Svar #7 skrivet: 03 oktober 2015, 00:31:39 »
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=47005.15
Tråd som skulle kunna vara min EcoAir 105-2008. Får se när det blir kallare om det löser problemet.
Har bott i huset i två år, och EcoElen berättade ca 69.000 kWh elvärme när jag flyttade in. Har ökat till ca 70.000 kWh under mina två år. Tidigare ägare var en gammal man som förmodligen haft mycket svårt att ta sig ner i källaren och titta till pannan, så den har kört på elvärme långa tider efter larm.

Säljaren skickade en kyltekniker som jag uppfattade som mycket ignorant. 69k elvärme var galet mycket. Att de tillkommit före min tid lyssnade han inte på, det var mina inställningar var helt uppåt väggarna. Övre halvan ska alltid ha elvärmen aktiverad. Värmepumpen måste jobba hårt efter nattsänkning för att få upp temperaturen så man förlorar en massa på att ha den aktiverad. Han anslöt instrument och kollade tryck och temperaturer, och konstaterade att kompressorn var defekt, och fläkten lät inte heller bra så den måste också bytas, och då kunde man lika bra köpa en helt ny EcoAir. Sedan åkte han hem.
Jag tyckte mig se att det stod R309 i displayen på instrumentet. Kanske inte har någon betydelse om man bara vill veta tryck, men om instrumentet ska göra korrekt diagnos måste väl rätt köldmedium väljas?

Läste mycket i vintras då värmepumpen stannade. Under sommaren har det fungerat bra, men i och med servicekillens bedömning letade jag mer info och hittade ovanstående tråd, som jag tidigare missat.

Utloggad Megasen

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -
SV: Problem med hög hetgastemp och lågtryckspressostat
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2015, 15:48:59 »
Lite ytterligare info och lösning. Först bytte vi hetgasgivaren men det blev ingen skillnad. Reparatör har varit på plats och provtryckt.
Det visade vara en läckande skarv och det fixade dom och fyllde på. Nu går värmepumpen som den ska göra.
Hetgastemp 80 grader och det verkar mer normalt.
Vi får de vad det kostar, Trygg Hansas hemförsäkring räcker i sig bara 7 år så hoppet står till Arctic-försäkringen att ska inte ska kosta nåt.

Tack för diverse tips
Nyligen (maj 2021) installerad Nibe F2120-12 och VVM S320
1-plansvilla byggd 1964 i Kristinehamn. Boyta 110m2 plus källarplan med datorrum, hobbyrum samt duschrum på 146 m2.

Utloggad Megasen

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -
SV: Problem med hög hetgastemp och lågtryckspressostat
« Svar #9 skrivet: 17 oktober 2015, 15:45:49 »
Sjuttsingen ocksÃ¥!, lyckan var tillfällig, hetgastempen skenade och lÃ¥gtryckspressostaten löste ut igen... 
Verkar vara nytt läckage av kylmedia enligt pump-teknikern, vi får hoppas han kan hitta var och att inget annat början trassla...
Nyligen (maj 2021) installerad Nibe F2120-12 och VVM S320
1-plansvilla byggd 1964 i Kristinehamn. Boyta 110m2 plus källarplan med datorrum, hobbyrum samt duschrum på 146 m2.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Problem med hög hetgastemp och lågtryckspressostat
« Svar #10 skrivet: 23 oktober 2015, 23:27:08 »
Det finns två teorier vad det gäller lågtryckspresostat.
Det ena går ut på att den fryser sönder när den inte behövs vid sommardrift, andra att den bäckar igen av kompressorolja på grund av dåligt montering(helst riktat uppåt-lät att åtgärda genom att böja glödgad rör).Tror mera på andra alternativ, problemet dyker upp när det är dags för avfrostning. Själv råkat ut för samma problem med klåpare som bytte lågtryckspresostat och lyckades tömma VP på 1/2 kg köldmedia.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Megasen

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -
SV: Problem med hög hetgastemp och lågtryckspressostat
« Svar #11 skrivet: 24 oktober 2015, 10:29:42 »
Reparatören var här igen och hittade en till läcka, denna gÃ¥ng i en rörböj.  Nu är det fixat och allt fungerar igen.
Kan bara hoppas att det håller tätt över vintern men vi får se
Nyligen (maj 2021) installerad Nibe F2120-12 och VVM S320
1-plansvilla byggd 1964 i Kristinehamn. Boyta 110m2 plus källarplan med datorrum, hobbyrum samt duschrum på 146 m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!