Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Överfylld panasonic ?  (läst 8359 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad corrado

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Överfylld panasonic ?
« Svar #15 skrivet: 22 maj 2007, 22:56:29 »
Ja sÃ¥ ska det lÃ¥ta, nu kommer brösttonerna fram  :D knUp
Nu var det ju bara så att jag var nyfiken och jag tänkte att här finns det ju folk som är kunniga. jag håller inte på med att fylla och tömma.
Det var bara det att jag hade anslutit manometern som följde med vakuumpumpen och när jag lossade den (pumpen stod stilla i värmeläge) så var det inte utan att det läckte ut en del olja och gas. Därför min fråga hur man lossar den på bästa sätt. Ska man köra in all gas i utedelen och lossa manometern. Då behöver man kanske vakuumpumpa igen? Eller finns det ett litet övertryck kvar?

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Överfylld panasonic ?
« Svar #16 skrivet: 23 maj 2007, 07:23:43 »
....inget konstigt med det. Det finns ju regler och förordningar som är framtagna för att skydda miljön. Jag måste också tillstå att de lite överdrivna i vissa fall men.....T.ex har jag varit i Asien och träffat vaktmästare på hotell som fyller maskiner och de har absolut inget krav på sig om hanterande..men det är ju deras lagar som gäller. Någonstans skall ju begränsandet börja och det blev naturligtvis vi i Sverige som går i täten som vanligt.
LJ

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Överfylld panasonic ?
« Svar #17 skrivet: 25 maj 2007, 07:03:42 »
Hallo Harken,det är väl inte undertryck i kylläge ;)

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Överfylld panasonic ?
« Svar #18 skrivet: 25 maj 2007, 08:13:14 »
....inget konstigt med det. Det finns ju regler och förordningar som är framtagna för att skydda miljön. Jag måste också tillstå att de lite överdrivna i vissa fall men.....T.ex har jag varit i Asien och träffat vaktmästare på hotell som fyller maskiner och de har absolut inget krav på sig om hanterande..men det är ju deras lagar som gäller. Någonstans skall ju begränsandet börja och det blev naturligtvis vi i Sverige som går i täten som vanligt.


R410 har väl ca 1400 gwp.............

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!