Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: kojak
« skrivet: 21 februari 2010, 19:56:55 »

Svårt att stänga av den vid -15 får vänta på bättre väder.
Skrivet av: HWS
« skrivet: 21 februari 2010, 16:48:55 »

Tja, då var vi där vid början igen.
Kolla, som sagt först, vad som händer, när du stänger av elpatronen.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 21 februari 2010, 10:49:32 »

Om pumpen har fungerat tidigare år och inga förändringar gjorts måste något hänt.
Säkerhetsventilen till v-vattnet kan läcka och gör att pumpen aldrig blir klar med att värma detsamma lite beroende på storlek på läckan.
Köldmedia kan ha läckt ut. Optima hade en serie där ett kylrör var felplacerat vilket med tiden ger en läcka. Problemet borde då fövärras.
Exp-ventil eller fyrvägsventil kan vara defekt. Blir det isbeläggning som vanligt? Hur kall är utblåsluften och omgivande luft?
Kompressorn kan vara defekt, otät ventil.
Ett mät/givarfel kan föreligga så att vp blir lurad.
Om du blockerar elpatronerna, vad händer då?
 Sc:,h Sc:,h Sc:,h
Skrivet av: hplp
« skrivet: 21 februari 2010, 10:22:10 »

Men enligt denna tråden har jag inget fel på hetgasen?? Är det för många olika "experter" inblandade?

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29783.0

Hetgasen på 57 ºC kan inte värma upp mer än till 57 ºC och då skulle det ta en evinnerlig tid. Vid en hetgas på 70 - 90 ºC  blir värmeövergången naturligtvis mycket bättre om man vill värma vatten till 57 ºC. Kompressorn går klart lugnare och tar mindre ström vid lägre hetgastemp eftersom denna hänger samman med kylsystemets inre tryck.
Skrivet av: kojak
« skrivet: 21 februari 2010, 08:25:39 »

Men enligt denna tråden har jag inget fel på hetgasen?? Är det för många olika "experter" inblandade?

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29783.0
Skrivet av: kimmen
« skrivet: 20 februari 2010, 17:23:56 »

Du har alldeles för låg T6 ( hetgas ) tyvärr har du ett fel i din värmepump

Fungerar avfrostningen?  Blir det isbildning vid förångaren bakom pumpen?

Tyvärr så är expansionsventilen en svag punkt på anläggningen, och den kan vi inte kolla själva..

Eller finns det ngt knep utan utrustning :D

Skrivet av: hplp
« skrivet: 18 februari 2010, 19:31:14 »

Om jag får backa tillbaka till mitt problem. Är det möjligt att ha felaktiga radiatorer när det är vattenburet? Eller menar ni för små eller för få?
Den har ju fungerat tidigare, så det är nog inget problem. Det finns en säkerhetsventil till varmvattnet, stänger den som den skall? Den får släppa lite, när nytt vatten värms upp, men sen skall den stänga.
Hetgasen är ju för låg, varmvattnet bör ligga på 50 med legionellakörning några gånger i mån. Det enda anmärkningsvärda tycker jag är hetgasen. Har du kollat innanför plåtarna, det ska finnas ett kylrör som på vissa maskiner ligger och gnager på en plåt. Resultatet blir med tiden en läcka på kylkretsen.
Skrivet av: thalle
« skrivet: 18 februari 2010, 19:27:42 »

Om jag får backa tillbaka till mitt problem. Är det möjligt att ha felaktiga radiatorer när det är vattenburet? Eller menar ni för små eller för få?

Antar att ditt hus är utrustat med sk. högtemperatur radiatorer. Typ enkelpaneler eller kanske dubbelpaneler. Dessa är avsedda för en framledningstemp på kanske 50-65gr, vilket man har vid olje/vedpanna.
En värmepump är effektivast vid lägre temperaturer, kanske runt 30-35gr.
Skickar du ut denna temp på högtemp. radiatorer så får du självklart inte samma inomhusklimat.

Om du nu har detta problem så kan du ersätta ett par raditorer med fläktkonvektorer. Eller golvvärme om du ska göra större renoveringar framöver. Även moderna radiatorer med konvektorplåtar ger viss förbättring.

Så, ja det är möjligt att ha fel radiatorer...
Skrivet av: kojak
« skrivet: 18 februari 2010, 19:05:28 »

Om jag får backa tillbaka till mitt problem. Är det möjligt att ha felaktiga radiatorer när det är vattenburet? Eller menar ni för små eller för få?
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 18 februari 2010, 10:21:30 »

Okej, då har du en plan. Det kommer nog göra susen. Ser dessutom att jag skrev fel. Det handlar inte alls om att få ned dT, utan om att få ned temperaturen på T1!

Joka har en plan... Satte in en LVVP pga att det satt en gammal Autoterm från -81 som gav 65 ºC till rad konstant och en Albin för ved/olja, inget att hurra för något av dem så jag beställde in en ny vp så jag har nya grejer som värmer iaf, till ett rimmligt pris. 
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 18 februari 2010, 10:12:47 »

Okej, då har du en plan. Det kommer nog göra susen. Ser dessutom att jag skrev fel. Det handlar inte alls om att få ned dT, utan om att få ned temperaturen på T1!
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 18 februari 2010, 10:02:04 »

Tror inte att det hjälper att sänka cirkpump för radiatorerna. Den cirkpumpen måste ju få alla dina radiatorer varma och har ingen direkt påverkan på dT.

Det finns olika sätt att få ned dT:
  • Öppna alla elementermostater på max. För de enstaka rum som blir för varma kan du sänka temostaten på just de elementen, men huvudprincipen skall vara att du styr temperaturen i huset mha värmekurvan med termostaterna på max. På detta viset håller du ned T1 och då slipper värmepumpen producera onödigt varmt värmevatten.
  • Montera innegivare om du har problem med att stabilisera innetempen, exempelvis om solinstrålning ökar temperaturen i huset eller om tempen går ned om det blåser mycket (avkylning). Dvs sådant som inte värmekurvan tar hänsyn till.
  • Om T1 ändå är hög kan man byta element eller så tilläggsisolerar du huset. Dessa två åtgärder är ju inte billiga, särskilt den sistnämnda.

Principen för att få upp verkningsgraden på en värmepump är att hålla ned temperaturen på T1 men T1 beror i sin tur på hur välisolerat huset är samt radiatorernas verkningsgrad och givetvis husets värmebehov.

Ja du kan ju läsa om vad jag har för hus och fönster nedan. Fönstrena är hela men behöver ses över i tätningarna som en första åtgärd, sen om några år ska det bli 3-glas fönster i hela kåken.
Sen har jag tänkt att lägga ett 50cm lager med ny isolering på vinden, kan bli den första åtgärden efter tätning av befintliga fönster. Bara att göra detta är ju ett steg i rätt riktning.
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 18 februari 2010, 09:47:36 »

Tror inte att det hjälper att sänka cirkpump för radiatorerna. Den cirkpumpen måste ju få alla dina radiatorer varma och har ingen direkt påverkan på dT.

Det finns olika sätt att få ned dT:
  • Öppna alla elementermostater på max. För de enstaka rum som blir för varma kan du sänka temostaten på just de elementen, men huvudprincipen skall vara att du styr temperaturen i huset mha värmekurvan med termostaterna på max. På detta viset håller du ned T1 och då slipper värmepumpen producera onödigt varmt värmevatten.
  • Montera innegivare om du har problem med att stabilisera innetempen, exempelvis om solinstrålning ökar temperaturen i huset eller om tempen går ned om det blåser mycket (avkylning). Dvs sådant som inte värmekurvan tar hänsyn till.
  • Om T1 ändå är hög kan man byta element eller så tilläggsisolerar du huset. Dessa två åtgärder är ju inte billiga, särskilt den sistnämnda.

Principen för att få upp verkningsgraden på en värmepump är att hålla ned temperaturen på T1 men T1 beror i sin tur på hur välisolerat huset är samt radiatorernas verkningsgrad och givetvis husets värmebehov.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 18 februari 2010, 09:34:34 »

Kan dom hör justeringarna göra att vp:n orkar mer själv utan att ta till tillskottet lika tidigt när det är kallt ute?

Ja, eftersom det ökar verkningsgraden i din anläggning. Men observera också att dT inte bör vara för högt! När temperaturen börjar närma sig nollan längre stunder höjer jag farten på min cirkpump över värmepumpen till läge 2.

Men det som jag tycker är märkligt är att du inte har mer än 4,1 i dT vid -4 grader ute. Min Optima 600 från 2007 har just nu, vid -7 ute över 6 grader dT.

Kan kanske bero på att din framledning (T1) är så pass mycket högre jämfört med min?


Om jag sänker cirkulationen till rad kanske det blir bättre?
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 18 februari 2010, 07:23:00 »

Kan dom hör justeringarna göra att vp:n orkar mer själv utan att ta till tillskottet lika tidigt när det är kallt ute?

Ja, eftersom det ökar verkningsgraden i din anläggning. Men observera också att dT inte bör vara för högt! När temperaturen börjar närma sig nollan längre stunder höjer jag farten på min cirkpump över värmepumpen till läge 2.

Men det som jag tycker är märkligt är att du inte har mer än 4,1 i dT vid -4 grader ute. Min Optima 600 från 2007 har just nu, vid -7 ute över 6 grader dT.

Kan kanske bero på att din framledning (T1) är så pass mycket högre jämfört med min?
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 17 februari 2010, 23:03:17 »

Kan dom hör justeringarna göra att vp:n orkar mer själv utan att ta till tillskottet lika tidigt när det är kallt ute?
Som i nu läget orkar vp:n ner till -7 ºC utan tillskottet, skulle det med lite justering bli så att den orkar tex ner till -9 ºC utan att ta till tillskottet?
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 17 februari 2010, 23:00:30 »

Prova att sänka cirkpumpen över värmepumpen ett steg för att öka dT (T9-T8), dT bör vara 5-7 grader för din VP

Sänkte cirkpumpen till vp:n ett steg (från 3 till 2) och nu blev diffen iaf 4.1 ºC när jag kollade senast, lite bättre iaf då  Thumbsup
Cirkpumpen till rad står på läge 2 fortfarande.
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 17 februari 2010, 22:55:52 »

Prova att sänka cirkpumpen över värmepumpen ett steg för att öka dT (T9-T8), dT bör vara 5-7 grader för din VP
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 17 februari 2010, 22:23:29 »

Är detta bättre då? Har hjälp av tillskottet först vid -7 ºC ung. Sänkte värmekurvan ytterligare nu med.

T1 46.1
T2 -4.4
T3 47.2
T6 82.0
T8 45.7
T9 42.5
T10 43.5
T11 -10.9
T12 -5.0
Skrivet av: thalle
« skrivet: 17 februari 2010, 21:44:26 »

T9 är nu nere på 45C.

Märkligt att ni säger att något är fel. Så här varmt och skönt har jag inte haft det sen jag bodde i lägenhet.

Ang. hetgasen, ska jag tolka dig att den borde ligga högre? Om så är fallet så är det alltså problem med hetgasen? Därför den hela tiden visar kranen att den värmer kranvatten.

T9 är tempen in till värmepumpen, indirekt din retur temp. Den kan gå lite upp o ner, tillsammans med T8 (värmepump ut).
Rätt eller fel, varmt eller kallt. Men elleverantören blir nog glad iaf.

Hetgasen borde ligga högre ja. Och vad det kan bero på, ingen aning så här på rak arm. Men 700a serien sluta väl tillverkas runt -04 (?!) så antar att mekaniska delarna har väl gått några år?

Att den hela tiden skulle gå mot tanken är ju också lite bekymrande...
Kan ju göra ett enkelt test, att stänga av och på AWn och lyssna så du hör växelventilerna och shunten går tillbaka till sina normallägen.
AWn kanske kommer på bättre tankar när den startar om sig...
Skrivet av: kojak
« skrivet: 17 februari 2010, 20:59:57 »

Håller med thalle. Med den framledningstemperaturen måste du ha fel typ av element i ditt hus. T9 är snart så hög att pumpen kommer att larma och stanna. Hetgastempen är egendomligt låg. Något är fel. Hur ser det ut i synglaset?



T9 är nu nere på 45C.

Märkligt att ni säger att något är fel. Så här varmt och skönt har jag inte haft det sen jag bodde i lägenhet.

Ang. hetgasen, ska jag tolka dig att den borde ligga högre? Om så är fallet så är det alltså problem med hetgasen? Därför den hela tiden visar kranen att den värmer kranvatten.
Skrivet av: kojak
« skrivet: 17 februari 2010, 20:51:18 »

Går inte ut nu och kollar på synglaset. Fel radiatorer, kan man ha det med vattenburet? Eller menar du för få?
Skrivet av: mikaelanderlund
« skrivet: 17 februari 2010, 20:38:07 »

Håller med thalle. Med den framledningstemperaturen måste du ha fel typ av element i ditt hus. T9 är snart så hög att pumpen kommer att larma och stanna. Hetgastempen är egendomligt låg. Något är fel. Hur ser det ut i synglaset?

Skrivet av: thalle
« skrivet: 17 februari 2010, 19:32:27 »

Men vad menar du med hetgasen?
Hetgas = T6 = 57.2 ºC
Det är denna som värmer vattnet mha kondensatorn.
Hos mig ligger den nu på 84 ºC, och det är -5,5 ºC ute.
Skrivet av: kojak
« skrivet: 17 februari 2010, 18:47:43 »

Jag har aldrig fått upp hus tempen över 19C så nu ändrade ja rumsgivaren från fabrik 5 till 10 och ställde in 22 i rumstemp för att se om det går att värma huset. Gjorde detta 6 timmar sen, så det kanske förklarar en del. Men vad menar du med hetgasen?
Skrivet av: thalle
« skrivet: 17 februari 2010, 18:32:40 »

T1   53C
Värmesystemets start 51,2C
Värmesystemets stopp 55,6C
T2  -2,5C
T3  56,3C
Varmvatten start 45C
Extra varmvatten start 60C
Extra varmvatten stopp 65C
Varmvattenspets stopp 65C
T5  20,5C
T6  57,2C
T8  50,1C
T9  47,8C
Varmvatten stopp 47C
T10  48,9C
T11 -2,0
T12 -4,3


Med den framledningstemperaturen förstår jag att tillskottet får jobba.
Råkat ändra värmekurvan?
Pumpen producerar 50.1 ºC och du vill ha 53 ºC, då måste tillskottet hjälpa till.
Hetgasen är ju inte så kaxig heller.
Skrivet av: kojak
« skrivet: 17 februari 2010, 18:08:19 »

Hej Kojak,

skicka gärna in dina temperaturer. Kanske vi kan se något konstigt med dessa. Eltillskott vid -2 är dock inget ovanligt.
T1   53C
Värmesystemets start 51,2C
Värmesystemets stopp 55,6C
T2  -2,5C
T3  56,3C
Varmvatten start 45C
Extra varmvatten start 60C
Extra varmvatten stopp 65C
Varmvattenspets stopp 65C
T5  20,5C
T6  57,2C
T8  50,1C
T9  47,8C
Varmvatten stopp 47C
T10  48,9C
T11 -2,0
T12 -4,3
Skrivet av: mikaelanderlund
« skrivet: 17 februari 2010, 17:55:00 »

Hej Kojak,

skicka gärna in dina temperaturer. Kanske vi kan se något konstigt med dessa. Eltillskott vid -2 är dock inget ovanligt.
Skrivet av: HWS
« skrivet: 16 februari 2010, 23:05:42 »

Det är ju inte så kallt. Prova med att koppla bort tillskottet, för att se, om VPn orkar.
"Access2, avancerat, tillskott(instn.), tillskott val, blockera, ja".
Kolla ochså "enbart tillskott", att det inte är "ja".
Titta ochså på "startfördröjningen" fabriksinställt 60min. Går ju att öka.
Skrivet av: kojak
« skrivet: 16 februari 2010, 19:59:48 »

Har fått problem den senast månaden med att min anläggning verkar i stort sett konstant värma varmvatten med eltillskott. Idag var det 0 till -2 i ute temp trots det så använder den eltillskott. Tidigare år har den kunnat köra utan eltillskott ibland ned till -6. Men som det är nu så, syns vattenkranen och blixten nästan konstant i displayen. Hade en reparatör här idag, men han hittade inget fel och problemet kvartstår. Någon som har något tips? Januari slutade på 4920KWh, så jag måste hitta en lösning på detta.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!