Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ESB 100  (läst 37612 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
ESB 100
« skrivet: 14 januari 2009, 22:33:40 »
Hej!

Ny här pga min mor har installera en ESB 100 i sitt hus. den yttre enheten är utbytt 1 gång. Söker nu efter hjälp råd o tips pga hög elräkning.
Det som är installerat utöver ESB är en kombi panna egor v15 eller v25 som hjälper till med elpatron att värma upp radiatorer samt en varmvatten beredare.
Esb blev installerad pga att det skulle vara lite jobb med den. Samt att hon fick ett reglage till shunten monterat i hallen som reglerar inne temp.

Hon har häromdagen fått en elräkning som e enorm. återförsäljaren hävdar att ESB 100 drar max 864 kw per månad.

tacksam för råd o tips
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2009, 03:13:53 »
Den pumpen ger 3,5kw vid 7+ vid 0gr ger den kanske 2,5kw och vid -10 ger den inte mycket mer än man tillför.
Det skulle inte förvåna mig om elpatronerna går in redan runt 0gr därav den höga räkningen.
Mitt råd är tryck ner den i halsen på säljaren för den är garanterat för liten till huset för en sån klarar kanske värma väldigt litet hus längst ner i södra delen av landet.
Kontakta konsument vägledarna i din kommun så kanske dom kan hjälpa dig.
En luft-vatten pump bör klara värma ett hus själv till ca -10 innan elpatronerna går in.
Energispar bolaget som saluför pannan tillhör inte dom seriösaste tillverkarna av värmepumpar, dom har bla byggt om Nordic air pumpar till luft-vatten pumpar.
Sök på esb och nordic air så kommer det fram mycket mat nyttigt
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2009, 22:38:10 »
värmepumpen är dockad med en egor v115 ved/el/olja panna som hjälper till med el. Elpatron är på 12 kw.
Så ni säger att systemet är för litet för ett hus på ca 100kvm i mellan sverige som kallast har det varit ca - 18.

Esb + elpatron värmer Radiatorer, Sen Esb + Varmbatten beredare värmer varmvatten.

Har tyckt att det verkar vara lite irriterade när man fråga om nåt där hon köpt denna produkt. Vi funderar på Allmänna reklamationsnämden.
Skulle behöva ett system som drar lite och värmer bra med radiatorer.

Hade innan detta 2 panasonic luft luft värme pumpar + varmvattenberedare förståss tyckte inte de värde huset tillräckligt.

Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2009, 22:41:10 »
är inte kompressorn större än 1,2kwh . cop ca 2,5 i bästa fall (nerisade lameller-avfrostning någon minusgrad 45 grader på framledningen) ger ca3kwh
till det termiska skalet. du köper nog rätt mycket spets el .
hur stort är huset ?
typ av fasad ?
 byggÃ¥r ?
hur är den dockad med ved/el pannan ?
c-c *vinkar*
Huset är totalt i två plan med källare ca 98 kvm
fasad är timmer + eternit plattor (Fattiglappar)
1909 som senast.

Det sitter stora härliga radiatorer i samtliga rum riktiga värme källor.

Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2009, 22:55:00 »
Kör luft-luft pumparna så mycket som möjligt tills ni hittar en bra radiatorvärmande lösning.

Jag tror inte att ARN befattar sig med vp-ärenden längre.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2009, 22:58:27 »
Hej värme pumpen är på tok för liten och det vet säljaren.
Det skulle nog behövas det dubbla i storlek på värme pumpen.
Kontakta konsument vägledaren i kommunen sen tror jag Sverker på plus nog kan vara interesserad av det med.
Förstår inte varför dom byte ut luft luft pumparna för dom ger större besparing än vad en luft vatten någonsin kan ge och klarar ge värme vid lägre temperatur med.

Om man räknar lite på det så hade dom 2st panasonic pumpar innan som jag antar var 2st 5kw:s pumpar som är dom vanligaste då gav dom 10kw vid 7+ och ca 5kw vid 15-
Nu sitter där en pump som ger 3,5kw vid 7+ och i bästa fall 1kw vid 15- men troligen har den slutat ge något redan vid 10-
Den effekten som saknas nu tas via el patronerna därav den enormt höga räkningen.
Det kommer aldrig funka bra med den värme pumpen hur man än vänder och vrider på det.
Säljaren har helt enkelt lura på din mor något som aldrig kommer funka.
Din mor ska inte ta illa upp för hon har inte gjort fel utan det är den sk.... stövlen till säljare som medvetet lurat henne.

Jag hoppas det löser sig på ett bra sätt för henne.

Mvh Göran


« Senast ändrad: 15 januari 2009, 23:41:06 av Göran.w »
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2009, 13:10:14 »
Hej!

har nu varit i kontakt med "SVEP" och "VPN" så vi kommer förmodligen att reklamera ärendet. Min mor har även prata med konsument vägledaren som rekomendera de första jag skrev.

Jag fortsätter att skriva här om vad som händer.
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2009, 13:40:50 »
Hej det är jätte bra ni tagit tag i det.
Jag hoppas det löser sig i slutändan för din mor.

Mvh Göran
« Senast ändrad: 16 januari 2009, 23:49:07 av Göran.w »
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2009, 23:32:56 »
det är en liten kåk på totalt 98kvm
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2009, 12:13:28 »
www.energisparexperten.se som satt in pumpen
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2009, 12:27:05 »
Visst har dom gjort fel.
Bara det faktum att dom byter ut 2st Panasonic luft-luft pumpar som din mor inte tyckte räckte mot en ännu mindre pump är så fel det kan bli.
Sen måste man ochså ta med i beräkningen att äldre människor ofta vill ha 23-24grader inne ibland tom högre.
Be någon annan firma komma och titta och göra en energi kalkyl så har ni något att visa säljaren av pumpen.
Har säljaren ens gjort en energi kalkyl.
Mitt råd är kör så mycket det går med luft-luft pumparna och stäng av el patronerna annars blir nästa räkning lika hög för jag tror inte den nya pumpen klarar mycket mer än 30-35% av värme behovet resten står el patronerna för.
Får dom inte rätt på det så har ni rätt att häva köpet efter 2 misslyckade reperations försök enl konsument köp lagen.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad nerko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: ESB 100
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2009, 11:13:03 »
Du får skynda dig att anmäla pga att dom som tillverkar pumpen är nog inte kvar länge till efter man kan se på http://www.allabolag.se/5566915293 detta begrundar jag på att det fanns ett tidigare bolag som hette energisparbössan http://www.allabolag.se/what/5567085427/xs/1 dom gick i konkurs under 2008.Dom har samma adress,ägare och produkter.Dessutom delar av styrelsen från Strateg Trade som alla vet saluförde Nordic Air,din pumps föregångare.
Vad man kan se på din installatör är att bolaget är nytt och inte lämnat något bokslut.
Han kan vara ovetande och vilseledd av ESB men diskutera detta med han och se vad som kommer fram!
Köpte du pumpen från installatören eller från ESB?

Lycka till //Nerko *vinkar*

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: ESB 100
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2009, 11:59:55 »
Ju mer jag läser, desto vansinnigare blir det.
Det fanns alltså 2 fungerande Panasonic L/L som tillsammans värmde 2 plan a totalt 98m2 ?
Av vilken anledning togs dessa ner ?, och erhöll din mor ett lägre pris på ESB då eftersom beg-värdet på dessa 2 skall ha räknats in ?
Finns det skriftlig dokumentation på deras värmekalkyl?
Finns det skriftligt på att reklamation har gjorts på detta arbete?
Huset har ju sen tidigare en patron som är på 12kw, så att då docka på en L/V med max 3,5 kw-effekt som ger max +45 ºC vid +7 ºC ute är helt dömt att misslyckas, huset är ju gammalt högtemp-system !

Jag tycker att det luktar blåsning och bedrägeri, och firman verkar ha räknat kallt med att bli anmälda här, kontakta ert försäkringsbolag som ska hjälpa er med jurist, för det enda som kan få fart på dessa ärende är en inlämnad stämning, (småmåls-ärende)vilket man gör mot personen i fråga samt mot dess firma, så att dom inte hinner ombilda firman eller göra andra manövrar.

Företaget i fråga är välkomna med replik här, sätt gärna en tidsfrist max 1 vecka och agera därefter, låt dom inte förhala detta.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2009, 15:56:17 »
Hej!

Jag lägger ut det frågor och svar jag fått från min kontakt med Energisparexperten så kan ju ni läsa och säga vad ni tycker: studs

----- Original Message -----
From: Richard
To: smaran@energisparexperten.se
Sent: Tuesday, January 13, 2009 11:10 PM
Subject: angående min mammas höga elräkning.

ESB Pumpen ni installerade på Bergslagsvägen.
Det är ni som sagt att pannan skall vara inställd på 60 grader för att det är bäst för vattnet men nu är det ju så att hon har en varmvattenberedare som tillför den rätta värmen.
Så i raka fall kan man sänka pannan så den inte producera nånting och att ESB producerar 53 grader ut på elementen om det skulle behövas.
 
Hon har iaf fått på de 4 sista månaderna räkning för 10000. inte bra
men ingen med denna installation var ju att hon skulle sänka sina elkostnader.
Kan du hjälpa henne och lösa problemet vore ju mest smärtfritt.
Garanti finns ju kvar på produkten.
 
MvH
Richard
Hennes Son
----- Original Message -----
From: Installatören
To: Richard
Sent: Wednesday, January 14, 2009 9:22 AM
Subject: Re: angående min mammas höga elräkning.

Hej
Tack för ditt brev.
Utan energibesparingen hade din mammas elräkning legat uppskattningsvis på ca 14.000kr lågt räknat under denna kalla period. Man måste ha i åtanke att under den kallaste perioden är besparingen som lägst då verkningsgraden går ner samtidigt som man behöver mer värme. Dock är det så att besparingen under årets resterande 8 månader ligger över 60 % vilket gör en genomsnittlig besparing på ca 50% för hela året. Man ska också förstå att den nya anläggningen aldrig kan dra mer än 1,2 kw/timme när den går för fullt. Så man kan inte skylla den höga förbrukningen på värmepumpen. Pumpen drar max 864 kw per månad om den går hela tiden (vilket är bra). Den kan aldrig ge mindre värme tillbaks än vad kompressorn drar även om det är -25 grader ute. Den kan således aldrig bidra till en förhöjd elräkning bara sänka den.
Enligt vår senaste kontroll så fungerar hennes anläggning optimalt och hon gör den besparing som är möjlig med denna anläggning.
När det gäller panntemperaturen så kan den sänkas till 55 grader om man vill, men man kan inte stänga av den som du föreslagit för då kommer den att kyla ner det ingående 53 gradiga vattnet. Följden blir att man inte får tillräcklig värme ut till radiatorerna.
Hoppas detta hjälper dig att bättre förstå hur det hela fungerar.
Skulle anläggningen mot förmodan inte fungera eller stanna så kommer vi förstås att åtgärda problemen utan kostnad under garantitiden.
mvh
Installatören
Energisparexperten AB

 
From: Richard
To: Installatören
Sent: Wednesday, January 14, 2009 11:56 AM
Subject: Re: angående min mammas höga elräkning.

Hej!
 
Tack för det snabba svaret.
 
tänkte på det du skrev om den höga kostnaden om hon inte installerat Pumpen stämmer ju inte då hon hade luftvärme pumpar förut. De drog inte mycket ström men de värmde inte heller så bra.
 Varför mÃ¥ste cirkulationspumpen pÃ¥ radiatorerna stÃ¥ pÃ¥ max?
Samma gäller för cirk.pump i esb systemet?
 Om pannan nu ställs pÃ¥ 55 grader borde ju elräkningen sjunka till det minimala dÃ¥ hennes panna är en riktig elförbrukare den drar ju ca 12 kw/timme.
 Ja vet att det inte beror pÃ¥ esb pumpen att elräkningen är hög men det var ju installering av detta system som bidrog till högre elräkning.
Birgitta kolla vad hon hade för elförbrukning förra året vid samma tid med endast luftvärmepumpar o elpanna på när det var som kallast då var kostnaden 5000 ca för 2 månader. Så me detta nya system skall elpannan ha börja dragit mera?
 
MvH
Richard

Hej
Tyvärr verkar du ha missförstått sambanden. ESB- anläggningen har bidragit till att sänka energiförbrukningen i din mammas hus. Installationen har således inte bidragit till en högre elförbrukning. Värmepumpen kan aldrig påverka elpannan att dra mer ström, bara tvärtom. Ju mer värmepumpen går ju mindre ska elpannan dra såvida det inte är fel på elpannan.
Förbrukningen för din mammas elpanna kan vi inte uttala oss om. Kanske borde den byglas om så den inte behöver dra 12 kw, låter orimligt mkt för ett sånt litet hus. Jag skulle nog kolla så det inte är nåt fel på den?
Förra året under motsvarande tid kan inte jämföras med i år då det var plusgrader i januari ifjol mot -20 grader vissa dagar i år. Överhuvudtaget så var det en mkt varmare vinter ifjol med avsevärt lägre elförbrukning än i år. Eltaxan har oxå fortsatt att gå upp jämfört med ifjol.
Hoppas detta kan bidra till att du förstår sambanden bättre.
mvh
Smaran
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: ESB 100
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2009, 20:26:28 »
Hej!

Jag lägger ut det frågor och svar jag fått från min kontakt med Energisparexperten så kan ju ni läsa och säga vad ni tycker: studs

----- Original Message -----
From: Richard
To: smaran@energisparexperten.se
Sent: Tuesday, January 13, 2009 11:10 PM
Subject: angående min mammas höga elräkning.

ESB Pumpen ni installerade på Bergslagsvägen.Det är ni som sagt att pannan skall vara inställd på 60 grader för att det är bäst för vattnet men nu är det ju så att hon har en varmvattenberedare som tillför den rätta värmen. Så i raka fall kan man sänka pannan så den inte producera nånting och att ESB producerar 53 grader ut på elementen om det skulle behövas.
Hon har iaf fått på de 4 sista månaderna räkning för 10000. inte bra men ingen med denna installation var ju att hon skulle sänka sina elkostnader.Kan du hjälpa henne och lösa problemet vore ju mest smärtfritt. Garanti finns ju kvar på produkten.
 
MvH
Richard
Hennes Son
----- Original Message -----
From: Installatören
To: Richard
Sent: Wednesday, January 14, 2009 9:22 AM
Subject: Re: angående min mammas höga elräkning.

Hej
Tack för ditt brev.
Utan energibesparingen hade din mammas elräkning legat uppskattningsvis på ca 14.000kr lågt räknat under denna kalla period. Man måste ha i åtanke att under den kallaste perioden är besparingen som lägst då verkningsgraden går ner samtidigt som man behöver mer värme. Dock är det så att besparingen under årets resterande 8 månader ligger över 60 % vilket gör en genomsnittlig besparing på ca 50% för hela året. Man ska också förstå att den nya anläggningen aldrig kan dra mer än 1,2 kw/timme när den går för fullt. Så man kan inte skylla den höga förbrukningen på värmepumpen. Pumpen drar max 864 kw per månad om den går hela tiden (vilket är bra). Den kan aldrig ge mindre värme tillbaks än vad kompressorn drar även om det är -25 grader ute. Den kan således aldrig bidra till en förhöjd elräkning bara sänka den.
Enligt vår senaste kontroll så fungerar hennes anläggning optimalt och hon gör den besparing som är möjlig med denna anläggning. När det gäller panntemperaturen så kan den sänkas till 55 grader om man vill, men man kan inte stänga av den som du föreslagit för då kommer den att kyla ner det ingående 53 gradiga vattnet. Följden blir att man inte får tillräcklig värme ut till radiatorerna. Hoppas detta hjälper dig att bättre förstå hur det hela fungerar. Skulle anläggningen mot förmodan inte fungera eller stanna så kommer vi förstås att åtgärda problemen utan kostnad under garantitiden.
mvh
Installatören
Energisparexperten AB

 
From: Richard
To: Installatören
Sent: Wednesday, January 14, 2009 11:56 AM
Subject: Re: angående min mammas höga elräkning.

Hej!
 
Tack för det snabba svaret.
 
tänkte pÃ¥ det du skrev om den höga kostnaden om hon inte installerat Pumpen stämmer ju inte dÃ¥ hon hade luftvärme pumpar förut. De drog inte mycket ström men de värmde inte heller sÃ¥ bra. Varför mÃ¥ste cirkulationspumpen pÃ¥ radiatorerna stÃ¥ pÃ¥ max? Samma gäller för cirk.pump i esb systemet? Om pannan nu ställs pÃ¥ 55 grader borde ju elräkningen sjunka till det minimala dÃ¥ hennes panna är en riktig elförbrukare den drar ju ca 12 kw/timme.  Ja vet att det inte beror pÃ¥ esb pumpen att elräkningen är hög men det var ju installering av detta system som bidrog till högre elräkning. Birgitta kolla vad hon hade för elförbrukning förra Ã¥ret vid samma tid med endast luftvärmepumpar o elpanna pÃ¥ när det var som kallast dÃ¥ var kostnaden 5000 ca för 2 mÃ¥nader. SÃ¥ me detta nya system skall elpannan ha börja dragit mera?
 
MvH
Richard

Hej
Tyvärr verkar du ha missförstått sambanden. ESB- anläggningen har bidragit till att sänka energiförbrukningen i din mammas hus. Installationen har således inte bidragit till en högre elförbrukning. Värmepumpen kan aldrig påverka elpannan att dra mer ström, bara tvärtom. Ju mer värmepumpen går ju mindre ska elpannan dra såvida det inte är fel på elpannan.
Förbrukningen för din mammas elpanna kan vi inte uttala oss om. Kanske borde den byglas om så den inte behöver dra 12 kw, låter orimligt mkt för ett sånt litet hus. Jag skulle nog kolla så det inte är nåt fel på den? Förra året under motsvarande tid kan inte jämföras med i år då det var plusgrader i januari ifjol mot -20 grader vissa dagar i år. Överhuvudtaget så var det en mkt varmare vinter ifjol med avsevärt lägre elförbrukning än i år. Eltaxan har oxå fortsatt att gå upp jämfört med ifjol.
Hoppas detta kan bidra till att du förstår sambanden bättre.
mvh
Smaran

Klassiskt att skylla på den befintliga anläggningen när det blir problem. Jag strök under de meningar som jag tycker är tvivelaktiga. Dom motsäger sig själva när man läser mail 1 mot mail 2.

För det första, om tempen nu är satt till +55 på pannan ( enl uppgift skulle inställningarna vara +60 !!!) kommer inte vp att gå in, den startar enligt manual när temp gått under +45 och stoppa på +55, den kommer då bara att fungera som värmetillskott när elpannan på 12kw inte klarar av att hålla värmen = 12kw elpanna + 1,5kw värmepump = 13,5kw. Det är värmepumpen som ska gå och elpannan ska gå in när pumpen inte klarar av belastningen. En felaktigt installerad pump som ev har isproblem kommer också att avisa ofta = kyla ner slingan = dra mer el totalt. Pumpen kanske klarar max -10 ºC med R407, utan att ge någon värme alls förutom den inmatade effekten. I stället för att skriva en uppsats här borde du ta in en kunnig o opartisk besiktningsman som inspekterar hur firman gjort inkopplingarna och hur värmeanläggningen fungerar ihop med denna L/V. Jag kan nästan garantera att det blir anmärkningar.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #15 skrivet: 16 februari 2009, 12:28:05 »
Nu har Energisparexperten svarat pÃ¥ det brev min mor skicka till honom och Han säger att det mÃ¥ste vara nÃ¥got fel pÃ¥ installationen av pumpen dÃ¥ den ska fungera. För hans del samt hans bolag sÃ¥ vore det olyckligt om den inte fungera. Han har oxÃ¥ IgÃ¥r skickat 2 st som skall komma till min mor i eftermiddag. EN som är högste röris och den andra killen som installera ESB. Det skall kolla installationen. Även sÃ¥ skall en frÃ¥n ESB göteborg komma och titta. SÃ¥ vi fÃ¥r väl se vad de kommer fram till.  studs
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #16 skrivet: 16 februari 2009, 23:22:52 »
Klart det är fel på installationen.
Pumpen är på tok för liten till deras hus vilket alla seriös säljare kan konstatera utan att ens göra någon kalkyl.
Dom måste ha gjort en regäl tanke vurpa för om 2st luft luft pumpar inte räcker hur ska då en pump på under halva effekten räcka till och dessutom ge varmvaten.
Ner till i alla 5-10 minus ska den helt klara både värme och vatten utan elpatroner.
Troligen går denna anlägningen in med el tillskott innan det är 0grader.
Mitt råd är häv köpet för det har aldrig funkat och kommer aldrig göra det heller.
Tänk på att det är snart vår och då försvinner problemen och nästa vinter har garantin gått ut när dom kommer tillbaka.
För övrigt kommer inte ens en optimalt fungerande anläggning göra någon besparing alls gämfört med luft\luft utan kommer vara dyrare i drift.
Det ända dom värkar ha fått att funka är el patronen huvuddunk
Få väck skiten så fort det går och köp av någon seriös firma istället som vet hur det ska funka.
 

« Senast ändrad: 17 februari 2009, 08:28:41 av Göran.w »
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: ESB 100
« Svar #17 skrivet: 17 februari 2009, 01:55:52 »
Och jag skulle gärna vilja få förklarat hur storyn är med de 2 nedtagna L/L som fanns, fick hon pengar för dessa eller vad hände egentligen.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: ESB 100
« Svar #18 skrivet: 17 februari 2009, 07:08:19 »
Ge dig inte.....och lyssna på Art Deco:s råd !

Ju mer jag läser, desto vansinnigare blir det.
Det fanns alltså 2 fungerande Panasonic L/L som tillsammans värmde 2 plan a totalt 98m2 ?
Av vilken anledning togs dessa ner ?, och erhöll din mor ett lägre pris på ESB då eftersom beg-värdet på dessa 2 skall ha räknats in ?
Finns det skriftlig dokumentation på deras värmekalkyl?
Finns det skriftligt på att reklamation har gjorts på detta arbete?
Huset har ju sen tidigare en patron som är på 12kw, så att då docka på en L/V med max 3,5 kw-effekt som ger max +45 ºC vid +7 ºC ute är helt dömt att misslyckas, huset är ju gammalt högtemp-system !

Jag tycker att det luktar blåsning och bedrägeri, och firman verkar ha räknat kallt med att bli anmälda här, kontakta ert försäkringsbolag som ska hjälpa er med jurist, för det enda som kan få fart på dessa ärende är en inlämnad stämning, (småmåls-ärende)vilket man gör mot personen i fråga samt mot dess firma, så att dom inte hinner ombilda firman eller göra andra manövrar.

Företaget i fråga är välkomna med replik här, sätt gärna en tidsfrist max 1 vecka och agera därefter, låt dom inte förhala detta.

Saken är helt vansinnig.....och bolaget hÃ¥ller uppenbarligen pÃ¥ med vad man skulle kunna likna vid bedrägerier för att fÃ¥ kränga sin vara  fiR: 

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #19 skrivet: 17 februari 2009, 10:53:05 »
nu har de varit och kollat på installation och den fungerade som den ska. Men det hjälper ju inte då det fortfarande är för liten effekt. ska reklamera/häva köpet. fiR: fiR: fiR: fiR:

Varför 2 L/L pumpar togs ur bruk. Pga att min mor ansåg att de inte värmde hela huset. speciellt badrum. i köket där den ena satt var det 23 ºC
och pÃ¥ toa dÃ¥ 17  ºC.
samt i v-rum ca 19 ºC på övervåning där andra pumpen satt var det ca 23 ºC även fast den var inställd på 16 ºC. eftersom värme stiger.
testa med att ha den på samma temp som nere då var det 25 ºC i sovrummet och ca 22 ºC i tv rummet. _/-
det utrymme som var kallast var toa sedan hall. nu med L/V pump som går via element så är det mycket jämnare temp. men oxå mycket dyrare värme.

Så har ni några bra tips på L/V pump med J*vligt bra effekt samt bra vid minus 20 vore det bra och veta. studs
IVT eller CTC???
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ESB 100
« Svar #20 skrivet: 17 februari 2009, 12:33:51 »
"Så har ni några bra tips på L/V pump med J*vligt bra effekt samt bra vid minus 20 vore det bra och veta.
IVT eller CTC???"

Sådana LV pumpar finns bara i reklamens värld. Allvarligt talat, det finns sådana pumpar ,men dom är mycket dyra. Och kan inte konkurrera med jord eller bergvärme.

CTC Ecoair 109 räcker nog en bra bit åt din mor. Men när det är kallare än -10 ºC ger den inte mycket. Och när det är kallare än -15 ºC lägger den av helt.

Kompletterande uppvärmning gör den på elpatron. Eller ännu bättre -- med en LL!
Om det var kvalitetsinvertrar som din mor tog bort, var det en miss.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #21 skrivet: 17 februari 2009, 12:45:34 »
hon hade panasonic ( sverige pumpen) ca 5 kw styck. Installerade 2005.


Hon har en varmvatten beredare installerad oxå som även den hjälper L/V pump.

Från början hade hon alltså en panna kombi Egor v115 som tagits ur drift av förra ägaren sedan hade han valt att installera 2 st Panasonic L/L 5Kw/st och en VV beredare.

Nu har hon en 3,5 kw ESB100 L/V dockad på gamla panna med elpatron på 12kw samt VV Beredare.
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ESB 100
« Svar #22 skrivet: 17 februari 2009, 13:22:19 »
Suck...

Antar att din mor vill ha ner storleken på elräkningen illa kvickt? Det finns ingen möjlighet att göra räkningen mycket mindre med nuvarande installation.

I så fall finns det väl minst tre handlingslinjer:

-Byta till tex en Ecoair 109. (Vårdslöst dimensionerat av mig, man måste veta mer om huset.)

-Återinstallera en eller två LL 5kW pumpar. Varför inte kräva installatören på detta? (som Art egentligen föreslår.)

-Starta en process mot installatören.
« Senast ändrad: 17 februari 2009, 22:55:52 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: ESB 100
« Svar #23 skrivet: 17 februari 2009, 16:43:15 »
Innan du nu beslutar något.
Börja med att skicka in ritningen på din morsas hus här och rita ut var dom förra L/L satt, vågar nästan sätta en peng på att din mor har trång planlösning och ev hade dåligt placerade innerdelar som bidrog till de kraftiga värmeväxlingarna.

Sen måste du lösa några frågor, fick din mor någon mellanskillnad för de 2 nedtagna och fungerande 5kw L/L, fick hon inget för dessa är det ju i princip ren stöld. Sen vill vi veta exakt vad hon har idag och hur det är kopplat, jag förutsätter att hon inte kan eller vill hålla på och mecka med grejorna som vi karlar gör, så hon bör väl ha något enkelt som sköter sig självt.

Hur är radiatorerna i huset, är det platta panelradiatorer eller tjocka sektionsraddar som hon har, foto skulle sitta fint.

Edit: Du skev tidigare kombipanna Egor V15 eller 115, är rökröret pluggat när hon kör el/värmepump eller är rökröret öppet ?
Du vet väl om att om man inte kör med olja eller ved så ska man sätta igen rökgången med isolering, annars far ju all värme rakt ut i skorstenen, såvida det inte finns ett fullt fungrande spjällsystem.
« Senast ändrad: 17 februari 2009, 17:02:21 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: ESB 100
« Svar #24 skrivet: 17 februari 2009, 17:37:04 »
Utan att knappt veta några förutsättningar alls...så behövs en riktigt kraftfull pump, som klarar lite kyla.
tex Airwells 12kw ger bra med effekt vid kallt ute:
 http://www.essencompany.com/pdf/broschyr/LVP_20070209.pdf

Finns fler alternativ  ;)

Återkräv även hennes L/L !

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #25 skrivet: 17 februari 2009, 19:20:53 »
Innan du nu beslutar något.
Börja med att skicka in ritningen på din morsas hus här och rita ut var dom förra L/L satt, vågar nästan sätta en peng på att din mor har trång planlösning och ev hade dåligt placerade innerdelar som bidrog till de kraftiga värmeväxlingarna.

Sen måste du lösa några frågor, fick din mor någon mellanskillnad för de 2 nedtagna och fungerande 5kw L/L, fick hon inget för dessa är det ju i princip ren stöld. Sen vill vi veta exakt vad hon har idag och hur det är kopplat, jag förutsätter att hon inte kan eller vill hålla på och mecka med grejorna som vi karlar gör, så hon bör väl ha något enkelt som sköter sig självt.

Hur är radiatorerna i huset, är det platta panelradiatorer eller tjocka sektionsraddar som hon har, foto skulle sitta fint.

Edit: Du skev tidigare kombipanna Egor V15 eller 115, är rökröret pluggat när hon kör el/värmepump eller är rökröret öppet ?
Du vet väl om att om man inte kör med olja eller ved så ska man sätta igen rökgången med isolering, annars far ju all värme rakt ut i skorstenen, såvida det inte finns ett fullt fungrande spjällsystem.

De två värmepumparna är ej sålda men det är bara den på övreplan som sitter kvar.
Det är ja som får springa o kolla allt men ja har noll koll på de systemet. Kan dock en del om rörmokeri när det gäller värmen o rören till element.
Det är enligt de som monterat systemet kopplat så att pannan går in med det "Lilla" extra som behövs till L/V pump sen har de monterat en innerdel som distrubierar värmen till panna ( ellement ) och till varmvattenberedaren. Alltså kallvatten in i innerdelen.
Hon har flest tjocka sektionsraddar och några platta panelradiatorer.
rökröret är ej täppt. skall ordna det.
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #26 skrivet: 17 februari 2009, 19:25:43 »
När de var och kolla systämet igår så sade montören en sak som fick min fru att gå i taket. "På ett så gammalt hus måste man tänka på att isoleringen vid radiatorena är dålig och på så viss försvinner 50% av värmen ut i väggen."

Huset är byggt 1909 tillbyggt 50-60 tal nånstans. Panna är från 1978 tror jag det var.

Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: ESB 100
« Svar #27 skrivet: 17 februari 2009, 23:06:30 »
Oneklingen mysko placeringar av L/L i ett hus med gammal planlösning.

Det 1:a problemet är att hallen och toa på nb är till 50% angränsande som balkong för övervåningen vilket medför mycket större kylfaktor (dålig isolering i tak). Jag skulle ha satsat på att ha innerdelen på nb placerad som 1:a val i hallen ovanför fönstret riktad mot v-rum för att få bästa spridning, köksplacering är inte bra. Som 2:a val skulle jag välja v-rum och sätta innerdelen på vägg mellan altandörr och fönster så att innerdelen riktades rakt mot hallen för bästa värmespridning.

Övervåningen är än mer mysko, har morsan problem med smällvarmt på sommaren eftersom innerdelen sitter i sovrummet och då ev används för kyla ? PÅ övervåningen skulle jag ha satsat på att ha innerdelen i tv-rum ovanför fönstret som vetter mot balkongen, dock tycker jag att planlösningen verkar mysko, saknas det en dörr mellan hall och tv-rum eller måste man gå genom sovrummet för att komma till tv-rum. De gråa fälten verkar antyda vinklat tak (?)-har kåken valmat tak ?
Sen skrev du om badrum, vilket inte finns på ritningen, är det samma som toa på nb eller finns det något på övre planet ?

Som placeringarna varit förstår jag mycket väl varför det varit så stora temp-diffar genom de mysko placeringarna, köksplaceringen har ju inneburit att luften riktats rakt mot trappan upp till övervåningen där nästa sovrumsmontage medfört att det blir runt 25 ºC.

Jag tycker att du ska försöka sparka igång båda Panasonicarna igen med nya placeringar, de nuvarande är inte så bra med tanke på husets planlösning och konstruktion. Har jag rätt i min misstanke att den som satt i köket helt enkelt togs ned för att firman tog denna plats för sin utedel av ESB och använde de befintliga rördragningarna en bit på vägen ?

Sparka ut ESB i alla fall, den har inte i din mors hus att göra, sen täta rökgången med isover alt rockwool i 2 plastpåsar med handtag som du trycker in i rökgången, glöm inte att sätta upp en varningsskylt att rökgången är pluggad. Koppla sen tillbaka varmvatenberedaren.

Man har föreslagit Airwell som alternativ, det är en bra pump men i denna kÃ¥k med den gamla kombipannan behövs dÃ¥  även en acktank vilket medför merkostnad och mera rörmokeri för att fÃ¥ allt att fungera, jag skulle nog göra om hela systemet med tanke pÃ¥ att kombipannan ligger pÃ¥ systemet just nu, den funkar just nu som en stor energitjuv + att ESB gör än större hÃ¥l i plÃ¥nboken, att firman inte ens reflekterat över hur detta varit ihopkopplat visar pÃ¥ totalt ointrese, dom vill bara försöka smita undan.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #28 skrivet: 17 februari 2009, 23:33:37 »
Oneklingen mysko placeringar av L/L i ett hus med gammal planlösning.

Det 1:a problemet är att hallen och toa på nb är till 50% angränsande som balkong för övervåningen vilket medför mycket större kylfaktor (dålig isolering i tak). Jag skulle ha satsat på att ha innerdelen på nb placerad som 1:a val i hallen ovanför fönstret riktad mot v-rum för att få bästa spridning, köksplacering är inte bra. Som 2:a val skulle jag välja v-rum och sätta innerdelen på vägg mellan altandörr och fönster så att innerdelen riktades rakt mot hallen för bästa värmespridning.

Övervåningen är än mer mysko, har morsan problem med smällvarmt på sommaren eftersom innerdelen sitter i sovrummet och då ev används för kyla ? PÅ övervåningen skulle jag ha satsat på att ha innerdelen i tv-rum ovanför fönstret som vetter mot balkongen, dock tycker jag att planlösningen verkar mysko, saknas det en dörr mellan hall och tv-rum eller måste man gå genom sovrummet för att komma till tv-rum. De gråa fälten verkar antyda vinklat tak (?)-har kåken valmat tak ?
Sen skrev du om badrum, vilket inte finns på ritningen, är det samma som toa på nb eller finns det något på övre planet ?

Som placeringarna varit förstår jag mycket väl varför det varit så stora temp-diffar genom de mysko placeringarna, köksplaceringen har ju inneburit att luften riktats rakt mot trappan upp till övervåningen där nästa sovrumsmontage medfört att det blir runt 25 ºC.

Jag tycker att du ska försöka sparka igång båda Panasonicarna igen med nya placeringar, de nuvarande är inte så bra med tanke på husets planlösning och konstruktion. Har jag rätt i min misstanke att den som satt i köket helt enkelt togs ned för att firman tog denna plats för sin utedel av ESB och använde de befintliga rördragningarna en bit på vägen ?

Sparka ut ESB i alla fall, den har inte i din mors hus att göra, sen täta rökgången med isover alt rockwool i 2 plastpåsar med handtag som du trycker in i rökgången, glöm inte att sätta upp en varningsskylt att rökgången är pluggad. Koppla sen tillbaka varmvatenberedaren.

Man har föreslagit Airwell som alternativ, det är en bra pump men i denna kÃ¥k med den gamla kombipannan behövs dÃ¥  även en acktank vilket medför merkostnad och mera rörmokeri för att fÃ¥ allt att fungera, jag skulle nog göra om hela systemet med tanke pÃ¥ att kombipannan ligger pÃ¥ systemet just nu, den funkar just nu som en stor energitjuv + att ESB gör än större hÃ¥l i plÃ¥nboken, att firman inte ens reflekterat över hur detta varit ihopkopplat visar pÃ¥ totalt ointrese, dom vill bara försöka smita undan.

I övre delem har det vad jag tror varit en passage till tv rum som sedan slagits igen och på den väggen har de oxå monterat en radiator. Knepigt.
de gråa ytorna på övre plan glömde ja att skriva kattvind på men det är sne tak i hela övervåning. förutom vid balkong. samt det fönster som sitter mot balkong. så du tycker man skall placera bägge L/L ovanför varandra kan man säga. så de värmer varsin del hehe.
Svar ja! det är toa o bad/duschrum ( får inte plats med badkar).
Panasonic i köket blev nermonterat pga ombyggnad i kök o den satt i vägen. Har pratat med en montör om placering innan ESB kom på tal. Han sade som dig bästa placering i hall.
Sommartid är det hett på övervåning överhuvudtaget.
Sen har vi märkt att det drog som f*n i hörnen av golvet i kök o matrum hua kallt nu när kylan biter. Men i köks delen fixat pga vattenskada. skall åtgärdas i matrum oxå.
Sedan skall vi fixa rökkanal. bra tips att göra det med.

Får man fråga vad du har för yrke?

Utedelen för ESB sitter nedanför köksfönstret bredvid entredörren o ledningarna genom en ventil in till innerdel i källare.
Denna montör som garantin till panasonic finns hos är omöjlig att få tag i. Samt har mamma ringt huvudkontoret och de säger bara att fortsätt att sök montören.
L/L pump på övervåning vill inte slå av. den bara går hela tiden oavsett vad den står på.

Tack för intresset


Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: ESB 100
« Svar #29 skrivet: 18 februari 2009, 00:59:46 »
Sommartid är det hett på övervåning överhuvudtaget. Sen har vi märkt att det drog som f*n i hörnen av golvet i kök o matrum hua kallt nu när kylan biter. Men i köks delen fixat pga vattenskada. skall åtgärdas i matrum oxå.

Får man fråga vad du har för yrke?

Utedelen för ESB sitter nedanför köksfönstret bredvid entredörren o ledningarna genom en ventil in till innerdel i källare.
Denna montör som garantin till panasonic finns hos är omöjlig att få tag i. Samt har mamma ringt huvudkontoret och de säger bara att fortsätt att sök montören. L/L pump på övervåning vill inte slå av. den bara går hela tiden oavsett vad den står på.

Draget i kök/matrum: Du skrev att ESB sitter nedanför köksfönstret bredvid entredörren o ledningarna genom en ventil in till innerdel i källare. När man tittar på din ritning får jag misstanken att rörgenomförningen och ventilen kan vara boven, så att kall luft tar sig in via genomförning/ventil mellan golvbalkarna så att du har ett område på c:a 55-60cm från kök till matrum där då kalluften sipprar fram mellan golvbalkarna-bör kollas.

Skicka montören ett rek-brev / snoka reda på hans mailadress, då har han ingen chans att komma med bortförklaringar eller kräv av Panasonic att fixa fram en annan repis, allt tyder på styrfel men prova och öppna upp och dammsug innerdelen, den kan ev vara full av damm som ger sensorn fel temp-mätning (bryt strömmen först).

Jag är gammal tekniker som jobbat med satelliter och råkar ha en s.k fulpump a la kines....
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #30 skrivet: 18 februari 2009, 01:41:05 »
Skulle jag varit din mor skulle jag sagt till dom att hämta skiten och betala tillbaka alla pengarna med hot om stämning annars knUp.
Sannolikheten att dom skulle vinna i rätten är tämligen obefintlig med tanke på hur mycket för lite effekt systemet ger.
Jag tror dom är väldigt väl medvetna om att pumpen är för liten så rätten vill dom nog inte upp i.
Man kan även passa på att stämma dom på mer kostnaden för elen när man ändå är i gång.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #31 skrivet: 22 april 2009, 15:32:36 »
Nu var det länge sen det skrevs i tråden.
Hur gick det tog dom sitt ansvar?
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #32 skrivet: 23 april 2009, 09:25:42 »
hej!

Nej de skulle svara den sista mars och de var ut före det sedan skulle energisparbolaget ESB skicka brev om vad vi sagt osv. men inget har hänt. de skyllde på panna och sade att vi skulle ringa elektriker som skulle mäta upp den och där står vi just nu. Jag skall prata med en röris o har inte kommit dit än. men snart. Sedan får de mäta panna o visa att det inte är något fel på den sen skickar vi in papper till Svep.
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: ESB 100
« Svar #33 skrivet: 23 april 2009, 09:48:38 »
är energisparbolaget med i svep? annars e det ingen ide.....Svep är ju bara en förening ingenting säger att man måste följa deras anvisningar

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #34 skrivet: 23 april 2009, 23:38:55 »
hej!

nej men de har en reklamationsnämd som vi prata med och som skall kolla upp dem.
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #35 skrivet: 08 maj 2009, 22:28:53 »
Nu har morsan fått en ny elräkning. from sista feb till sista april o den oxå skyhög va fan e detta.
Inget händer, har inte hört ett ljud från dem.

Dags att göra nåt nu tror jag.
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #36 skrivet: 08 maj 2009, 23:56:59 »
Stäng av elpatronen.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #37 skrivet: 10 maj 2009, 00:29:13 »
Det kanske vore nåt. Men de har sagt att om man gör det blir det ingen värme på element då värmepumpen måste värma pannan oxå
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #38 skrivet: 10 maj 2009, 04:28:39 »
Som jag sagt innan pumpen är på tok för liten men dom vägrar erkänna det huvuddunk
Jag har ett hus i ungefär samma ålder som är dubbelt så stort i Tomelilla och har ett värmebehov på runt 50.000kw
En Esb 100 kan som mest ge 20.000kw under uppvärmnings sesongen 8mån x 30dagar x24 timmar x 3,5kw =20160w om det är 7gr+ under hela uppvärmnings sesongen vilket det inte är så klart.
Hur i hel.....  Installatören kan pÃ¥stÃ¥ att det ska räcka med en 3,5kw pump är för mig en gÃ¥ta.
Mitt råd är var o svensk och var jobbig besvärlig och påstridig.
Ring flera gånger om dagen så länge det inte blir någon besparing och var riktigt jobbig och besvärlig.
Jag vet det är jobbigt men jag har fått både Telia och Eon att vika sig på det sättet.
"Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid"
Vägrar dom ta tillbaka skiten som aldrig nÃ¥gonsin kommer spara en ända krona  kontakta tex Aftonbladet som älskar sÃ¥na hära skandaler eller Sverker pÃ¥ plus.
Det är inte lönt du lysnar på installatören för han pratar bara en massa skit, pumpen är för liten oavsätt vad han säger och det tror jag alla här är överens om.



Göran


« Senast ändrad: 19 mars 2012, 16:10:06 av Rickard »
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #39 skrivet: 11 maj 2009, 00:10:07 »
Att pumpen är förliten det har ja oxå fatta då de gamla pumparna gav 10 kw o de inte räckte i alla rum.
Jag har nu stängt av Panna ( Elpatron ) och då går pumpen hela tiden för att ge lite värme på elementen.
Men det kostar inte så mycket iaf som med panna på.

Plus har vi funderat på. men Aftonbladet vore inte så dumt. ;) _/-

Hoppas verkligen att de tar tillbaka pumpen för den går ju inte att sälja till nån annan. Eller man vill inte sälja den. Kanske till ett sommarhus i så fall.
för att värma varmvatten  studs

Ett stycke ESB värmepump med inner del säljes till fritidshus. OBS! ej för vinterbruk. 52000:-
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #40 skrivet: 11 maj 2009, 00:21:08 »
Bra att du stängde av elpatronen.
Din mor gissningsvis bara ljummet vatten i kranen nu, så du bör köpa en liten vvb och koppla in den efter pannan.

Då har ni iaf gjort allt som kan göras i dagsläget för att minska kostnaderna och ändå behålla komforten.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #41 skrivet: 11 maj 2009, 23:46:41 »
Vvb finns sen förra ägaren hade koppla in den samt 2 lvp.

Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #42 skrivet: 12 maj 2009, 00:06:19 »
Förvärms varmvattnet i pannan?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #43 skrivet: 12 maj 2009, 08:37:32 »
Hej!

Nej det var omkopplat då när de satte in lvp. Pannan användes nu bara som värmare till ellement då när de koppla in ESB knäppt!!
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad Enetek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: ESB 100
« Svar #44 skrivet: 13 maj 2009, 17:51:56 »
Konstigt ??? Jag har monterat hit till Finland 12 st ESB  värmesystem och har haft ej
garanti problem eller  kund har varit besviken.

Systemet har sparat från 40% till 70%.
Det är sant att 407 kylmedel inte räcker hela vinter men då går vi i gamla sätt.

shunt-automatiiken är mycket viktigt att den fungerar.den måste man ha i ESB system.
Här har jag några bilder av ESB monter,
http://sites.google.com/site/enetekinfo/ilmavesi-lmppumput/Home/asennuspalvelu

Varför vi har monterat ESB, svaret är att vi har inte haft nogon proplem med dom, Priset är lägre än  dom andra tillvärkkare. Priset av en ESB pump och monternin har vi haft runt 5300€/ 57000 kr. dockning och hela systemet med en ESB eller borö el panna run om 6500€ /6900 kr

www.enetek.fi

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #45 skrivet: 13 maj 2009, 19:00:03 »
har man lite större efektbehov så är besparingen inte så stor med en sån liten pump.
Man kan säkert få jätte bra besparing om man har ett litet välisolerat hus så man inte behöver köra på elpatron hela tiden.
I detta fallet behövs väl det 2st om det skall fungera någorlunda bra
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #46 skrivet: 13 maj 2009, 19:13:16 »
Konstigt ??? Jag har monterat hit till Finland 12 st ESB  värmesystem och har haft ej
garanti problem eller  kund har varit besviken.

Systemet har sparat från 40% till 70%.
Det är sant att 407 kylmedel inte räcker hela vinter men då går vi i gamla sätt.

shunt-automatiiken är mycket viktigt att den fungerar.den måste man ha i ESB system.
Här har jag några bilder av ESB monter,
http://sites.google.com/site/enetekinfo/ilmavesi-lmppumput/Home/asennuspalvelu

Varför vi har monterat ESB, svaret är att vi har inte haft nogon proplem med dom, Priset är lägre än  dom andra tillvärkkare. Priset av en ESB pump och monternin har vi haft runt 5300€/ 57000 kr. dockning och hela systemet med en ESB eller borö el panna run om 6500€ /6900 kr

www.enetek.fi

Hej!

Har du några tips då till bättre el ekonomi?
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #47 skrivet: 13 maj 2009, 19:15:41 »
Det 'r monterat shunt automatik och ja vet inte om ja tycker det är någon skillnad

Men förbrukningen var för ca 10000kw per år o nu är den beräknad till 14600kw o ja tror att den kommer att öka till minst 16000kw innan detta e klart
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #48 skrivet: 13 maj 2009, 19:33:20 »
Har ni haft nå´n kunnig opartisk rörmokare på besök, som har tittat på Er anläggning?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #49 skrivet: 13 maj 2009, 23:20:18 »
nej,

Endast han som installera systemet har kolla 2 ggr
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #50 skrivet: 13 maj 2009, 23:24:33 »
som det berkar nu så har min mor alltså inget varmvatten. Skall kolla sytemet imorgon o se om man kan koppla bort esb från lrdningen till vvb. iså fall kan hon ju stänga av esb nu på sommaren o bara köra vvb
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #51 skrivet: 13 maj 2009, 23:28:01 »
Konstigt ??? Jag har monterat hit till Finland 12 st ESB  värmesystem och har haft ej
garanti problem eller  kund har varit besviken.

Systemet har sparat från 40% till 70%.
Det är sant att 407 kylmedel inte räcker hela vinter men då går vi i gamla sätt.

shunt-automatiiken är mycket viktigt att den fungerar.den måste man ha i ESB system.
Här har jag några bilder av ESB monter,
http://sites.google.com/site/enetekinfo/ilmavesi-lmppumput/Home/asennuspalvelu

Varför vi har monterat ESB, svaret är att vi har inte haft nogon proplem med dom, Priset är lägre än  dom andra tillvärkkare. Priset av en ESB pump och monternin har vi haft runt 5300€/ 57000 kr. dockning och hela systemet med en ESB eller borö el panna run om 6500€ /6900 kr

www.enetek.fi


Har en fråga till dig då.

Om man inte är nöjd med din produkt kan man då inte få lämna tillbaka den och få tillbaka sina pengar utan tjaffs.??
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #52 skrivet: 15 maj 2009, 11:29:23 »
Hej!

Nu har vi pröva utan elpatron ett tag o det gick inte. Den ger bara ljummet varmvatten även fast vvb stod på fullt. Så vette sjutton hur man skall göra nu. Förutom att reklamera skiten
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #53 skrivet: 15 maj 2009, 11:56:53 »
Får du ljummet vatten i kranen? I så fall är inte elen till vvb inkopplad.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #54 skrivet: 15 maj 2009, 15:21:23 »
Får du ljummet vatten i kranen? I så fall är inte elen till vvb inkopplad.

Hej!

Jodå lampa på den lyser när man vrider upp reglaget.
Den har aldrig varit urkopplad utan den är sist i ledet mot varmvatten till kran.
Sjukt kopplat detta
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #55 skrivet: 22 maj 2009, 00:59:41 »
jaha hade kopplat ur vvb och allt var ok. Hon hade varmvatten och det var bra. Nu helt plötsligt har hon inget varmvatten. Elpatron o Esb är på men ja man kan ju undra
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #56 skrivet: 22 maj 2009, 09:03:22 »
Ni behöver hjälp en vanlig rörmokare.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #57 skrivet: 27 maj 2009, 08:26:33 »
Röris har varit där och konstaterat att vvb är trasig har förmodligen stått och dragit ca 3 kw/tim i ca 4-5 månader så därav elräkning samt att panna drar ca 12kw när den jobba så det kan inte bli billigt.

Får se vad som händer nu. Men jag skulle vilja koppla ur vvb så bara esb just nu får värma varmvatten då den funkar suvve nu. men det vet vi ju vad det beror på.
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #58 skrivet: 27 maj 2009, 08:38:20 »
Jag tvivlar på att vvb dragit el utan att ge varmvatten.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #59 skrivet: 27 maj 2009, 14:09:27 »
Har man en kortslutning så blir det varmt, man kan säga att elementet i beredarn är en kontrollerad kortslutning. Har beredarn dragit 3 kw så hade du haft varmvatten. oftast blir det total kortslutning och då löser säkringen
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #60 skrivet: 28 maj 2009, 22:43:41 »
det var elpatron o vvb sp, var trasig nu utbytt ¨mamma har varmvatten igen.

Har iaf fått veta att det inte är fel på pannan så nu skall detta till SVT Plus

hoppas det går bra
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #61 skrivet: 28 maj 2009, 22:57:32 »
Det verkar rörigt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: ESB 100
« Svar #62 skrivet: 28 maj 2009, 23:12:59 »
Vill se hur Sverker/Plus lyckas trycka ner en ESB i den röda soptunnan........... >:D
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #63 skrivet: 25 oktober 2011, 10:23:24 »
Gamal tråd men jag tror mer än jag är intresserad av hur det gick.

Tog dom sitt ansvar eller levde Smaran kvar i sin fantasi värld med total o kunskap om dimensionering av värme pumpar.

Hittade detta omdömet på rejta
http://www.rejta.se/omdome/873350/Energisparbolaget+i+G%C3%B6teborg+AB
citat

Varning
Jag vill utfärda en varning för Energisparbolagets produkter. Min värmepump höll ca 3 år innan den gick sönder. Kostnad för reparation ca 40 000 kr. Försäkringsbolaget rekommenderar att inte laga den på grund av att det är en riskkonstruktion. På grund av detta har jag nu slängt ut hela anläggningen och satt in en ny värmepump från annan leverantör. Ni som tycker det verkar billigt rekommenderar jag att lägga till pengar och köpa från en seriös leverantör av värmepumpar typ IVT.

slut citat

Risk konstuktion jo ja tackar
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #64 skrivet: 25 oktober 2011, 11:40:44 »
Gamal tråd men jag tror mer än jag är intresserad av hur det gick.

Tog dom sitt ansvar eller levde Smaran kvar i sin fantasi värld med total o kunskap om dimensionering av värme pumpar.

Hittade detta omdömet på rejta
http://www.rejta.se/omdome/873350/Energisparbolaget+i+G%C3%B6teborg+AB
citat

Varning
Jag vill utfärda en varning för Energisparbolagets produkter. Min värmepump höll ca 3 år innan den gick sönder. Kostnad för reparation ca 40 000 kr. Försäkringsbolaget rekommenderar att inte laga den på grund av att det är en riskkonstruktion. På grund av detta har jag nu slängt ut hela anläggningen och satt in en ny värmepump från annan leverantör. Ni som tycker det verkar billigt rekommenderar jag att lägga till pengar och köpa från en seriös leverantör av värmepumpar typ IVT.

slut citat

Risk konstuktion jo ja tackar
Hejsan! ;D
smaran tog sitt ansvar genom att erkänna sitt fel men istället för att hjälpa dem som var drabbade gick han i konkurs.
Mamma drev en reklamation mot ESB i göteborg via SVEP http://www.svepinfo.se/ . 8)
Hon betalade 1500:- i avg. men ESB vägrade att ta tillbaka varan sÃ¥ hon stÃ¥r där med ett värdelöst system. fiR: >:D huvuddunk 
Det ger fisjumna element nu när det pendlar mellan 5-10 plus.
Jag skulle vilja koppla ur henne gamla panna ur det systemet och låta ESB värma upp endast Elementen i huset varför kan man inte koppla så. det borde gå.
Men jag vet inte om jag borde eller ja kanske skulle snacka med en röris. Esb orkar ju inte värma upp pannans tank plus hålla värme i sitt eget system men om man tar bort pannans 200liter kanske det blir lite varmare. studs
Jag tyckte hon kunde sätta ut ESB systemet till försäljning till nån som vill ha lite varmt vatten i ett sommarhus eller dyl. eller som poolvärme.

Tack för frågan!! Men som sagt varken Smaran el. ESB tog sitt ansvar fiR: fiR: fiR:
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #65 skrivet: 25 oktober 2011, 13:01:49 »
Jag blir bara så dj... förb.... att värmepumps säljare kan bete sig så.
Tyvärr värkar det finnas en del oseriösa som bara vill kränga på kunderna ett billigt system och få jobben på det visset utan att överhuvudtaget försöka bygga ett fungerande system som iaf klar 10 minus utan el tillskott.

Att plocka bort pannan gör så lite att det inte är lönt för det är bara värme förlusterna där man blir av med och dessutom blir man av med el patronerna och då blir det kallt till vintern.

Att sälja systemet blir nog svårt med tanke på den låga effekten.
Den enda användningen man kan ha av den tror jag är att värma returen från elementen innan vattnet kommer tillbaka till värme källan.
Har tänk den tanken många gånger att värma min element retur innan det kommer tillbaka till ved pannans ack tankar för där är som mest 45 gr på returen när det är typ 20 minus och ofta endast runt 35 gr
Tanken har fallit hela tiden på att det inte går att räkna hem om man inte får tag i en pump nästan gratis.

Pool värmare går den nog inte ha som dels för att där säkerligen är koppar rör i den och effekten är för låg samt att man kan köpa en 5,5kw pool pump för under 10 loppor i dag som håller skaplig kvalité.

Det ända raka är att antingen byta ut hela anläggningen eller komplettera med luft\luft och ha elementen avstängda där den värm för att avlasta luft\vatten pumpen.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #66 skrivet: 25 oktober 2011, 13:32:53 »
Hon har ju kvar de gamla panasonic l/l 1 på övervåning o 1 nere som vi koppla in igen fast denna gång i hallen. pannan är uteslutet att starta med el propparna bara går då
de gav ca 5kw styck så om hon vill kan hon flåsa på dem ordentligt. hehe men sedan har hon en insats kamin i öppnaspisen som ger duktigt med värme. den skulle jag dock vilja kunna få spridning på luften vi har prata om att borra hål i golvet å sätta en fläkt som suger upp värmen till över våningen eller en som flyter till kök å hall. blir runt 30 grader i vrum å de e inte skönt. Mamma känner sig så lurad av detta och hon orkar inte köpa nå nytt å sätta sig i ännu mera skulder. Funder på att göra ordning skorsten som läcker så kanske man kan pyttsa på med ved värme när de e som kallast.
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #67 skrivet: 26 oktober 2011, 21:26:14 »
Något måste vara allvarligt felaktigt installerat.

Jag värmer mitt hus på 180m2 just nu med blockerad elpatron och min pump ger 2,8kw när den går och det gör den 11h/dygn just nu.

Ta dit någon som kan koppla in det rätt.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #68 skrivet: 26 oktober 2011, 21:32:42 »
Något måste vara allvarligt felaktigt installerat.

Jag värmer mitt hus på 180m2 just nu med blockerad elpatron och min pump ger 2,8kw när den går och det gör den 11h/dygn just nu.

Ta dit någon som kan koppla in det rätt.

Antar att du menar in effekt i pumpen och i så fall har du väl ut runt 8-9kw
Ts har en uteffekt från pumpen på 3 kw
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #69 skrivet: 26 oktober 2011, 21:47:38 »
Uteffekten.

Det är en FLVP.

Ett hus på 100m2 behöver inte 3kw just nu.
Det kan inte behöva 12kw mitt i vintern heller om det inte är en oisolerad lada.

Och ljummet vatten trots el-vvb?
Må hända att pumpen inte kan värma huset men då borde det åtminstone finnas VV?

Något måste vara fel.
 
« Senast ändrad: 26 oktober 2011, 22:05:49 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #70 skrivet: 26 oktober 2011, 22:58:22 »
Men förbrukningen var för ca 10000kw per år o nu är den beräknad till 14600kw o ja tror att den kommer att öka till minst 16000kw innan detta e klart

Det är detta som jag inte fÃ¥r att gÃ¥ ihop  Sc:,h

Hur många kwh var förbrukningen för en vintermånad?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #71 skrivet: 27 oktober 2011, 03:52:36 »
Nu har TS en lv pump som ger 3 kw vid +7 grader och den ger väl i bästa fall 1,5kw vid - 7 och det räcker inte långt ens i dom bäst isolerade husen.
Får böja mig och hålla med om att 3kw borde räcka till att värma just nu men nu är huset från 1909 så isoleringen är knappast något att hänga i jul granen och dessutom är det då själv drags ventilation och då är det ofta ventilation med betoning på då just drag både här och där.

En flvp har samma effekt sommar som vinter iom den jobbar mot från luften från huset.

Jag får inte heller riktigt ihop el förbrukningen.
Från början är den så låg att man överhuvudtaget inte skulle kunna räkna hem en lv pump.
Ska man se det krast ekonomiskt så hade det billigaste från början varit att stöta med direkt el där värmen inte räckt till.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #72 skrivet: 27 oktober 2011, 06:11:28 »
För det första så ger inte esb mer än ljumna element just nu pga att den måste värma upp pannansvatten oxå då den inte är på sedan måste den värma upp sin innetank som jag förmodar skall vara till vv mn nu är det så att mamma har en vvb står i huset på ca80l.och den går oxå in i detta system på nåt sätt. förstår inte den som kopplat detta. justerar man shunten över 5 då vill den ha hjälp från panna och då drar den genom vatten där men eftersom panna e av så kommer kallvatten från den och esb måste värma dess vatten oxå.
alltså bättre med mammas två l/l som tillsammmans ger 10kw. men nackdel är att det blir kallt på toa.
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #73 skrivet: 27 oktober 2011, 08:52:45 »
För det första så ger inte esb mer än ljumna element just nu pga att den måste värma upp pannansvatten oxå då den inte är på sedan måste den värma upp sin innetank som jag förmodar skall vara till vv mn nu är det så att mamma har en vvb står i huset på ca80l.och den går oxå in i detta system på nåt sätt. förstår inte den som kopplat detta. justerar man shunten över 5 då vill den ha hjälp från panna och då drar den genom vatten där men eftersom panna e av så kommer kallvatten från den och esb måste värma dess vatten oxå.
alltså bättre med mammas två l/l som tillsammmans ger 10kw. men nackdel är att det blir kallt på toa.

VVB kan man koppla direkt på kallvattnet och då kyler det inte ner acktank och panna när man tappar VV.

Koppla ESB direkt på radiatorreturen utan innedelen och ställ ESB temperatur på en högre temp än elpatronen i pannan. Även med COP1 så är det ändå 1,5kw direktel som elpatronen inte behöver göra. Alternativt koppla ESB och innedel direkt på radiatorslingan utan panna om du kör LLVP.

Flytta LLVP så att de gör bättre nytta.
Kallt på toa får man för att dörren är stängd.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #74 skrivet: 27 oktober 2011, 09:50:29 »
Det som säger mig att något är galet kopplat är att om förbrukningen innan ESB var 10000kwh/år så har du i princip bara lagt på ESB förbrukning utan att få ut något.

Även om ESB inte ger något så får du alltid ut elen du pytsar in i den (COP1). Vart skulle den ta vägen annars?

Var 10000kwh med LLVP eller med elpatronen i pannan?
« Senast ändrad: 27 oktober 2011, 09:52:20 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #75 skrivet: 27 oktober 2011, 11:14:00 »
Jag vill ju koppla esb direkt på radiator slinga men ägare mamma vet inte om man får göra så. men va fan det skulle ju vara bäst för henne att man gör så.
Om jag kopplar bort panna från systemet samt vvb så bara esb jobbar mot sin lilla tank samt radioatorer då borde de allts ge mera än nu. och för den delen sitter elpatron i panna på 12 kw den används aldrig på grund av att det blir för dyrt. bättre då med kamin.

Du skulle se nu hur det ser ut man känneer på in ledning från esb den e glö het sedan vi shunt osv så blir det inte mer än 15 på element.
Det som säger mig att något är galet kopplat är att om förbrukningen innan ESB var 10000kwh/år så har du i princip bara lagt på ESB förbrukning utan att få ut något.

Även om ESB inte ger något så får du alltid ut elen du pytsar in i den (COP1). Vart skulle den ta vägen annars?

Var 10000kwh med LLVP eller med elpatronen i pannan?
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #76 skrivet: 27 oktober 2011, 11:28:49 »
Borde bli bättre så.

Sedan kan man välja att koppla VVB direkt på kallvatten eller genom innedelen.

Hur man bäst nyttjar innedelen beror lite på hur den är uppbyggd.
Är det en slinga i innedelen som värmer en beredare för VV så går det att istället använda beredartanken i innedelen som acktank och strunta i slingan. Alltså koppla VV-tanken i serie med radiatorslinga och pump.
Har du termostater på radiatorerna så kommer pumpen att värma tanken om de stänger.

Kom ihåg att om du kopplar bort pannan helt så har du ingen elpatron kvar om pumpen strejkar.

Som sagt så vore det bäst om du kunde visa en ritning på hur det är kopplat och en funktionsritning på ESB 100.

Vad din mamma tror att man får och inte får göra hör inte hit, hon äger väl pumpen?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #77 skrivet: 27 oktober 2011, 11:37:55 »
Klart hon äger pumpen och hon har dessutom inte någon garanti heller.
Koppla den direkt på elementen ser jag inga problem med för den har så låg effekt att dom extra start och stoppen det ev blir vår och höst knappast nämvärt förkortar livslängden.
Vill man ha pannan kvar i reserv kan man göra en enkel bypass med några kranar så vattnet kan gå igenom den vid behov.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #78 skrivet: 27 oktober 2011, 11:39:35 »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #79 skrivet: 27 oktober 2011, 11:51:40 »
Verkar lite rörigt (GBG skämt  :) ) men som jag tolkar det sÃ¥ använder innedelen en shuntventil för att växla mellan värmning av radiator och VV.

Eller vänta nu, växlar den mellan el/olje panna och värmepump  Sc:,h
« Senast ändrad: 27 oktober 2011, 11:53:50 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #80 skrivet: 27 oktober 2011, 11:53:06 »
finns kranar pÃ¥ panna sÃ¥ jag skulle kunna stänga av invatten till pannan fÃ¥n esb delen utan att det blir nÃ¥ge övertrycke eller annat fel? kan ju pröva det först Ã¥ se om det blir varmare pÃ¥ elementen.  i denna pdf finns skiss för hur det är kopplat. http://www.energisparbolaget.se/PDF/Manual_esb100_rund.pdf
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #81 skrivet: 27 oktober 2011, 11:55:24 »
Verkar lite rörigt (GBG skämt  :) ) men som jag tolkar det sÃ¥ använder innedelen en shuntventil för att växla mellan värmning av radiator och VV.

Eller vänta nu, växlar den mellan el/olje panna och värmepump  Sc:,h

De sade att om man vrider upp shunt över hälften kopplas panna in men om jag stänger kran till panna borde ja kunna vrida upp den fullt utan att panna blir inkopplad?
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #82 skrivet: 27 oktober 2011, 11:58:02 »
Shunten är ju f-n manuell utan motor  :o

Prova vrid den helt till värmepumpen sÃ¥ att inget tas frÃ¥n panna  ^-^
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #83 skrivet: 27 oktober 2011, 12:03:48 »
Shunten är ju f-n manuell utan motor  :o

Prova vrid den helt till värmepumpen sÃ¥ att inget tas frÃ¥n panna  ^-^
den är inställd på det nu å elementen e fisjumna
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #84 skrivet: 27 oktober 2011, 12:09:53 »
Vad är det för temperatur i innedelens beredartank?

Jag vet att det inte finns någon display men det kanske finns något dykrör att mäta i.

Jag får inte ihop det riktig vilka vägar vattnet tar genom 4-vägs shunten.
« Senast ändrad: 27 oktober 2011, 12:11:40 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #85 skrivet: 27 oktober 2011, 12:13:22 »
Mät vattentemperaturen på röret in och ut från värmeväxlaren när kompressorn går.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #86 skrivet: 27 oktober 2011, 13:07:42 »
Saxat ur manualen:
"Värmepumpens drifttid bestäms av vattentemperaturen. Så länge den understiger 53° C fortsätter värmepumpen att värma vattnet i radiatorkretsen samt tappvattnet. Då vattnets temperatur nått 53°C avbryts värmeproduktionen. När temperaturen fallit till 45°C startar värmeproduktionen igen osv."

Detta är ju helt galet, så länge vattnet är varmt i innedelens beredare så får du inte ut något på radiatorerna.

Nä, jag skulla bygga om detta helt.

Från värmeväxlaren ut till radiatorerna, retur från radiatorerna till toppen på VV-tanken.
Botten på VV-tanken via cirkpump tillbaka till värmeväxlare.
Givetvis ett expansionskärl på toppen av tanken.
El-vvb skulle jag mata med kallvatten via slingan för VV-laddning.
Givaren kanske måste flyttas så den känner av returen in till tanken.

Har du då termostater på elementen som stänger så kommer inte värmepumpen stanna utan fortsätta ladda tanken tills den når 53 ºC och behöver huset värme så tas det från tanken tills den sjunkit till 45 ºC innan kompressorn startar igen.

Jag är fortfarande intresserad av temperaturer ut från värmeväxlare och i tank.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #87 skrivet: 27 oktober 2011, 15:29:08 »
Shunten är antagligen en bivalent shunt så det spelar ingen roll om du stänger kranar till pannan.

Du sa att röret ut innan shunten var glödhet, det var därför jag frågade om temperaturerna på rör och tank.
Om man studerar ritningen på innedelen så har laddslingan i tanken alltid flöde hur shunten än står.

Jag tror att laddslingan kortsluter sÃ¥ du värmer bara tanken och fÃ¥r inget pÃ¥ elementen  ^-^
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #88 skrivet: 27 oktober 2011, 17:36:29 »
Det jag menade var att röret från värmepumpen var glödhet, samt att vämeväxlaren är varm sedan svalnar det av rejält.
Pumpen försöker ju värma upp panna pga att den ger kalll vatten när den inte är pÃ¥. panntemp stÃ¥r pÃ¥ 25  ºC.
Har förr mätt upp temp ut på radiatorer till ca 30 ºC.

Skall kolla ikväll vad det e för temp.
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #89 skrivet: 27 oktober 2011, 19:17:56 »
Det jag menade var att röret från värmepumpen var glödhet, samt att vämeväxlaren är varm sedan svalnar det av rejält.

Vad jag försökte fundera ut är vart tar den värmen vägen?
I tanken? I pannan?

Den kan inte bara försvinna i shunten.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

lrj7203

  • Gäst
lrj7203
SV: ESB 100
« Svar #90 skrivet: 27 oktober 2011, 21:02:40 »
Jag tror värmen försvinner i värmeväxlaren.

Jag undrar om man kan koppla radiatorerna direkt via värmeväxlaren.

det finns två gångar ut och å borde man kunna koppla radiatorerna dit.
Expansionkärlet sittter på panna å den är som sagt bara inkopplad för att hjälpa vp med det lilla extra utifall det skulle behövas. Sitter vid en annan dator därav fel anv.namn.

lrj7203

  • Gäst
lrj7203
SV: ESB 100
« Svar #91 skrivet: 27 oktober 2011, 21:06:15 »
Jag tror värmen försvinner i värmeväxlaren.

Jag undrar om man kan koppla radiatorerna direkt via värmeväxlaren.

det finns två gångar ut och å borde man kunna koppla radiatorerna dit.
Expansionkärlet sittter på panna å den är som sagt bara inkopplad för att hjälpa vp med det lilla extra utifall det skulle behövas. Sitter vid en annan dator därav fel anv.namn.

värme från vp är 60 ºC och framledning rad efter shunt 27 ºC.

pröva å ställa shunt på max ska se hur varm panna blir. ingående panna nu 26 ºC.


Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #92 skrivet: 27 oktober 2011, 23:05:35 »
värme från vp är 60 ºC och framledning rad efter shunt 27 ºC.

pröva å ställa shunt på max ska se hur varm panna blir. ingående panna nu 26 ºC.

Värmen kan inte försvinna i värmeväxlaren.
60 ºC måste vara hetgas och du mäter på fel ställe.

Om du mäter VATTEN temp ut ur värmeväxlaren och temperatur i tanken så ska jag tala om för dig vad du skall göra.

Det spelar ingen roll hur du ställer shunten.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #93 skrivet: 27 oktober 2011, 23:29:07 »
Jag undrar om man kan koppla radiatorerna direkt via värmeväxlaren.

det finns två gångar ut och å borde man kunna koppla radiatorerna dit.

VARNING! VARNING!

Det ena rörparet på värmeväxlaren är kylmedia i gasform.

Pilla inte ens på dom, du dödar pumpen direkt.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #94 skrivet: 28 oktober 2011, 00:49:31 »
Jag vet vad för media det går in i värmeväxlaren. men jag har lagt till två bilder nu som den ena visar växlaren och de innre rören som jag menade att man skulle koppla radiatorena på inte de heta för de måste ju in i växlaren. men de andra två rören är inte speciellt varma. så jag undrar var den heta gas omvandlar till fisjummet i växlaren för?

Jag kan mina varningar så oroa dig inte för att ja skulle göra någe dumt. jag kollar flera ggr innan jag ändrar nåt.
Jag vill ju bara ta ut all värme ur pumpen å ge den till radiatorerna. inget skall gå till panna å inget till vvb.
Kan man inte montera bort shunten.
tror värmen försvinner i tanken. den blandas bort till vvb. tror nästan att första försök är att koppla bort vvb sedan får vi se hur mycket värme den kan ge.
Tycker iaf det e konstigt med expansionskärlet att de inte är inkopplat.
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #95 skrivet: 28 oktober 2011, 00:50:39 »
värmen ur värmeväxlaren var ca 30 grader
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #96 skrivet: 28 oktober 2011, 08:52:54 »
Ja, det går att montera radiatorslingan direkt på värmeväxlaren som Göran sa.
Returen från radiatorerna till smutsfilter, cirkpump och värmeväxlare igen.
Kom ihåg att du måste ha ett expansionkärl på framledning eller retur.
Givaren till värmepumpen måste flyttas till returledningen.

Fungerar det bra kan koppla innedelens tank i serie också så får pumpen en chans att buffra upp värme vid mildväder.

Shunt och panna kan du koppla bort helt.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #97 skrivet: 28 oktober 2011, 12:14:33 »
hur sätter man expansionskärlet?
tror ni på att detta skulle bli bättre värme. tänkte koppla ur vvb så den blir som förr
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #98 skrivet: 28 oktober 2011, 12:51:06 »
Ja det blir nog bättre värme.

Expansionskärlet sitter bara på en avstickare på fram eller returledning (t-förgrening)
Du har väl redan ett som du kan använda?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #99 skrivet: 28 oktober 2011, 15:29:20 »
ok!  skall kolla upp det Ã¥ se vad jag behöver. men som det är nu sitter expansuion pÃ¥ pannan utan t rör
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: ESB 100
« Svar #100 skrivet: 28 oktober 2011, 20:09:52 »
3/8 -1/4-..pumpen kan inte vara på mycket mer än 4 kw???

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #101 skrivet: 28 oktober 2011, 20:18:50 »
Pumpen är på 3,5 kw vid +7 grader ute och framledning på 45 gr
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #102 skrivet: 28 oktober 2011, 20:39:57 »
Där ser ni hur kopplingarna går mellan panna å ESB innedel. en där man ser två koppar kopplas på plastslang var det förr ett rakt rör det e till vvb. fundera på att sätta rakt rör där igen.
Som jag sagt tidigare undrar jag hur radiator systemet fungera utan expansionskärlet som är kopplat till panna?
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: ESB 100
« Svar #103 skrivet: 09 november 2011, 23:07:02 »
Hur går det?

Har du provat något eller?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #104 skrivet: 13 november 2011, 09:46:59 »
Hej!

Pga sjukdom har jag inte kunnat göra något vi prata om.
Det enda ja gjort är att satt igång systemet och just nu under dessa väderförhållanden är mamma nöjd med värmen inne och jag har varit tvungen att stänga av ellement på övervåning då hon knappt kunnat sov pga värmen ca 25 grader. nedre plan ligger runt 23 just nu med alla utom element på toa igång då jag inte fick det tätt efter montering skall oxå åtgärdas efter att jag blivit frisk. hoppas på att kunna fixa till så esb fungerar optimalt då hon inte har råd att byta ut systemet. inte heller använda sig av rörmokare.
Tacksam för eventuell skiss pÃ¥ hur det nya systemet skulle kunna se ut.  Sc:,h
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!