Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Fox32
« skrivet: 03 november 2014, 15:57:25 »

Tack NilsNils.

Är det en fördel att köra en överdimmensionerad pump, säg 14kw och köra mot en AT? Jag skulle vilja att hjärtat i mitt system är en Tekniktank, men EP som reserv. På den vill jag även koppla sol (äger 8m2 plana paneler) samt även en vattenmantlad ved eller pelletskamin.

Pelletskaminen kommer köras under de kallaste månaderna för att hjälpa till att toppa upp tanken och inte fungera som en primär värmekälla, detta tänker jag att den överdimmensionerade pumpen skall göra.

Mitt system skickar som mest fram 45-grader idag på de inställningar jag har, men då kan det när det är som kallast krypa ner i 18-19 grader på morgonkvisten innan man börjar röra sig i huset..

Är jag helt ute och cyklar?


Tänker mig denna setup nedan, men med en vattenmantlad kamin också.. (Bilden lånad från polarheat.se)

Skrivet av: NilsNils
« skrivet: 25 oktober 2014, 16:12:41 »

Ett bra isolerat hus (senare 80tal och framåt , eller ordentligt tilläggsisolerat äldre) brukar schablonberäknas att det drar 50W/m2 vid dut, värmer du 100 + 50 källare så behöver du 7,5Kw i tillgänglig effekt. Källaren kommer troligtvis dra mer, men offsets av att du kanske håller lägre temp? Behåller du huset som det är kan du räkna med 70-80w/m2 eller uppåt..

Leta efter en inverterpump, som helst täcker hela ditt behov.  Elpatron gillar ingen. För 10 år sedan dimensionerades pumparna för 60-70%...(men då fanns nästan bara gamla on/off modeller) Även om din energitäckning är 85% över året med en mindre pump så är det tråkiga dagar när det kommer kallperioder och mätaren skenar.

Det finns pumpar idag som fortsätter ner till -25C, även om cop är dåligt så bidrar de iallafall lite.
Skillnaden i kronor för att ta en modell större (brukar vara 10-15 kkr materialkostnad) är i hela installationskostnaden minimal. Ska du satsa totalt säg 90 kkr på detta kan du lika gärna lägga 100 är min åsikt.

Toppa helst upp varmvattnet till 60C i separat beredare, då kan du köra värmen flytande mot tanken, och inte slita så hårt på pumpen och få bättre cop. Pumpen är ju effektivare och ger mer vid lägre temperaturer...

Har du inte redan skaffat tank, ta en med slingor. Ger förvärmt v-vatten och minimal risk för legionella + ytterligare dockningsmöjliheter (sol?).

Elpatron, bra som backup eller om dina siffror på framledning inte stämmer.

Be Nibe om en effektkurva vid olika utetemp för den modell du tittar på.Jämför med vad du behöver.
Skrivet av: Fox32
« skrivet: 25 oktober 2014, 14:30:50 »

Var i Sverige ligger huset?

När du skriver totalyta m2 radiatorer: 6,6 varav dubbelpanel 7,1, vad menar du där?

Hitta en pump som kan leverera minst 6-7 kw effekt vid -15C och du är hemma, troligtvis en som ger ca 10 kw vid +7C. (daikin altherma 11 kw, Panasonic Aquarea 9 kw, Nibe split 9 eller 12 är mina förslag)mp som kan leverera minst 6-7 kw effekt vid -15C och du är hemma, troligtvis en som ger ca 10 kw vid +7C. (daikin altherma 11 kw, Panasonic Aquarea 9 kw, Nibe split 9 eller 12 är mina förslag

Hej, mitt misstag. 6,6 är radiatorytan (7,11 har jag räknat DP raddisarna som två radiatorer) ifall det skulle spelat roll, tänker att de avger högre effekt.

Huset ligger i Stockholm, också uppdaterat i min första post.

Så en 10kw pump skulle fungera.

Jag har hittat en Nibe fighter 10kw som jag skulle vilja köra mot en acktank. Där vill jag sedan koppla på 8m2 solpanel som jag har ståendes idag, samt ev en vattenmantlad pelletskamin i framtiden.

Skulle man kunna bestycka tanken med elpatroner för att slippa ha en panna som toppar upp? Eller är det bättre att ha en beredare för tappvattnet?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 25 oktober 2014, 14:28:34 »

Om du dimensionerar pumpen för att den ska ha tillräcklig effekt vid -7 så kommer den alltså ha alldeles för stor effekt under den mesta delen av året. De flesta leverantörer ger därför rådet att en LVVP ska dimensioneras så den täcker ungefär 70-75% av behovet, inte 100.
Min 7 kW VP (CTC EcoAir 107) klarar värmen på egen hand i vårt 220 m2 gård på landet ner till ca noll, sen börjar elpatronen stötta och vid -10 stoppar VPn eftersom vi behöver så varm framledning då. Men totalkalkylen blir positiv eftersom besparingen är så stor under större delen av året, att anläggningen har betalat sig på ca 7 år.
Skrivet av: NilsNils
« skrivet: 25 oktober 2014, 13:09:31 »

Var i Sverige ligger huset?

När du skriver totalyta m2 radiatorer: 6,6 varav dubbelpanel 7,1, vad menar du där?  (om man räknar på att raditatorer avger 800watt/m2 låter det snålt med avgivande yta, men din framledningstemp vid dut är å andra sidan bra!)

Hur varmt tänker du hålla i källaren? (notoriska energislukare tyvärr)

Som referens: Mitt 60talshus som är tilläggsisolerat +nya 3glas och knappt 140 m2(enplan, ingen källare) drar inte mer än 5,5 kw i effekt med rumsär 21-22 °C vid -10 °C utetemp.
Hitta en pump som kan leverera minst 6-7 kw effekt vid -15C och du är hemma, troligtvis en som ger ca 10 kw vid +7C. (daikin altherma 11 kw, Panasonic Aquarea 9 kw, Nibe split 9 eller 12 är mina förslag)
Skrivet av: Fox32
« skrivet: 25 oktober 2014, 12:18:23 »

Hej.

Jag antar att det finns 500 sånna här trådar och jag förstår om ni är trötta på dem, men jag har försökt att göra ett riktigt bra förarbete genom att mäta alla fönster, radiatorer, tagit reda på mer eller mindre exakt elförbrukning fördelat på vv och värme etc. Se kalkylblad nedan. Huset ligget i Stockholmstrakten (södra)

Lite om mitt hus.
Huset är ett Gullringshus från 1971 med trästomme. Det är ett enplanshus med källare på 108m2 (i varje plan) varav 45m2 i källaren är gillestuga, med öppen trappa ner.

Isolering
Väggar: 100mm mineralull (mexitegelfasad)
Tak: 120mm mineralull + 50mm byggmatta (mineralull med papp på ena sidan) tot: 170mm mineralull

Fönster är tvåglas med varierad kvalité på tätning mot karm och mellan fönsterbågarna.

Nedan ser ni hur huset är beskaffat med antal fönster+yta samt samma för radiatorer.

Idag har jag en CTC1100 family kombi elpanna på ca 14kw och framledningstemp när det är som allra kallast är 45-50grader max.



Nu vill jag installera L/VvP som helst skall fungera även efter fasadbyte och tilläggsisolering av väggar och vind.

Hur ska jag tänka med den? Vilken storlek behöver jag ha på den? Vilken typ osv?

Det är säkert 100 andra frågor som behöver besvaras så det är bara skjuta! =)

Tack för all hjälp så länge.

Mvh
Fox32

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!