Författare Ämne: Pris!  (läst 8639 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pand

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Pris!
« skrivet: 30 augusti 2007, 17:47:39 »
Hur mycket ska man ge för en Luft/Vatten på ca 8kw, kompl. installation inkl bortplockning av gamla pannan.
Har fått ett pris på 118 000kr på en Termia Atria 8, jag bor i Stockholm.

Utloggad AJ

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Pris!
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2007, 17:52:46 »
Betalade ca 20000 kr mindre för 1½ år sedan i Helsingborg inkl innegivare för Atria 8. Antar att marknaden är hetare nu + att du är i storstan men det låter ändå riktigt dyrt.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad ROLPeR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Pris!
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2007, 18:34:11 »
Hur mycket ska man ge för en Luft/Vatten på ca 8kw, kompl. installation inkl bortplockning av gamla pannan.
Har fått ett pris på 118 000kr på en Termia Atria 8, jag bor i Stockholm.

Nibe, IVT eller CTC kan du få för runt 100 000 :- även i Stockholm.

MVH // Rolle
« Senast ändrad: 30 augusti 2007, 18:38:19 av ROLPeR »
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad MMM

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Pris!
« Svar #3 skrivet: 19 november 2007, 12:25:28 »
Jag fick ge ca 75000 för thermia Atria 8 utan bort tagning av gamla pannan
och utan el.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Pris!
« Svar #4 skrivet: 19 november 2007, 13:47:08 »
Hur mycket ska man ge för en Luft/Vatten på ca 8kw, kompl. installation inkl bortplockning av gamla pannan.
Har fått ett pris på 118 000kr på en Termia Atria 8, jag bor i Stockholm.

Rövarpris,

Håller med om att det är säljarnas marknad i Stockholm just nu. Vänta till försommaren och ta in anbud från fler. Installera möjligen en liten L/L på direkten, kostar inte mycket mer än 1m3 olja. Den betalar sig snabbt, och du har  användning av den för att komplettera L/V'n.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Poolarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag är undrande över värmepumpar!
SV: Pris!
« Svar #5 skrivet: 26 november 2007, 21:51:18 »
Tjenis!

Jag fick ett pris på en 12:a för två år sedan på 119' inkl bortmontering av gamla CTC pannan dock ej bortforsling samt ytterligare en koppling till pool. Efter ca 18 månader hörde jag av mig och fick en ny offert på en 12:a med on-line systemet, poolkort, extra koppling till pool och en koppling till garaget. Poolkulverten monterade jag själv med eget inköpt material och garagekopplingen är bara två ventiler än så länge. Jag arbetade själv en del med rördragning under huset och grävde iordning en uppställningsplats för utefläkten och ordnade med elektriker. Det ville mina killar ha 141 500 hårt skattade riksdaler för och jag vet inte än om jag blivit lurad eller inte.
Jag tror att trycket i Stockholm är större än på andra platser. Åtminstone vill jag tro det och inte vara lurad.  *roflmao*   huvuddunk    Sc:,h
167 kvm enplans Hortlaxhus -89, N Åkersberga, Atria Optimum 12 installerad våren -07 med poolkort och On-line system. Separat glykolfylld slinga till pool, ca. 50 kubik, med 2 plattvärmeväxlare. En under pannan och en i poolpumpsgropen vid poolen.

Utloggad Hartvigson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Pris!
« Svar #6 skrivet: 04 december 2007, 12:00:58 »
Jag fick installerat en Atria 10:a i september 2007 och betalade 107000 + 5000 för borttagning av den gamla pannan och tanken.
Thermia Atria 10

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Pris!
« Svar #7 skrivet: 04 december 2007, 12:07:10 »
Några kloka ord om priset.


”Det är inte klokt att betala för mycket för en vara.

Det är också oklokt att betala för lite !

Betalar Ni för mycket, förlorar Ni en del pengar, men det är också allt ni förlorar.

Betalar Ni för lite kan Ni förlora alltsammans.

Det Ni köpte dög inte till det Ni köpte det för.

Räkna inte med att betala ingenting och få
nästan allting – det går inte.

Ska ni köpa det allra billigaste, reservera något
för risken Ni tar.

Gör ni det, har Ni också råd att betala lite mer för det som är bättre.”

John Ruskin
(1819 – 1900)

Sug på den karamellen :-)
Skjut inte in er för mycket på priset, kolla istället VAD ni får för pengarna. Oavsett vad ni betalar så kommer dom pengarna att vara intjänade inom 5-7 år. Att då stå med en tjosan hoppsan- värmepump som inte fungerar men som var billig i initialkostnad kan visa sig vara obra.

Utloggad AJ

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Pris!
« Svar #8 skrivet: 10 december 2007, 16:04:56 »
Heiho har rätt. Visst betalade jag en del för min intstallation och visst kör jag på en värmekurva (37 med knäckning) som säkert är över vad "experterna" tycker är ekonomiskt bäst. Men, jag har en uppvärmningskostnad som ligger på ca 40% jämfört med när jag körde med olja och ett inneklimat som är extremt mycket bättre (jämnare temperatur och ca 1½ grad varmare under vintern). Det är jämförelsen som ska göras och på ett större hus betyder det att installationen räknas hem hyfsat snabbt. Som sagt, det mesta är relativt...

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Stefan S

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Pris på en Atria duo 12
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2008, 22:57:53 »
På torsdag kommer den :D. En Atria Duo 12.a. med innegivare. Komplett installation inkl bortforsling av gamla oljepannan.
Kalaset slutar på 104.000. Sen kommer det på ett par radiatorer och kanske nån eller några konvektorer.
Hoppas nu att detta kommer att löna sig i längden...
Vad tycker ni? Har man betalat för mycket eller är det ett bra pris?

MVH
//Stefan
« Senast ändrad: 09 januari 2008, 07:48:59 av Stefan S »
Trähus 250kvm. Byggår 1950. Utbyggt 1980 samt tillägsisolerat. Inredd källare och vind.
Nuvarande uppvärmning: Pulsonex kombipanna som körs på el... 36000 dyra kilowatt-timmar.

Utloggad kilo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Pris!
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2008, 23:18:34 »
Verkar vara bra pris. Jag har fått prisuppskattningar på mellan 105000 - 130000 för Thermia Atria 6 (ej Duo), också i Stockholm och enbart en elpanna som ska bort, ej oljepanna. Det har inte kommit så långt som till förhandlingar så jag vet inte om de prisuppskattningar jag fick var prutbara eller inte.

Lycka till med din pump. Om du har lust så skulle det vara intressant att få höra hur livet med pump är för dig om ett tag när du "kört in den".  *vinkar*
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pris!
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2008, 07:08:54 »
Marknaden i Stockholm är inte lika het nu som för 1-2 år sedan, däremot är kostadsbilden hög i just stockholm - lokalhyror, lönekostnader, transporter o.s.v. är dyra så lite dyrare än på landet får man nog alltid räkna med.

Det finns ett gäng företag anslutna till värmepumpsforums oberoende offerttjänst www.energioffert.se i stockholmsregionen, och så vitt jag skall se vinner de anslutna företagen rätt många kunder, nåt som jag hoppas indikerar att något eller några av dessa företag håller bra priser och har säljare som inger förtroende.

Jag skulle därför rekomendera att de som är intresserade av ett bra pris i Stockholmsregionen att fylla i en offertförfrågan på www.energioffert.se
Det är helt gratis att begära offerter via denna tjänst.
Offerttjänsten fungerar i hela landet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AJ

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Pris!
« Svar #12 skrivet: 11 januari 2008, 21:37:01 »
Priset verkar helt OK men jag ser att du bor uppe i Karlstad. Nu har du ordentligt mycket mer kraft i din pump jämfört med den jag har men jag märker att pumpens effektivitet går ner rejält när det blir minusgrader ute. Jag har 37 grader framledning vid 0 grader ute. -2 ute jämfört med +2 grader ute gör stor skillnad på förbrukningen då första steget går in en hel del. Jag bor i Skåne vid kusten så -2 kommer inte ofta men jag kommer ihåg från 15 månader i Kristinehamn/Villingsberg att det kan vara kallare uppe hos dig  :'(  En 12:a är dock rejält mycket kraftigare men samtidigt har du mer värmebehov. Satsa på kraftiga raddar  ;)

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Pris!
« Svar #13 skrivet: 11 januari 2008, 22:10:38 »
Det klart det är för dyrt när notan hamnar en bra bit över 100kkr för en luft/vatten anläggning.
Ser man över en 10-års period så lönar det sig nästan alltid att borra (om det går) mot luft/vatten.

Och man slipper allt vad fläktar, avfrostningsvatten, etc heter.

Iaf min syn på saken.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad AJ

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Pris!
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2008, 21:04:41 »
Hade borrat om det varit möjligt där vi bor >:(

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser