Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mjukstartsrelä ?  (läst 1243 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
Mjukstartsrelä ?
« skrivet: 01 april 2009, 12:51:08 »
 Hur funkar ett mjukstartsrelä i en VP med kolvkompressor? Vad jag kan förstÃ¥, sÃ¥ kan en kolvkompressor inte kunna gÃ¥ pÃ¥ olika varvtal, sÃ¥ när den gÃ¥r igÃ¥ng startar den väl upp pÃ¥ sitt arbetsvarvtal direkt. Jag har sep. elmätare pÃ¥ VP:n, sÃ¥ jag kan ju se att effekten ökar lugnt och stilla över 10-15 sek. till den fÃ¥r sin arbetseffekt. Det vore roligt att fÃ¥ en förklaring, det finns säkert nÃ¥gon av dessa kunniga personer pÃ¥ detta förträffliga forum, som har ett listigt svar pÃ¥ min frÃ¥ga. Tack pÃ¥ förhand.
 Novis *vinkar*

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Mjukstartsrelä ?
« Svar #1 skrivet: 01 april 2009, 13:02:32 »
Visst kan en kolvkompressor gÃ¥ pÃ¥ olika varvtal.  Det är mer en frÃ¥ga om huruvida den är LÄMPLIG för att gÃ¥ i olika varvtal kontinuerligt.

Men det du ser pÃ¥ elmätaren är nog snarast en effekt av elmätarens sätt att mäta/presentera värden pÃ¥ än en effekt av mjukstarten.  För att visa momentanvärden pÃ¥ förbrukningseffekt sÃ¥ filtrerar mätaren säkert data över en längre period, vilket betyder att en plötslig ökning av effekt ger en stegvis ökning vid presentationen pÃ¥ elmätaren.

Mjukstarten arbetar typiskt bara under några sekunder (max 7 sekunder, men vanligtvis inställd på kortare tid än så) per start (du kan öppna dörren/luckan till VPn och se när de gula dioderna ändrar karaktär på mjukstarten, om du har en VP med Gavazzi-mjukstart).


Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!