Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ProjekttrÃ¥d - Villa Vision  (läst 8978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad västkustkillen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Projekttråd - Villa Vision
« skrivet: 26 mars 2016, 21:56:24 »
Hejsan!

Har efter mÃ¥nga timmar (dygn  ::) ) som besökare äntligen tagit mig kraft att bli en del av detta eminenta forum!

Efter många turer så är det äntligen min tur att bli med hus, tanken är att det skall grävas ner jordvärme och kombinera med FTX. Som det ser ut nu så lutar det åt en Nibe 1255 och ett Östberg Heru 160 EC.

Min kunskap är sisådär inom hur värmepumpen som sådan fungerar, jag är bra på att koppla rör men det är "systemet" som jag är osäker på. Var inne på Nibes sida och kollade kopplingsschema, skissade upp i SketchUp och tänkte se om det är så simpelt som det verkar?

Är det något jag missar?

Skall man kombinera något med en Nibe 1255? Vad rekommenderar ni?

Som det lutar åt blir det 2 slingor, inväntar energiberäkning (nästa vecka) för att se effektbehovet för huset, efter det så får vi se hur lång slingan/slingorna blir. Vad säger ni om att överdimensionera slangen? Bra eller onödigt?

Tack på förhand :)

« Senast ändrad: 26 mars 2016, 21:58:27 av västkustkillen »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2016, 22:50:09 »
På bilderna är det väl bara köldbäraren och inkommande kallvatten anslutet?
Saknar utgående varmvatten samt värmebärare.

Har du bra med plats att gräva ner slang så är det inte fel att ta några meter extra.
Någon gång i framtiden, om ca 20 år, kommer du byta ut grejerna och den maskinen kommer ha ännu bättre COP och då kräva lite mer kollektor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2016, 23:27:05 »
Egentligen aldrig fel att ta i lite till, oavsett utvändigt eller invändigt installation, bara någorlunda anpassad till verkligt behov. Och med det menar jag , även om du överdimensionerarar så kommer det till godo i form av lägre elförbrukning.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad västkustkillen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2016, 23:44:31 »
Hej!

Ändrat lite i ritningen, lagt in vatten och värme!

Som sagt, ser fram emot energiberäkningen, men då vet jag, får se hur mycket slang man gräver ner! Är det inte fler kopplingar på KB? Skall man sätta in temperaturgivare på rören?

MvH

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2016, 11:05:12 »
Jag skulle sätta in en bypassledning på värmekretsen, det säkerställer korrekta flöden oavsett värmepumpens uteffekt.
Läs gärna artikeln om tankar och bypass som jag håller på med: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.msg645345#msg645345

Större delen av året, när din värmepump ger låg uteffekt kommer flödet över värmepumpens kondensor vara lägre än vad flödet i ditt värmeystem skall vara, därför kan det vara bra med en bypass och en extern cirkpump som gör att flödet över både värmepump och distributionsystemet alltid är vad de är designade för.
« Senast ändrad: 27 mars 2016, 11:10:28 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2016, 12:02:29 »
Skall man sätta in temperaturgivare på rören?

Eftersom det är 2 slingor så rekommenderar jag att man har tempgivare på respektive KB-retur samt möjlighet att reglera flödet individuellt på varje slinga.
Om allt funkar som det ska så bör returtemp bli lika på varje slinga, men det kan vara bra att ha möjligheten att justera och att kunna lufta varje slinga för sig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad västkustkillen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2016, 12:48:58 »
Jag skulle sätta in en bypassledning på värmekretsen, det säkerställer korrekta flöden oavsett värmepumpens uteffekt.
Läs gärna artikeln om tankar och bypass som jag håller på med: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.msg645345#msg645345

Större delen av året, när din värmepump ger låg uteffekt kommer flödet över värmepumpens kondensor vara lägre än vad flödet i ditt värmeystem skall vara, därför kan det vara bra med en bypass och en extern cirkpump som gör att flödet över både värmepump och distributionsystemet alltid är vad de är designade för.


Hej!

Wow, det var en bra guide! Men dÃ¥ var det väl avgjort? Jag skall ha en volymtank  tummenupp . Anledningen är att min "vision" med huset jag bygger är att jag vill inte hÃ¥lla pÃ¥ att krÃ¥ngla med saker som gÃ¥r sönder eller behöver skötas om, och om man nu dÃ¥ kan anta att värmepumpen hÃ¥ller längre för en investering runt 15,000(antagligen billigare) sÃ¥ är det för mig värt det.

Var inne och kollade pÃ¥ Nibes hemsida, har ingen kunskap alls om volymtanker sÃ¥ den jag fann var: Nibe UKV, cylindrisk, finns det ingen som passar ihop designmässigt med värmepumpen? Lite ytlig fÃ¥r man väl vara?  ::)

Sen så undrar jag igen bara, den skissen jag gjort, är det allt man behöver på KB sidan?

MVH

Utloggad västkustkillen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2016, 12:50:23 »
Eftersom det är 2 slingor så rekommenderar jag att man har tempgivare på respektive KB-retur samt möjlighet att reglera flödet individuellt på varje slinga.
Om allt funkar som det ska så bör returtemp bli lika på varje slinga, men det kan vara bra att ha möjligheten att justera och att kunna lufta varje slinga för sig.

Kanon, då slänger vi in två reglerventiler, typ STAD ventiler?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #8 skrivet: 27 mars 2016, 12:58:06 »
För att ge en nyans extra till rÃ¥den som ges ska jag försöka förklara vad ett delfödeskoppel  och varför man kopplar pÃ¥ det viset .
En värmepump ska in i ett befintligt värmesystem  vi tar ett flöde i en beräkning .
VS kretsen har ett beräknat flöde på 1lps allt är injusterat efter dem tryckfallen i radiatorer ,
för att inte störa flödet/tryckfallen tar man pÃ¥ returen 2 t-rör  ,, det kallas för en trycklös inkoppling .
när värmepumpens flödes behov är Mindre tex 0,5 lps En behovet av det konstantflöde som behöver vara tillgängligt för att hålla avspegling av energi från radiatorer/golvvärme ..

något att tänka på innan Bypass rekommenderas :)
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad västkustkillen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #9 skrivet: 27 mars 2016, 13:42:10 »
För att ge en nyans extra till rÃ¥den som ges ska jag försöka förklara vad ett delfödeskoppel  och varför man kopplar pÃ¥ det viset .
En värmepump ska in i ett befintligt värmesystem  vi tar ett flöde i en beräkning .
VS kretsen har ett beräknat flöde på 1lps allt är injusterat efter dem tryckfallen i radiatorer ,
för att inte störa flödet/tryckfallen tar man pÃ¥ returen 2 t-rör  ,, det kallas för en trycklös inkoppling .
när värmepumpens flödes behov är Mindre tex 0,5 lps En behovet av det konstantflöde som behöver vara tillgängligt för att hålla avspegling av energi från radiatorer/golvvärme ..

något att tänka på innan Bypass rekommenderas :)
cc

Hej!

Tack för försöket, blev inte riktigt klart vad du menade. Googlade delflödeskoppel och fann bara 2 träffar, båda skrivna av dig, så vet inte exakt vad det är.

Som i mitt fall, skall ha 2 golvvärmefördelare (ca 300 m2), golvvärmefördelarna har en bypass också, men gissar att den inte riktigt fyller samma funktion som ni pratar om.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #10 skrivet: 27 mars 2016, 13:54:15 »
delflödeskoppel på svenska Bypass på engelska ,

Det är ett gammalt sett att koppla in värmepumpar på .
när effekten på värmepumpen har ett mindre flöde,,
Det skall inte förväxlas eller jämföras med vad en arbetstank gör i ett sýstem
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1040
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #11 skrivet: 27 mars 2016, 14:59:58 »
En RIKTIGT ENKEL skiss vore väl inte så dumt ?
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #12 skrivet: 27 mars 2016, 15:07:33 »
finns på varenda hemsida från tillverkare
ett exempel från Nibe
http://www.nibe.se/nibedocuments/12861/M11124-2.pdf
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad västkustkillen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #13 skrivet: 27 mars 2016, 15:58:14 »
finns på varenda hemsida från tillverkare
ett exempel från Nibe
http://www.nibe.se/nibedocuments/12861/M11124-2.pdf

Okej, det blev lite lättare att greppa, finns det någon liknande princip för berg/jordvärme pump tillgänglig? För jag försöker se hur det blir med en Nibe 1255 men hjärnan hänger inte riktigt med.

Men om det är så att jag skall ha solpaneler i framtiden, är det bättre att komplettera systemet med en arbetstank?

Men som sagt, jag är inte helt 100 % på systemprinciper, så kan ni klargöra era statements?

CC tycker att det räcker med en Bypass? Blir lite konfunderad när jag läser  dontknow ,

"För att ge en nyans extra till rÃ¥den som ges ska jag försöka förklara vad ett delfödeskoppel  och varför man kopplar pÃ¥ det viset" för att sedan skriva "nÃ¥got att tänka pÃ¥ innan Bypass rekommenderas" sÃ¥ anser du att man skall ha bypass eller inte?

Tackar för allas engagemang, uppskattar det. Ha tålamod med mig :)

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #14 skrivet: 27 mars 2016, 16:18:45 »
nja inte bypass om man inte vet vad man gör ,
Arbetstank med solpanelerna är ett mycket bättre allternativ .
Det finns massor med större anläggningar där delflödeskopplet ställer till stora problem ,,
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 204
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!