Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har jag gjort bort mig? IVT Greenline Puls  (läst 6875 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Thelemorf

  • Gäst
Thelemorf
Har jag gjort bort mig? IVT Greenline Puls
« skrivet: 30 april 2014, 23:17:06 »
Tjohej alla glada värmepumpsproffs!

Har precis blivit med hus, eller rättare sagt min kära sambo har blivit med hus, jag har blivit med garage.

Garaget är välisolerat och på 150kvm där 50kvm (ca 3.8m i takhöjd) är avdelat och värmt med vanliga elradiatorer (indraget tappvatten så det får inte frysa) men övriga 100kvm är ej uppvärmda.
Föregående ägare drev en bilverkstad på kvällsbasis i garaget och hade mao i princip fri tillgång på spillolja vilket gjorde att han byggde sig en spilloljepanna och höll varmt i stora delen "gratis".
Dock så är den pannan såld och borta så den är ute ur ekvationen.

Har funderat på hur man ska värma upp verkstaden, och tänkte i banorna av att köra en bra luftvärmepump för grundvärme på ca 10 grader och sedan ha en dieselkanon eller vedeldat alternativ med vattenburen aerotemp och köra upp det sista graderna när det är kallt och man vill vara i garaget.
Nu slumpade det sig dock så att det kom ut en (enligt säljaren) välfungerade IVT Greenline Puls på blocket som jag inhandlade för 1500:-

Då jag har rätt stor tomt, ca 7500kvm, så finns det utrymme för att lägga en markslinga så jag tänkte att "vafasen är det värsta som kan hända" och köpte sagda värmepump.
Men då är ju frågan, är det korkat att lägga ner tid och energi på att gräva ner slang på tomten och hoppas att säljaren inte ljög, värmepumpen är ju trots allt från 1996? Nu tror jag inte att han ljög, men duger en sådan pump till att hålla ca 10-12ºC i en 100+ kvm hall med 3.8m takhöjd?
Hur lång slinga behöver jag, enligt medföljande instruktionsbok så rekomenderas typ 150m men tycker alla installationer man läser om på nätet är 4-600m?
Borde väl vara mindre behov av längd om man ska ha relativt låg temp?

Om det nu är vettigt att basera grundvärmesystemet på en så pass gammal pump (min "budget" baserar sig på att jag, eller någon bekant gräver till självkostnadspris) så var hursomhelst tanken att ha några fläktkonvektorer alternativt vanliga vattenradiatorer och sedan koppla ihop värmepumpen mot någon form av tank tillsammans med en vedpanna och kunna köra en vattenburen aerotemp för att höja tempen om/när det behövs.
Om nämnda lösning inte är alltför korkad, är det vettigt att då styra värmepumpen mot inomhustempen för att få den att koppla bort när den inte behövs (dvs när man eldar ved och har varmare än värmepumpens grundvärme)?

Just, en fråga till. Går det att provköra en pump och se att den verkligen fungerar på något enkelt sätt? Typ koppla trädgårdsslangen till köldbäraranslutningen och cirkulera radiatorsidan mot ett fat med vatten eller motsv och se om det blir någon värme?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Har jag gjort bort mig? IVT Greenline Puls
« Svar #1 skrivet: 30 april 2014, 23:43:19 »
Vad är det för storlek på VP'n? Det borde gå bra att testa den på det sättet du besrkiver. Man ser väl inte hur bra den funkar, men iallafall om den funkar över huvud taget. Gräv ner ordentligt med slang så slipper du göra om det när den rasar och du köper en ny VP...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Har jag gjort bort mig? IVT Greenline Puls
« Svar #2 skrivet: 30 april 2014, 23:58:11 »
Från instruktionsboken:

Avgiven Effekt: 3,82kW
Tillförd Effekt: 1,08kW
Driftström: 4-7A
Köldmedium: R407C 0.71kg

Föregående ägare har använt den i kombination med en Albin Combipanna och säger att den har fungerat bra, men löst ut typ varannat år och då har han varit fyllt på köldbärare och då har den fungerat som den ska igen. Nu har det borrat ett nytt hål, och då tyckte han att det var lika bra att köpa allt nytt på en gång.

Hur lång slang "behöver" man? Jag gräver ju helre 200m än 400m om jag klarar mig med det första. Till huset som har en markvärmepump så tror jag det är 600m slinga..

Just, bor i Boden så det är kall zon med mycket snö :)
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Har jag gjort bort mig? IVT Greenline Puls
« Svar #3 skrivet: 01 maj 2014, 00:02:07 »
Knappt 4kW är inte så mycket... Har du nån aning om vilken effekt garaget behöver när det är kallt ute?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Har jag gjort bort mig? IVT Greenline Puls
« Svar #4 skrivet: 01 maj 2014, 00:25:35 »
Nej det är väl inte det.
Tänkte, lite naivt kanske, att om den klarat huvudsaklig uppvärmning på en villa borde den klara hålla ca 10 grader i mitt garage.

Tyvärr har jag ingen direkt aning om effektbehov för varmhållning av garaget då vi inte ens flyttat in ännu :) Vi flyttar in om sisådär 10 dagar, dock så har jag för mig att han (föregående ägare av huset) sa att det var 2x1000w elradiatorer i 50kvm delen som är "frostfri".

Nåväl det går väl kanske att använda den till att värma en pool eller någonting i framtiden ifall man nu skulle bygga en sådan.
Eller sälja vidare. Hursomhelst är det ju ingen större ekonomisk förlust..
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Har jag gjort bort mig? IVT Greenline Puls
« Svar #5 skrivet: 01 maj 2014, 00:33:58 »
Nej, det är ju inte så mycket pengar än så länge... Har du ändå tänkt värma med värmepump även i framtiden så är det ju lika bra att gräva ner slang nu och testa hur bra VP'n går och hur långt den räcker.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Har jag gjort bort mig? IVT Greenline Puls
« Svar #6 skrivet: 01 maj 2014, 01:00:58 »
Ja det har du ju såklart rätt i.

Har funderat på luft/luft luvt/vatten men det bör väl vara sämre lösningar då de blir väldigt känsliga för yttertempen.

Hade ingen intention att ha denna lilla pump till mer än grundvärme på ca 10 grader, fast det kanske var övermäktigt det med.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Har jag gjort bort mig? IVT Greenline Puls
« Svar #7 skrivet: 01 maj 2014, 07:07:10 »
Det borde den klara ganska bra om den funkar som den skall. Den har väl elpatron att stötta med när det behövs?
« Senast ändrad: 01 maj 2014, 07:09:01 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Har jag gjort bort mig? IVT Greenline Puls
« Svar #8 skrivet: 01 maj 2014, 08:57:42 »
Vi har ganska exakt samma dimensioner på garagedelarna och ligger i skellefteå.
Jag har en luft/luft i båda men håller bara 10grader i 60kvm bilgarage.
Min luft/luft klarar att hålla 10 grader till -15 sedan så sjunker min innetemp.
Vid -15 borde pumpen ge kring 2,5 kw.

Så markvärmepumpen du har med en bra markslinga borde kunna klara att hålla lilla delen utan tillsats ändå tills det är -30 förutsatt att du har likvärdig isolering som mig ( inte speciellt välisolerat max 95mm)
Om du lägger drygt 400m slinga till självkostnadspris för grävning så kan du alltid köpa en större pump på nätet i framtiden och ev. Värma maskinhallen.
Det är då min plan att göra i framtiden då luft/luften sjunger på sista versen.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Har jag gjort bort mig? IVT Greenline Puls
« Svar #9 skrivet: 01 maj 2014, 10:06:35 »
Den har ingen inbyggd men den har såklart utgång för styrning av annan värmekälla, och har tillgång till separat elpatron från annat håll :)

Har som sagt ingen förhoppning att den skulle klara att värma 150kvm året runt utan hjälp.

Får nog helt enkelt ta och testa, bygger man kringsystemen så rätt som möjligt så är det ju inget jättestort problem att uppgradera när man hittar en kraftigare pump.

Ungefär hur stor pump krävs för att klara hÃ¥lla säg 10-12 grader i hela hallen utan att behöva stödvärmekälla? 
Förstår att det är svårt att svara på mina frågor utan att veta hur pass välisolerad byggnaden är så ni behöver inte vara blyga för att gissa, jag tar hellre en kvalificerad gissning från någon som vet något än mina egna högst okvalificerade...

Hur bör man bygga värmesystemet i övrigt för att göra den för klena pumpen så effektiv som möjligt?
Är det bra eller dåligt att ha en större acc-tank? Som jag fattat det så är det negativt för värmepumpens effektivitet med stor tank?
« Senast ändrad: 01 maj 2014, 10:08:10 av Thelemorf »
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Har jag gjort bort mig? IVT Greenline Puls
« Svar #10 skrivet: 01 maj 2014, 11:24:49 »
En sak jag tänkte på, du skrev i tråden att du funderat på att värma med ved för spets osv.
Betänk att det är förbjudet att ha eld tex vedpanna i ett garage utan att ha ett separat rum med luftsluss mellan rummet där pannan står och själva garagedelen. Detta är i min kommun men tänker mig att det är liknande i andra kommuner.
De hävdar risk med bensinångor/ lättantändliga kemikalier kan komma in i rummet och ta eld.

För att ge pumpen rätt förutsättningar är stora radiatorer alternativt golvvärme. Har du vettig storlek på vattensystemet så behöver du ingen tank, det man kan ha är tex en volymtank gjord av en gammal varmvattenberedare.
Ingen förlust sker iom att tanken sitter i lokalen du ska värma.
Kolla på tex billigaelement.se alternativt i polen från kotly så kan du få bra priser.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Har jag gjort bort mig? IVT Greenline Puls
« Svar #11 skrivet: 01 maj 2014, 12:10:08 »
Aha, ja det var mer än jag visste. Nå det är väl inte värre än att man får bygga ett pannrum om det är så.


Om man "överdimensionerar" markslingan, går det att köra flera pumpar på samma slinga eller blir det herrejössesineffektivt?

Golvvärme hade varit fint, men då jag inte riktigt vet hur pass isolerad plattan är och allt jobb med att gjuta på den för att lägga in värme i den så känns det inte riktigt som ett realistiskt alternativ.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Har jag gjort bort mig? IVT Greenline Puls
« Svar #12 skrivet: 01 maj 2014, 12:25:53 »
Fläktkonvektorer funkar bra också. I en maskinhall störs man inte så mycket av ljudet...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Har jag gjort bort mig? IVT Greenline Puls
« Svar #13 skrivet: 01 maj 2014, 12:31:16 »
Jag har en likadan pump, jag skulle grävt minst 200-300m.
Planera bara för att kunna lägga till längd senare om du byter till större pump.
Och min har inte elpatron.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Har jag gjort bort mig? IVT Greenline Puls
« Svar #14 skrivet: 01 maj 2014, 14:24:02 »
I ett garage skulle jag inte spetsa med elpatron utan med separat elradiator. Elpatronen värmer ju upp radiatorvattnet och värmepumpen jobbar ju bättre med låg temp.
4kW jordvärmepumpar finns väl inte längre? Lägg en överdimensionerad slinga så du kan stoppa dit en 6kW, eller liknande, när den gamla ger upp.

Testet som du skrev om i första inlägget borde gå att göra som du skrev.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!