Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255, intrimning av anläggning och flöde över radiatorerna?  (läst 17736 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tjena,

Nu börjar det bli dags att fundera på att justera in nya anläggningen både vad det gäller specifika inställningar i pumpen och flöde över radiatorerna.

Har inte gjort några specifika inställningar på pumpen mer än att den är inställd på:
Kurva 9 och Kurvförskjutning 0
Temperatur värme för klimatsystem 1, 21grader
Extern justering för klimatsystem 1, 21grader (Om du har en rumsgivare installerad ställer du in önskad rumstemperatur i °C)
Yttre tempgivare i norrläge utan morgonsol, Innegivare placerad mitt i källaren.

Har ca 3graders delta mellan framledning och retur, så någon radiator ligger garanterat och kortsluter 2rörs systemet.

Vill hålla 20-21grader i källaren då vi använder den som bostadsdel, sedan är det ju inte kul att stå i en kall tvättstuga heller. På entréplaner har vi många stora 2glas fönster i söderläge som släpper in mycket solljus och värme dagtid vilket gör att tempen kan sticka upp från 21 till 26grader, här har jag valt att inte ställa ned termostaterna (iaf inte än).

Radiatorerna består av både 1 och 2 panels, alla orginalradiatorer från byggår har fått nya ventiler och termostater vid bvp installation. Sedan har vi monterat in en ny radiator i gamla pannrummet och återanvänt en radiator med annat koppel än de övriga.
Se bifogade bilder för termostater och ventiler.

Pumpen har ju autostyrd cp för värmesidan detta gör att jag funderar på turordning för att balansera flöde över radiatorerna och sätta lämplig kurva.

Har läst på en del justeringstrådar här på forumet, men de har varit svårt att hitta något som mer pekar mot justeringar som motsvarar min pump utan mot traditionella pumpar med fasta hastigheter på cp.

Hoppas man kan få lite hjälp och steg för steg beskrivningar här i tråden.

Mvh,
Peter

NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Någon som har bra tips för intrimning av frekvensstyrd bvp?

//Peter
NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

Utloggad lob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nälden
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
Lite nyfiken. Var i Sverige håller du till? Har själv satt in en 1255 med ett djupare borrhål och det verkar inte vara tilltaget i överkant(325 m). Med -20 ute pressas kb tempen ner till +0,6-0,8. Dock inte hemma för tillfället och med tomt hus så ökar ju effektuttaget eftersom man inte får ngn gratisenergi från människor/lampor osv./LOB
Nibe 1255. 175+150 m borra.  270 kvm Siporexhus. Startförbrukning 48 000 kWh-20000 kwh(med IVT E11)
 Nälden-Jämtland

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Någon som har bra tips för intrimning av frekvensstyrd bvp?

//Peter
Jag skulle kolla alla radiatorer så det är en liten skillnad 3-4 grader eller så mellan in ut på alla radiatorer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
@lob: Jag bor nere i Oskarshamn, vi tog ca 200m borra till vårt hål och nu när det varit lite minusgrader här nere och man har fått justera lite på pumpen så ligger KB ut på ca 0grader och vi får tillbaka 4grader.

@Smurfen: Jag har sedan ett tag börjat justera på de gamla radiatorerna där vi bytt till nya ventiler och termostater, de två andra radiatorerna har jag inte någon nyckel för att flödesjustera :( så där har jag fått låta termostaten strypa istället.
Senaste dagarna har jag börjat titta på kurvan och förskjutning, efter att ha kommit ner på kurva 7 så går nu pumpen kontinuerligt, så nu funderar jag på gradförskjutningen och vad den gör och hur högt jag ska ställa den innan vi kommer till start/stopp igen.

//Peter
NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Normalt justerar man kurvan vid lite kallare väder och blir tempen fel vid mildare väder så får man finjustera med förskjutningen men har du innegivare så tror jag att kurvan räcker bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nälden
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
Ok. Nu har jag haft mellan -8 och -23 de senaste dagarna. KB in just nu +0,8 och vb ut 58,5 grader. -21 ligger det på ute. Kanske helt ok så länge man ligger på + ändå.
Blir bra att Ã¥ka hem imorrn och klappa värmepumpen(ochläsa av elmätaren)😜/LOB
Nibe 1255. 175+150 m borra.  270 kvm Siporexhus. Startförbrukning 48 000 kWh-20000 kwh(med IVT E11)
 Nälden-Jämtland

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det här med delta T på varma sidan och hur man ska ställa in elementen är inte helt glasklart för mig i alla fall... Jag tänker då främst på en pump med variabel hastighet på CP och också med variabel effekt. För att huset ska kunna tillgodogöra sig så mycket värme som möjligt så borde väl ytan på elementen utnyttjas till att lämna av så mycket värme som möjligt och inte strypas så att medeltemperaturen på elementets yta blir lägre. En pump med styrd CP borde kunna anpassa flödet så att det blir rätt framledningstemperatur och rätt delta T för att få högt COP. Om man stryper elementen så kan inte pumpen reglera detta längre på samma sätt. Då måste den gå upp i temperatur för att få ut samma effekt i huset vilket ger lägre COP.

Nu stämmer säkert inte det här, det kanske bara är i min hjärna det låter rimligt...

Man kan också tänka sig att det kanske blir svårt att få en jämn temperatur i rummen om det helt enkelt blir lite kallare element när vattnet närmar sig slutet på slingan. Antar att det är skillnad på två- och en-rörssytem här också.

På min 1255 så brukar Delta T ligga lite lågt när den går på min-effekt. Men när det är lite kallare ute och framledningstemperaturen ökar så brukar delta T ligga på runt 8 grader har jag för mig. Jag har försökt att strypa så lite som möjligt. Har strypt i källaren bara där jag inte vill ha så varmt.
 
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Har ca 3graders delta mellan framledning och retur, så någon radiator ligger garanterat och kortsluter 2rörs systemet.

Det är normalt för 1255 vid lägre frekvenser

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fortfarande så krävs det ju viss strypning för att balansera flödet över hela systemet, frågan är ju om man har strypt onödigt mycket. Behöver fixa nyckel så jag kan balansera de två udda radiatorerna också, dessa stryps just nu av termostaterna.

Har iaf hittat en kurva som verkar passa huset vid kallare väderlek, ser också att delta ökar och ligger mellan 6-8grader då pumpen går kontinuerligt.

Idag har vi åter plussgrader och pumpen går i perioder om 2,5tim med dryga 1tim uppehåll så att arbetstanken får göra sitt.

//Peter
NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Från annan tråd som spårade in på min anläggning:

PH73:
Nu är jag ju inte egentligen intresserad av att låta pumpen stå längre mellan körningarna. jag vill ju att den ska jobba mer kontinuerligt.

Jag upplever för tillfället att min pump inte strävar att lägga framledningen på börvärde utan toppar på 6grader ovanför innan den sänker effekten och räknar hem gm.

Är det kurva och flöde man ska fortsätta trimma på isf?

Smurfen:
Kan kanske bero pÃ¥ vart din externa givare Bt25 sitter (antar att du har en sÃ¥n) känner den inte temp höjningen fort efter kompressorn startas kanske den varvar upp i onödan  Sc:,h Om du loggar till usb minne syns det där. Kurvan har inget med det att göra och flödet genom vp styr den ju själv.

PH73:
Jag har den givaren i toppen på arbetstanken och det är en 2rörs tank som vi matar underifrån och sedan vidare ut till radiatorerna från toppen av tanken.

Är ju iofs 300l som ska värmas i den tanken så det tar ju sin lilla tid att göra det.

Smurfen:
Då är den kopplad som knäpptank utan extern cp och då ska inte BT25 användas utan vp styr bättre med dom givarna som redan sitter där och kommer att känna värmen fort efter kompressor start. Koppla ur BT25 och kör utan men ev får du justera gradminuterna för start av kompressorn.

----------------------------------------------------
Nu har jag ju Nibes pool40 styrning kopplad till denna anläggning och det sitter en externs cp som styrs från poolstyrningen och en bypass som låter flödet gå rätt över radiatorkretsen när bvp'n gör poolvärme, där av är bt25 inkopplad för att känna av tempen i arbetstanken.

//Peter


NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Har du nån enkel skiss på hur det är kopplat ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vi har gått efter Nibes anslutningsbeskrivningar i manualerna, beroende på manual så står det lite olika är min uppfattning.
Bifogar kopia från deras dockningsprincip med Pool40 och 2rörs UKV.

Skillnaden som jag ser det i förhållande till bifogad bild är:
1. Vi matar expansionen omvänt in i botten och ut till radiatorerna i toppen
2. BT25 sitter i Toppen av tanken. Kanske skulle flytta ner den till botten istället för att mer matcha bifogad bild.
3. Ext CP (GP10) styrs inte från BVP, den styrs via Pool40 (CL11-AA5) enl manual för Pool40

Skickar också med en export av 1mån historik från Nibe Uplink.

//Peter
NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Som Bt25 sitter pÃ¥ bilden borde den känna tempen i stort sett direkt. Vad öppnar man historiken med  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Historikfilen är en CSV fil som jag dömpt om till TXT.

Enklast är väl att importera den kommaseparerat i typ Excel.

Lusläser man Pool40 manualen så står det iofs att BT25 ska sitta efter Ext CP (GP10), så i det fallet borde ju toppmonteringen av BT25 vara näst intill likvärdig?
NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!