Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Felet "h11"  (läst 20798 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Algot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag vill att min värmepump ska ge värme!
Felet "h11"
« skrivet: 30 september 2009, 18:50:53 »
Hjälp! Min CU-E9DKE har stannat med felet "h11". Jag letar efter service. Min leverantör hör inte av sig efter att jag har meddelat felet 3 ggr. Vad kan jag göra? Bor i Järfälla väster om Stockholm.
« Senast ändrad: 01 oktober 2009, 15:41:14 av Algot »
Radhus i Viksjö. 117 m² och byggt 1983. Direktvärmande el och frånluftvärmeväxlare. Panasonic CU-E9DKE.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Felet "h11"
« Svar #1 skrivet: 30 september 2009, 19:17:05 »
H11 är antingen kabelfel mellan maskinerna eller fel på anslutningen till utedelen.
H11 indikerar även att den kan vara fel på kretskort på inne eller utedel
Har ni haft blixtnedslag i ditt område nyligen kan det vara orsaken
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Flateby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Felet "h11"
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2009, 14:34:26 »
Hej.
Har samma problem:
H11 Kommunikationsfel mellan inne- och utedel Kommunikationskabeln
Kretskort inne/ute
Felanmälde den 25 mars , (garanti) väntar fortfarande på hjälp.
FÃ¥r tydligen frysa i vinter.

Utloggad Flateby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Felet "h11"
« Svar #3 skrivet: 01 oktober 2009, 14:37:14 »
Hittade lite mer info om H11:

Felsökning kretskort vid felkod H11

För att kontrollera vilket av kretskorten som är defekt, följ nedanstående instruktioner:

Maskiner med spänningsmatning i inomhusdelen

1. Koppla loss kommunikationskabeln från pol 3 på innedelens kopplingsplint.
2. Mät spänningen mellan pol 2 på kopplingsplinten och kabeln som du just kopplat loss. Om inomhusdelen fungerar som den
ska, bör den uppmätta spänningen pendla mellan 20-50 V (växelström) eller 30-50 V (likström).
3. Om mätningarna utkommer med ovanstående resultat, är inomhusdelens kretskort defekt.
4. Om det uppmätta värdet ligger stilla och inte pendlar, är utomhusdelens kretskort defekt.
5. Om inget värde alls uppmäts mellan pol 2 och den losskopplade kabeln, mät mellan pol 2 och 3 på kopplingsplinten.
6. Om det uppmätta värdet överensstämmer med de värden som anges i punkt 2, är det kommunikationskabeln som är defekt.
7. Om ingen spänning uppmäts eller det uppmätta värdet ligger stilla istället för att pendla, är utomhusdelens kretskort defekt.

Maskiner med spänningsmatning i utomhusdelen

1. Koppla loss kommunikationskabeln från pol 3 på utedelens kopplingsplint.
2. Mät spänningen mellan pol 2 på kopplingsplinten och kabeln som du just kopplat loss. Om inomhusdelen fungerar som den
ska, bör den uppmätta spänningen pendla mellan 20-50 V (växelström) eller 30-50 V (likström).
3. Om mätningarna utkommer med ovanstående resultat, är utomhusdelens kretskort defekt.
4. Om det uppmätta värdet ligger stilla och inte pendlar, är inomhusdelens kretskort defekt.
5. Om inget värde alls uppmäts mellan pol 2 och den losskopplade kabeln, mät mellan pol 2 och 3 på kopplingsplinten.
6. Om det uppmätta värdet överensstämmer med de värden som anges i punkt 2, är det kommunikationskabeln som är defekt.
7. Om ingen spänning uppmäts eller det uppmätta värdet ligger stilla istället för att pendla, är inomhusdelens kretskort defekt.

Utloggad Algot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag vill att min värmepump ska ge värme!
SV: Felet "h11"
« Svar #4 skrivet: 05 oktober 2009, 16:52:57 »
Ojdå! Har du väntat på service sedan mars så lär jag nog få vänta till nästa sommar. Då har jag ändå ett serviceavtal med "Prioriterad handläggning vid fel ...". Service för 1495 kr är gjord den 15 juli i år. Har vi samma leverantör?
Radhus i Viksjö. 117 m² och byggt 1983. Direktvärmande el och frånluftvärmeväxlare. Panasonic CU-E9DKE.

Utloggad Flateby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Felet "h11"
« Svar #5 skrivet: 06 oktober 2009, 08:16:07 »
Hej Algot.
Köpte pumpen på Bauhaus monterade själv och hjälp av en kylmontör drifttogs den.
LMG i Göteborg har hand om garantiärenden för pumpar köpta på Bauhaus men tydligen inget större intresse av "nöjda kunder".
Har säkert ringt till LMG 50 gånger för att få support och för ca 1 månad sen kom en reparatör hem och skulle byta kortet i utomhusdelen.
Men han hade fel kort med sej , påstår att nytt är beställt men inte f..n blir det varmare hemma för det!

Utloggad Algot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag vill att min värmepump ska ge värme!
SV: Felet "h11"
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2009, 09:13:07 »
Hej Flateby! Nej, vi har inte samma leverantör. Min finns söder om Stockholm. Men de verkar ha en sak gemensamt: "Vi skiter i kunderna när vi har fått in pengarna för såld pump".
Min leverantör har dessutom "trollat bort" min kreditnota på 1250 kr genom ombildning av bolaget två gånger. Nu ska jag följa dina felsökningsråd ovan, men något kretskort lär jag inte få tag i.
Radhus i Viksjö. 117 m² och byggt 1983. Direktvärmande el och frånluftvärmeväxlare. Panasonic CU-E9DKE.

Utloggad Algot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag vill att min värmepump ska ge värme!
SV: Felet "h11"
« Svar #7 skrivet: 06 oktober 2009, 15:41:20 »
Hej igen! Har kollat spänningen ute sÃ¥ som du har beskrivit ovan. Kabel till pol 3 ger 54V (stilla)och mellan polerna 2 och 3 ger 56V (ocksÃ¥ stilla). DÃ¥ ska det alltsÃ¥ vara fel pÃ¥ kretskortet i innedelen. Nu gäller det bara att fÃ¥ tag i nÃ¥gon installatör som har kretskort och som kan byta ut det gamla. Bor  i Viksjö 20 km väster om Stockholm! :(
Radhus i Viksjö. 117 m² och byggt 1983. Direktvärmande el och frånluftvärmeväxlare. Panasonic CU-E9DKE.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Felet "h11"
« Svar #8 skrivet: 06 oktober 2009, 17:17:25 »
Om inte företaget ni köpte maskinen från kan hjälpa er så kanske det kan vara lönt att kolla med erat försäkringsbolag om ni anmäler det som skada dit.
Tror eran maskin är äldre än 2 år så ni får kolla i era papper vad ni har för garantier på maskinen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Flateby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Felet "h11"
« Svar #9 skrivet: 07 oktober 2009, 07:19:11 »
Hej Algot och TS Comfort.
Klippte ut ett stycke ur konsumentköplagen:

Reklamation vid fel på varan
En reklamation av varan innebär att du meddelar
säljaren att du inte godtar varan och anger på vilket
sätt du anser den felaktig.
Du måste då lämna ett meddelande om felet inom
skälig tid, efter det att du märkt eller bort märka felet.
Om du reklamerar inom två månader från det att du
märkte felet, har du reklamerat i rätt tid.
Från och med 1 april 2005 är reklamationstiden förlängd
till tre år. Det gäller varor som du köpt den dagen
eller senare.

Detta använder jag som argument mot LMG och hoppas på en varm och skön vinter (innomhus)
Köpte min pump hösten 2006 (åkte på H16 fenomenet våren 2007 fick då utomhusdelen utbytt) så reklamationstiden har nu gått ut men detta fel anmälde jag ju i Mars....

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Felet "h11"
« Svar #10 skrivet: 07 oktober 2009, 10:32:14 »
hej igen

Reklamationsrätten på 3 år kan vara lite bökig då man ska bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan vilket inte är det lättaste
För tillfället är det väl ingen som dessvärre vet vad som exakt krånglar, troligtvis innerdelens kretskort ser jag enligt nedan om det nu är fastställt
Är det inomhusdelen som spökar så hjälper det nog inte att utedelen är utbytt vid senare tillfälle såvida inte felet beror på något i utedelen då förståss.
LMG brukar inte vara krångliga att ha att göra med så det löser sig säkert till slut, annars är det hemförsäkringen som gäller
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Flateby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Felet "h11"
« Svar #11 skrivet: 07 oktober 2009, 14:23:45 »
Hej TS Comfort.
En kille från LMG kom och skulle byta kretskort i utomhusdelen för ca 1 månad sen.
Han mätte då i utedelen och konstaterade att kortet var kass.
MEN han hade fel kort med sej trots att jag på felanmälan hade uppgivit modell & serienr på min maskin.
Kortet han hade med sej passade till den första utedelen som jag fick utbytt för ca 2 år sen p g a H16.

Utloggad Algot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag vill att min värmepump ska ge värme!
SV: Felet "h11"
« Svar #12 skrivet: 20 oktober 2009, 17:40:56 »
Hej igen! Nu finns ett litet ljus i eländet. Jag ringde Värmepumpsgruppen, som annonserar här ovan, och en kille i Stockholm sa (väldigt fritt citerat): "Det är högsäsong för värmepumpar just nu och jag är inbokad in i december (tvivlar jag inte det minsta pÃ¥). Men jag ska försöka fixa din pump mellan ett par jobb." SÃ¥ ska det lÃ¥ta! Nästa göromÃ¥l för mig är väl att frÃ¥ga VKG Energispar vad de menar med "Prioriterad service vid fel ...".   tomte::

Radhus i Viksjö. 117 m² och byggt 1983. Direktvärmande el och frånluftvärmeväxlare. Panasonic CU-E9DKE.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Felet "h11"
« Svar #13 skrivet: 20 oktober 2009, 17:47:45 »
Kom inte killen frÃ¥n LMG tillbaka med rätt kort nÃ¥gon gÃ¥ng  Sc:,h
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Flateby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Felet "h11"
« Svar #14 skrivet: 21 oktober 2009, 08:33:34 »
Hej .
Reservdelarna är tydligen på gång så jag har blivit lovad reparation denna vecka.
Hoppas att det funkar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 290
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!