Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SÃ¥ var det dags att välja mellan CTC, IVT och Nibe  (läst 8220 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Honey

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu vänder jag mig åter till de kloka för goda råd.
Vi har nu fått in 4 st offerter och det börjar bli dags att bestämma sig.

Vi har ett litet kedjehus på 105kvm i Lund, Södra Skåne, och ska nu byta från elpanna till LV. Vi har en ungefärlig årsföbrukning på 21000 kwh ink hh el.

Offert nr 1: CTC EcoAir 105 med EcoEl 1550, pris 80000 kr efter rot, beräknad besparing (utifrån energikalkyl från säljaren) 10440 kwh.

Offert nr 2: CTC EcoAir 105 med EcoEl 1550, pris 88500kr efter rot, beräknad besparing 11960 kwh. Denna säljare ligger inte högt i kurs då han mycket bestämt ansåg att vi måste säkra upp (från 16A till 20A) och för att han gav oss en offert som gällde i 4 dagar...

Offert nr 3: IVT Air50 med "elpanna Kombimodul 200 A/WFC 9 KW anpassad för värmepumpen ovan", pris 83000 kr efter rot, beräknad besparing 8900 kwh.

Offert nr 4: Nibe F 2026-6 med innemodul VVM 300, pris 81500 kr efter rot, beräknad besparing 9773 kwh. Tar vi modellen över, F 2026-8, skulle vi spara ytterligare 200kwh.

Kan ju säga att offert nummer 2 har vi strukit direkt då säljaren inte alls gav något trevligt intryck, hans energikalkyl verkar liiite för bra och en offert på 4 dagar är bara larvigt.

Vi är inte ett dugg insatta i det här med värmesystem sÃ¥ vÃ¥rt beslut grundar sig mest pÃ¥ magkänsla, säljarens intryck och google  ::)
Vad jag kan se i detta fantastiska forum verkar det vara lite pyssligt att få CTC att köra optimalt och så låter det som den inte är så bra på att producerar varmvatten så det lutar mest åt Nibe.

Vad säger ni om det hela?
Är vi helt ute och cyklar med Nibe? Något speciellt vi bör tänka på med denna maskin?

Alla svar mottages tacksamt  :)

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag skriver som jag skrivit tidigare: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=47718.15#msg477200. Ni har så låg förbrukning att payback på denna investering med dagens elpriser ligger långt fram i tiden. Om den nuvarande pannan är kass så blir det lite lättare. Men elen blir å andra sidan knappast billigare när tyskarna stänger kärnkraften, det blir lite gambling det hela.

Personligen hade jag valt Niben av dessa fyra, men då en 6 kW eftersom 8 är ganska mycket på den lilla fastigheten (vilket är svaret på vad man ska tänka på med Nibe-lösningen). Denna lösning saknar i motsats till IVT bufferttank (arbetstank) så det är stor risk för mycket start/stopp på pumpen. Nibes VVM500 är en bättre lösning för värmesystem med liten volym men den kostar tyvärr nästan 10000 till.

Att jag inte säger IVT beror mer på magkänsla. Men precis som du skriver, magkänsla betyder mycket och inte minst den man får om installatören.

Som jag skrev tidigare, jag hade kollat vad en bra luft/luft med tvÃ¥ innedelar kostar om den nuvarande elpannan är ok. DÃ¥ fÃ¥r ni AC pÃ¥ sommaren ocksÃ¥...  tummenupp

20A för en så liten pump i 3-fas låter inte helt troligt. De flesta elpannor har strömkännare, så även VVM300, som kan begränsa hur mycket effekt elpatronen får när annan utrustning (inkl VP) arbetar. Prova med 16A först, det bör fungera även utan strömkännare. Ni lär ju knappast behöva 9 kW elpatron för att värma fastigheten så ni kan prova ställa denna till 6 eller 7.5, men då tar det lite längre tid att värma upp varmvattnet.

/Marcus

Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad micke_011

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Så var det dags att välja mellan CTC, IVT och Nibe
« Svar #2 skrivet: 12 juli 2012, 08:11:36 »
Jag måste nog invända mot ditt första påstående Värmelösaren. Vi hade ungefär samma totalförbrukning som Honey innan vi bytte ut vår gamla panna mot en CZ, och vår nuvarande förbrukning ser ut att landa på runt 11-12 MWh vilket skulle innebära en besparing inklusive överföring på 15-16 TKR per år eller en inbesparingstid på 5-6 år. Byter dom från el till LV så skulle man nog kunna tänka sig att besparingen faktiskt blir i paritet med de offerter de fått, vilket med en investering på runt 80 TKR pekar på en likvärdig inbesparingstid som vi nu ser.

I övrigt kan jag inte sia, men när vi tittade på LV till att börja med så verkade Nibes Split som en fin maskin med stor potential.
ComfortZone CE50 inst 2011-10, 180 kvm souterräng-villa -89, 22 MWh/år 2010, rullande 12 mån 10800 kWh
IVT Nordic Inverter 12 LR-N installerad 2011-10, 50+ kvm sommarstuga från 1979, 9 MWh årlig förbrukning tidigare, rullande 12 mån 4100 kWh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Så var det dags att välja mellan CTC, IVT och Nibe
« Svar #3 skrivet: 12 juli 2012, 08:22:32 »
Varför skulle det vara larvigt med en offert på 4 dagar?

förmodligen har han gjort tusentals offerter och vet precis vad den lösningen kostar, du kunde säkert fÃ¥tt den när han var pÃ¥ plats.  :) 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Så var det dags att välja mellan CTC, IVT och Nibe
« Svar #4 skrivet: 12 juli 2012, 08:36:20 »
Jag tycker offert 1 låter OK också, i normala fall så räcker varmvattnet, har man badkar så finns en extra VV-knapp.
Man kan även schemalägga när man vill ha mer varmvatten på CTC.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Så var det dags att välja mellan CTC, IVT och Nibe
« Svar #5 skrivet: 12 juli 2012, 09:40:14 »
Varför skulle det vara larvigt med en offert på 4 dagar?

förmodligen har han gjort tusentals offerter och vet precis vad den lösningen kostar, du kunde säkert fÃ¥tt den när han var pÃ¥ plats.  :)

Offerten var giltig i 4 dar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Så var det dags att välja mellan CTC, IVT och Nibe
« Svar #6 skrivet: 12 juli 2012, 10:25:29 »
Tidsbestämda offerter på 4 dagar är oseriöst.
Vill framtvinga ett köp snabbt innan andra installatörer har hunnit ge offerter.
Och ser man på priset så ger det en indikation på varför, försökte sälja dyrt.
En investering på så stora summor kan man inte ge tidsbegränsningar på så kort tid.
Det är inte en brödrost man köper.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag måste nog invända mot ditt första påstående Värmelösaren. Vi hade ungefär samma totalförbrukning som Honey innan vi bytte ut vår gamla panna mot en CZ, och vår nuvarande förbrukning ser ut att landa på runt 11-12 MWh vilket skulle innebära en besparing inklusive överföring på 15-16 TKR per år eller en inbesparingstid på 5-6 år.

Jag förstår ditt resonemang men med en besparing på exempelvis 9500 kWh och med ett tvåårigt bundet avtal handlar det idag inte om 15-16kkr utan 11kkr (om jag räknar rätt... :)). Payback på denna är ju uppåt 8 år (glöm inte kapitalkostnaden) om inte en enda oförutsedd händelse inträffar och VP kanske klarar 10 år. Allt hänger på elprisets utveckling, denna kalkylen kan se hur bra eller illa ut som helst. Lägg till sedan att VP behöver tittas över med ett par års mellanrum etc etc och det kan bli väldigt lite pengar över.

Om däremot den befintliga pannan ändå ska bytas blir ekonomin klart mer positiv.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad micke_011

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Så var det dags att välja mellan CTC, IVT och Nibe
« Svar #8 skrivet: 12 juli 2012, 13:43:04 »
Jag förstår ditt resonemang men med en besparing på exempelvis 9500 kWh och med ett tvåårigt bundet avtal handlar det idag inte om 15-16kkr utan 11kkr (om jag räknar rätt... :)). Payback på denna är ju uppåt 8 år (glöm inte kapitalkostnaden) om inte en enda oförutsedd händelse inträffar och VP kanske klarar 10 år. Allt hänger på elprisets utveckling, denna kalkylen kan se hur bra eller illa ut som helst. Lägg till sedan att VP behöver tittas över med ett par års mellanrum etc etc och det kan bli väldigt lite pengar över.

Om däremot den befintliga pannan ändå ska bytas blir ekonomin klart mer positiv.

/Marcus

Visst kan man klyva hår och prata om hur lång besparingstid det handlar om men jag vill nog ändå framhärda i att besparingen är rätt påtaglig vid ett byte från gammal till modern teknologi. Nu har vi förvisso en betydligt högre elkostnad än ditt, vi har 104 öre/kWh plus överföring på strax över 50 öre/kWh så det landar på dryga 1,55 per kWh (nämnde jag att jag hatar eon och svensk elmarknad överhuvudtaget?). Nåväl, jag tror att du nämner det som kanske är nyckelfrågan, huruvida pannan faktiskt behöver bytas eller om den kan bytas för att sänka kostnaderna och jag tolkade Honeys inlägg som att så var fallet, men det kanske snarare skulle tolkas som att nu var det nog med hög förbrukning, att spara in 80 tkr på sänkt elförbrukning blir naturligtvis en helt annan femma!
ComfortZone CE50 inst 2011-10, 180 kvm souterräng-villa -89, 22 MWh/år 2010, rullande 12 mån 10800 kWh
IVT Nordic Inverter 12 LR-N installerad 2011-10, 50+ kvm sommarstuga från 1979, 9 MWh årlig förbrukning tidigare, rullande 12 mån 4100 kWh

Utloggad Honey

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Så var det dags att välja mellan CTC, IVT och Nibe
« Svar #9 skrivet: 12 juli 2012, 21:25:40 »
Tack tack för alla era svar, jag uppskattar era Ã¥sikter  :)

Luft/Luft är inte ett alternativ då vårt hus är ganska litet och "avgränsat". Tror dessvärre inte värmen kan cirkulera bra nog även med två innedelar :/
Det är inte så att vår elpanna är dålig (den är visserligen mellan 10-15 år gammal) utan vi vill helt enkelt sänka våra elkostnader.
Vi sitter inte och funderar på att det tar det si och så lång tid innan en sån här installation har "betalat sig själv" utan när installationen är färdig och betald och vår elkostnad är lägre så har vi nått vårt mål.

Om man inte är så luttrad när det handlar om säljare och hantverkare så går man (jag iaf) mycket på intrycket och magkänslan jag får av säljaren. Säljaren som gav oss offert nr 2 kommer från en av stadens största installatörer och han börjar hela samtalet med att ursäkta att han blev sen pga att hans förra kund ville köpa direkt så det drog ut lite på tiden att få till alla papper. Sen var det mycket säljsnack och prat om att vi borde höja säkringen och att vi nog borde ta den större modellen av CTC och hit och dit. Han avslutar det hela med att ge oss en handskriven offert som endast är giltig i 4 dagar och det tycker inte jag heller känns seriöst utan bara som att han tror han kan flyta på att vi inte är så insatta att vi nog inte fattar bättre.
Grannen använde sig av samma företag förra året , de installerade också CTC L/V, och det är mycket nöjda men det hjälper tyvärr inte.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Så var det dags att välja mellan CTC, IVT och Nibe
« Svar #10 skrivet: 13 juli 2012, 11:03:06 »
När det gäller CTC, så räcker en EcoAir 105 utan vidare. Kan ni köra nuvarande elpanna på 16 A så finns det väl ingen anledning att tro att det skulle behövas säkras upp för en ny EcoEl 1550. Den levereras dessutom med strömkännare och strömbegränsare. Det är pannan som drar ström, pumpen är ju bara på knappt 2 kW medan pannan kan dra 12-15 kW, men här ser strömbegränsaren till att ingen överbelastning sker.

Jag kör med 16 A med en EcoEl 1550 och en EcoAir 107 och har inga som helst problem med det. Kör jag samtidigt spis och tvätt, så kopplar strömbegränsaren ner pannan i steg om 1,5 kW om det behövs.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
CTC och varmvatten... Vid normal användning har vi inte upplevt några problem utan det är bara vid bad som det kan bli brist, men om vi pratar om att spara pengar så finns det få saker som är så effektivt som att byta ut bad mot dusch.
Någon på forumet kan säkert räkna ut ungefär vad det kostar att producera 400 liter 40-gradigt vatten...
Apropå elpannor så är vår EcoEl 1550 effektivare än vår gamla 300+350 liters rena Euronom elpanna, även om vi inte använder värmepumpen.

Ett plus för CTC är att om det uppstår frågor eller problem så får man svar, direkt från CTC.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Så var det dags att välja mellan CTC, IVT och Nibe
« Svar #12 skrivet: 13 juli 2012, 12:49:08 »
Eftersom en dålig installatör kan bygga sönder vilken värmepumpsinstallation som helst så skulle jag i första hand valt utifrån kompetens och referenser på installationsfirmorna. I andra hand skulle jag ha valt IVT eftersom det är en bättre tank som följer med än till Nibe'n.

Visst är det lätt att välja  ::)

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad VPCenter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Så var det dags att välja mellan CTC, IVT och Nibe
« Svar #13 skrivet: 14 juli 2012, 01:29:34 »
Glöm inte att kolla Mitsubishi electric www.ecodan.se

Där har du smart styrning, slingladdad VVB och inverter teknik så du har inga problem med att välja en större pump.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Så var det dags att välja mellan CTC, IVT och Nibe
« Svar #14 skrivet: 14 juli 2012, 06:18:04 »
Vilket årtal är Kedjehuset byggt?
Är det någon av "säljarna" som tittat på distributions systemet?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 381
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!