Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad kan man göra själv?  (läst 1000 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BengtEdvin

  • Gäst
BengtEdvin
Vad kan man göra själv?
« skrivet: 24 mars 2014, 16:32:05 »
Efter strax ett års drift har jag börjat fundera lite på vad man kan göra själv med anläggningen så att den trivs som bäst.
Hur man ska ligga till siffermässigt/mjukvarumässigt är jag nog hyffsat med på, däremot är jag väldigt osäker vad gäller "hårdvaran" så att säga. Vad kan man kontrollera/serva själv?
Har läst ofta här på forumet om smutsfiltret...? Måste jag skicka bilder för att ni ska kunna beskriva hur jag hittar det eller är det standardmonterat ihop med pumpen? Har en NIBE 1226-8kW. Ingen volymtank eller arbetstank. Bara radiatorer, ingen golvvärme.
Vad mer kan man kolla själv och som är bra att kika på regelbundet så att inte saker och ting slits onödigt?

Tackar på förhand för tips!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad kan man göra själv?
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2014, 17:09:15 »
Smutsfilter till brine sitter i en frigolit burk på inkommande brine och smutsfiltret till radiatorerna sitter på returen troligtvis i närheten av vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad kan man göra själv?
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2014, 19:36:59 »
Om man har koll på tempdiff på varma och kalla sidan så ser man när det är dags att rensa filtrena.
Så länge tempdiffen ligger på normal nivå (ca 2-4 °C på kalla sidan och 5-10 °C på varma när kompressorn går) så är det lugnt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!